23 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

23 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Suni ipekten elbiseler nasıl yıkanır ? Yazın herkes yıkanır elbiseden hoş- lanır. 'Tozdan ve terden kirlenen el biseyi yıkayıp ütüledikten sonra yeni gibi giymek ne büyük bir zevktir. Keten, filâfil, jorjet, elbiseleri yıka- masını ve ütülemesini az çok herkes bilir, Fakat suni ipekten olanlarla emprime ve diğer ipeklilerin nasıl yı- kandığı pek o kadar malüm değildir. Suni ipek elbiseleri daima soğuğa yakın ilik sabunlu su ile yıkamak lâ- xımdır, Bir leğen içerisine sabunlu su hazırlamalı, Yıkanacak elbise, veya biuzu içerisine batırmalı, Bir iki saat öylece bırakmalı, Sonra katiyyen çiti- lemeden el içinde ezerek sabunlu su- dan çıkarmalı, birkaç defa temiz su İle çalkamalı, hattâ akar çeşme suyu altında bol bol çalkamak en müna- #ibidir, Nihayet hafif sirkeli su ile çal- kadıktan sonra gölgeye ve rüzgârlı bir yere asmalı, Hafif nemli iken az kız- dınlmış ütü ile ütülemeli, Ütünün hararetini anlamak için tabaka halinde sigara kâğıdına ütü- yü sürmeli, kâğıt hafifçe sararırsa ütü kızgındır ve cibiseyi yakabilir. Emprime ve diğer fantezi ipeklileri yıkamak için ekseriyetle benzin kul- lanılır, Benzin içinde yıkanılan elbisenin biçimi bozulmaz. Bunun için tamami Je kurumasını, kokusunun zail olma» sını beklemeli, sonra ütülemeli, Yıkanacak elbisede piller varsa, yıkanmazdan evvel plileri hafifçe te- yellemek pek iyi bir usuldür, Ütülene- ceği zaman pli yerleri bellidir ve ha- zırdır. Suni olsun, hakiklolsun hiçbir ipekli elbiseyi yıkarken bükerek sık- mamalı; avuç İçinde ezerek sıkmak en doğru harekettir. Yıkanan eşyayı kuruması için ge- ce asılı birakmamalı, Güneş renkleri ne kadar soldurursa, mehtap ziyası da o kadar soldurur. Elbiseyi kurutmak için askıya ge çirmezden evvel tahtanın üzerine bir havlu veya peçete sarmak, tahtanın elbiseyi lekelemesine mani olur, Sivilcelere karşi Yüzdeki küçük sivilcelere mani ol- mak, cildi şeffaflaştırmak, hazımsız- lıktan rahatsız olmamak için her sa- bah kalkar kalkmaz ve kahvaltıdan yirmi dakika evvel şu ilâcı içmek fev- kalâde faydalıdır: Eczaneden 10 gram sülfat dö sut, G gram bikarbonatdö sut,4 gram fosfat dö sut, 2 gram sitrat dö sut alıp karıştırmal. Her sabah bir bardak çok sıcak su içerisine ya- rım kahve kaşığı atarak içmeli, Bir gecenin romanı Yazan: Perihan Ömer Neronun kaşları çatılırken, güzel” eller imdada yetişti. Adamın, ainım- da, yanaklarında, omuzlarında do- laşırken, tatlı bir sesle yalvatdı: — Düşün, senin yanında oturaca- ğım,tabif bütün gözler sana çevrile- cek ve, beni de görecek. O gerdanlı- ği boynuma takarsam o zaman İşte, Neron eeçtiği kadını kendine lâyık olacak gibi süslemiş derler, Neron bağırdı: “ — Bu gece, o gerdanlığı tak. İste- diğin senin olsun. Sade güzel ol, göz- lerim zevk duysun. Bu istenilen ve alınan gerdanlığın, maddi ve mavnevi kıymeti o kadar büyüktü ki, Neronun asıl karısı olan Octvle bile ona el sürememişti. Poppda cevinçle Neronun elini öptü” ve yeni çelen Petrona halecanlı bir sesle: — Zarafet ilâhı. Bu gece Neronun şamın karşısında, sen bile hayrette dedi, Petron; — Augusta yanılıyor. Ben hayrette kalmam. Çünkü Auguste Cösarın bü- yüklüğünün, her şeyi yapabileceğine Son senelerde gece gömlekleri ile el- biseler arasında büyük bir fark kal- mamıştır, Gecelikler de elbiseler gibi pliseli veya verev yapılıyor. Belde kur- deleden kemer ekserisinde görülüyor. Birkaç model dercediyoruz: 1 — Beyaz krep satenden gecelik. İki yandan yapılan pliler etek ucun- da açılmaktadır. Önündeki düğmeler | Yemeği kolay hazmetmek için Yemek üzerine papatyayı kaynatıp içmek, iyi hazmetmek için çok tesir- Hidir, Bazı kimseler papatyanın kokusun- dan hoşlanmadıkları için bunu iç. mezler, ayni tesiri yapan şu ilâcın içilmesi ise pek kolaydır: 'Bir şişe beyaz şarap içerisine on se- kiz tane Alman papatyası ve yirmi tane kesme çay şekeri atmalı. Ağzını kapayarak bir ay muhafaza etmeli, Sonra filtre etmeli, Yemek üzerine ya- rım likör kadehi içmek çok hâzım- dır, İpekli kumaştaki yağ lekeleri nasıl çıkarılır? İpekli kumaş üzerindeki yağ leke- Terini çıkarmak için leke üzerine un, yahut nivasta veya talk serpmeli, 'Te- beşir de sürülebilir. Birkaç saat sonra fırçalanınca leke tamamile çıkar, 'Tefrika No, 18 emin olanlardanım. Şaşacak olanlar, şüphe edenler olacaktır, Dudaklarını sıkan Poppfaya ve Ti- celliusa ehemmiyet vermeden ileriledi. Neronun önünde eğilirken: | dökmeli, fırma salmalı. Kırk, kırk beş — Demek, dedi, Neron bugün ne- geli? — Bunu nereden anladın? Augusta eğlencenin pek parlak olacağını söy- lemedi mi. Bunun için senin neşen- den başka ne lâzım olabilir? Daha başka şeyler arıyanlar, isteyenler, se- ni sevmeyenlerdir. Neron memnundu. Zaten daima Petronun sözlerinden hoşlanır, onun tarafından beğenilmek, çok hoşuna giderdi. Gene güzel adamın sesindeki istihzanın farkına varmamış ve dar. ğın, küskün gözlerle Poppdayı süz- müştü. Kadının ince yüzü, hiddetten kızardı. Lâkin bunu beli etmemek İ için gülümseyer: daveti var. Dikkat et. Göreceğin ihti- | — Petron'un I var, Neronun ne- şesi hepimizin snadetidir. Bunun için, bütün mesud insanlar gibi, süslenece. ğiz, yiyeceğiz, içeceğiz, ve güleceğiz. dedi, Yavaşça eğildi, nazarlarından küs- sedeftendir. Kemeri ensiz ve kendi ku- maşındandır, 2 — Pembe krep döşinden verev olarak yapılmıştır. Ensiz krem rengi Valânsiyen danteli ile süslenmiştir. Kemeri ve boğazındaki küçük kravat mavi krep döşindendir. 3 — Sarı üzerine mavi çiçekli mus- linden yapılan bu geceliğin eteği bi- Meyvalı kremalı tart 200 gram un, 100 gram tereyağı, bir yumurta, 30 gram şekeri karıştı- rarak bir hamur tutmalı, Unlanmış hamur tahtası üzerinde merdane ile açmalı. Yağlanmış tepsi üzerine koy- malı, Arzu olunan meyvanın çekir- deklerini çıkarmalı, dörde taksim et- tikten sonra çiğ olan hamur üzerine dizmeli, Bir kap içerisine üç yumurtanın $â- rsını, 100 gram pudra şekerini bir tatlı kaşığı unu ve bir küçük kadeh likörü karıştırıp meyvaların üzerine dakika sonra bir bıçak saplamalı, eğer kuru çıkarsa tart pişmiştir. Fırından çekmeli. Soğurken kabarmış olan tart siner, fakat bunun zararı yoktur, künlüğün karartısı geçen adamı al- nından öptü ve çekildi. Petron gülümsedi, zarafet timsali diye tanınan bu yakışıklı adamın müstehzi ve pervazıs bir hali vardı. İhtimal artık bir şeyden ürkemiyecek, hattâ alay edecek kadar bedbinleşmiş- ti, Onun, muntazam çizgili yüzünde, hep iğreniyormuş gibi, müstehsi bir tebessüm görülüyordu. Gözlerini ya- vaşça Ticelllusa çevirdi. Bu adamın sinirden, kıskançlıktan gerilen yüzü. nü seyretmek ona acaib bir zevk veri- yordu. Ticelliusun kendine karşi olan kininin ne kadar kuvvetli olduğunu biliyordu. Onu Nerondan, kadınlar. dan, dünyadan kıskanıyor, kendinden güzel olduğu, daha zari! giyindiği, da- ha hoş söz söylediği için nefret ediyor. du. Petron emindi; gırtlağını, bilekleri- ni uzatsa, kanım emerek öldürebilirdi. İçinden gülerek «Ticellius dedi; ben de onun derdiyim. Her insan kendini bedbaht etmek için bir çare buluyor». Birden tuhafına gitti. İnsanların bed- baht oluşunu hiç düşünmemişti. Ha- yat, süslü ve zevkli bir geçidden iba- ret değil miydi, ölüm varken, ıztırab | çekmek kadar saçma ne olabilirdi? | Hayat değil, fakat ölüm insanın elin. de idi, Neron, bir kadeh şarab daha İçti, Petron'la Ticelllusa baktıktan sonra, çimli kesilmiştir. Kollar üzerinden ge- çen bir volan büyük bir yaka hissini vermektedir. Kemeri mavi krep saten- dendir, 4 — Açık yeşil krep birmandan ge- celik. Kolları ve etekleri pembe ipekle feston işlenmiştir. Kemeri ve yakası pembe krep saten kurdele ile bağlan- maktadır. Çillere karşı kolay bir ilâç Yüzdeki çilleri geçirmek için basit bir ilâç: 'Taze bir yumurtayı kabuğu ile be raber (iyice yıkadıktan sonra) bir bardak halis şarap sirkesi içinde 48 saat bırakmalı. Bu müddet zarfında yumurtanın kabuğu köpük gibi bir hale belir, Sabah akşam bu köprükten çiller üzerine sürülürse az zamanda çiller azalır, Diş ağrısına karşı şap Çürük bir diş ağrırken deliği içeri- sine biraz toz halinde şap koymak sancıyı geçirtir, Şap en iyi antiseptik- lerden biri olduğu için çürümenin önünü alabilir . Mürekkebli kalemler nasıl temizlenir? Mürekkepli dolma kalemleri temiz- lemek için içerisine sirkeli su doldu- rup yıkamak en iyi usuldür, ağır ağır kalktı. Ticellius riya dolu bir sesle güzlerini tatlılaştırarak: — Muhakkak dedi, büyük Neron gece için hazırlanmağa gidiyor. Emi- nim, dünyanın en sarif adamı olacak. Petron artan bir istihza ile cevap verdi: — Dünyanın en zarif adamı olmak içih Neronun uzun uzun hazırlarma- ga ihtiyacı yoktur. Neron memnun bir bakışla Petrona| © Petronu, Neron maiyetine > gülerken, bakarak kesik kahkahalarla, Ticelliusun gözlerinde vahşi bir kin parladı. Fena bi şey yapmaktan kor- kar gibi, birden arkasını dönerek Ne- ronu takib etti. Petron bir zaman olduğu yerde durdu. Dudaklarının acı kıvrımların. da hep ayni keskin istihza vardı. Son- ra ağır adımlarla muhafızların hâlâ açık tuttuğu perdelerden geçti, İki ince ve güzel esire, geniş salon- ür yalnız kalmışlardı. Sağda oturan kumral saçlarımı düzelterek içini çek» ti; masum, kırgın bir hali vardı. Zarif vücüdünün tabii bir kıvrılışile yerin. den kalkarak içten gelen bir titreyişle arkadaşına sokuldu. Ağır ahenkter bir sesle: Moda haberleri) Panama şapkalar ile ayni renk e hasırdan yapılmış çanlaler modadır. ” X Yıldız şeklinde düğmeler çok kullanılıyor. # Dört beş renk kurdeleden yü” * Dört beş sıra inci kolye ile dört beş sıra inciden yapılmış bi- lezik takılıyor, X Plâjda mayo üzerine yere ka“) dar urun yedingot biçimi çiçekli basmadan mantolar giymek rağ- bettedir. X Gece tuvaletleri için dantek den başka renkli pike, çiçekli ke“ ten, çizgüt kreton beğenilmek İedir. *X Fötr şapkalar çok teammüm etmiştir. * Bir yanı kalkık şapkalar bir- kaç renk kurdele ile süslenmekter; Denizde saçların renginin borulmaması için Suadiye, D.L: 1 — Saçlarınızın ren deniz suyu ve güneşten fazla açi dan şikâyet ediyorsunuz. Size tarir ed” eeğimiz briyantini sürer, sonra plâja derseniz saçlarınızın rengi katiyen d€” Kişmez. Bir eczaneden alacağınız şu şeyleri g de karıştırınız. 10 gram parafine yağı, 25 gram agi Yine, 10 gram parafin, 10 gram (telini de safran). Bunları bain maride karıştırınız. “a ten indirince soğuyuncaya kadar kari tırınız ve nihayet sekiz damla Cessi de fougere) İlive ediniz. 3 — Tirnaklarınızın kurumaması MÜ geceleri yeytinyağı De banyo yapınız. 3 — Doktora sorunuz, Ot lekesi nasıl çıkar? Kırlara gözmeğe gidildiği zami otlar üzerine oturulur. Bazan elbisf bu otların ezilmesinden lekelenir. Y& şil olan bu lekeleri çıkartmak içi” kirlenen kısmı İspirto ile ıslatmak V€ hafifçe ovalamak ır, Leke & kıncıya kadar bu ameliyeyi tekrarl#” mak icap eder, Fare çıkan delikleri nasıl | tıkamalı? Evde fare çıkan delikler ne ile İ“ kansa fareler bir müddet sonra ge” deliği açmağa muvaffak olurlar, S0 dalı sıcak kaynar su içerisine gat kâğıdı arıp bırakmalı, Hasl olacs$ bu hamurla delikler tıkanırsa, ham! kuruyunca çimento kadar sağla olur ve fareler çıkamaz. — 'Tabii istediği kadınla eğleniy Ona hiç bir kadın mukavemet eğ” mezmiş, İstese güzel Poppöayı da ©“ de edebilirdi. Lâkin bu düşük ah ve düşük zevkli kadın hoşuna gi yor. Hem Petronu beğenenler y kadınlar değildir. Onu erkekler de gf Peğenirler. Ahenkli sesile söylediği | sözleri ezberlerler. Herkesi €den giyinişini taklide uğraşırlar. : evvel nazırmış, daha evvel de si valisi imiş. Parlak bir zekâsı olan adam, çok çalışmış, çalıştığı her 8 muvaffak olmuş, ahlâkı da tuhafı, Diyorlar ki o, gündüzü karartmış, ge İ Bayt üymlatmış, Onur için . DANIN yıldızla beraber doğar, güler, karanlik. havanın serinliğinde yaşar, coşar, gö neşin parlaklığında solar, uyuya Hattâ yalnız zevki değil, çalışması Dİ le gece imiş. Fakat biliyor murun ziyade nede yükselmiş: Zevk.. zevki onun kadar hiç kimse mış ve anlatmamış. Bütün tam rı, her köşesi gözleri kamaştıran sâT8 ndaki yına koşabilmek için canı atar, OP! vazoların, heykellerin, esirlerin Ser liği Neronun sarayında bile e — Şu Petron ne güzel adam, bütün | dığını söylerler. Hele icad etti kadınlar ona hayran dedi. İkinci esirenin bulanık gözleri par- lamıştı. Söylediğinden emin bir hali celer yalnız kendine mahsusmu Kumral saçlı esire m öylendiz hasretle söylel z ğ in var)