19 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

19 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

19 Ağustos 1958 Dün Geceki ve Bu Sabahki Haberler Çin çetelerinin hücumları Bir Japon gazetesi: sıklaşıyor “İngiltere ile yapılan görüşmelere nihayet verilmelidir,, diyor Hankey 18 (A.A) — Gerila har- bi yapan Çin çeteleri, Hankeu - Pekin demiryolu üzerinde gamnizonları son zamanlarda azaltılmış olan şehirlere hücumlarını sıklaştırmışlardır. Tokyo 18 (A.A.) — Hoşi gazetesi, 4Japonya İngilterenin manevralarına nihayet vermelidir: başlığı ile yaz- dığı bir yazıda ezcümle diyor ki: «Eğer, İngiltere, Japonyanın Çin- deki harekâtını ve bilhassa Hankeuya karşı yapılan hücumları müşkilât ile durdurmak arzusunda devam ediyor- Kasımpaşa dün geceki sa, İhgütere ile hâlen yapılmakta olan görüşmelere nihayet vermelidir. Eğer | Yangtse üzerinde üçüncü devleller için emniyet mıntakaları ve Hankeü da iltica mıntakaları gibi taleplerde bulunan İngilterenin istekleri kabul edilirse, Hankeuya karşı yapılmakta olan harekât çok müşkülleşecektir. Halbuki Çindeki askeri hareketlerin menfaati, İngiltere ile iyi münasebet- ler idame ettirme menfaatinden çok daha evvel gelmektedir.» yokuşunda cerh vakası Necmeddin, ailesine tecavüz etmek istiyen bir adam tarafından Dün gece yarısı, Şişhaneden Ka. sımpaşaya inen yokuşun üst başında bir cinayet işlenmiştir. Kasımpaşada bir fabrikanm memur- larından Necmeddin isminde bir genç, yanında karısı ve gene akrabasından iki kadın daha olduğu halde, Beyoğ- lunda bir sinemaya gitmişler ve saat on ikiye doğru çıkarak, ağır ağır eve dönmek üzere yola koyulmuşlardır. İşte bu sırada, arkalarma bir adam takılmış ve bir gölge gibi yanında üç kadın bulunan Necmeddini takibe ko- yulmuştur. Bu şekilde Beyoğlu cad- desini ve Tepebaşını geçen aile efradı Kasımpaşaya inmek üzere Şişhane yokuşunun üst başına geldikleri bir srada bunları takib eden adam, İşi | büsbütün ileriletmiş ve bazı açık ve Adaba mugayir tekliflerde bulunmuş- tur. Necmeddin, tanımadığı bü âdümi terbiye ve nezahete davet etmiş, ia- | kat mütecaviz işi büsbütün ilerilet- miştir, Salihli - İzmir yolunda bir kaza Bir yolcu kamyon altında kal- öldü İzmir 18 (Telefonla) — Bügün Sa- hliden İzmire gelen şoför İbrahimin idaresindeki 6 numaralı kamyon yol- da Giritli 45 yaşında Ramazana çarp- mıştır, Ramazan tekerlekler altıma yuvarlanmış ve kafası ezilerek ölmüş- tür. Tahkikat neticesinde hâdisenin dikkatsizlik ve kamyonun frenlerinin bozuk olmasından ileri geldiği anla- gılmıştır. Tahkikata devam ediliyor. Şoför yakalanmıştır. İngilterenin dış politikası — Lord Halifaks ile B. Çember- lâyn arasında fikir mübaye- neti olduğu tekzib ediliyor Londra 18 (A.A.) — Resmi mahfil. ler, lord Halifaks ile B. Çemberlâyn arasında diş politika mevzuu etrafın- da ciddi fikir mübayeneti bulunduğu hakkındaki haberleri yalanlamakta- dır. Resmi mahfiller, bu haberleri, ma- nasız ve bugünkü vaziyetler içinde «oldukça fena niyetli ve fena netice verebilecek; mahiyette telâkki etmek» tedir, K Mersin Türkofis müdürlüğü İzmir 18 (Telefonla) — İzmir Türk- ofis müdürü B. Halil Mithat Bersin Türkofisi müdürlüğüne tayin edilmiş. tir, dı ve kafası ezilerek kama İle vuruldu Necmeddin ile ailesi efradı Kasım- paşa yoluna girdikleri bir sırada, | meçhul adam tekrar yaklaşmış ve bu sefer arkalarına dönen kadınlarla er- kek, büyük bir kamanın parıl parıl parıldadığını görmüşlerdir. Necmeddin, bir taraftan Kendini, bir taraftan kadınları muhafazaya uğraşa durduğu bir sırada meçhul adam, kamayı rasgele Necmeddinin vücudüne sokup çıkarmıştır. Bu şe- kilde beş, altı yerinden derin yaralar alan Necmeddin olduğu yere yığılmış. İ tar. Gözlerinin önündeki faciayı seyre- den kadınlar çığlıklarla yokuş aşağı I koşarak oradan uzaklaşmışlar, meç- hul cani de vaktin geçliğinden ve ci- varın tenhalığından istifade ederek i sırra kadem basmıştır. İ Az sonra vaka yerine gelenler zavallı Necmeddini ümidsiz bir vazi- yette Beyoğlu hastanesine kaldırmış- lardır. Zabıta meçhul adamın hüvi- yetini tesbite uğraşmaktadır. Ilıca köyünde denizde bir ölüm Bir muallim mütekaidi toron- larını kurtarmak isterken kendisi boğuldu İzmir 18 (Teleonla) — Bugün Çeş- me kazasının Ilıca köyünde feci bir boğulma hâdisesi oldu. Muallim müte- kaldi İzmirli B. Halil, denizde yüzer- ken tehlikeli vaziyete düşen iki törü- nunu kurtarmak için denize girmiş ve fazla yüzme bilmediği için torunlarını kurtarmak isterken kendisi boğulmuş- | tur. B. Halllin cesedi denizden çıkarılmış ve defnedilmiştir. İki çocuk dedeleri- nin uğradığı akibetten müteesiren ağ- Mhyarak cenazeyi cenazeyi takip etmişlerdir. B. Mussolini tayyare ile Fantelaria adasına gitti Orada üssübahri tesisatını teftişten sonra gene tayyare ile Romaya döndü Roma 18 (A.A.) — B. Mussolini, bu sabah, kendisinin bizzat idare ettiği üç motörlü bir kara bombardıman tayyaresile Guldonla tayyare karar- gâhından kalkarak, iki sat sonra sa- at yedide Fantelaria adasına varmış- | tar. Burada üssü bahri tesisatını ve liman inşaatını teftiş etmiş ve halkın şiddetli alkışları ile karşılanmıştır. B, Mussolini, bir müddet sonra ada- dan gene ayni tayyare ile hareket ede- rek dört bin metre irtifadan Tirenyen denizini geçerek saat va de Roma- ii ad Vekili| ire gitti, 30 ağustosa m İzmirde kalacak İzmir 18 (Telefonla) — Eskişehir ve Afyonda Iktisadi tedkiklerde bu- lunan İktisad Vekili B. Şakir Kesebir Ankara trenile bugün şehrimize gel- miş ve Basmaâhane istasyonunda me rasimle karşılanmıştır. İktisad Vekili cumartesi günü arın açılma merasiminde İmla tan sonra standarizasyon ve ihracat işlerini tedkik edecektir B. Şakir Ke- ” sebir 30 ağustosa kadar şehrimizde kalacaktır. Muhacirlerin kazanç vergisi muafiyeti Maliye Vekâleti muafiyetin ne zamandan itibaren başlı- yacağıma dair bir tamim hazırladı Ankara (Akşam) — 2510 sayılı İs- kân kanunile muhacirlere verilen üç ve beş yıllik kazanç vergisi muafiyetinin mebdei tayininde takvim yılının mi, yoksa mali yılın mı esas ittihaz edilme. si lâzım geleceğinde tereddüde düşül- düğü Maliye vekâletinden yapılan mü- rTacaatlardan anlaşılmaktadır. Vekâlet bu tereddüdleri kaldırmak üzere bir tamim hazirlamıştır. Alâks- darlara tebliğ edilmek üzere bulunan bu tamime göre; beyanname usulü ile veya iştigal ettiği mahallin gayri safi iradı üzerinden vergiye tâbi bir işle iş- tigal eden bir muhacir birinci iskân min- takasına yerleştirilmiş olduğu tak- dirde iskân edilmiş olduğu takvim yı- hmın sonundan başlıyarak beş yıl, ikinci mıntakaya iskân edildiği tak- dirde gene yurdlandırıldığı takvim yı- ının başından itibaren üç yıl kazanç vergisinden muaftır. Ayni suretle hizmet erbabı vaziye- tinde bulunan veya gündelik gayri sa- fi kazanç üzerinden vergiye tâbi olan bir muhacir de; birinci mıntakada yer- leştiği mali yılın sonundan başlıyarak beş yıl ve ikinci mıntakada yerleştiği mali yılın başından başlıyarak üç yu müddetle kazanç vergisi vermekten muaf olacaktır, General Ali Said Bir müddettenberi mezunen Avru- pada bulunan general Ali Said, bu sabahki Avrupa ekspresile şehrimize avdet etmiştir. Mahalli idareler umum müdürlüğü teşkilâtı * Ankara 18 (Akşam) — Meclisin ge- çen içtima devresinde kabul edilen bir kanunla mahalli idareler umum müdürlüğü teşkilâtı, hükümetin ma- halli idareler işlerine verdiği ehem- miyetle mütenasip olacak bir şekilde genişletilmiş ve umum müdürlüğe bağ- Mh olmak üzere yeniden bazi şubeler ih- das edilmişti. Şube müdürlüklerine ta- yin edilen Nevşehir kaymakamı B, Be- sim Doğan, Arapkir kaymakamı B. Hami ve M. Kemalpaşa kaymakamı Fuad Kâmil Erkav burâya gelmiş-ve vazifelerine başlamış bulunuyorlar, Yeni şube müdürleri birinci sınıf kaymakamlarımızın en kıdemlileri ara- sından seçilmişlerdir. Bir Rumen kadın tayyareci geliyor Rumen kadın tayyarecilerinden Bn. Erinarın, hususi spor tayyaresile şehrimize gelmesi beklenilmektedir. Bn. Erina buradan doğru Ankara- ya gidecektir, İngiliz ve Hollandalı kadın tayyareciler Ankaraya gittiler Üç gündenberi şehrimizde bulu- nan İngiliz kadın tayyareci Bn. sEverart ve arkadaşı Hollândalı ka- dın tayyareci Bn. Vamben, bu sabah Ankaraya müteveccihen havalan- maşlardır, Kadın tayyareciler bügün olmadı- fı takdirde yarın, Ankaradan avdet Ne, Atina tarikile, İngiltereye avdet edeceklerdir, Südet şefi Henlâyn Runciman ile görüştü Tesadüf edilen müşkilâttan dolayı fransız gazete- | lerinden bir kısmı tedbir bir kısmı da nikbindir Prag 18 (AA) — Bugün B. Hen- lâyn ile lord Runclman arasında bir | mülâkat yapılacaktı. Lord Runciman İle refikası, maliyetlerindeki zevat ile birlikte otomobille Şomoto yakının- Ga kâin ve prens Hohenlohe'ye ait Ji- | rikof satösuna gitmişlerdir. B. Henlâyn da Jirikof'a gitmiştir. Orada lord Runcimana mülâki olacak- tır. Gece bir tebliğ neşrolunacaktır. Prag 18 (A.A.) — Lord ve ledi Run- ciman ve mesai arakdaşları ile B. Hen-! Bohemyada | Kirjovda prens Maks Hohenohenin | lâyn ve Frank, Şimali Rodnhaus şatosunda, prensin ailesi erkânı ile beraber, birlikte öğle yeme- ğini yemişlerdir. Südet Alman reisi Henlâynin lord Runciman heyeti ile bugün yaptığı görüşmeler; . milliyetler meselesinin | heyeti umumiyesi mevzuu etrafında cereyan etmiş ve tamamile haber al- ma mahiyetini haiz bulunmuştur. Prag 18 (A.A.) — Lord Runciman yarın, Südet sosyal demokratlarının ekonomi eksperi B. Rehvald ile görü- şecektir. Prag 18 (A.A.) — Prens Hohenlo- he'nin evindeki öğle yemeğinden son- ra, bütün misafirler şatonun parkın- da bir gezinti yapmışlar ve lord Run- ciman ile Henlâyn'ı yalnız bırakmış- Jardır. Bu görüşme, saat 17 ye kadar devam etmiştir, Lord ve ledi Runci- man saat 17,30 da Praga dönmek Üze- re şatodan ayrılmışlar, ve biraz son- Protestan papaslarının. Hitlere yemini Sinod meclisinin tesbit ettiği yemin formülü Bern 18 (A.A.) — İsviçre matbua- tının dini servisleri, Sinod meclisi- nin Alman protestan papaslarının Hit, Jere hangi şerait altında sadakat ye- mini etmelerine müsaade ettiğini bil. dirmektedir. Sinod meclisi bu müsadeyi mühim bir kayda tabi tutmaktadır. Alâkadar dini meclisce tesbit edilen yemin formülü Hitlere bildirilecektir, Yemin merasimi yapacak olan makam»- Jar hiç bir vald ihtiva etmiyen ve Al- Jahın emirlerine mugayir bir hareket yahud mukaddes kitabın yazılarına muhalif dini bir rejim kabul edilmi. yeceğini tasrih eden bir formül bul- muşlardır. Yemin eden papas vazife es- nasında münhasıran klise ahkâmına tâbi olacaktır. Rus - Japon mütarekesi Sovyetler Japonyanın bir teklifini kabul edilecek mahiyette buldu Moskova 18 (A.A.) — Tas ajansı bildiriyor: Japonyanın Moskova maslâhaf- güzarı B, Mişi, 17 ağustosta Hariciye Halk Komiserliğine gelerek, Hasan gölü muntakasında mütarekenin reg» lize edilmiş olduğunu ve iki taraf kıt- alarının hâlen biribirlerinden muay- yen bir mesafede bulunduğunu bil- dirmiştir. Bundan böyle o istikbalde Japon ve Sovyet askeri kumandanlığı mümessillerinin yeni buluşmaları mü- cip hâdiseler çıktığı takdirde, Mişi bu gibi toplantıların Moskova ile Tokyo arasında diplomatik görüşmeler ne- t#cesinde organize edilmesini teklif eylemiştir. Japon maslâhatgüzarına, bu teklifin kabili kabul olduğu bildi- rilmiştir, İspanya Başvekili Zürihde Zürih 18 (A.A.) — İspanya başvkili Negrin, geceyi Cenevrede geçirmiş ve bugün öğle üzeri otomobille buraya gelmiştir. da diğer misafirler gitmişlerdir. Paris 18 — Matbuat, Çeki k meselesinde tesadüf edilen müş i- la meşgul olmaktadır. Jur - Eko di Pari gazetesi, lord Runcimanın sahne» ye girişine telmih ederek gerek Prag hükümetinin, gerkse Südet partisinin büyük bir gayret sarfederek hsnüni- yet göstermeleri lâzım geldiğini kay“ deylemektedir. Bu gazete, lord Run- cimanın Prag'a geldiği zaman söy“ lediği bir cümleyi zikretmektedir: <Daimi sulhu ancak mütekabil fe- Gakârlıklarla temin etmek kabildir.» Epok gazetesi, nikbinlik göstermek- te ve şöyle demektedir; Lord Runeiman fesinde muvgf- fak olamazsa Çemberlâyn'ın, sulhun lehinde son bir teşebbüste bulunarak meselenin halli için beynelmilel bir kongrenin toplanmasını İstiyeceği söylenmektedir. Fakat bunu yapmak O kadar müşküldür ki böyle bir te şebbüs son bir gayret mahiyetinde te- Jâkki edilecektir.» Figaro gazetesinin Prag muhabiri bildiriyor: 4Gelecek cuma veya cumartesi gü- nü Almanyadaki #iyah nazi çetesine tekabül eden bazı Südet teşekkülleri Moravya ve Silezyada muharebe ta- Emleri yapcaklardır. Hududun öbür tarafında Alman manevraları yapıl- dığı bir sırada bu gibi talimlerin en- dişe verici bir mahiyet arzettiği in- kâr edilemez.» Halyada Yahudi aleyhdarlığı Bir İtalyan gazetesinin Ya- hudilere karşı alınmasını tav- siye ettiği tedbirler Roma 18 (A.A.) — İtalyan gazetele- ri, Yahudi İstilâşmın garb memleket- leri için teşkil etmekte olduğu tehli- keyi işaret eylemekte berdevamdırlar, Bu gazeteler, Yahudi muhacirlerin teahcümüne mâni olmak için muhtelif memleketlerin ittihaz etmiş oldukları tedbirlerden bahsediyorlar. Resto del Karlino, yazıyor; Artık hiç kimse bu hâdiselerin vaha metini gizlememektedir ve madam- ki müsbet tedbirler ittihazı zaruret 'kesbedecektir, gene İtalya için selâmet bahşolacak aşağıdaki tedbirleri teklif ediyoruz.» Bu gazete, bu tekliflerin şahsi mütâ» Jeâları olduğunu “kaydettikten sonr& Şunülri teklif etmektedir: 1 — Ecnebi Yahudilerin İtalyaya girmelerinin menedilmesi. 2 — Bütün ecnebi Yahudilerin, asgâ rion senedenberi İtalyan tabiyetini ik» tisap etmemiş olan Yahudilerin İtiyan toprağını terke davet edilmesi. 3 — Birçok senelerdenberi İtalyan t& biiyetinde bulunmıyan ve faşizme mer” butiyetlerini isbat etmemiş olan Ya- hudilerin serbes mesleklerde çalışma» larının menolunması. Van gölünde havyarcılığın istikbali var Ankara 18 (Akşam) — Van gölü- nün su mahsulleri vaziyetini tedkik etmek üzere Vanâ gitmiş olan İktisad Vekâleti Deniz mahsulleri müdürü Dr. B. Kemal ile balıkçılık mütehassıst B. İsmail tedkiklerini bitirerek bur reya dönmüşlerdir. Mütehassıslar gölde havyar istihsal için yapılan tesisatı teftiş etmişler vE bu hususta yeni bazı tecrübeler yap” mışlardır. Gerek geçen ve gerek DU sene yapılan tecrübeler gölün bilhas” sa havyarcılık bakımından zengin bif istikbale namzed olduğunu gi tir, B. Kemal tedkikleri neticesini bir 8 porla vekâlete bildirecektir.