23 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

23 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

23 Ağustos 1938 Ta Dün Geceki ve Bu Sahbahki Elabcerler Fransız kabinesinden |S0vyet-Mançukuo iki Nazır istifa etti B.Daladie, haftalık çalışma saatlerini|Hudud vesikalari ve haritaları arttırmağa hazırlanıyor Paris 22 — le iş nazırı B, Ramadiye Başvekil B, Daladyeye istifalarını vermişlerdir. İş nazırı B, Ramadye ile yakın alâkası bulunan mahfillerde söylendiğine göre bu istifanın sebebi, B. Daladye- nin dün akşam radyoda söylediği nutukta haftalık iş saatlerinin uza- tılması lüzumuna taalluk eden kıs- mı hakkında iş nazınna evvelden malümat vermemiş olmasıdır. Bu sabah B. Frosar Parise gelir- ken istasyona gitmiş, kendisile gö- rüşmüş ve B. Frosar da B, Ramadiye ile aynı fikirde bulunarak o da isti- fasmı vermiştir. Nafia Nezaretine De Monjie, İş Ne- zaretine de B. Pomaret tayin edil mişlerdir. Parlâmento mahfillerinde söylen- diğine göre, eğer bu program tatbik edilirse kabinenin politik mahiyetin- *de de bir değişiklik olmıyacaktır. Zi- Ta B. de Monzle ve Pomaret, istifa eden B, Frosar ve Ramadiye gibi, cümhuriyetçi sosyalist birliğine men- sub bulunmaktadır. Nafla nazırı Frosar B. Daladie tedbirler hazırlıyor Paris 23 — B. Daladie, haftada 40 çalışma saatinin arttırılması ve mem- Jeketin mali kalkınması için bir ta- kım projeler hazırlamaktadır. Başve- kilin bu tedbirleri kararname ile mi, yoksa meclisin reyine müracaat et- mek suretile mi tatbik edeceği henüz belli değildir. Mebusan meclisinin fevkalâde bir içlimaa davet edilmesi düşünülmektedir. Hükümet bu husus- taki kararını haftaya verecektir. Parlâmento mahafiline göre B. Da- Jadie, sosyalistler ile komünistler aley- hine rey verseler bile mecliste büyük bir ekseriyet kazanacaktır. Mesai konfederasyonu başvekil aleyhinde Paris 23 — Mesai konfederasyonu B. Daladlenin son nutkunu protesto etmiş ve ameleyi 40 saatlik çalışma haftasını müdafaa için müşterek bir harekete hazır bulunmağa davet et- miştir. 2 B. Hitler Macar hükümet naibini Kielde karşıladı Amiral Horty bahriye âbidesine bir çelenk koydu. Yeni bir kruvazörü denize indirildi Kiel 22 (A.A.) — Amiral Horiy, hususi trenle saat 9.12 de buraya gelmiş ve istasyonda B. Hitler tara- fından karşılanmıştır. B. Hitlerin yanında, ekser nazırlar, ordu başku- mandanı general von Brauhiç, do- nanma başkumandanı amiral von Reder, general Keitel ve birçok ordu, donanma ve hava yüksek erkânı bu- lunmakta idi. " 'Takdim merasiminden sonra, Ma- car kral naibi ve B. Hitler, selâm res- mini ifa eden bahriye kıtasını teftiş etmişler ve istasyon civarını ve yol- ları kaplıyan kalabalık bir halk küt- lesinin alkışları arasında, binlerce Macar ve Alman bayraklarile süslü #okaklardan geçerek Ilmanâ gitmiş- lerdir. Orada, maiyetleri erkânı İle yala binmişler ve Alman deniz kuv- vetlerini teftiş eylemişlerdir. Bütün gemiler, iki memleket bayrakları ile süslenmiş bulunuyordu. Kiel 22 (A.A.) — Bu sabah amiral Horty, B. Hitler ve maliyeti erkânı huzurunda, on bin tonilâtoluk yeni Flistin kıyamı 21 günde 166 kişi öldürül- dü, 183 kişi yaralandı Kudüs 23 — Hebron şehrinde hay- dudluk vakaları devam etmektedir. Bir Arab terörist çetesi tahsil şubesi- ne hücum ederek 2500 İngiliz lirası gasb ve firar etmişlerdir. * Beyzan civarında bir polis otomobili tecavüze uğramıştır. Polisler müte- cavizlerden dördünü öldürmüşler- dir. Tâberiyede 40 Arab tevkif edil miştir. Bir yolcu otomobili tecavüze uğramış, bir kadın öldürülmüş, bir kadın da yaralanmıştır. Nablusta teroristler 3 Arab polisini alıp götürmüşlerdir. Filistinde çıkan Palastinpost 1 ağustostan itibaren 21 ağustosa kadar Filistindeki şu zaylat bilânçosunu meşrediyor: 15 İngiliz, 4i Yahudi, 110 Arab maktul, 26 İngiliz, 86 Yahudi, 71 Arab mec- | bir kruvazör denize indirilmiştir. Merasime bayan Horty riyaset eyle miş ve yeni geminin adını «Prenş Öjen; olarak koymuştur. Avusturya genel valisi B, Says İnkuart, bu mü- nasebetle bir nutuk söylemiştir. Bu merasimi müteakib, B. Hitler Griy Avizosuna ve amiral Horty de, yanında amiral von Reder olduğu halde Nike yatına binmişler ve Al- man bahriyesi ölüler için dikilen &bi- denin bulunduğu mahalle gelmişler- dir. Amiral Horty, burada, bu âbide- ye bir çelenk koymuştur. Geçid resmi Kiyel 22 (A.A.) — Öğleden sonra Kiyel limanında Alman donanması- nin hemen hemen bütün cüzütamla- rı, B. Hitler ile Macar naibi hükümeti amiral Horty önünde bir geçid resmi yapmışlardır. İki devlet reisinin önün. de geçid resmi yapan o cüzütamların mikdarı 11040 idi, Kiyel 22 (A.A.) — Bahri geçid res- minin sonunda B. Hitler ile amiral Horty, Kiyel körfezi önünde bahri manevralarda hazır bulunmuşlardır. Yatak odasından fırlıyan yabancı adam İzmirde bir adam, gece evine döndüğü vakit odadan çıkan yabancı adamı ağır yaraladı İzmir 22 (Telefonla) — Bugün Eş- refpaşada Çukurçeşme mahallesinde feci bir yaralama hâdisesi olmuştur. Hidayet adında biri gece'eve geldiği vakit yatak odasından yabancı bir ada- mın dışarıya fırladığını görmüştür, Hi. dayet derhal bıçağını çekmiş ve bu adamıri üzerine atılarak altı yerinden ağır surette yaralamıştır. Gece yarısı yükselen feryadlar üze- rine yetişen polisler yaralıyı hastaneye kaldırmışlardır. Bu adamın Ömer adın. da biri olduğu anlaşılmıştır. Hidayet poliste verdiği ifadede: — Bir yabancı adamın karımın ya tak odasından fırlaması beni çileden çıkarmağa kâfi bir sebeptir. Demiştir. Karısının ve çocukların da ifadeleri a- ınmıştar, devam ediyor. hududunun tahdidi hakkında bir anlaşmaya varılamadı Tokyo 22 (A A.) — Domel ajansının Moskovadan bildirdiğine göre, Şige- mitsu dün Litvinofu ziyaret etmiş ve Sovyet - Mançu hududunun tahdid işini yapacak komisyonun organizas- yonu ve İşlemesi hakkında bir proje tevdi eylemiştir. Domeinin ilâve ettiğine göre, hudu- dun tahdidine yarıyacak vesika ve haritalar üzerinde bir anlaşmaya va- | rlamamıştır. Pek yakında yeni bir görüşme daha yapılacaktır. Tokyo 22 (A.A.) — Bugün harici- ye nezareti, cumartesi günü gazete- lerin bildirdiği bir haberi resmen te- yid etmektedir. Bu habere göre, Sor- yet bombardıman tayyareleri üç de- ia Sovyet - Mançu hududunu şark mıntakasında geçmişlerdir. Japon hükümetinin bu mesele ile alâkadar olarak aldığı karar, bu âna kadar daha malüm değildir. Hatay meclisi Pazartesi veya salıya topla- narak devlet reisi ve Başve- kili seçecek Adana 22 (Hususi) — Hatay mec- Ysinin 29 ağustos pazartesi veya 30 Ağustos salı günü Antakyada «Gün- düz sineması» salonunda toplanma» sı kararlaştırılmıştır. İlk içtimâda meclis reisi ile riyaset diyanını seçe- cek bunu müteakib Hatay devleti reisini intihab edecektir , Bundan sonra kabineyi teşkile memur Başvekil seçilecektir. Hatay hükümeti dört vekillik bir kabineden müteşekkildir. Başvekil programını bildirdikten sonra meclisten itimad istiyecektir. Meclis açıldığı gün Ha- tayda bayram (yapılacaktır. Halk şimdiden hazırlıklara başlamıştır. Küçük itilaf ile Macarların müzakeresi Çıkan müşküller yüzünden paktların imzalanması belki geçikecek Bled 22 — Küçük itlâf konseyi dün akşam saat 18 de ikinci toplan- tısını yapmışlır. Fakat görüşülen meseleler hakkında henüz hiç bir malümat sızmamıştır. Belgraddaki Macar sefiri, dün Çekoslovakya, Yugoslavya ve Roman- ya Hariciye Nazırlarile urun müddet görüşmüştür. Öğrenildiğine göre Ma- caristan, Macar ekalliyelinin hima- yesi için Çekoslovakya ile hususi bir muahede akdetmek istemektedir. Çekoslovakya hükümeti, bu talebi kabul etmemekte, Romanya da bu meselede kendisine müzaheret etmek- tedir. Yugoslavya ise iki noktai na- zar arasında bir uzlaşma zemini ara- maktadır. Bu sebepten dolayı imza- sı düşünülen paktların tehir edilme- si çok muhtemeldir, Belgrad sefareti erkânı da büyük bir faaliyet göstermektedir. Dün Belgrad İtalyan ve Macar sefirleri uzun müddet görüşmüşlerdir . Budapeştenin cevabı bekleniyor Bled 22 (A.A.) — Küçük itilâf kon- #eransının nihai tebliğinin neşri, kü- çük itilâfın daimi meclisinin teklif- lerine Budapeşte tarafından verile- cek olan cevaba intizaren yarına ka- dar tehir edilmiştir , Bu cevaba göre ya Macaristan ile yekdiğerine muadil iki taraflı üç mi- sak imza edilecek veyahud Küçük iti- lâfın Bulgaristan ile Balkan itilâfı arasındaki Selânik itilâfına, zihni- yeti itibarile, muvafık müşterek bir beyanname neşrolunacaktır. Bu gece B. Stoyadinoviç, bir ziya” fet verecek ve bu ziyafette mühim hitabeler irad edilecektir. | Sİ günde 85,000 kişi ziyaret Yalova yolunda küçük bir otobüs devrildi İçinde bulunan yolculardan ikisi kadın olmak üzere 5 kişi yaralandı Evvelki gün saat on üçte Yalova - Kaplıca yolunda bir otobüs kazası ol- muştur. Şoför Ahmedin idaresindeki kaptıkaçtı, vapurdan çıkan ve kaplı- caya gidecek olan yolculardan bir kıs- mını almış ve yola çıkmıştır. Bunun arkasından şoför Hüseyinin idaresindeki bir otobüs te gene yolcu- ları alarak ayni yol üzerinde ilerile- meğe başlamıştır. Yarı yola yakın bir yerde otobüs kaptıkaçtıyı geçmek is- temiş ve kaptıkaçtı da ona yol verir | bir vaziyet almıştır, Otobüs kaptıkaç- tayı geçmek üzere iken kaptıkaçtının Şoförü Ahmed yanlış bir direksiyon manevrası yapmış, bunun Üzerine oto- büs kaptıkaçtıya yüklenmiştir. Bu yüklenişi müteakıb kaptıkaçtı ufak olduğu için muvazenesini temin ede- memiş ve yol kenarındaki hendeğe yu- varlanmışlır. Bu yuvarlanış neticesin- de yolculardan ikisi kadın olmak üze- Te beş kişi el ve ayaklarından hafif surette yaralanmışlardır. Mahalli za» bıta ve müddelumumilik derhal tah. kikata el koymuş, yaralıların yarala. rı hafif olduğu cihetle ilk tedavileri yapılarak İstanbula iade edilmişler- dir. Yanlış manevra ile kazaya sebe- biyet veren şoför Ahmed yakalanmış- tır. İngilizler Frankonun cevabını fena karşıladılar Niyüz Kronikl: “Cevabın manası şudur: İngiltere - Italyan paktı ölmüştür, diyor Londra 22 (A A.) — cevabından bahseden Niyüz Kronik diyor ki: «Franko'nun cevabı ve İtalyanın İspanya işlerine müdahalesine de- vam ettiği hakkındaki şayialar, hep birlikte, ancak bir mâna ifade et- mektedir. İngiliz - İtalyan paktı öl müştür.» Deyli Herald diyor ki: «Franko, İngiliz plânını yalnız kati olarak reddetmekle kalmamakta, fakat ayni zamanda bu plânla alay etmektedir.» Deyli Meyi diyor ki: «Franko'nun cevabı, ademi müda- hale hakkındaki plânın heyeti umu- | miyesini, geçen sene faaliyete başla- dığı zamandaki noktaya irca eyle- mektedir.» Frankonun cevabı Londra 22 Franko'nun ce- Ucuz lokantalar Ankarada memurlar için ucuz lokantalar açılacak Ankara 22 (Telefonla) — Memur- | Jarın öğle yemeklerini ucuzca yiyebil- meleri için vekâletler müştereken me- murlara mahsus ucuz lokantalar tesiş etmeğe karar vermişlerdir. Yenişehre uzak semtlerde oturan küçük memiur- ler için mühim bir mesele olan öğle yemeği işinin bu isabetli tedbirle hal ledilmesi memurları sevindirmiştir. Mısırda mecburi askerlik hizmeti Kahire 23 — Misir hükümeti, mec- buri askerlik hizmetini vaz ve ilân etmiştir. Mısır ordusu İngiliz askeri kuvvetlerile teşriki mesai edecektir. Sümer Bank merkezi Yeni binanın açılış töreni Cumhuriyet bayramında yanılacak Ankara 22 (Telefonla) — Ulus mey. danında yapılmakta olan Sümerbank merkez binasının inşaatı ikmal edil- mek üzeredir. Bina şimdiden bitmiş gibidir, Sümerbank merkez binasının © açılma töreni Cümhuriyet bayramı olan 29 teşrinievvelde yapılacaktır. Mimari bakımından Ankaradaki binaların en güzeli sayılabilecek dere- cede olan yeni Sümerbank binası dör kat üzerine inşa edilmiştir. Alt katı yerli mallar pazarı olarak kullanıla” caktır. İzmir fuarıni gezenler İzmir 22 (Telefonla) — Fuarı Iki etmiştir. Franko'nun | vabi hakkında alnan mütemmim malümata göre, Burgos hükümeti, ! bu notasında, hava bombardımanlar rnı askeri hedeflerinin mümkün olduğu nisbette tavsif ve tahdidi işi- ne ve bu meselenin halline Çalışıl- ması bahsinde işbirliğini vadeyle- mektedir. Franko hükümeti, bir nisbet dahi- Minde gönüllülerin geri çekilmesinin pratik bakımdan imkânsız olduğunu kaydetmekte ve yegâne tatbik edile- bilecek usul olarak her iki taraftan ayni mikdarda gönüllü geri çekilme- sini teklif eylemektedir. Deniz kontrolü bahsinde ise, Fran- ko hükümeti, İspanyol limanlarına inhisar ettirilen kontrolün harb mal- zemeşi yollanması muhtemel olan ve gemilerin hareket noktasını teş- kil eden limanlara da teşmilini iste- mektedir. “Çin harbi Moskova seferine benzer,, Çinden dönen bir Alman bin- başısının beyanatı Kolombo 22 (A.A.) — Röyter mu- habiri bildiriyor: Mareşal Çan Kay Şek'in nezdinde askeri müşavirlik vazifesini yapan ve B. Hitler tarafından son zaman- larda geri çağrılmış bulunan Alman kurmay binbaşısı Lindeman, Çin - Japon harbi hakkında şu beyanatta bulunmuştur: Japonyanın Çini istilâsı, Napolyo- nun Moskova seferine pek ziyade benzemektedir ve onun gibi hiç de şerefli olmıyan düşabih neticeye var racaktır. Vakıf paralar Vakıf Paralar Müdürlüğünün Ankarada bir şubesi olacak Ankara 22 (Telefonla) — Vakıflar idaresi Ankarada Vakıf paralar müdür” Jüğünün bir şubesini açmıya karar vermiştir. Bu kararın Ankaradaki ir» şaat faaliyetini arttırmak hususund& mühim tesiri olacağı tahmin edilme. tedir. Vakıflar umum müdürlüğü bu işe şimdilik bir milyon lira ayıracak” tır. Romanya, Ankaradaki | elçiliğini büyük elçiliğe yükseltiyor Bed 22 (A.A) — Öğrenildiğine gö Te Romanya, Ankara, Belgrad V€ Varşovadaki orta elçiliklerini büyük