August 14, 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

August 14, 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sakahki Eaberler Izmir fuarını ziyaret için kolaylıklar Devlet demiryolları idaresi ucuz tarife ve yeni postalar hazırladı Ankara 13 (Telefonla) — Enler- nasyonal İzmir panayırı için Nafia Vekâletimiz vatandaşlara çok müsait Şartlar temin temiş panayırı ziya- ret edecek olanlar için fevkalâde ücuz bir tarife hazırlamışlır. Devlet demir- yollarının, tarifeden başka, panayır için aldığı kararları sırasile bildi- riyorum: I — Haydarpasadan İzmire yolcu gölüren bugünkü trenlerden başka doğru İzmire devânı edecek ve âk- tarmaya meydani Yermiyecek gidiş ve geliş bir tren dahe ihdas edilmiş- ur. 2 — “Afyon - Karaktıyu - Aydın - İzmir arasında - haflâda 4 gün işli- yen yolcu katarı her güne çıkarılmış ve bütün tren hatlarından hergün bu trene yolcu alıp vermek imkânı temin edilmiştir. 3 —“Cenup memleketlerinden £0- iecek ziyaretçiler için Payasta aktar- ma elmek suretile İzmire kadar doğ- ru arabalar tahsis edilmiş ve bu mak- salla Afyon - Basmahane arasında her gün için muntazam bir çift tren ilâve edilmiştir. i 4 — Hükümet merkezinde ve memleketin diğer şehirlerinden İz- mire gidecek yolcuların artacağı dü- şünülerek mevcudun müsaadesi nis- betinde trenlere fazla yolcu arabası verilecektir. 5 — Bandırma - İzmir arasında hâftada üç gün geyet seri bir €ks- pres ireninden başka haftanin diğer dört gününde eski ekspres süratinde dört çift yolcu treni sefefe konmuş ve her gün Bandırma «- İzmir arasın- da hızlı bir yük treni de ilâve edik- miştir . 6 — Eskişehir - Balıkesir arasın- da haftada üç gün işliyen yolcu trs- ni her güne çıkarılmıştır . Runciman heyeti Südetle- rin taleplerini dinledi Lord Runciman Südet mıntaka- sında bir seyahat yapacak Prağ 13 (AA.) — Rünciman he «Bugün saat 11 de heyet, Südet- lerin bulundukları mamtakada ikti- sadi vaziyet hakkında noktai nazar gün öğleden sonra Prağdan ayni- mışlardır . Prağ 13 (AA) göre, lord Runciman, Henlein parti- #İ mümessillerinin kendisine verdiği müuhtrayı teğkik etliklen sonra Sü- 'det mntakasında bir seyahat yupa- caktır. Yüksek müdafaa meclisi toplanıyor Prag 13 (A.A) — Yüksek Mi Mü. İspanyada hükümetçi- lerin muvaffakıyeti Mi /Teruele ilerlemeğe başladılar Valansiya 13 (AA) — Şork cep- hes sinde hükümetçiler, Sierra Eltoro'- da Manzannera ile Eltoro arasında Teruri ve Kastellon eyaletleri hudu- dunda düşman cephesini yarmışlar- r. Halen Teruel - Sagont yolu isti- Barselona 13 (A.A) — Müdafaa Nezaretinin tebliği: Segre'nin sağ sahilinde düşmanın hücumlarını ta- mamile defettik. Şark cephesinde, düşman cephesi- ni yardık ve Kaseta de Arnauyu zapttetik. Estramadure cephesinde, Kabeza de Buey etrafında mücâdele şiddetli surette devam © eylemektedir. İktisad Vekili Ankaraya gitti İktisad Vekili B. Şakir Kesebir dün akşamki ekspresle Ankaraya gitmiş, Vekil istasyonda İktisad Vekâletine bağlı müesseseler ve Denizbank er- kânı tarafından uğurlanmıştır. Söylendiğine | dafaa Meclisinin sah günü için içti- maa davet edilmiş olduğu islihbar edilmiştir. Selâhiyettar mahafil; mec- lisin hâlen cari işlerle meşgul oldca- ğını beyan etmektedir. Çekoslovak zabitlerinin beyannamesi Prag 13 (A.A.) — Harbiye Nezare- ti, Çekoslovak zabitlerinin halkı da- vet mahiyetinde telâkki edilen beyan- namesinin «Zabitler gazetesi. nin bir makalesinden başka bir şey olmadığı- ni beyan etmektedir. Bu yalnışlık, ga- zele idaresi tarafından adetâ tescil e- edilmiştir. Çünkü neşriyatını yapmak için bu makalenin birer kopyasını muhtelif yerlere göndermiştir. Kanun, zabitlerin siyasetle iştigal etmelerini menetmekte olduğundan Harbiye Nazırı, ciddi tahkikat icrası. m emretmiş ve mücrimlerin şiddetle cezalandirlacaklarını söylemiştir, Sovyet Japon hududl müzakereleri Komisyonun teşekkül tarzı hakkında görüşmeler başladı Tekyo 13 (A.A.) — Domei şjansı- nın öğrendiğine göre B. Şigemitsu, daha şimdiden Mançuko ile Sovyet arazisi arasındaki mümünazlunfih mıntaka hududunun tahdidi komis- yonunun teşekkül tarzına ve messi- sine müteallik olan bütün meseleler hakkında B, Litvinof ile görüşmeğe başlamıştır. Tokyo 13 (A.A.) — Domei ajansın- dan: Sahalin adasında Japon seyyah- larından mürekkep bir grup üzerine Sovyet hudud muhafızları tarafından ateş edilmesi üzerine bu adanın hu- dudu ihtiyati bir tedbir olmak üzere kapatılmıştır... Balkan Antantı iktisad konseyiniri toplantısı Belgrad 13 (AA) — Balkan an- tantımın iktisadi konseyi 5 eylülde Split'de toplanacaktır. Küçük itilâ- fin iktisadi meclisi de eylül sonunda Bplit'de toplanacaktır. Uşak tütünleri | Geçen seneden kalan 90 m kilo satıldı Uşak 13 (AA) Uşağın geçen sene tütün rekoltesi 225,000 kilo idi. Satılmıyarak İnhisarlar ambarında kalan 90,000 kilonun bu hafta içinde Uşağa gelen üç tüccar tarafından çoğu satın alınmıştır. Zürra çok meni nundur. Yeni senenin mahsulü geçen Seneye nisbetle bir miktar azdır. Fa- kat havalar oldukça kuraklık devam ettiğinden mahsul çok nefis yetişmek- tedir, Bu mahsulün çok iyi bir fiatle #Aİacağı kanaatı umumidir. Yaman hırsız Şevket Blu üzel ay üç gün hapse mahküm oldu Geçenlerde” Bâlıkpazarında “Kiraz hanı civarında dükkünlarm damları- ma delerek içeriye girip bir çoklarının | kasalarını demir bir âletle açarak pa- relarını ve dükkânların eşyasını çâ- lan Şevket adındaki sabıkalı hırsız dün asliye dördüncü ceza mahkeme- sinde muhakeme edilmiştir. Hırsız Şevket suçlarının bir kısmını inkâr, bir kısmını itiraf etmiştir. Tahkikat evrakı ve şahidierin ifadelerle ken- disine ( isnad olunan hırsızlıkların hepsi sabit olduğundan sabıkası da göz önünde tutularak Şevketin 35 ay Üç gün hapsine karar verilmiştir. Dünkü kazalar Taksi ve motosiklet çarpma» sile dört kişi yaralandı Dün gene yeniden birkaç kaza da- ha olmuştur. Aksarayda Kâtib Mus- Mihiddin sokağında oturan on iki yaş- larında Cemal ismindeki çocuk Vajli- de camii önünde, şoför Halimin 2697 No. lı taksisinin sadmesine uğramış yüzünden kaldırılmıştar. * | Sirkecide ahçı Ömerin dükkânında çalışan Nuri, caddenin bir tarafından diğer tarafına geçerken şoför Nusre- “ tin idaresindeki 3053 No. lı otobüsün sâdmesine uğramış, yaralanmıştır. Şehremininden Çapaya doğru gel- mekte olan Gureba hastanesi hade- mesinden Ali Rizaya, Kirkor isminde birinin idaresindeki motosiklet çar- parak yaralanmasına sebeb olmuştur. Şoför Mehmedin idaresindeki 1461 Nİ. h otomobil dün Ankara caddesin- den geçerken bisikletle ilerlemekte olan Nevzad isminde bir çocuğa çar- parak yaralamıştır. Polis suçluları yakalamnş, yaralı Tarı da tedavi altma aldırmıştır. Hariciye Vekili geldi , Hariciye Vekili B. Teyfik Rüştü Âras ile Paris büyük elçimiz B. Suad Davâz, bu sabah ekspresle İstanbula gelmişlerdir. , Kastamonu, Diyarbakır, Konya vali muavinlikleri Ankara 13 (Telefonla) — Kasta- monu vali muavini B. Abdülkadir Diyarbakır, Diyarbakir vali muavini B. Ali Riza Konya, Konya vali mu- avini B. Feridun - Kastamonu vali muavinliklerine tayin edildiler. Sıhhiye Vekâleti muamelât müdür muavinliği Ankara 13 (Telefonla) — Sıhhat müfettişlerinden doktor Fuat Sıhhiye. Vekâleti sicil ve memurlar muamelât müdür muavinliğine tayin olundu. Bilet parası vermek istememiş Samatya civarında Haydar adın- dabiri tramvaya binmiş ve bilet al. madan seyahat etmek istemiştir. Bi- letçi Bedri bilet alması için ısar edin-? ce Haydar hiddetlenmiş ve Bedriye hakaret etmiştir, Bedrinin müracaatı üzerine Haydar yakalanarak cürmü meşhud mahkemesine (verilmiştir, Sultanahmed ikinci sulhceza mahke- mesinde yapılan muhakeme netice- sinde hakaret suçu sabit olduğundan Haydarın üç gün hapsine karar ve- rilmiştir. | yaralanarak hastaneye | Fransa ile Halyanın arası yeniden açıldı Le Jour gazetesi Italyanın hüsnüniyeti olma dığını ve Fransaya hücum ettiğini söylüyor Paris 13 (A.A.) — Leon Belbi, eLö Jur, gâzetesinde, bir tarafa bırakıl mış olan ademi müdahale ikiyüzlülü- ARAN bahsederek ezcümle diyor ki; «Şurasmı , açıkça söylemeliyiz ki, » ve İtalyaya karsı olan dostluk his- lerimiz bizi bundan menedemiyecek- tir. « Fransanın Pirene hududlarını kapayan dürüst jesti ve İngiliz - İlal- yan anlaşmasının imzası üzerine, E. Mussolini, bü anlaşmanın, İtalyan askerlerinden mühim bir kısmına İspanyol ateş hatlarından geri çekil- mesini istiyen esaslı maddesini müm- kün olduğu kadar çabuk bir tarzda Karabük inşaat müdürü- nün küçük tayyaresi B. Hopkinson seyahate çık- mazdan evvel bir muharriri- mize izahat verdi Karabük inşaatını yapan İngiliz şirketinin umumi müdürü B. Hop- kinson, beraberinde hususi kâtibi olduğu halde dün akşam saat on yedi ellide, küçük hususi tayyaresile Ankaradan şehrimize gelmiştir. B. Hopkinson, Havayolları İstas- yonunda kendisile görüşen bir mu- harririmize demiştir ki: — Şu gördüğünüz ufacık tayyare, benim hususi nakil vasıtamdır. Dün- yada en büyük zevkim; bu minyatür tayynareyi kullanmaktır. Ankaradan buraya iki buçuk Ss alte, rahatça geldik. Yarın (bugün) saat altıda Sofyaya doğru hayalana- cağız. Oradan Atinaya ve diğer Bak kan şehirlerine gideceğiz. Bu seya- hatimiz bir hafta kadar devam edö- cektir. Bu seyahatten avdetimde doğru Karabüke giderek tetkikatta buluna- cağım. — Karabükteki inşaat ne safhada- dır ve ne zaman bitecektir? — İşler gayet iyi gitmektedir. Ya- kında bitecektir. Yalnız şimdiden tarih tasrih edemem, Karabük, memleketiniz için çok hayırlı olacak- tır. Iki tayyare kazası Bir askeri tayyare denize düştü, bir Çek tayyaresi kazaya uğradı Londra 13 (A.A) — Hadiseyi gözü ile gören şahitlerin ifadelerine göre, bir askeri deniz tayyaresi, Ferikstovn açıklarında denize düşmüştür. Tay- yare normal surcite uçmakta iken, birdenbire tepesi, üstü gelmiş ve de- nize batmışlır. Bir cesed bulunmuş- tur. Fakat hüviyetini tahkik etmek münkün olamamıştır. Strazburg 13 (A.A) — Öğrenildi- ğine göre bu sabah saat 9 da Siraz- burg ve Parise gitmek üzere Prağdan hareket etmiş olan bir Çekoslovak Heni'in 25 kilometre şar kında bir kazaya uğramıştır, On bir kişinin telef olduğu ve beş kişinin ki surette yaralandığı söylenmek- Misis 13 (A.A) — Prağdan Pari- se giden ve Lutebah yakınında bir tepeye çarparak parçalanan tayya- renin uğramış olduğu bu kaza mü- nasebetile öğrenildiğine göre tayya- re yere değer değmez müthiş bir in- filâk gürültüsü işitilmiş ve ateş al- mıştır. 12 yolcu, kömür haline gel- mek suretile telef olmuş, dört yol- Cu da almış oldukları yaraların tesi- rile ölmüşlerdir, Garsonluk yapmakta olan kız, atıl- mağa muvaffak olmuş ise de iki ba- cağını kesmek mecburiyeti hasıl ol- muştur . tatbik etmeğe, gerek bizzat kendisine karşı, gerek bizlere karşı, borçlu bu- Tunuyordu. Maalesef bu bahiste hiç birşey yapılmamıştır. O derece ki İn giliz - İtalyan anlaşması hâlâ muai- lâktadır ve Roma - Paris yaklaşması ise bundan çok daha uzak bir vezi- yelbe bulunmaktadır. Roma hüküme- tinin bu bahiste hiç bir hüsnüniyeti mevcut değildir. Bilâkis mülhem İtalyan matbuatı, bize karşı hücum- larını durmadan fazlalaştırmaktadır. Biz, bu hücumlara artık cevap ver- miyorüz. Fakat, bu hücumları düşün- memekliğimizi icab ettirmez.» Macaristana silâhlanma- da müsavat Küçük itilâf Yugoslavya ve Romanya bu hususta mutabık kaldılar Bükreş 13 (A.A.) — Macaristan, Küçük İtilâf, Yugoslavya ve Roman- ya arasındaki görüşmeler, kati safha- ya girmiştir. Taraflar Macaristanın si“ lâhlanma hususundaki müsavalının tanınması ve Kellog misakı zihniyeti dahilinde girişiimiş olan taahhüdie- rin yeni baştan ilâm için müşterek bir beyanname neşrinde mutabık kal mıslardır. Esas itibarile kayda şayan bir nok- ta vardır ki o da Sinaya müzakere- leri esnasında Romanyadaki Macar ekalliyeti meselesinin müzâkerelerin neticelenmesine mâni olmuş olduğü- dur, Macaristan ge Küçük itilâf ara- sındaki uzlaşma ancak Çökoslovak- yadaki Macar ekalliyeti meselesinin hallinden sonra kati mahiyet iktisab edecektir. İyi bir menbadan öğrenildiğine gö- Te Prağ hükümeti, bu formüle iştira- ke davet edilmiştir. Ve müzakerele- rin mesud bir neticeye iktiran etme- si ümid edilmektedir. Mareşal Balbo Münihe gitti Münih 13 (A.A.) — Mareşal Balbo, Öğle vakti Münih tayyare meydanına inmiştir. Kendisini B. Rudolf Hes, karşılamıştır. B. Hes'in Harlahring” deki evinde mareşal şerefine bir zi- yafet verilecektir. Prağ 13 -(A-A.) — Gazetelerin bil- dirdiğine göre, Mili Müdafaa yüksek konseyi sah günü toplantıya davet edilmiştir. Filistin ile Suriye arasında telefon hatları kesildi Kuğüs 13 (AA) —Dün akşam- danberi Filistin ile Suriye arasndaki telgraf ve telefon hatlarının tahrip edilmiş olmasından dolayı bu iki memleket arasındaki telgraf muha- beratı kesilmiştir. İaşe ideresine ald müsellâh bir kamyon tedhişçiler ta Yafnda zabitaya ihbaratta bulun- muş olmasından şüphe edilen bir Arap, sokak ortasında öldürülmüş” tür. Meksikada iki tren çarpıştı Meksiko 13 (A.A) — Maküs isti kamette giden ve seyyahlarla dolu olan iki ekspres arasında vukua gö len müsademede dört kişi ölmüş v9 on iki kişi yaralanmıştır. Londra 13 (AA.) bakmakta olan doktorlar, Başvekili9 sıhhatinde çok bariz iyilik müşahed? etmişler ve müdavatı asgari hadde in- dirmişlerdir. Başvekil, bu akşam, pef muhtemel olarak, hafta tatilini g© çirmek üzere Şekers'e gidebilecektir.