19 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

19 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 AKŞAM e Hayat ucuzluğu (Baş tarafı 1 İnci sahifede) Bu defa ise devlet bütçesinden yeni bir fedakârlık yapılarak istihlâk ver- gisi kanunu tadil edilmiş ve bu ta- dilât neticesinde bir kilo bezden ev- velce alhnmakta olan 15 kuruş ver- gi 4 kuruşa indirilmiş ve kiloda 11 kuruşluk bir ucuzlama Gaha temin edilmiştir. Diğer taraftan bu yeni tenzilât muamele vergisine de tesir icra et- tiği cihetle tenzilât nisbeti artmış ve evvelki © 20 tenzilâta ilâveten yeni- den “e 15 tenzilât tahakkuk ettiril. miştir . Bu tenzilât dolayısile husule gelen ucuzluğun umumi istihlâki arttıra- cağı muhakkak olduğundan devletin fedakârlığı da istihlâkin artması dere- cesinde hafiflemiş olacaktır. Nitekim şeker istihlâkimiz evvelce 60 bin ton kadar iken şeker üzerine mvzu vergilerin tenzili ve binnetice şekerin ucuzlamasile bu istihlâk he- men pek kisa zamanda 95 bin tona fır. lamıştır. Pamuklu ve diğer sanayi şu- belerinde de istihlâk artışı hissedil- mektedir. Şu halde bütün bunlara birlikte memleketin umumi alım ka- biliyeti ve refahı artmaktadır, Buna pamuklu mensucatın 932-937 arasındaki gittikçe artan istihlâk mik» tarlarını gösteren aşağıdaki rakamlar bariz birer misal teşkil etmektedir. Seneler İstihlâk miktarı 032 22.100 Ton 933 24.700 934 26.400 955 26.800 936 28.500 33400 » iyor ki 932 senesinde bütün memlekette ancak 22.100 ton pamuk- Ju mensucat istihlâk edilirken 937 se- nesinde bu istihlâk miktarı 33.400 to- na çıkmıştır ki, artış nisbeti “e 351 bulmaktadır . Hükümetin aldığı hayırlı tedbirler sayesinde gerek bu sanayi şubelerinde ve gerelme diğer sanayi mamulâtımız Üzerindeki umumi istihlâkin gittikçe daha çok arttığını, sınai mamulâtın ucuzladığını ve bunların neticesi ola- rak da umumi! refahm günden güne daha çok tahakkuk ettirildiğini göre- ceğiz. Iklnci bes senelik sanayi plânının tatbiki (Baş tarafı 1 inci sahifede) bulunduğu sırada hazırlanan bu pro- je ile bir Balıkçılık bankası kurulma- sı ve Deniz mahsulleri işlerinin bu banka tarafından idare ve finanse, edilmesi düşünülmüştü, Denizbank teşekkül ettikten sonra su mahsulleri İşlerinin bu bankaya bağlı bir şube halinde muvafık görülmüş ve proje devlet şürasının tedkikinden geçerek kati şeklini aldığı halde, Meclise sevke- dilmemişti. Denizbankın bu proje üzerinde hâlen yapmakta olduğu tedkikler, mali hususlara inhisar ey- Jemektedir, Deniz mahsulleri sanayii ikinci beş senelik sanayi plânında yer al- mış bulunduğundan su mahsulleri kanun projesinin açılır açılmaz Mec- lise sevkedilmesine çalışılacaktır. Diğer taraftan ikinci beş senelik sanayi plânınm tatbik mevkiine çı- kanlması etrafındaki hazırlıklar bit- miş sayılacak bir raddeye gelmiş bu- Tunuyor. Yeni plân B. Celâl Bayar hükümetinin yeni sene programı ile beraber ilân edilecek ve bu progra- mın en büyük hüsüusiyetini teşkil edecektir. Elektrik idaresinin neşriyat müdürlüğü Turing ve Otomobil ir müdü- rü B. Şükrü Âli, Elektrik işletme mü- dürlüğü Propaganda ve neşriyat mü- dürlüğüne tayin edilmiştir. Bir İsveç muharriri geldi İsveçin muhtelif gazete ve mecmu- alarında makaleler ve çocuk hikâyeleri yazan Bn. Yanes, şehrimize gelmiştir. Bayan Yanes, İstanbulda bir kaç gün kaldıktan sonra Ankaraya da gi- decektir ERTUĞRUL SADİ TEK TİYATROSU Bu gece Bebek belediye bahçesinde Bu masal böyle bitti Vedvil 3 perde idaresi daha | Nikâh merasimi Başvekil B. Celâl (Kahraman ordumuz yarın Bayar İzmire gitti (Baş tarafı 1 inci sahifede) Hariciye Vekili B. Tevfik Rüştü Aras, riyaseti cümhur ümüumi kâtibi B. Hâsan Rıza, seryaver B. Celâl, şehrimiz- de bulunan saylavlar, vali ve beledi- ye reisi B. Muhiddin Üstündak, İs- tanbul kumandanı general Halis Bıyıktay, Brüksel seri Cemal Hüsnü, Moskova sefiri B. Zekâi, Sofya sefiri B. Şevki, üniversite rektörü B. Cemil Bilsel, Deniz Bank orkânı ve daha bazı zevatla rıhtımda birikmiş olan kalabalık bir halk kitlesi Başvekil B. Celâl Bayarı teşyi etmişlerdir. Başvekil halk tarafından şiddetle alkışlanmıştır. B. Celâi Bayarın İz- mir seyahati beş gün kadar sürecek- tir. Başvekilin pazar günü İzmirden kalkan vapurla pâzartesiye şehrimi- ze dönmesi muhtemeldir. İzmir en- ternasyonal fuarı yarın büyük me- rasimle Başvekil tarafından açıla- caktır. Ticaret odası kâtibi umumisinin | riyasetinde beş kişilik bir heyetle Türkotis müdürü vedaha bir çok zevat da dün İzmire gitmişlerdir. Vapur yolcu ile dolmuştu. Yunanis- | tanın Ankara büyük elçisi B. Refael de ayni vapurla İzmire gitmiştir. İzmir 18 (Telefonla) — Cumartesi günü İzmir fuarını mühim bir nutuk- Ja açack olan Başvekil B. Celâl Bayar yarın (bugün) İzmi #lmiş olacak- tar. İzmirliler B, Celâl Bayarı fevkalâ- de tezahüratla karşılamağa hâzırlan- maktadır. Sanayi umum müdürü İzmire gitti Sanayi umu mmüdürü B. Reşad dün sabah Ticaret odasında bir müd- det meşgul olmuş, sanayicilerin Mu- amele vergisinden şikâyetleri üzerin- de tedkikat yapmış ve saat 11 de ha- reket eden vapurla İzmire gitmiştir. Sanayi umum müdürü İzmir fuarı- nın açılış merasiminde bulunduktan sonra bir müddet İzmirde kalarak sa- nayicilerle temaslar yapacak ve dilek- lerini dinliyecek, tekrar şehrimize dönecektir. B. Hitler (Baş tarafı 1 inci sahifede) Berlin 18 (A.A.) — Dün tayyareciler yurdunda general Vilmen ile Fransız zabitleri şerefine verilmiş olan müsa- mere esnasında mareşal Göring'in müs messili general Milh, Alman kara ve hava orduları namina Fransız misafir. Jere hoş âmedi temennisinde bulün- muştur. General, Alman hava ordusu» nun ve tayyare sanay'i tesisatının mu. tesavver olan ziyaretinin general Vil. men ve arkadaşlarına birçok enteresan şeyler görmek imkânını bahşedeceğini beyan etmiştir. Hatip, bundan sonra hazır bulunan zevat ve bilhassa harb esnasında tayyareci olarak iştihar et- miş olan general Vilmen ile general Dastiye hakkında sitayişlerde bulun- muştur. Hatip, şöyle demiştir: General Vilmen, büyük harb içinde en ziyade şöhret kazanmış olan Fransız tayyare- cisidir. İşte Alman hava ordusu, hay- ranlığını ve hürmetkârlığını bü müm- taz zevata arzetmektedir. General Vilmen, cevab vererek bu dostane hitabeden dolayı teşekkür et- miş ve gerek arkadaşlarının gerek ken« disinin Almanya seyahatinden fevka- Jâde memnun olduklarını söylemiştir. Doberiç'de Rihtolen hava filosuna yapmış olduğu ziyareti hatırlatan ha- tip, bu ziyaretin kendisinde uyandır- dırmakta olduğu hatıraların kendi fik. rince eski düşmanları birbirinden ayır. ması değil, birbirine yaklaştırması Jü- zumunu natık olduğunu söylemiş ve ilâve etmiştir: «Akıl ve kalb, böyle bir felâkete rü- cudan imtina edilmesi lüzumunda mu tabıktırlar. Her gün ölümle karşılaş- makta olan biz tayyareciler, bu ciheti düşünmek hakkına malikiz ve bizim bu düşüncemiz her halde zâafımıza bam- Jedilemez.» Sabik oŞürayı devlet azasından tüccardan bay Malik'in kızı bayan Rağıbe ile Avrupada ikmali tahsil et- miş genç mühendis ve mimarları- mızdan bay Nizameddin Camcloğlu ile nikâh merasimi dün Beyoğlu Ev- lenme dairesinde yapılmıştır. Her ii | tarafa saadetler ez sabah Edirneye giriyor 1 inci sahifede) Edirne halkı, bu büyük bayramı fevkalâde bir şekilde kutlamak için evlerini, dükkânlarını Büyük Önder Atatürkün fotoğre la ram manzarası arzediyor. Belediyede lanan Kutlama ko- mitesi, bu büyük günün şerefile mü- tenasip zengin bir program hazırlar mıştır: Ordumuz, cumartesi günü sabahı saat sekizde Ayşekadında halkın al- kışları arasında şehre girerek Abaci- ; larbaşı yolile Üçşerefeli önüne gelecek | ve hazırlanan büyük tribün üzerinde İ duracak olan komutanı selâmlıyarak muazzam bir geçid resmi yapacaktır. Geçid resmini müteakip kıtaat Sa- rayiçine giderek istirahat edecek, Zi- Taat bahçesinde komutan ve zabitan şerefine büyük bir ziyafet verilecektir, Kahraman Mehmedeikler vilâyet hududundan itibaren istikbal ve ay- Tan, karpuz gibi serinletici şeyler v6- rilmek suretile izaz edileceklerdir. Or- dunun Edirneye gireceği noktada ve şehrin diğer caddelerinde büyük tak- Jar kurulmuştur. Cumartesi günü ak- şamı, Edirnede büyük bir fener alayı tertip edilecek ve şehir baştan başa , tenvir olunacaktır. Velhasıl Edirne, bu şerefli günü emsalsiz tezahüratla kutlıyacaktır. Kahire 8 ŞAMPİYONU Nasyonal takımı İstanbulda iki maç yapacak Festival münasebetile şehrimize gelmesi kararlaştırılan Kahire şam- piyonu Nasyonal takımı 23 ağustosta Kahireden hareket edecektir. Mısırlı futbolcular 27 ve 28 ağustosta İstan- bul muhtelitile iki maç yapacaklar ve İzmir muhtelitile karşılaşmak üae- re 4 eylülde İzmire hareket edecek- lerdir, Gemlik spor kulübü Gemlik (Akşam) — Gemlik spor kulübü yılık kongresini yapmış ve yeni idare heyetini seçmiştir. Yeni idare heyeti kara sporlarına olduğu kadar deniz sporlarına da ehemmiyet verecektir. 1 28 Türk borcu 1 vadeli 'Türk borcu I peşin Türk borcu YI peşin 1953 ikramiyeli Ergani Sıvas - Erzurum. II 1933 yüzde beş faizli 29.— 1934 yüzde beş faizli 42.50 Anadolu Demiryolu I ve TI peşin 40.65 Anadolu Demiryolu © 60 peşin 2400 Şark Merkez ceza 259 Bomonti - Nektar 890 PARA ve ÇEKLER (Kapanış fiatleri) Tondra 1 Sterlin 614 New-York 100 Dolar 125.7025 Paris 100 Frank 34525 Milâno 100 Uret 6.62 Cenevre (o 100 İsviçre Fr. 282215 Amsterd. 160 Florin 687575 Berlin 100 Rayhşmark 50.425 Eriksel (o 100 Belga 21.175 Atina 100 Drahmi 11225 Bofya 100 Teva 1515 100 Çekoslovak Kr. 4345 100 Pezeta 614 23.68 2404 042 2855 35.4 31.653 23.715 19.175 19175 19.20 05.50 96.5'0 Prag Madrid Varşova Budapeşte 334 doğumluların son yoklaması Bakırköy Askerlik şubesinden: 1 — 334 doğumlu ve bunlarla muamele- ye tâbi bulunan yerli ve yabancı eratın son Yyoklamalarına 1 eylül 933 gününden iübaren başlanarak 28/10/9358 gününde nihayet verilecektir. ? — Bon yoklamalarının hangi günler- de ılacağı aşağıya çıkarılmıştır. 3 — Yoklama muayyen günlerde 13 don 18 ya kadar devam edecektir. “4 Alâkadarların muayyen günlerde şube binasında teşekkü! edecek asker al- ma meclisine müraraat etmeleri. Yoklama, günleri: 1 eylül 638 perşembe, 2 eylâl cuma, 5 eylül pazartesi, 7 eylül çarşamba, 9 eyifil cuma, 13 eylül pazarte- si, 14 eylül çarşamba, 17 eylğl cuma, 19 pazartesi, 21 eylül çarşamba, 23 ey- il cuma, 25 oylül pazari 28 eylül çar- gumba, 30 eylâi cuma. 3 teşrinlevvel pazartesi, 5 teşrinlevvel çarşamba, 7 teşrinlevvel cuma, 10 töşrini- evvel pazartesi, 12 teşrinlevvel çarşamba, 14 teşrinievvel cama, 17 teğrinlevvel pa- zartesi, 26 teşrinlevvel çarşamba, 28 teş- rinievvel cuma, 31 teşrinlevvel pazartesi saat İ günleri defterin Imza edilmesi, Sanayicilerin bir müracaatı Bir kısım sanayiciler hariçlen ge- | tirilen bazı maddelerden alınan güm- | rük resimlerinin dahilde İmal edilen Merdivenden yuvarlanarak yaralandı Büyükderede oturan seksen yaşlar rında bayan Fatma, evin merdivenin ileri ve bayraklar- | lemiştir. Şehir şimdiden bir bay- ayni cins mallardan alman vergiler- den az olduğu iddiasile bu hususta ted- bir alınmasını alâkadarlardan Tica etmişlerdi. Sanayiciler ayni mevzu üzerinde bir rapor da hazırlamışlar ve İktisad | Vekâletine gönderemeğe karar vermiş- lerdir, Bu raporda rekabet imkânsız. | Bakırköyünde Ebüzziya caddesinden hığından bahsedilmekte, yerli mamu- | geçerken Hâdiye isminde bir kadına lâtm ucuzlaması için verginin tahfifi | çarparak muhtelif yerlerinden yâra- temenni edilmektedir. İ Tanmasına sebep olmuştur. den düşmüş, baş ve kollarından tehir keli surette yaralarıdığından, hasta neye yatırılmıştır. Bisiklet kazası On beş Yaşlarında Süleyman ismin- de bir çocuğun idaresindeki bisiklet a Maliye Vekâletinden 26000 Muhtelif eb'atta Koçan 650 » » Bez kapaklı defter 4000 » » Cetvel 1 — 15/8/938 tarihinde ihale edileceği evvelce ilân edilmiş olan 1543 lira 20 kuruş muhammen bedelli yukarda yazılı matbu evrak, ilân keyfiyetinin ka- nundeki şeraite uygun olmadığı anlaşıldığından ihale edilemiyerek 19/8/938 ta rTihinden itibaren on beş gün müddetle tekrar açık eksiltmeye konulmuştur. 2 — Malzemesi Vekâletten verilecektir. 3 —- İhale 39/938 cumartesi günü saat 10 da Levazım Müdürlüğünde mü- teşekkil komisyorda yapılacaktır. 4 — Şartnamesi Ankarada Levazım Müdürlüğünden, İstanbulda Dolmabahs çede Vekâlet matbu evrak ambarı memurluğundan almabilir, 5 — İhaleye iştirak etmek isteyenlerin belli gün ve saatte 116 liralık mu- vakkat teminatları ve kanuni belgelerile komisyouda hazır bulunmaları, (3159) (5537) Siyasal Bilgiler okulu talebe kayıt şeraiti Siyasal Bilgiler okuluna olgunluk imtihanını vermiş Lise mezunları müsüs baka ile ahmır. Namzet kaydı İstanbulda Yüksek muallim mektebi binasında, Ankarada Siyasal bilgiler okulu binasında 25/Ağustos,/948 den 25/Eylül/948 e kadar pazartesi ve perşembe günleri yapılır. Müsabaka imtihanına 26/Eylül/938 pazartesi günü başlanacaktır, Diğer şartları renmek isteyenlerin bu iki mü- esteseye ve vilâyetlerde Kültür ve Lise direktörlüklerine müracaatları lözım- dır. (5507) — Kilosu Bir kilosunun muhammen bedeli Cinsi İlk teminatı 36000 1/19 kuruş Saman 47,25 30000 2 kuruş Kuru ot 54 Silivr! boğa deposu için lüzumu olan ve yukarda miktarile muhammen be» delleri yazılı saman ve ot ayrı ayrı açık eksiltmeye konulmuştur. Şartnameleri levazım müdürlüğünde görülebilir. İstekliler 2490 No. lı kanunda yazılı vesika v- hizalarında gösterilen ilk teminat makbuz veya mektubile beraber 25/8/933 perşembe günü s1a* 11 de Dalmi encümende bulunmalıdırlar. (5286) (İ.) alatasaray lisesi alım satım komisyonu başkanlığından Miktarı Beher kilo İlk teminat Eksilimenin Eksilimenin kilo tahmini B.Lira K. yapılacağı Şekli kürüş gün ve saati 15 5/9/9383 pazartesi Açık eksiltme saat 14.de Tavuk eti 7000 55 » » , Kapalı zarf Hindi eti sw 45 saat 14,30 da Kavun «Kırkağaç» 20000 6 Karpuz «alacalı (o 15000 5 Üzüm «Çavuş» 6500 23 Üzüm «yapıncak» 5500 15 Galatasaray Lisesinin Mayıs 939 sonuna kadar ihtiyacı olan yukarıda cin- si, miktarı, ilk teminati ve eksiltmenin nevi ve günü &atleri yazılı yiyecek- lerin İstanbul Kültür Direktörlüğü binasında toplanan okul komisyonunda ya» pılacaktır. Bu işe gireceklerin şartnamelerini görmek üzere Okul idaresine ve 938 yılı ticaret odası vesikası ve ilk teminatı makbuzlarile birlikte 2490 sayılı kanunun tarifatı dairesinde hazırlıyacakları teklif mektuplarını belli saatten bir sant ev- vel komisyon başkanlığına ımakbüz karşılığında vermeleri. Teminatlar Liseler muhasebeciliğine yatırılacaktır, (5574) Gayrimenkul satış ilânı İstanbul emniyet sandığı direktörlüğünden Bayan Lütfiyenin Sandığımızdan 20665 hesap No. sile borç aldığı 800 lira börcuna karşı birinci derecede ipotek edip vadesinde borcuniz ödemediğinden hakkında yapılan takip Üzerine 3202 No. lu kanunun 46 cı maddesinin matufu olan 40 cı maddesine göre satılması icabeden Kadıköyünde Osmanağa mahalle- sinin şüğüllüçeşme caddesinde eski 142, 142 Mü, yeni 286, 288 No,lu altında dükkânı olanı ahşap bahçeli bir evin tamamı birbuçuk ay müddetle açık arttır maya konmuştur. Satış tapu sicil kaydına göre yapılmaktadır, Artırmaya gir mek isteyen 260 lira pey akçası verecektir. Milli bankalarımızdan birinin temi” nat meklubu da kabul olunur. Birikmiş bütün vergilerle belediye resimleri ve vakıf icaresi ve taviz bedeli ve telâliye rusumu borçluya aittir. Arttırma şart- namesi 29/8/938 tarihinden itibaren tetkik etmek isteyenlere sandık hukuk iş» leri gervisinde açık bulundurulacaktır. Tapu sicil kaydı ve sair lüzumlu izahat ta şartnamede ve takip dosyasında vardır. Arttırmaya girmiş olanlar, bunlari tetkik ederek satılığa çıkarılan gayrimenkul hakkında her şeyi öğrenmiş ad ve itibare olunur. Birinci arttırma 11/11/9938 tarihine müsadif cuma günü Cağa- oğlunda kâln sandığımızda saat 14 ten 16 ya kadar yapılacaktır. Muvakkat iha“ le yapılabilmesi için teklif edilecek bedelin tercihan alınması icabeden gayri” menkul mükellefiyet ile sandık alacağını tamamen geçmiş olması şarttır. Aksi takdirde son arttıranın taahhüdü bakı kalmak şartile 2/12/938 tarihin& müsadif cuma günü aynı mahalde ve aynı saatta son arttırması yapılacaktır. Bu arttırmada gayrimenkul en çok arttıranın üstünde bırakılacaktır. Haklari tapu sicillerile sabit olmıyan alâkadarlar ve irtifak hakkı sahiplerinin bu hak“ larını ve hususile faiz ve masarife dair iddialarını ilân tarihinden itberen 20 gün içinde evrek) müsbitelerile beraber dalremize bildirmeleri lâzımdır. Bu sU nı bildirmemiş olanlarla hakları tapu sicillerile sabit olmuyanlâf in paylaşmasından hariç kalırlar. Daha fazla malümat almak er yenlerin 933/407 dosya numarasile 2 hukuk işleri servisine müracat etmeleri lüzumu ilân olunur. Cinsi Tereyağı 2000 ım 50 5/9/938 pazartesi Kapalı zarf 320 2 saat 14,30 da DİKKAT Emniyet Sandığı; Sandıktan alınan gayrimenkulü ipotek göstermek isteye” lere tahmin edilen kıymetin yarısına kadar ikraz yaparak usulüne göre lar göstermektedir. 45594),