19 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

19 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Kuin Elizabet transatlantiği € en büyük dalgalarda sallanmıyacak En yeni Transatlantiklerin canlı mahlüklar gibi soluk alacak ciğerleri, ın üzerinden sıçrıyacak elâstiki Ayakları, istikrarını muhafaza edecek Ye yalpa vurmaktan koruyacak cihaz- ları haiz olacaktır, Dünyanın en büyük Transatlantik- lerinden biri İskoçyada Glasgor'da Künard kumpanyası için yapılmakta olan Kuin'Elizabeth'tir. En yukarı te- nezzüh göğretesinin son lâvhası ye- Tine konulmuştur. Güğertenin boyu 800 ve eni 218 kademdir. 35 ton sıkle- tindeki pervanesi ile dümeni yakmda Yerine konulacak ve bu suretle kıçı Üç haftaya kadar tamamlanacaktır. Geminin yürümesini temin eden Makinenin ilk kısmı ile derinliği bul- Mağa mahsus tahtelbahir bir cihaz #imdiden yerine konulmuştur. Bu ci- Mâz gemininin denizde istikrarını ve #allanmamasını temin edecektir. Şöyle ki bu cihaz denizin dibine Sabırlı imiş Aklı uzun bir kişi, İncilin fıkraları" hi, kelimelerini, harflerini saymış. Onun hesabına göre, İncilde: 31,173 fıkra, 773,602 kelime, 8,566,480 harf var, İncilde Allah kelimesi 6,355 kere, ave» edatı da 46,227 kere geçiyormuş. doğru ihtizazlar yapacaktır. Bu ihti- zazlar denizin dibinde inikâs ederek tekrar denizin sathına geri dönecek- tir, İşte bu avdet eden ihtizazlar ge- minin makine dairesine aksedecek ve burada bir âlet ile derecesi kaydedi- lecektir. Bu Transatlantiğin ciğerleri olacak- tır. Yani nefes alacak delikleri olacak- göğertede Transatlantik 1029 kadem tutan boyu ile bir büyük dalganın tepesine çıktığı zaman ciğerleri inbisat ederek yapacağı aksülhareke ile geminin des- teksiz kalan orta kısmını sağlamlaştı- racak ve sademenin şiddetini berta- raf edecektir. Geminin yukarı binası için mahsus süretle intihap edilmiş ve elâstikiyeti fevkalâde olan 4500 ton çelik kulla- nılmıştır. Bu elâstiki çelik sayesinde gemi yüksek dalgaların üzerinden sıçrıyarak geçecektir. Bir erkeğe kaç kadın! Türkiyede 100 erkeğe 108, İngilte- Tede 109, Norveçte 103, Rusyada 110, Çekoslovakyada 106, Hollandada 101, İtalyada 105, İspanyada 106, Japon- yada 99, Amerikada 93, Avustralyada gı, Fransada 107, Arjantinde 87 kar dın düşer, 100 erkeğe 100 kadın dü- şen memlekel ancak Bulgaristandır, Karısı Melâhati öldüren Reşadın muhakemesi Iddianameye göre Reşad karısını ahlâksızlığı yüzünden bıçakla öldürdü Beyazıd civarında Çadırcılarda ka nsı Melâhati kıskançlık yüzünden bıçakla öldüren Reşadın muhakeme- sine dün ağırceza mahkemesinde ba- müddelumumi muavini B. Abid iddianamesini okumuştur. B. Abid iddianamede vakayı izah ede- rek ezcümle dedi ki; — Maznun Reşad son zamanlarda karısının başka bir erkekle münase- bet peyda etmesinden şüphelenmeğe başlamış ve müptelâ bulunduğu ve Tem hastalığından Cerrahpaşa has- tanesinde tedavide iken hastaneden çıkscağına yakın kendisini ziyarete gelen karısı Melâhatin çantasında yabacı bir erkeğin fotoğrafını gö- Tünce şüphesi büsbütün artmıştır. Hastaneden çıktıktan sonra Re- $ad bir gün kayın pederinin Çadırcı- lardaki evinde karısile beraber otu- Türken karısının tanıdıklarından Çi- ÇO adındaki kadın eve gelerek Melâ- hate: «Haydi, çocuk seni bekliyor. gide- lim,» demiştir. Bu davet Üzerine Re- Md karısı Melâhatin randevü evine anlıyarak fena halde hid- BEREEENİNENNEENSEUEESE SES, detlenmiş ve bir yumruk vurup Çiço kadını odanın ortasına yuvarlamış- tır. Bu defa karısı Melâhat müdaha- Je ederek Çiçoyu kurtarmak isteyin- ce Reşad bıçağını çekerek Melâhali vurup öldürmüştür. Ölen Melâhatin, Reşad hastanede bulunduğu sırada marangoz Mehmed adında bir erkek- le münasebette bulunduğu ve uzun müddet metres hayatı geçirdiği de mahkemede dinlenen şahidlerin ifa- deleri ve tahkiket evrakile sabit ol- muştur. Şu vaziyete nazaran Reşad bu ci- nayeti karısının ablâksızlığı yüzün- den işlemiştir: Melâhatin bu hareke- ti Reşadın lehine olarak ağır bir tah- rik kabule şayandır. Bİ- naenaleyh cinayet ağır tahrik tesiri altında vukubulmuştur. Binaenaleyh karısı Melâhati öldürmek suçundan dolayı Reşadın, Türk ceza kanunu- nun SI inci maddesi gözönünde tutu- bir harb açılacak bolduğu zaman bü- şerat kongresi 15 İ İnsanların en büyük ve korkunç düşmanı haşerattır.| tün dünyaya ha- renas peniede | Hiç bir âfet ve musibet haşerat kadar insanlara | serat varis olacak. sia defa toplanan | maddi ve iktisadi zararlar vermemiştir. Berlinde | tr. Pusüzler boş bu mühim kon | toplanan beynelmilel kongrede bütün milletlerin | “8d gre ağustosun yir- bu korkunç ve muzır düşmana karşı umumi ei gold lm bir harb açmalarına karar verilmiştir ela cek ve kararlarını mahlük haşerat verecektir. Kongreye elli devlet iştirak man milletinin milli geliri üzerinde & kadar türememiştir. Haşrrat yalnız etmiştir. Bunların murahhasları bu- Yanan âlimler sekiz yüzden fazladır. Haşerat beşeriyet için en büyük bir tehlike olduğundan bu kongre âdeta haşerata karşı mücadele ve harb için plânlar hazırlıyacak bir umumi erkâ- nıharbiye heyeti mesabesinde bulunu- 7 nemli ne kadar büyük bir teh- like olduğu hakkında bir fikir odin- mek için bundan evvelki kongrede söylenen sözleri hatırlamak kâfidir. Kalkütede toplanan bu kongrede Hind âlimlerinden doktor Mehmed Hüse- yin şu beyanatta bulunmuştu: — «Dünyada hiç bir felâket haşe- rat kadar beşeriyete zayiat ve ıztırab verdirmemişlir.. Harbler, zelzeleler, açlık ve kıtlık beşeriyetin tarihinde haşeratın yaptığı tahribata nazaran hiç mesabesinde mal ve cana zarar vermiştir, Buna bir misal getireyim: Son sene zarfında yalnız Hindistanda Malarya mikrobu bir milyondan fazla insanın hayatına nihayet vermiştir. Yüz mil- yon insan da bu mikrobların yüzün- den hasta bulunuyor. Uyku hastalığına sebeb olan Tsetse sineği ise Şarki Afrikada son seneler. de o kadar tahribat yapmıştır ki ev- velce mamur ve âbad olan bir çok belde- ler şimdi harabezare dönmüş ve nü- fus namına bir ferd kalmamıştır.» Doktor Mehmed Hüseyinin bu be- yanatı haşeratın hayatı beşer üzerin- deki tahiribatına dair bir nebze malü- mat vermektedir. Bütün dünyada yaptığı tahribat akıllara hayret vere- cek derecededir. Maddi tahribatı da müthiştir. Me- selâ Almanya, bu.kadar ilim ve fen si. Jâhı ile mücehhez bulunduğu halde her sene mezruatının onda birini ha- şerat imha etmektedir. Bu miktar Al mliyarlarca mark zayiat teşkil etmek- tedir. Amerikada dahi haşeratın ika etti. ği tahribat pek büyüktür. İlim ve fen ve mücadele vesalti ile mücehhez ol. mıyan memleketlerde ve bahusus hattı üstüva mıntakasında haşcratın verdiği zararlar hesab edilemiyecek kadar büyüktür. Meselâ Amerikada pamuk mezruatına musallat olan Kapsel ismindeki haşeratın her sene Amerikan köylüsünü bir milyar dolar- dan fazla zarara uğratmaktadır. Hindistanda haşeralın mezruata ika ettiği zarar ve ziyanlar her sene yüz elli milyon isteri'ne baliğ oluyor. Çekirgenin Cenubi Afrikada, Cezayir, Tunus, Misir ve hattâ Kanada gibi şimali Kutba yakın memleketlerde her sene mezruatta yaptığı tabribat müthiş yekünlar teşkil etmektedir, Çekirgelere karşı alev makinesi ve tayyareden atılan gazler kullanıldığı halde bu âfetin önü alınamamıştır. Son çare olarak çekirgelerin yumur- talarının bulunduğu mahallerde im- ha ameliyesi yapılıyor. Haşeratın önüne geçilmiyecek bir âfet olmasının başlıca sebebi pek ça- buk ve çok türemeleridir, Meşhur ha- şeral müdekkiklerinden profesör L. Haward'ın dediklerine göre odalarda yaşıyan sineklerden tek bir tanesinin bir kaç ay içinde çıkardığı yavrular (20 milyonu bulmaktadır. Sikleti ancak bir miligram olan yaprak bitinin bir sene içinde yaptı- ği yavruların sıkleti 16 milyar kanta- ra baliğ olur. Bir kantar elli kilodur. Mumaileyh profesör demiştir ki: yaşadığımız devir insan devri değil haşerat devridir.» Bazı âlimlere göre kürelarzda bin- lerce senedenberi haşerat o kadar ço- almıştır ki bir gün insan cinsi kay- miktarca değil, cins itibarile de çok mütenevvidir, milyarlarca cins haşerağ vardır. Bütün dünyada memeli hayva» natın cinsleri bin üç yüzü geçmiyor. Kuşların cinsi de yirmi sekiz bini ve balıkların cinsi de yirmi bini geç- memekleğir, Halbuki haşeratın cinslerini bir milyar ve hattâ iki milyar tahmin edenler vardır. Şimdiye kadar fenni surette 600,000 cins haşerat tesbit edilmiştir. Haşeratın fevkalâde çoğalması ha. rici tesirlere karşı son derecede muka. vemetli olmasından ileri geliyor. Dün- ya yüzünde insan vücud bulmazdan milyonlarca sene evvel haşeratın ya. şadığını ve tamamile inkişaf ettiğini şimdi taş halinde bulduğumuz müs. tehaselerinden o anlıyoruz. oHaşerat kendi ocüssesile diğer hayvanata nazaran çok kuvvetlidir. Dünya da hiç bir mahlük çekirge kadar sıç- rayamaz, Karınca kadar hiç bir mah. lük kendi sıkletinin bir çok misli ağır. lığındaki oşyayı sürükleyip götüre. mez. Binaenaleyh insan için en tehlikeli ve en kuvvetli ve en mütekâmil düş man haşerattır. Bütün milletler bu haşerata karşı müttehid cephe üzerin. de harb etmeğe karar vermişlerdir. Bunun için entomoloji kongrelerine bütün dünya milletleri sevinçle işti- rak etmektedirler. Binaenaleyh Ber. Hinde elli devletin iştirak eylediği kongre bir cihanşümmi tehlikeye kar- şı cihanşümul bir erkânıharbiye top. lantısı demektir. İ Kongrede beşeriyeti büyük bir âfet- ten korumek için alınacak tedbirlere bütün dünya sabırsızlıkla intizar et mektedir. F, Viyana Beynelmilel çöpçülük kongresi Belediyeler namına iki hi Sli Bu sene 28 ağustosta Viyanada toplanacak beynelmilel O çöpçülük kongresine İstanbul belediyesi de da- vet edilmişti. Belediye bu toplantıya iştirik edemiyeceğini bildirmiştir. Fakat Dahiliye Vekâleti, bütün Tür- kiye belediyeleri namına iştirâk et- mek üzere murahaslarını intihap et- miştir. . Kongreye Dahiliye Vekâleti umuru mahaltiyet vilâyet müdürü B. Faik ve İstanbul belediyesi sabık temizlik iş- Viyana kongresi, bundan üç sene | evvel Frankfurtiş toplanan beynel- milel temizlik kongresinde verilen ka- rarların kongreye iştirâk eden mem-" leketlerda ne dereceye kadar tatbik edildiğine dair raporlar okunacak- tır. Bu itibarla her murahhas heyet kendi memleketinin temizlik işleri et- sie birer rapor hazırlıyarak ve. ANE çocuğa çarptı Arnavutköyde oturan Salâhaddin isminde birinin idaresindeki benzin kamyonu Beyazıtta Yeniçeriler cad- desinden geçerken 14 yaşlarında Jan isminde bir çocuğa çarparak yarala» mıştır. Jan hastaneye yatırılmıştır. On yaşındaki hirsiz Beyoğlunda bir birahanede garson- luk edenoniki Yaşlarında Hasan, Feriköyde Kahramanbey sokağında bayan Ayşenin dört küpesini çalmış, İKTİSADİ MESELELER Odundan > nasıl geçebiliriz a lerinde vakıt geçirdiği bir sırada, odun ve kömür derdinden bahsetmek mevsimsiz birşey olabilir, fakat he- #abını bilen aileler için, odun ve kö- mür meselesi, mevsimsiz bir mesele değildi. Nitekim bir çok aileler kışlık odunlarını, eucuz olsuns diye şimdi- den tedarik etmişlerdir. Fakat bu sene, bu mevsimde de odun pahalı- dır. Geçenlerde yine bundan bahsot- miştik, bugün tekrar yine bü mevzu ernlği faydalı addediyo- ” keler bir zat, odun pahalılığı- nın sebeblerini şu suretle izah ediyor: 1 — Orman kanunu mucibinas, marttan eylüle kadar ormanlarda katiyat yapmak mümkün değildir. 2 — Odun taşıyan sandallar in şaat mevsimi dolayısiyle, kum, çi- mento, taş ve tuğla taşımaktadır. Alâkadar zat diyor ki: — Eylülden sonra ofttranlardan Odun kesileceği için, flatler o zaman ucuzlıyacaklır, fakat o zamanda odunlar yaş olur. Şu hale göre, kuru odun yakmak istiyenler şimdiden odun almalıdırlar, Fakat bu sene için yaz mevsiminde kuru odunu, eylül- den sonra yaş odunu dahâ UCUZA, belki daha pahalıya satin alabiliriz. Esas itibarile, oduna vedâ etmek lâ- zımdır. Vakıa odun yakmak bir iti yad meselesidir. Her-itiyadı değiştir. diğimiz zaman bir güçlük çekeriz Bizi bu iliyaddan ve güçlükten kut- tarmak için, bazı kolaylıklar göster- mek lâzumdır. Meselâ, kömür yakan sobaları krediyle halka vermek gibi, Bu sayede bir çoklarımız evlerimizde Yeşilköyde gümrük dairesi Uzunköprüde gümrük memur ları için evler yaptırılacak Gümrük ve İnhisarlar Vekâleti müstaşarı B. Adil Akuldaş şehrimiz- de tedkiklerine devam © etmektedir. değdi pe skin, kli > Gİ a Gümrüklere ald inşaat işleri üze. rinde yapılan tedkikler bitirilmek üzeredir. Devlet Havayollarının Ye. şilköyde yaptıracağı tayyare İstasyo« nu binasına İlâvesi mukarrer güm“ Tük muayene ve kontrol servisi dai. resi asri bir şekilde yapılacak, heg türlü tesisatı havi bulunacaktır. : Bundan başka Uzunköprüde yapıla” ması kararlaştırılan o memur evleri için de münasip arsalar bulunmaş- tur. Burada pek yakında inşaata baş“ lanacaktır. Memurlar ailelerile bire likte bu evlerde cüzi bir ücretle otus” Tacaklardır. Ev kimları maaşların« dan kesilecektir. Diğer bazı yerlerde gümrük memurları için evler yapıda ; ası düşünülmektedir. İki kişi kahvehanenin — “ camlarını indirmiş i Taksimde Yenişehirde okahvecilik €dön Niko ile, Galatada gene kahve- cilik eden Apustol, zabıtaya müraca- at ederek Apustol ve Andon isimlerine! de iki kişinin kahvelerine taarruz et- tiklerini ve üç yüz liralık kadar bie zarar ve ziyan yaptıklarını iddia et« mişlerdir, ğ Zabıta, iki kişiyi yakalıyarak hal larında kanuni takibata tir, 0 0400 0 0D GN 0 a 40 10 mevcut odun yakan sobaları bıraka rak antrasit yakan- sobalar tedarik edebileceğiz. Odun yerine antrasli yakmak için halka kredi ile ucuz 804 ba vermeliyiz. Mi A d ig 58