14 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

14 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sofya mektupları Gaz ve hava hârbine karşı müdafaa hazırlığı Bulgaristanda, üçüncü bir tayyare fabrikasının inşasına karar verildi $ofya (Akşam) — Bulgaristanda kimya, gaz ve hava harbi müdafaa- sına büyük ehemmiyet overilmekte- dir. Geçen ay Sofyada «Yunak» stadyornunda binlerce halkın huzu- runda yapılan gaz müdafaası tecrü- be ve talimlerinde elde edilen netice- ler üzerine hava ve gaz harbi müda- faası hazırlığına daha fazla ehem- miyet verilmesi lü muştur, Bu maksadla gaz harbi mü- dafaası hazırlığı için Banke kasaba- sında yeni bir kurs açılmıştır. Bu kursla da Kızıihaç cemiyetine mensup her vilâyetten otuzar genç ders göre- ceklir, Bu suretle kursta Kızılhaçlı- lardan 351 kişi gaz harbi müdafaası için hazırlanmış bulunacaktır. Bun- lardan 200 ü vilâyetler namına ka- lan 150 si de Kızılhaç cebiyeti hesa- derslerden başka zehirli gaza karşı korunma çareleri pratik olarak da gösterilecektir. Düne kadar Bankede açılmış olan birinci zehirli gaz müdafaası kursla- rından 81 kişi mezun olmuşlardır. Bunlardan 21 i kızdır. İmtihanları, Harbiye ve Maarif nezaretleri ve Kı- aihaç mümessilleri tarafından yapıl- miştir. İlk parti Banke kurslarını bitirenlerden en iyi derece alanlardan 24 kişi, ikinci parti açılan kurslarda yeni talebeye asistanlık ve rehberlik edeceklerdir. Bulgaristanda zehirli gaz harbi müdafaası hazırlığı işine bir kaç se- nedenberi devam ediliyor. Buna Bul- gar Kızılhaç teşkilâtı önayak olmak- tadır. Bulgaristanda «kimya ve gaz harbi müdafaası» ismi altında bir ce- miyet de vardır. Cemiyetin azaları üniformalıdır. Cemiyetin mektepier- deki şubelerine kimya müuallimleri riyaset eder. Zehirli gaz ve hava har- bi müdafaası için bir gazete çıkarı- yor, Bulgaristanda havadan gelecek ta- arruzlara karşı toplanan tayyare $anesi de kabarik bir yekünu bulmuş- tur. Bütün mekteplerde talebe ve müuallimlerin tayyare için topladıkla. rı üç buçuk milyon leva Harbiye Na- zırına teslim edildikten sonra Bulgar sanayicileri de tayyare için 4 mfiyon leva vermişlerdir. Sanayicilerin parasile Bulgaristan- da üçüncü bir tayyare fabrikasının temeli atılacaktır. Hali hazırda Pul- garistanda iki tayyare fabrikası var- dr. Bulgar talebelerinin ianesiyle de alınacak tayyarenin yanında bir de tayyare karargâhı yapılacaktır. Bunun ismine «Maarif - Prosveta» ismi verilecektir. Belgradda çıkan Vreme gazetesinin yazdığına göre, Fransanın Bulgaris- tana açtığı 375 milyon franklık kre- dinin 800 milyonu ordunun silâhlan- dırılmasına, kalan 75 milyon frangı da yol inşaatına sarfedileceği söyle- hiyormuş. Erkek liselerde kadın muallime olmıyacak Maarif Nazırı piüfesör OGeorgi Manev bu seneden itibaren Bulgaris- tanda erkek liselerinde kadın mual- Yimelerin ders vermeleri hakkında ittihaz ettiği karar, Nazırlar heyeti askeri ve vatani terbiye verebilecek- lermiş, Bu karar ders yılından İtibaren tatbik ediliyor. 1938 - 39 ders yılında 1938 senesinde Bulgar liselerinde ta- lebe yekünu 67,562 imiş. Bu talebeden 42,213 ü fransızca Okumuşlardır. Bunlara ders veren fransızca mual- Timleri ise 205 dir, Fransızcadan sonra gelen almancayı, 17,217 lise talebesi takib etmiştir. Bunların almanca muallimleri de "77 dir. Bulgaristanda mekteplerde en az okunün İlsan ise İtalyancadır. Bu $se- ne italyancayı takib edenler 520 ta- lebe imiş. Bulgar mekteplerinde in- gilizceye devam eden talebelrin sayı- $ı seneden seneye gittikçe çoğalıyor. Geçen sene 612 talebe ingilizceyi takib etmiştir. Halbuki bundan ev- velki sene İngilizceye devam &den talebe yalnız - 100 kişi imiş, Bütün Bulgaristanda ortamekteplerde ya- bancı lisan okutan muallimlerin adedi 481 dir. Doktor adedi 1936 senesi sonunda Bulgaristan- da, 2,1511 kasabalarda ve 658 i köy- lerde olmak üzere 2,809 doktor var- dır. Bulgaristanda 6,200,000 nüfus mevcut olduğuna göre her 2,207 nü- fusa bir doktor isabet eder. Doktor. | lardan 139öi devlet hizmetinde ve 221i di belediye hizmetindedirler. Yine 1936 senesi sonunda diş dok- torlarının sayısı 1,042 yi bulmuştur. Bunlardan 933 ü kasabalarda ve 119u köylerde icrayi sanat ediyorlar. Bul- garistanda 6000 kişiye bir diş tabibi düşer. Bütün diş tabihleri üniversite mezunudur. Son zamanlarda Bulge- ristanda diş tabibi olmak güçleşmiş- tir. Memlekette diş tababeti mektebi olmadığından Bulgar gençleri Avru- pada ve kısmen de İstanbulda tahsil sıhhi kararlar Sıhhiye Nezareti tarafından, sıcak- lar dolayısile istihlâki o fazlalaşan dondurma İle kahvenin imâlinde sui- istimal yapıldığı anlaşılmıştır. Buir- garistanda önüne gelen ve gelişi gü- zel para kazanmak istiyenlerin don- durma yapıp satıkları görülmüştür. Bunun üzerine Sıhhat Nezaretinden neşredilen bir emirnâme ile dondur. ma ve kahvenin mürekebatı şu Su- retle tesbit edilmiştir: Dondurma ve soğuk tatlılar tama- men veya yarı dondurulmuş olarak satılacaklar ve şu maddelerden yapr- lacaklardır. Tazesüt, yumurta, Şşe- ker, meyva usaresi ve ezmesi, Şurup, kahve, kakau, çikolata, vanilin, ce- viz, fındık, badem, yumurta akı, şarap ve limon hamizatı, safi jelâtin ve li- mon, mandalin, portakal kabukları. Dondumaların terkibine ikinci de- recede suni şuruplar, esanslar ve mü- zır olmıyan anilin ve nebalı boyalar da katılması kabul edilmiştir. Bütün bu maddelerin iyi cinsden ve taze ol- maları lâzımdır, Dondurma satan bü- tün pastahane, tatlıcı, şurupçu, süt- çü, bozacı dükkânlarında asılacak listelerde o gün ne neviden ve hangi maddelerden dondurma yapıldığı ilân edilecek ve bunu herkes gürebile- cektir. Sıhhat nezareti tarafından neşre- dilen bir emirde Bulgaristanda kahve. nin karışık olarak satılması sureti ka- tiyede yasak edilmiştir. Kahve, halis saf olarak satılacaktır. İçerisine kati- yen leblebi, nohud ve arpa gibi mad- deler katılmıyacaktır, Kahve, kavru'- madan evvel ve sonra muhtelif vası- talarla çekisi de ağırlaştırılmıyacaktır. Kahveye karışlırılmak için leblebi, öğüdülmüş olarak ayrı satılacaktır, İs- teyen evinde karışık kahve içecektir. Umumi yerlerde kahve saf olarak ya- pılıp satılacaktır. Bütün bu madde- ler, cam ve porselen kaplarda ve temiz kapalı yerlerde muhafaza edilecekler. dir. Gerek dondurma ve gerek kahvenin terkibatı hakkında Sıhhat nezareti ta- rafından alınan bu karar ve kaidele- re itaat etmiyenler, yapılacak ani tef- tişler esnasında şiddetle cezalandırıla- caklardır, j vim ai cia . Dj İm beyannameler atmışlardır, Bu be- Japonlar Çin ordusuna mağlüb oluyorlar (Baş tarafı 1 inci sahifede) Huangmel ile Susung © arasındaki muharebelerin vukuundanberi Japon zayiatı 4000 kişi olarak tahmin edil. mekledir. Honan muharebesinde Japonların ağır zayiatı Nanşang 13 — Askeri kaynak- lardan verilen malümata göre, birçok aylardanberi Japonların elinde bu- lunmakta olan sevkulceyşi ehemmi- yeti haiz Sun - Şiyapın mevkii Çin müdafileri tarafından istirdat edil. miştir. Japon kuvvetleri bakiyesi şi- mal istikametinde geri çekilmiştir. Lungkai şimendifer boyundaki mev- kiler müstesna olmak üzere Honan Vi- lâyetinin şarkında kâin olup evvelce Japonların eline düşmüş bulunan Ş€- hirlerin ekserisi şimdi Çinliler tara- fından istirdat edilmiştir. Honan vilâyetinin şarkındaki mu- harebelerde Japon zaytatının 3000 ölü ve 6000 yaralı olduğu tahmin eğil. mektedir. Bir Japon fırkası tamamile mağlüp oldu Hankov 13 — Şansi vilâyetinin ce- nubunda faaliyette bulunan Çin kuv- vetleri ahiren mühüm bir zafer kazan- mışlardır. Yanşu şimali garbisinde Çinşuli mevkiinden itibaren garp isti. | kametinde ilerlemekte bulunan 108 in- ci Japon fırkasına mensup kuvvetler, | birçok günler devam eden şiddetli mü- harebelerden sonra tamamile mağlüb edilmiştir. Bu muharebelerde 1500 Japon aske- Tİ telef olmuş ve 40 esir alınmıştır. | Çinliler, muhtelif büyüklükte 200 oto- mobil, 7 siper havan topu, 30 hafif mitralyöz, 300 tüfdk ve başka malze- mei harbiye iğtinam etmişlerdir. Bir çok Japon gemileri batırıldı Hankov 13 — Çin hava ve topçu kuvvetleri geçen pazar günü Yangtse nehri boyunda Kiuklang mevkli ci- yarında son derece faaliyet göstermiş- lerdir. Kiukiang'ın şarkındaki Kiney- $in mevkii civarında $ Japon gemisi. ne Çin topçusu tarafından isabetler yapılmış, 3 Japon harb gemisi de Çin | hava kuvvetleri taralından tahrib edilmiştir. Başkaca 2 gemi kullanıla- mıyacak hâle getirildiği gibi biri de yakılmıştır. Öğleden sonra asker yüklü bir baş- ka Japon gemisine aynı .mıntakada Çin topçusu tarafından isabetler ya pılmıştır, Çin Japon muhasamatının yıl dönümü Şanghay 13 (A.A.) — Muhasama- | tın başlamasının yildönümü müna- sebetile, Japon tayyareleri, enternas- yonal ve Fransız imtiyazlı mıntakâ- ları üzerinde uçmuşlar ve yabancı milletler ve ezcümle İngiltere ve Fransa aleyhinde hücumları muhto- yannameler, bu milletlerin «ğ&mper- yalistş olduğunu ileri sürmekte ve Çin milletini «Asyanın kurtulması için Japonlarla İşbirliği yapmağa» davet etmektedir. Şehrimizda toplanan Japon diplomatları neler görüşümüşler ? (Baş tarafı 1 inel sahifede) 1 — Japon diplomatları, nezdlerine Biri diplomatik diğeri propaganda yollu bu iki nevi hazırlık neticesinde, Sovyet ve Çin sedleri yıkılır yıkılmaz, Asyanın zaptı hakkındaki büyük Ta- naka plânı, Japon ordusunun yakın Şark, Anadolu ve Balkan üzerine yü- rümesine lüzum kalmadan, tahakkuk edecektir. Alman hazırlığına dair Berlinden izahat istendi (Baş tarafı 1 inci sahifede) bu manevraların «gerek zaman, ge- rek mekân bakımından tahdidi» key- fiyetinin iyi olacağı ve Almanyanın komşularının, hakkında şüphe edile- bilecek muazzam bir askeri mekaniz- msnın hareketine şahit olmalarının pek de muvafık bulunmıyacağı fik- rini ileri sürmüşlerdir. Maamafih, İngiliz politik mahfil lerindeki kanaat, bu askeri harekâtın bir nevi tezahür. olduğu merkezin- dedir. Paris 13 (A.A.) — Almanyanın as- keri hazırlıkları hakkındaki haberle- ri mevzuubahiş eden «Figaro» gâzete- si diyor ki: «Hiç kimse Almanyayı tehdid et- miyor ve hiç kimse Almanlarla müna- zan çıkarmak niyetinde değildir. O halde bütün bu hazırlıklar niçin? Bu, ya hep ya hiç için bütün varını riske etmeğe niyetlenen kumarcının son bir hareketi midir.. yoksa, diğerleri- j min yanlış hareketleri üzerine ilk fır- sattan hemen derhal istifadeye hazır olmak için her sahada bütün kozları elde tutmak istiyen bir politikanın icabları mıdır? İngiliz tebeasına bir tavsiye Londra 13 (A.A.) — İngiltere Har- biye Nezareti, dün akşam neşrettiği bir tebliğde, istihkâmlar yapılması sebebile, yabancı muvazzaf ordular subayları İle her ne sıfatla olursa ol- sun bu mevzuat ordular mensupları- na menedilen Alman mıntakalarının mufassal listesini bildirmiştir. Harbi- ye Nezareti, bu sebepten dolayı, Al manyaya gidecek olan İngiliz alâka- darlarını, muvazzaf İngiliz ordusuna mensup olmadıklarını isbat eden bir vesika almağa ve bu vesikayı Londra- daki Alman büyük elçiliğine göstere- rek kendilerinin bu mıntakalarda oturmalarına müsaade veren bir ruh- salname ile değişlirmeğe davet eyle- miştir. Bulgaristanın Paris elçisinin cenaze merasimi Sofya 13 (AA) — Bulgaristanm Peris elçisi Batolov'un cenaze merâ- simi bu sabah burada yapılmıştır. eMrasimde. Kralın bir mümessili, Başvekil Köscivanof, Bahriye, Müna- kalât nazırları, kor diplomatik, eski nazırlar ve Sofya garinzonuna men- sup askeri kıtalar hazır bulunmuş- tur. Sak Başvekil Muşanov ile be- Tediye reis muavini birer nutuk söy- Temiştir. — Yerli Amerikalılar bir heyeti seferiyeye taarruz ettiler Sav Paolo 13 (A.A) — Riyodö Mortesi'i geçmeğe teşebbüs eden bir heyeti seferiyeye Brezilya hinterlan- dına girmek suretile yerli Amerikalı- lar tarafından bir taarruz yapılmiş- tır. Heyeti seferiye azası, ric'at etmek mecburiyetinde kalmışlardır. Her iki tarafın zayiata uğramış olduğu zan- nedilmektedir. Posta ittihadına dahil olmıyan ecnebi memleketler: Seneliği 3600, altı aylığı 1900, üç aylığı 1000 kuruştur. Bu akşam Nöbetçi eczaneler Şişli: Halâskârgazı caddesinde Halk Taksim: Nizameddin, Tarlabaşında Nihad Abdullah, Beyoğlu: Kanzuk, Dairede Güneş, Galata: Topçular caddesinde Sporldis, Kasımpaşa: Va- sıf, Hasköy: Halıcoğlunda Barbut Bihinönü: o Beşir Kemal, Fatih: Sa- raçhanebaşmda İbrahim Halil, Karı- gümrük; Hilü, Mehmed Arif, Bakırköy: Sarı Asaf, Aksaray: Nu Beşiktaş: Halid, Fener: Balatta Hü- sameddin, Kumkapı" Lâlelide Hay- dar, Küçükpazar: Hasan Hulüsi, Sa“ maiya: Yedikülede Teofllos, Alem- dar: Çemberlitaşta Sırrı Rasim, Şeh remini: Ahmed Hamdi, Kadıköy: Al- tıvolda Merkez, Modada Nejad Sezer, Üsküdar; Çarşıboyunda Ömer Kenan, Heybeliada: Haik, Büyükada: Şinasi Riza, Her gece açık cezaneler: Yeniköy, , Rumelihisarı, Or- taköy, Armavulköy, Bebek, Beykox, ve Anadoluhisarındaki ec- tar.eler her gece açıktır. —— İstanbul beşinci dera memurluğundan; Hayriyeye borçlu Şükranın malı olup haciz edilen ve paraya çevrilmesine ka- zar verilmiş olan Fatihie Cumartesi pa“ zarında Hoca Üveys mahallesinde eski Türbe yeni Zülâli Çeşme sokağında eski mükerrer ii yeni 17/2 ve numarataj 14 No, h hane açık arttırmaya konulmuş olup evsafı aşağıda yazıhdır. Zemini ka- risman döşeli bir koridor üzerinde bir oda ve zemini karisman döşeli bir muf fak ve yıkanma mahalli ve bir kiler v8 bir beli, Bodrum katta bir oda ve bir sığınacak ve bir belâ, bahçe bir kuyu bir geltali ve vişne fidanı vardır. Birine? katta camekân bölmeli bir sofa üzerinde Iki oda ve bir musluklu helâ ve cephede bir çiçeklik balkon vardır. Elektrik tesi- satı movcuddur. Hududu: Sağı Emanet salı yolu 8 harita No, h Veysel Ihsana tahsis edilmiş arsa, Ayşe Rebla hanıma aid arsa cephesi yol ile mahduddur, Sa- hası: 87 No. hı murabbal olup bunun 57 metre murabba mahalli bina olup üst tarafı bahçedir. Yukarıda evsaf ve saha ve hududu gösterilen gayri menkule ehli vukuf tarafından 2881 lira kıymet tak- dir edilmiştir. Artlırma peşindir, arttır- maya işlirâk edecek müşterilerin kıy- meli muhammenenin © 7/5 nisbetin- de pey akçesi veya milli bir bankanın teminat mektubunu hamili olmaları icab eder. Müterakim vergi, tanzifat, tenviri- ye ve vakıf borçları borçluya alddir. Arttırma şartnamesi 17/8/0358 tarihine müsadif çarşamba günü dairede mahalli mahsusuna talik edilecektir. Birinci art- tarmas 19/8/938 Larihine müsadi! pazar- tesi günü dairemizde saat İ4 ten 16 yp kadar Sera edilecek birinci arttırmada bedel, kiymeti muhammenenin 9 75 ini bulduğu takdirde üstte bırakılır aksi takdirde #on artlıranın taahhüdü baki kalmak üzere arktırına on beş gün daha temdid edilerek 4/10/938 tarihine müsa- dif salı günü saat 14 den 16 ya kadar dairemizde ikinci arttırma ne- tcesinde en çok arttıranın üstünde bıra- kılacaktır. 2004 No. lı icra ve İflâs kanu- nunun 126 ncı maddesine tevfikan hak- ları tapu #iciilerile ssbit olmıyan ipotekli alacaklılarla diğer alâkadaranın ve irti- fak hakkı sabiblerinin bu haklarını ve hususile faiz ve masarife dair olan iddi- alarını ilân tarihinden itibaren 20 gün zarfında evrakı müsbitelerile birlikte dai- remlize bildirmeleri lâzımdır. Aksi takdir- do hakları tapu sicillerile sabit olmıyan- Jar satış bedelinin paylaşmasından ha Tiç kalırlar. Müterakim (vergi, tenviriye ve tanzifiyeden ibaret olan rüşumu ve vakıf içaresi ve tefviz bedeli müşteriye alddir. Dellâliye satış bedelinden çıkarı- hr. Daha fazla malümat almak istiyenle- rin 9317/1681 No, lı dosyada mevcud ev- rak ve mahalleri haciz ve takdiri kiymet zaporunu görüp anlıyacakları ilân onur. M 5 Dr. FETHİ LABORATUVARI Cerrahpaşa obastanesi bakteriyoloğu Kan, idrar, balgam, mevadı gal ta tahlilleri ve (İDRAR VASITA- SİLE GEBELİĞİN İLK GÜNLERİN. DE KATİ TEŞHİSİ) yapılır. Beyoğlu : Taksime giderken Meşelik sokağı Ferah epartımanı Tel, 40534 Dr. A. Asım Onur Ortaköy ŞiFA YURDU Sarayburnu Parkında Büyük Sünnet Düğünü Beyazıt Nahiyesi Çocuk Esirgeme Kurumu müsameresi Sanatkâr NAŞİD ve arkadaşları - Hokkabaz - Karagüz » Muhtelif eğien- eceler... Kayıd muame'esi başlamıştır. Müracaat Şehzadebaşı Lâtafet Apartı manında Çocuk Esirgeme kurumunda saat 4 den altıya kadar kayıt yapılır.