24 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

24 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sabahki Efaberler Adliye ve İktisad Vekilleri Muamele vergisi bugün İzmirden geliyorlar Iktisad Vekili hareketinden evvel kendisile görüşen İzmir muhabirimize dediki “Bu yıl, Ege mıntakasının bereket ve neşe yılıdır. Çalışmalarımızda bize yardım eden gazeteci arkadaşlarıma teşekkür ederim,, İzmir 23 (Telefonla) — İktisad Ve- kili B, Şakir Kesebir sabahleyin saat 1i de Türkofiste Filistin ticaret heye- tini kabul etmiştir. Türk - Filistin ti- cari münasebatının inkişafı üzerinde görüşüldü, İktisad Vekili bundan sonra pala- mut ihracatçılarını ve sanayicilerini kabil etti. Muhtelif işler üzerinde uzun uzadıya görüşüldü. Bilhassa mamul palamut sanylinin inkişafı üzerinde duruldu. Fuar komitesi tarafından B. Şakir Kesebir şerefine Fuar gazinosunda bir öğle ziyafeti verildi. Ziyafette Ad- Biye Vekili B, Şükrü Saracoğlu da ha zir bulundu. İktisad Vekili saat 16 da refakatin- de Türkofis reis muavini B. Nihad, Üzüm kurumu müdürü Sinop mebu- su B, İsmail Hakkı Veral, İstanbul ofis Lord Runciman raporunu bitirmek Üzere İlk rapor alâkadar iki tarafa tevdi edilecek Prag 23 (A.A.) — İyi haber alan 'membalardan öğrenildiğine göre, Run- ciman heyeti, şimdiye kadar gerek hü- kümet gerek Südet Alman partisi tara- fından kendisine bildirilen bütün ma- Tümalı Lelhis ve tanzim eden jik rapo- Tu bitirmek üzeredir. Bu birinçi rapor- da ne «tavsiyeler» ne de umüsbet tek- difler» yer almış değildir. Bu İlk rapo- Tun istihdaf ettiği gaye, vaziyeti aydın. latmak ve meselenin esaslarını vazey- Jemektir. Bu rapor, alâkadar iki tarafa tevdi olunacaktır, Iki rakip âşık Birbirini kama ile meme altından yaraladılar Topkapıda oturan ve arabacılık eden Mennan ile Nuri, bir müddetten- beri bir kadın yüzünden yekdiğerleri- me rakib vaziyettedirler. Dün gece Şehremini civarında biribirine raslı- yan Iki meslektaş aralarındaki mese leyi tazelemişler, neticede her ikisi de yanlarındaki biçaklarını çekerek $ol memeleri altından biribirlerini yarâ- lamışlardır. Her ikisinin de yaraları kalbe yakın olup hayatları tehlikededir. İkisi de Gureba hastanesine yatırılmışlardır, Türkiyeden Yugoslavyaya hayvan ithali memnuiyeti kaldırıldı Ankara 23 (Telefonla) — İktisad Vekâletine gelen malümata güre, Yugoslavya hükümeti Türkiyeden Yuğoslaryaya hayvan ithali hakkın- daki memnuiyeti kaldırmıştır. Hayvan ihraç etmek İstiyen ihra- catçılar Yugoslavya Ziraat Nezare- tinden bir ithal şahâdetnamesi ala .caklardır. Ankara dil tarih ve coğrafya z fakültesi Ankara 23 (Telefonla) — Yapıl. makta olan dil, tarih coğrafya fakül- | tesi binasının inşası, ders yılının baş- Jangıcına kadar tamamile bitirilecek» tır. Ankarada yeni bir sinema daha yapıldı Ankara 23 (Telefonla) — Yenişe- hirde yapılmakta olan sinemanın in- şaatı bitmiştir. Bu suretle Ankara üç sahip müdürü olduğu halde İzmir vapurile İstanbula hareket etti ve merasimle uğurlandı. İktisad Vekili hareketinden evvel bana şu beyanatta bulundu: «— Gördüklerimden ve görüştük- lerimden çok metinun olarak ayrılı- yorum. Bu yıl Ege mıntakasının bere- ket ve neşe yılıdır. Ekonomik vaziye- tin, bu inkişaftan çok faydalar göre- ceği şüphesizdir. Fuar hakkında Baş- vekilin takdirlerine ilâve edilecek bir nokta yoktur. Çalışmalarımızda, bize yardım eden gazeteci arkadaşlarıma teşekkür ederim.» Adliye Vekilide geliyor İzmir 23 (Telefonla) — Adliye Ve- kili B, Şükrü Saracoğlu bugün İzmir vapurile İstanbula hareket etmiştir. Amerikanın iMeksikaya'notası Notanın muhteviyatı hakkında ketumiyet gösteriliyor Vaşington 23 (A-A.) — Amerika hü- kümeti, Meksika reisicümhüuru B, Kar- denas'ın Amerika Birleşik Devletleri te- baasına ait ziraat arazisinin istimlâki hakkında verdiği notaya cevabını Mek» sika büyük elçiliğine tevdi etmiştir. Resmi mahafiller, bu cevabi notanın mefadı hakkında tam ketumiyet mu» hafaza eylemektedir. Nota, ancak Mek- sika hükümetinin eline geçince neşre- dilecektir. Ankarada bir cinayet 14 yaşında bir çocuk 30 ya- şında bir adamı öldürdü Ankara 23 (Telefonla) — Bugün burada bir cinayet işlendi. 14 yaşın- da bir çocuk 30 yaşında bir adamı bıçakla yaralıyarak öldürdü. Katil Kastamonulu (oİbrahim OÇırçırdır. Maktul de yine Kastamonulu Arif- dir, Katil İbrahim, bu cinayeti niçin işlediği hakkında verdiği ifadede: — Arif bana gayrimeşru teklifte bulundu. Hiddetlendim, ne yaptığı- mı bilmiyorum, demiştir. Bugün ağır cezalı suçlar cürmü- meşhud mahkemesinde yapılan hafi muhakeme heticesindo İbrahimin yaşı ve buna sebebiyet veren hadise nazarı dikkate alınarak katil 1 sene ağır hapse mahküm olmuştur. İki cesed bulundu Dün, biri Galatada Şarap iskelesi civarında, diğeri de Floryada plâj ha- ricinde olmak üzere iki cesed bulun- muştur. Galatada bulunan cesedin pantalon ceplerinde dirhemler bulun- duğuna göre, bunun bir seyyar satıcı olacağı tahmin edilmektedir. Floryada bulunan cesed de Lebon pastahanesinde çalışan Zekiye aiddir. Her iki cesed morga kaldırılmıştır. Zabıta tahkikata devam etmektedir. Kâğıtcılık kooperatifi Ankara 23 (Telefonla) — Gazete. ciler tarafından kurulacak kâğıder lık kooperatifinin €sas nizamname- sini görüşmek üzere öbürgün İstan- bulda akdedilecek içtimada Dahiliye Vekâleti namına Matbuat umum müdürlüğü memleket işleri müşaviri B. Sadri Ertem ve İktisad Vekâleti namına da İç ticaret umum müdür- lüğü şube müdürlerinden B. Samet iştirak edeceklerdir. B. Sadri Ertem ve Samet bu akşam İstanbula hare- ret etmişlerdir. # ii muafiyeti Vekiller Heyeti yeni bir kararname çıkardı Ankara 23 (Telefonla) — Vekiller Heyeti Muamele vergisinden muaf tutulacak bazı maddelere aid yeni bir kararname çıkarmıştır. Karanamede zikredilen maddelerin Muamele vergisinden istifadeleri, aşa- gıdaki : müesseselerde kullanılmaları şartile kabul olunacaktır: 1 — İmal, ithal, alım ve satım veya ihracı veya bunlardan devlet inhisa- rında bulunan maddeleri imal eden fabrikalar, 2 — Şeker ve glikoz fabrikaları, Türkiye mahsulâtını işliyen tasirha- neler, tasir fabrikaları, pirina fabri- kaları, 3 — Kuru yemişleri ve hububatı, ne- bati ve hayvani mahsulâtı, pamuk ve çöplerinden, pamuğu” çekirdeğinden ayıran ve temizliyen müesseseler. (Çeltik, kuş tüyü, suni yün ve suni pamuk imal yerleri hariç). 4 — Makine ve âlâtı ziraiye imal ve tamir müesseseleri. 5 — Maden cevherleri, taharri ve izabe ve tasfiye fabrikaları. Ankara Şehir tiyatrosunun yeni eserleri Ankara 23 (Telefonla) — Ankara Şehir tiyatrosu bu-mevsim için zen- gin bir repertuar hazırlamıştır. Bu arada ikisi telif, ikisi adapte olmak üzere dört yeni eser sahneye konula» caktır. Yeni bir kuruşluklar 1 ey- lülde tedavüle çıkarılacak Ankara 23 (Telefonla) — Maliye Vekâleti kenarları tırtıllı yeni nikel bir kuruşluklar bastırmıştır. Yeni bir kuruşluklar 1 eylülden itibaren teda- vüle çıkarılacaktır. Son dakika Fransız kabinesinin vaziyeti Bugün yarın tavazzuh edecek Paris 24 — Başvekil Daladierin haftalık çalışma saatlerini arttırmak hususundaki projesi sosyalistlerle komünistlerin ve bunlara iltihak eden mesaj konfederasyonunun şid- detli hücum ve tenkidlerine uğra maktadır. Sosyalistler ile komünistler par- lâmentonun içtimaa dâvetini taleb ediyorlar. Muhtelif siyasi fırkalar bu- gün toplanacakları cihetle, siyasi va- ziyet bugün yarın aydınlanacak ve kabinenin vaziyeti taayyün edecektir. Arap çetelerinin yeni tecavüzleri Kudüs 24 — Dün PFilistinin muh- telif yerierinde bir takım tecavüzler yapılmıştır, Tulkerimde askeri bir kamyon geçerken bir bomba patlamış, bir İn- giliz yüzbaşısı ölmüştür. Bir Arab çe- tesi, Kudüs civarında bir marşandiz trenini durdurmuş, bir polisi öldür- müş, şimendifer memurlarını soy- muştur. Müleakiben çeteciler, ma- kinisti aldıktan sonra lokomotifi ha- rekete getirmşilerdir. Tren iki kilo- metre gittikten sonra otomatik fren- ler sayesinde kendiliğinden durmuş- tur, Nazaret civarında İngiliz askerleri bir çete İle çarpışmışlardır. Bir â$- ker ağır yaralanmış, altı Arab öl- zeüştür, Kudüs 23 (A.A.)— Pilistinde tedhiş- çiler faaliyetlerine devam etmektedir. ler. Dün Telâviv'in cenubunda iki Ya- hudi omnibüsüne ateş edilmiştir. Nesziona civarında iki Yahudi öldü- rülmüştür. Akresafat yolunda iki Arabın cesedi bulunmuştur. Brisan civarında polisle haydudlar arasında vukua gelen bir müsademede dört Küçük Itilâf Macar hükümetile anlaştı B. Stoyadinoviçin ziyafetinde Yugoslav ve Rumen nazırları nutuklar söylediler Macaristanın silâhlanma hususunda hukuk müsavati tanındı, mütekabilen kuvvete müracaat edilmiyecek Belgrad 23 (A.A.) — Küçük Antant dalmi konseyinin bu seferki Bled iç- tima: nihayetinde bugün vrieşredilen | resmi tebliğ ezeümle diyor ki: Daimi konsey, bir senedenberi Ma- caristan ile yapılmakta olan müzake- reler neticesinde Macaristan ile Kü- çük Antant devletleri arasında her türlü kuvvete müracastten karşılıklı suretle vazgeçmek kaydini ve Küçük Antantı teşkil eden üç devlet tarafın. dan Macaristanın silâhlanma bahsin- da hukuk müsavatımı ihtiva eden an- laşmalara varılmış olduğunu mem- nuniyetle müşahede etmiştir, Tebliğ Pariste iyi karşılandı Paris 23 (A.A.) — Bied'deki Küçük İtilâf daimi kamisyonu mesaisinin hi- tamına ait olarak neşredilen tebliğ, Pariste bilhassa iyi okarşılanmıştır. Diplomasi ve siyaset mahafili, Macar kabinesi ile üç devlet arasında ve Kü- çük İtilâtın daimi meclisi tarafından yapılan tekliflerin iki noktası üzerin- de itilâf hasıl olmasından dolayı mem- nuniyet beyan etmektedirler; 1 — Macaristan için silâhlanma hususunda hukuk müsavatının ta nınması, 2 — Mütekabilen kuvvete müracaat etmemek taahhüdüne gi- rişilmesi, Belgrad 23 (A.A.) — B. Stoyadino- viç, Romanya ve Çekoslovakya Hari- ciye Nazırları şerefine verdiği ziy&- fette söylediği bir nutukta, güçlük- lerle dolu zamanlarda Orta Avrupa- da sulhü idameye muvaffak olan Kü- çük Antantın faaliyetini övmüş, Bulgaristan ile Balkan Antanlı ara- sında yapılan anlaşmasının ehöm- miyetini kaydetmiş ve Küçük Antant ile Balkan Antantı arasında- ki bağları tebarüz ettirmiştir, B. Komnen verdiği cevabda ayni fikirleri tekrar etmiş ve bilâhare Ma- carislan ile yapılmakta olan görüş- melere temas eyliyerek demiştir ki: — Orta Avrupa sulhüne yeni bir yardım yapıldığını daha bu akşam ilân etmek isterdik, fakat evvelce nazatı dikkate alınmamış bazı verait, bize bu hususta müsaade etme- miştir. B. Komnen, sözlerini, Küçük An- tantın bu sulh eserinin çok yakında başarılacağı ümidini izhar ederek bi- tirmiştir. Belgrad 23 — Romanya Hariciye Nazırı B, Comnen bugün saat 19 da Bled'den hareket etmiştir. Frankonun cevabı Londrada tedkik ediliyor Isçi ve liberaller cevabı kabule şayan görmüyorlar hükümet, müzakereye açık kapı bırakıldığı fikrinde Londra 23 — Ademi müdahale ko- mitesi relsi Lord Plimut general Frankonun cevabı geldiği cihetle, müşaverelerine başlamıştır. Bugün mezuniyetinden Londraya avdet eden Hariciye Nazırı Lord Halifaks ve Başvekil Çemberlayn ile görüşecek- tir. İngiltere hükümeti, bu hususta acele bir karar vermiytcek, Fransa hükümeti ve ademi müdahale plânı- nı kabul etmiş olan başlıca hükü- metlerle müşaverelerde bulunacaktır. Ademi müdahale komitesinin. içti. maa daveti mevzuubahis değildir. Iondra siyasi mahafili, Frankonun cevabını kapalı bir mahiyette telâkki ediyorlar, Maamafih resmi mahafil, cevabi notanın yeni müzâkerelere açık kapı bıraktığı mütalâasında- dır. Kükürtsüz Üzüm tipi ihdas olunacak İzmir üzüm ibracatçılarının Ba yoldali galepleri Kabul olundu İzmir 23 (Telefonla) — Üzüm ih- racat tacirleri bu sabah da İç ticaret umum müdürü B. Mümtazın riyasö- tinde Ticaret odasında bir toplantı yapmışlardır. İhracatçılar nizamna- mede tadilât yapılmasını, kükürtsüz kuru üzüm tipi ihdasını istediler ve nizamnameye bu yolda bir madde Mâve edilmesini ileri sürdüler. İhre- catçılar, Avrupalıların bu çeşit üzü- me fazla rağbet gösterdiklerini ve tzlep karşısında bulunduklarını bik dirdiler. Üzümcülerin bu talebleri kabul edildi. 15 eylüle kadar üzüm ihracatında eski tipler muteber ola- cak, bu tarihten sonra da yeni mah- sulden üzüm tipi tesbit edilecektir, İngiliz gazetelerinden işçi ve libe- ral gazeteler, general Frankonun ce vabını kabule şayan görmemekte ve Çembarlaynın siyasetine hücum et- mek için bunu fırsat ittihaz etmek- tedir, Muhafazakâr gazeteler ise, Fran- konun derhal kendisine muharip sr fatının tanınması talebini kabule şa- yan görmemekle beraber cevabın ta- mamen menfi olmadiğı fikrindedirler. Londra 23 (AA) — İspanyatle işgören İngiliz armatörleri komitesi, dün akşam neşrettiği bir tebliğde, Frankistlere tam muharip hukuku tanınmasının aleyhinde bulunduğu- nu bildirmekte ve Burgos hükümeti- nin iki emniyet Jimanı tesisi hakkım- daki teklifinin de fiiliyatta tatbik im- kânı olmıyan bir teklif olduğunu kay” deylemektedir. Ankarada ucuzluk Belediyenin pahalılıkla mücadelesi iyi neticeler verdi Ankara belediyesinin hayatı ucu» latan tedbirleri, diğer vilâyetlere ör” nek olacak neticeler vermiştir. Lokan* talardaki yemeklerde fiatler vasat! olarak yüzde yirmi, gazinolarda yü” de yirmi beş, sinemalarda yüzde yirmi, eğlence yerlerinde yüzde yirmi be$ ucuzlamıştır. Ankarada bu ucusla” malar, diğer sahalara da teşmil edi" lecektir, a Ankara tıp fakültesi binası da 1200 yatak bulunacak Ankara 23 (Telefonla) — Ankara Tıp fakültesinin ilk yapılacak Kısmi olan Doğum ve Nisaiye kliniği bint sının inşaatına, önümüzdeki birinci” teşrinde başlanacaktır. Bina 750 bin küsur liraya mal olacaktır. 1200 Yy”