14 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

14 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

b ERER İİİ İİ ke yi “ AKŞAMDAN AKŞAMA Sıhhate ve âsaba muzır sanayi — Ör, — Aman... — Evet, ben de duyuyorum... — Duyulmıyacak gibi değil... ,fekreh bir taaffün... — Fakat nereden geliyor? Trenle Yedikule surları dışından yek. Dostum parmağile gös- — İşte... Kazlıçeşmeden... Burada 'r var... Deri yapıyorlar... — Öyleyse zaruri... Önüne geçile- Mez... Kokup duracak! Bir müddet sustuk. Burnumuzu tikadık. Fakat gene de mendilimiz- den genzimize kokular sızıyor. Bil hassa bu yaz günü.. Ne de berbad geliyor... Bizanstaki sefaletleri anlatan bir kitabda okumuştum; kurunu vüstalı muharrir şöyle yazıyor: «İstanbul şehri öyle pis, öyle ber- bad ki, tabakanelerin kirli suları $okâklara dökülüyor, Mahallelerde halk ta bunu kokliya koklıya otu- Tuyor!a Fakat sonradan medeni düşünce ler biz türklere gelmiş. Tabaksine- leri kaldırıp işte böyle sur dışına ve deniz kıyısına o atmışız. Nazariyece, Âlâ... Fakat dikkatsizlik yüzünden gene olmuş olacaklar... Sirf muhiti olmak icab eden o semle g© Me evler yapılmış, beş bin amelenin çalıştığı bu muhitte mahlleler tees- *üs ediyor. Kısmen etmiş; daha da edecek... Buna niçin müsande etmeli. Hem tabakanelerin kokusunu ona hâs amele dinlemeğe mecbursa di- ğer sanayidekiler niçin koklayıp dursun ... (Bu semtte mensucat, İp- likçilik ve saire de var...) bir kariimiz yazıyordu. Şikâyetinin belediyece tashih edilme- diğini gördüğü için ısrar etti: «Sokağımızda bir bakırcı var, Bü- tün gün tahâmmülfersa gürültüler dip duruyor. Başka memleketlerde bunların yerleri ayrıdır. Kurunu vüs- tai da çarşıları vardır. O halde s0 kağımızı velveleye veren bakırcı ne Suretle tefsir olunur?» Gelin de cevabını bulun... Aklıma bir fıkra geldi. Bir kızı evlendirmişler, Kazhçeş- meye gitmiş... Gelin hanımın burnu- | Ma © müstekreh koku çarpmış. Ne- reden geldiğini anlıyamamış. Ev ka- dn olduğu için orasını temizlemiş. | Kasını temizlemiş. Kaynanasıda $İNSİ sinsi bakar, gülümsermiş. Kırk gün çalışıp oğduktan, sildik- | sonra, nihayet: — Oldu! Temizledim!.. « demiş. — Evlâdım... Burun alıştı!.. Biz de bu asırda, binlerce adamın burnu ve kulağını gayri sıhhi şeylere n diye mi bekliyeceğiz?... Sıhhate ve âsaba muzır sanayii, behemehal oturulan yerlerden kati- Yetle tecrid etsek... (WA - Nü) aa sraanansanan sararan ENNE Türk - Macar ticaret münasebetleri Peşteden avdet eden Türkofis baş- B. Bürhan Zihni Sanus'un Tür- kiye . Macarsitan ticari münasebatı Üzerinde yaptığı temaslardan sonra memleket arasındaki mal müba- esinin daha müsaid şartlar altında h edeceği anlaşılmaktadır, Bu susta bazı esaslar hazırlanmıştır. Bakkallar da sınıflara taksim edilecek rin, berberlerin . ve Jokanla- ların muhtelif sınıflara ayrılacağını ıştık. Belediye, bunlardan başka bakkalların da sınıflara taksimi etra- tında tedikikata başlamıştır. Belediyenin yaptığı tedkikat neti ba, de piyasa fiatleri te mahalle bi larının flatleri arasında büyük * fark görülmüş, mahalle bakkalla- İl daha yüksek fiatle mal sattık- mü, aşılmıştır. Bu fark, bilhassa Üstehlikin aleyhine netice vermek- par. me bakkallar sınıflara ayrılırken 1 tedbirler alınacaktır. Ekonomi sarayı mi Ticaret odası ayrı bina yaptırmak- tan vazgeçti Eminönü meydanının münâsib bir taralında muazzam bir ekonomi sa- rayı yapılacağını yazmıştık. Kküsad B. Şakir Kesebirin kez bu hususta yorlar. Eri Vekâlet bütçede saray için icab eden tahsisatı ayıracaktır. Ticaret odası, kendisine mahsus olmak üze- re bir bina satın almak veya yaplır- mak istiyordu. Bu bina için ayrılan para bankada mahfuz bulunmak- tadır. Ekonomi sarayı yapılması karar Jaştırılınca ticaret odası ayrıca bir bina yaptırmaktan vazgeçmiştir. Ticaret odası dâ ekonomi Sarayı- nın bir dairesini işgal edecektir. Şişli otomobil kazasının kurbanı Evvelki gece Bomontide vukua ge- len feci otomobil kazasını dün Yaz- mıştık. Yapılan tedavilere rağmen kurla- nlamıyarak ölen kız çocuğunun, Şişlide oturan nafia mübendislerin- den bay Eminin kızı Münevver oldu- ğu tesbit edilmiş, kazayı yapan 1688 numaralı hususi otomobil şoförü B. Hasan da yakalanarak hakkında ka- Ortaköyde kaza Bir motosiklet tramvaya çarparak râkibi ağır yaralandı Dün saat on altıya doğru Ortaköy- de feci bir kaza olmuştur, Henüz hü- viyeti tesbit edilemiyen bir genç, ida- resindeki motosikletle son süratle Or- taköyden Beşiktaşa doğru gelmekte iken, mukabil istikamette ilerliyen vatman Şükrünün idaresindeki Orta köy - Aksaray erip SADE bu o derece ok hurdahaş olmüş, rakibi de ağır surette yaralanarak bir | tarafa yıkıldnıştar. Bu genç, SÖZ söyliyemiyecek bir hal- de derhal cankurtaranla hastahaneye İ kaldırılmıştır. Hayatından ümid yok- | tur. Kaza mahallinde, müddeiumu» ilik, geyrüsefer mühendisleri ve 7â- bıta tahkikata başlamıştır. Gaz şişelerinin kırıkları gözünü kör etti Beşiktaşta Mumcubakkal sokağın- da pe Ömer isminde bir çocuk Kilise meydanında dolaşmakta iken bir kenarda durari gağoz şişesi dolu b tır, Bi ç » bunu itmeğe başlamıştır. Bu 6 vi araba muyazenesini ve devrilmiş, dolu gazoz gişeleri tapır üzerine düşünce kısmığzamı mez tır, Patlıyan şişlerden sıçrıyan parçaları Ömerin bir gözüne isabetle kör olmasına sebebiyet vermiştir. Hayatı tehlikede görülen Ömer, derhal Beyoğlu ire e e ipük e KR Sr Şanı ürk emek temektedirler. Hükümet Nevyork ser“ gisine âzami ehemmiyet, vermektedir. İktisad Vekâletinin, her hangi bir sebeple iştirak etmeğe imkân bulama” salar bile, tacirlerin büyük alâkaları- »ı memnuniyetle karşılıyacağı mu- hakkak görülüyor. Bu münasebetle renin doğ doğruya Vekâlete imürücaat ederek malümat istemek Haklı şikâyetler Kurtuluştaki pazarın pisliği Kurtuluş, Sinemköyünde Psi lâki jırım önünde akşamları pa- gar kurulmakta ve halk buradan yiyecek ihtiyaçlarını temin et- mektedir. Fakat bu sokağın içe- risinde bulunan fırının aharından ve pazarın döküntü pisliklerinden milyonlarca sinek husule geliyor. Bu sinek hücumundan bura hal- kı bu sokaktan geçemez bir hale gelmiştir. Merclinin dikkat nazar- larını çekmenizi rica ederiz, Onnik Sezgin .. . Süt meselesi Salipazarında bir süt fabrikası kurulacak İstanbulun süt meselesini esasın- dan halletmek üzere Devlet çillikleri idaresinin bir müddettenberi yaptığı tedkikat neticelenmiştir. Verilen malümata göre bu maksadı temin etmek üzere Salıpazarında de- niz kenarında bir sül fabrikası kuru- lacaktır. Bu fabrika faaliyete geçtik- ten ve piyasaya kâfi derecede halis, temiz süt çıkardıktan sonra eski usul- de güğümle perakende süt satışı me- nedilecektir. Bu maksadla bir de sa- tış kooperatifi tesis edilecektir. Köy mektepleri 25 mektebin inşaatı bitmek üzere Bir müddettenberi inşa edilmekte olan 25 köy mektebinden çoğunun duvarları ve çatısı ikmal edilmiştir. Bu inşaat, bizzat köylü tarafından yapılmıştır. Mekteplerin dahili kısım- larile sıvaları vilâyet tarafından ya- pılacaktır. Mektepler, bütün teferrün- ti da ihzar edilmek üzere 29 teşrinlev- vele kâdar tamamlanacaktır. Bunla- rın mefruşatı maarif müdürlüğünce şimdiden temin edilmiştir. Yakında mekteplere dağıtılacaklır. Mektepler Cümhuriyet bayramında açılacaklar- dır. Mekteplerin muallim kadroları bir aya kadar hazırlanacaktır. Öğle tatili Belediye tatil saatlerini tesbit edecek Dükkân ve mağazaların öğle tatili yapmaları hakkındaki temenni Üze- rine Belediyenin Ticaret odasından istediği mütalâaya müsbet cevap gel- miştir. Ticaret odası cevabında, ma- ğaza ve dükkân sahiplerile buralar- da çalışanların sabahtan akşama ka dar fasılasız olarak çalıştıklarını ha- zarı dikate alarak yemek yemeğe bile vakit bulamiyan esnaf ve müstah- demlerin öğle tatilinden istifade et- meleri münasip olacağını bildirmiş ve Belediyenin bunun için bir karar ver- mesini istemiştir. Belediye, şimdi ta- tilin günün hangi saatlerinde ve kaç saat devam etmesi lâzım geleceğini tesbit edecektir, Belediyenin verece- ği kararın ay başında tatbik edilmesi ihtimali çoktur, Alemdağı civarında fundalıkta yangın Dün Alemdağı civarında mühim bir fundalık yangını olmuştur. Ateş, Hekimbaşı çifliği civarından çıkmış ve bütün gün devam etmiştir, Yan- gm yüz iyi dönüm kadar fundalık yandıktan sonra söndürülebilmiştir. Yine dün saat on beşte Sirkecide Vezir iskelesi civarında Rizanın pi- yazcı dükküninin çatısı tutuşmuş ve kısmen yandığı halde söndürülmüş- Denizde boğulanlar Bir genç Şemsipaşada, öteki Kâğıdhane deresinde boğuldu Üsküdarda oturan Naci isminde bir genç yanında Leon isminde bir arkadaşile beraber Şemsipaşa sahi- linde kayalar üzerinde oturmakta iken muvazenesini kaybederek düş- müş ve boğulmuştur. Polis, bir taraf- tan Nacinin cesedini aramakla bera- ber diğer taraftan da Leonu sorguya çekmiştir. Leonun, Nacinin boğulma- sında âmil olüp olmadığı araştırıl- maktadır. Silâhdarağada oturan ve Kâğıdha- Eğitmen kurslarında tedkikat| nedeki tuğla harmanlarında çalışan Maarif Vekâleti İlk tedrisat, müdür- lerinden B. Hıfzırrahman Raşid şeh- rimize gelmiştir. BR. Hıfzırrahman Raşid İzmirdeki çavuş eğitmen kurs- larmı gezmiştir, Edirmedeki Kara ğaç kursunu da gördükten sonra dö- necektir. Bu tedkikatının neticesini bir raporla Vekâlete bildirecektir . Rumen rövüsü salıya geliyor Bu seneki festival programında mühim bir mevki işgal edecek olan Romanyanın meşhur Tasna rövüsü salı günü şehrimize gelecektir. Tasna rövüsü şehrimizin muhtelif yerlerin. on beş yaşlarında Salâhaddin isminde bir çocuk, dün işini paydos ettikten sonra yıkanmak üzere suya girmiş, fakat yıkandığı yerin bataklık olması dolayısile çamurlara saplanarak bo- gulmuştur. Cesed, Bahariye polis karakolu me- murları tarafından denizden çıkarıl- miş, adliye doktoru tarafından mua- yene edildikten sonra boğularak öl- düğü tesbit edilmiş ve gömülmesine izin verilmiştir. Fatihteki tramvay kazasında yaralanan çocuk Fatihte Maltaçarşısı tramvay is- tasyonunda vukubulan tramvay ka- zasını dünkü nüshamızda kaydet miştik. Ağır yaralı olarak Cerrahpaşa has- tanesine kaldırılmış olan Sekiz yaşın- daki Nureddinin hayatı teklikededir. Nureddin, Maltaçarşısı Şekerci ha- nında oturan bayan Münevverin ço- cuğudur. Kazayı yapan kamyon $0- förü Salâhaddin adliyeye teslim edil- miştir, Kör kütük Bakırköylü ekl biri, evvelki gece Ankara caddesinde son. derece sarhoş bir halde bağırıp çağı- rırken polis tarafından yakalanmış, adliyeye verilmiştir. Dört arkadaş arasında kavga Modada seyyar koltukçuluk eden lerinde dört arkadaş, akşam üzeri aralarında bir para meselesi görüşür- lerken kavgaya tutuşup birbirlerini dövmüşlerdir. Bu sırada, İhsan ile Şa» 'ban başlarından da yaralandıkları ci- do temsiller verecektir, Bu vesile ile | hetle tedavi altına alınmışlar, diğer. rövüye dahil artist Elen Burmazın | leri yakalanarak adliyeye verilmişler- resmini dercediyoruz, dir. İSTANBUL HAYATI Muhtelif züppe tiplerinden — İşte, züppenin biri... İstanbul gibi, bir milyon insanın tekâsüf ettiği büyük bir şehirde, te lâkkiler arasında tabiatile büyük farklar o bulunacağına nazaran her semtin züppelik hususundaki düşün- cesi de bittabi başka başkadır. Me selâ; Yedikule civarında züppelik sa- yılan bir hareket, bir kıyafet Beyoğ- lu tarafında hiç te garipsenmez... Merak ettim. İstanbulda muhtelif semtlerin telâkkilerine göre göze çar pan rüppe tiplerini gözden geçir dim. Görebildiklerimi kısaca | tesbiğ ediyorum: Ceketini tesr çevirip koltuğunun altına (sıkıştırmış. o Şakaklarından yanında sallanan çöp gibi kollari plâjda yana yana, haşlanmış istakom rengini almış. Yüzü atkılı acayip pa- puçlarının deliklerinden çıplak ayak ları, pembe pedikürleri sırıtıyor. Bü. Rujunun bozulmasından korkarak, yediğini dudaklarına dokundurma- dan ağrına sokmağa çalışan bir ka dın itinasile, dondurma külâhını ke. mirirken çöp gibi kollarını garib ha- reketlerle kıvırarak sözüm ona kuv- vetli pazularını göstermeğe çalışır, "Taksim meydanındaki saatin önünde ağzında ezip büzerek, er» leri (ğ) gi- bi telâffuz ederek yarı türkçe, yanı frenkçe garib bir şive ile her kadına iltifatlar savuruyor. Çok yorulduğu 2â- man cebnideki bütün mevcudu feda şekilde sarkıtarak manken gibi saat- lerce Oturur. Geceleri geç vakte ka- dar büyük barların etrafmda mekik dokur. Dört tarafı tarassud eder, Karşıdan bir kadın veya bir tanıdı ğın o tarafa doğru geldiğini görünce hemen barın kapısına sokularak eşikte bekler ve, karşıdan gelen ken- disine yaklaşınca derhal caddeye çi- kar. Böylelikle, lüks eğlencelerden geri kalmadığını göstermeğe uğra» şır. Henüz belediye hududlarından dışarıya çıkmadığı halde, bir meclls- te konuşurken hep Belinden, Paris» ten, Londradan bahseder; Nevyorka, Vaşingtona hayranlığını anlata an- lata biliremez. Elrafında, kendi ba- sit görüşile minimimi gördüğü her şeyi, .Paristekiler mukayese ederek büsbütün kötüler. Ezberlediği bir kaç meşhur adam ismini her bahse ka- rıştırır. Tâ uzaklan duyduğu boğuk bir radyo hırıltısı onu derhal hare kete getirir. Dudaklarını yaya yaya tempo tutar: «Pam pimi pim pam. Pim pam pam» Ve, dansa karşı merak ve vukufu- nu göstermek için olduğu yerde bir kaç defa tepinmekten kendini ala. Cemal Refik inan ssasss0sasasarsasasasassaaene ve vana Dr. İhsan Şükrü Aksel Dr. İhsan Şükrü Aksel köngreye iştirak etmek üzere Romania vapuru ile Avrupaya hareket etmiştir. Türkofiste teşkilât Türkofis teşkilâtında yapılacak yö ni tayin ve naklileriçin Ankarada tedkikler yapılmakta olduğu duyul- muştur. Türkofis dış ve iç teşkilâtın- da geniş mikyasta yeni nakiller yar pılması mukarrordir, Kadrolar Üz rindeki tedkikler bir aya kadar biti- rilecektir,