24 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

24 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Ça. RE. a. Motörlü tayyare mektep ve kampları açılacak Bunlardan başka ihtiyacı karşılıyacak büyük bir plânör fabrikası kurulacak Atatürk kızı bayan Sabiha Gökçen havacılığımızın son vaziyeti hakkında ihtisaslarını anlattı 1 Atatürk kızı Bayan Sabiha Gökçen ve B. Fuat Bulca Ergazi meydanında Ankara 23 (Telefonla) — Türk Hava kurumu Başkanı B. Fuat Bul ca dün sabah İstanbuldan gelmiş, ve Etimesut istasyonunda inerek Ergazideki Türkkuşunun motörlü har vacılık kampını teftiş etmiştir. Türkkuşu gençliğinin kendi değe- rini göstermek imkânımı bulduğu her fırsatta, onu daha çok kuvvetlenmiş, gelişmiş olarak görmiye alışanlar, Başkanm dünkü feflişiyle kanatlı neslin yeni muvaffakıyatlerine şahit olmuşlardır. B. Fuat Bulca; Etimesut istasyo- nunda Kurum yarbaşkanı B. Pikri, "Türkkuşu genel Direktörü B. Osman Nuri Baykal ve Kurum ileri gelenle- | ri tarafından karşılanmış, oradan doğ- ruca talebenin çalıştığı uçuş sahasi- na gelmiştir. Başkanı, burada Atatürk kızı, Türkkuşu Başöğretmeni Bayan Sabiha Gökçen karşılamıştır. Bayan Gökçenle birlikte talebe ile ayrı aynı konuşarak uçuş vaziyetlerini öğrenen B. Fuat Bulca, faaliyet hakkında al- | dığı izahattan sonra, teftişinin neti- celerini şu sözlerle anlatmıştır; « — Bugün aldığımız neticeler, göğsümüzü kabartacak mahiyettedir. Sizin istidadlarınız ve kabiliyetiniz, muallimlerinizin bilgili feragatlerile birleşerek bugün bizi sevindiren müs- bet neliceyi meydana getirmiştir. Sizlere teşekkür ederim. Göslerdiğ niz yüksek enerji ve elde ettiğiniz verimler, yarın için en kuvvetli temi- nattır. Hepiniz, orduda güzel, muvaf- fakıyetli vazifeler başaran birer ele- man olacaksınız. Sizleri tebrik ede- rims Bundan sonra talebeler tayyareler- de teker teker uçuş yapmışlardır. Bayan Gökçenin beyanatı Türkkuşunun çok değerli başöğret- meni kahraman Gökçen'in ihtisasları- Bı öğrenmek İstedik. Atatürk kızı, ge- çen sene ve bu seneki kamp randıma- Bi hakkında şunları söyledi: «— Her yeni senede, bir yıl evvelki- De göre gerek miktar, gerek kalite ba- kımından daha üstün vaziyetler elde ediyoruz. Alınan neticeler, büyük gü- yemiz olan kanatlı nesil idealinin ger- çekleşmesi bakımından bize büyük ü- | mitler vermektedir.» | Yeni tesisler Yeni tesisler hakkında şu müjdeli haberler verilmektedir; «— Gayemizi biliyorsunuz: Ferdi | Yarlığına çok güvendiğimiz Türk çocu-! ğunu, en modemi cihazlara kavuştura- rak, havacı nesli bir an evvel yaratmak» tar, Bunun için bütün imkânlardan fay- dalanarak ve evvelâ büyük şehirleri- mizden başlıyarak Türkkuşu şubeleri kuracağız. Bu plânda Türkkuşu şube- lerinden başka, gençlerimizi orduda ve milli müdafaa servislerinde kolaylık- Ja vazifelendirmek için motörlü mek- tepler de açacağız. Ergazi'deki motörlü mektep için ye- ni ve muazzam bir paviyon inşa edil- mektedir. 140 biri liraya çıkacak olan bu beton paviyonun inşasından son- ra, mektebin talebe sayısı bir misli ar- tacaktır. Geçer: sene burada okuyan ve turizm pilotu brövesi alan 18 gence mukabil, bu sene talebe sayısı 30 ü bulmuştur. Yeni paviyonun inşasın- dan sonra bu rakam, yüze çıkacaktır. Diğer taraftan yeni çok mühim bir tedbir olarak yeniden dört yerde mo- törlü kamplar açılması üzerinde tetkik, ler yapılmaktadır. İstanbul, İzmir, Bursa gibi büyük vilâyetlerimizde açı- lacak olan bu kamplar, turizm pilot ye. | tiştirme meselesini çok kolaylaştırmış olacaktır. Bugün bütün plânörlerimiz, memle- ket dahilinde yapılmaktadır. Plânör ih- tiyacnın devamlı olarak arttığını göz önüne âları kurum, büyük bir fabri- ka kurmayı kararlaştırmıştır. Geçen sene 20 tane getirilmiş olan Foke Vulf tayyarelerinden 6 tane da» ha ısmarlanmıştır. Bu ay içinde gele- cektir, Evvelâ yetişmiş personel ihtiyacı üze“ rinde duran kurum, geneli merkez bi. | nası ile pilot mektebi arasındaki sa- haya büyük pansiyon binası yapmayı kararlaştırmış ve inşa işini eksiltmi. ye koymuştur. Bu bina da yapıldıktan sonra, burada, geniş bir havacılık sitesi meydana gelmiş olacaktır. B. Fuat Bulca, dün, Ergazi mekte- binden ayrıldıktan sonra oplânör atölyesine gelerek tedkiklerde bulun- muştur, Türkkuşunun asıl gayesi olan genç. liğin milli müdafaa ve ordu hizmetle- rine hazırlamak mevzuu üzerinde ilk tecrübeler çok muvaffakıyetli neti. celer vermiştir. Türkkuşu kampların. da yetişip bröve alanlar, askerlik hiz- metleri geldiği zaman, hava okulun. dan yetişerek askeri pilot ve rasıt ola bileceklerdir. om 2455 25.845 31405 3.105 —— —— — EKTUĞRUL SADİ TEK TİYATROSU Bü gece (Büyükada) da, yarım gece (Heybeli) de, cuma (Bebek bahçesin) de (BAY ALDATIRSA) * “Başvekil o (Müfrit solcular, Daladier XBaş tarafı 1 inci sahifede) amiral Şükrü Okan, Hariciye Vekâleti umumi kâtibi B. Numan Menemenci- oğlu, şehrimizde bulunan saylavlar, İrak sefiri B, Naci Şevket, Vali ve Be- lediye reisi B. Muhiddin Üstündağ, İstanbul kumandanı generali Halis Bıyıktay, diğer bazı generaller, Polis müdürü B. Salih Kılıç, Denizbank ve şehrimizdeki diğer resmi daireler umum müdür ve müdürlerile erkânı ve daha birçok zevat bulunmuşlar- dır. B. Celâl Bayar Ankarada tevakkuf etmiyerek doğruca şark manevrala- rında hazır bulunmak üzere Elâzığa gidecektir, Hariciye Vekili B. Tevfik Rüştü Aras Ankarada kalacaktır. Karısını boşadıktan sonra seven adam (Baş tarafı 1 inci sahifede) ihmal etmiştir. Bu vaziyet karşısında kayınpederi kızını alarak İstanbula gelmiş ve Maksuda, karısına bakmür sını söylemiştir, Maksud buna aldırış etmemiştir. Nihayet karı koca ayrılmağa karar vermişler ve ayrılmışlardır. Kadın, kocasından ayrıldıktan sonra gene Arnavud seyyar sebzeci Seyyid adın- da birisile evlenmiştir. Fakat Maksud- da müthiş bir kıskançlık hissi uyan- mış, karısını boşadıktan sura delice sevmeğe başlamıştır. Eski ve yeni kocalar karşılaşınca Seyyid, dün sabahı hayvanıma yük- lediği sebzeleri satmak üzere 'Tarlaba- şı caddesinden geçerken, karısının €5- Katil Maksud ki kocası Maksuda raslamıştır. Mak- sud birdenbire tabancasını çekerek Seyyide doğru çevirmiş ve tetiğe do- kunmuştur. Fakat tabanca ateş alma- mıştır. Seyyid kaçmağa, Maksud da elinde tabanca olduğu halde Seyyidi kovalamağa başlamıştır. Maksud ta- bancanın tetiğine ikinci defa da do- kunmuş, fakat gene ateş almamıştır. Gözlerini kan bürüyen katil, kararı- ni mutlak tatbik etmekten geri kal- mamiş ve tabancasını ateş aldırıncıya kadar Seyyidi kovalamıştır, Nihayet bir bakkal dükkânmm önünde Seyyi- di gene tabancasına hedef tutmuş ve tetiğe dokunmuştur. Bu sefer ateş alan tabancadan çıkan kurşun Siyyi- de isabet etmiş ve zavallı adamı yere sermiştir, Katil Maksud emeline muvaffak ol- duğunu görünce kaçmıştır. Seyyid, bi- raz sonra yerinden kalkmış ve yürü- mek istemişse de yarasının ağır olma $ı yüzünden tekrar yere yuvarlarımış- tar, Bu sırada yetişen polisler bir taraf. tan katili takibe koyulmuşlar, diğer taraftan da yaralı Seyyidi hastaneye nakletmişlerdir. Yaralı Seyyid tedavi altına alındığı Beyoğlu hastanesinde ölmüştür. Katil yakalanmıştır. Katil bugün cürmümeşhud mahke- mesine verilecektir. Dün geç vakte kadar (ahkikatla meşgul olunmuş- a —————. Elim bir ziya Doktor B. Ali Rifat Baran dün ge- ce vefat etmiştir. Cenazesi bügün saat İkide Şişlide Bomontide İzzet paşa sokak 2 numaralı apartmandan kaldırılarak ailesi kabristanma def- nedilecektir. - Merhumun veçhile çiçek (gönderilmemesi olunur. arzusu rica (Baş tarafı 1 inci sahifede) hamlara gazeteler vasıtasile verdiği cevabda haftada 40 saat çalışılmasına muarız bulunmadığını, fakat fabrika- larda normal çalışma tesssüs ettikten sonra bu usulün idamesi lâzımgeldiği- hi beyan eylemiştir. B. Daladier bu hususta şu misali zikrediyor: Amerikadan bize verilmek istenilen yüzlerce milyonluk bir siparişi, hafta- da 40 saat çalışma usulü siparişin mu- ayyen zamanda yapılmasını temin ede- miyeceği cihetle reddetmeğe mecbur kaldık. Sosyalistler zamanında kabul edi len hafta 40 saat çalışma kanunu fab- rikalara verilen siparişlerin miktari- nı azaltmıştır. Fransa normal bir su- rette çabşamazsa mahvolur. İş konfederasyonunun protestosu Paris 23 (A.A.) — Genel iş konfe- derasyonu idare heyeti, ittifakla kabul ettiği bir karar suretinde, Başvekil B. Daladier'nin evvelki akşam radyoda yaptığı beyanatı şiddetle protesto et- mektedir. İdare heyeti, kırk saatlik hafta meselesini halkçı cephe milfi komitesine tevdi etmeği ve milli ko. mitenin bu işi en çabuk bir surette | müzakere eylemesini kararlaştırmış- tır. Diğer taraftan, idare heyeti, talep- lerinde tamamiyle haklı olan Marsilya manı işçileri ile tesanüdünü bildir. mekte ve liman işlerinde askerlerin kullanılması Keyfiyetini şiddetle pro- testo etmektedir. Sosyalist partisi toplanıyor Paris 23 (A.A) — Sosyalist 8. F.İ.O. partisi parlâmento grubu, 26 ağustos- ta saat 14 de toplantıya çağrılmıştır. B. Blum, sol cenah partileri temsil heyeti sekreteri ile temasa girmiş ve temsil heyetinin de 26 ağustosta saat Paris gazeteleri başvekili tasvib ediyorlar Paris 23 (A.A.) — Gazeteler, bugün yalnız, iki nazırın istifası üzerine ka. binede yapılan değişiklikle meşgul ol- maktadır. Maten gazetesi şu manşeti koymak- tadır: «Daladler, dün tereih ettiği yolu gös- termiş ve bu yola girmiştir. Memleket, kendisini bu yolda takib edecektir.» Jurnal gazetesi diyor ki: «Bugünkü nazik enternasyonal vazi- yet karşısında, efkârı umumiye, bulu- nan hal suretinin basitliği ve sadeliği- ni memnuniyetle telâkki etmiştir. Bu suretle ilk hücumu kıran Daladier, #liyata geçmek için kendisini çok kuv- vetli bulacaktır.» Belbi, Jur garetesinde diyor ki: «Fransada, insanlarda olduktan zi- yade bâdiselerde bir kalkınma azmi vardır ki, bu azim her şeyin fevkinde. dir.» Ordr gazetesi, başmakalesinde diyor ki: «Düladler, Fransızlarm ancak çok İ ciddi şartlarda işittiği bir lisan kullan» i mıştır. Fransızlar, kendilerine bu Hisa- m kullanan şefe karşı, dalma şefin ar- zu ettiği filiyatla mukabele etmiştir. Kitleler, halk nazarında popüler ok mamaktan korkmıyanlara sonunda daima hak verir. Bu keyfiyet, Fran- sada söylendiği kadar az değildir.» Pöti Jurnal gazetesinde albay Larok diyor ki: #Başvekil, bu küçük hâdiseye ehemmiyet vermiyerek yolunda de- vam etmekte tamamile haklı bu- Tunmuştur!> Övr gazetesi başmakalesinde, daha siyade ihtiyatlı davranıyor ve di- yor ki: «Başvekilin nufkunda istifa eden iki nazır tarafindan verilen tefsirin doğru olabileceğinden korkanlara va- İ giyetin hiç te böyle olmadığı hakkın İ da teminat verilmelidir. Mevzuubahis olan ancak ufak ve mahdud inhiraf- lardır. Esasen bundan başka bir şey de mevzuubahis olamaz. Daladier, başka şeraitie seferberlik emrine ben- ziyen bir emir vermiştir. Bu emir din- lenmelidir. Fakat bu emir, işçi sımfı- nın elde ettiği haklara karşı bir teh- did mahiyetini almamalıdır, Aksi tak- dirde, istihdaf ettiği gaye kaybolur.» Popüler gazetesinde Leon Blum di- yor ki; aleyhine vaziyet alıyorlar «Daladier'nin bizzat kendisinin hazırladığı güçlükleri, Daladier aley- hine istismar etmek arzusunda deği- Hz. Vaziyet bunu bize yaptırmıyacak kadar vahimdir. Fakat eğer şimdiye kadar bilmiyorsa, Daladier'ye şunla- rı ihtar etmemiz lâzımdır ki sasyal kanunlarda gerilemek ve yahut işçi sınıfına karşı başka bir politika takip etmek bahsinde, sosyalisi partisine güvenmemelidir.» Amele, hükümetin projesini reddetti Paris 23 (A.A.) — Liman ve doklar federasyonu sekreterliğinin bildirdi. ğine göre, federal büro Marsilya ma» nımdaki anlaşmazlığın hallini istih. daf eden hükümet kararnamesi proje- sini reddetmiştir. Delegeler taleblerin- de israr etmektedirler. Bu talebler şuri- Tardır: 1 — Askeri kıtaların derhal işten ge- ri alınmaları, 2 — Müddelin hitamına kadar bugünkü kollektif mukavelenin tatbik edilmesi, ç 3 — Hayat pahalılığı ile ve diğer bü“ yük limanlardaki yevmiyelerle müte- nasip bir vaziyette yevmiyelerin fazla- laştırılması hususunda müzükerelere devam olunması, Eski Rumen maliye nazırı şehrimizde (Baş tarafı 1 inci sahifede) ye iki memleket arasındaki ticari mü- nasebatın bir kat daha inkişafını temin etmektir. Türkiye - Romanya iktisadi münase- batı esasen bilhassa son senelerde çok inkişaf etmiştir. Son defa yapılar ti- caret mukavelesi her iki memleket için de çok faydalı olmâkta, iki mem» leket tacirleri daha müsald şartlar ak tında çalışmağa imkân bulmaktadır. lar. Birçok yabancı tacirlerin yaptıkla- rı gibi Türk tacirlerinin de Köstence ve Bükreşte birer ticarethane açma ları muvafık görülmektedir. Tacirler bu, sayede daha büyük ve kolayca iş gör- müş olacaklardır. Rumen iktisatçıların şehrimizdeki tedkik ve temasları esnasında muh- telif toplantı yapılacak, gerek Türk - Rumen ticari münasebalırın inkişafı, gerek Türk - Rumen Ticaret odası ça- Yışma sahasınm tevsii üzerinde bazı kararlar almacaktır. Bir müddet evvel şehrimizde topia- nan Balkan ekonomi konseyinde itti- haz edilen kararların sureti tatbiki de bu toplantılarda mevzuu bahsolacak- tar. Rumen iktisatçıları İstanbul 'Ti. caret odasında da tedkik ve temaslar- da bulunacak Romanya ile iş yapan tâ cirlerle Ticaret odasında bir görüşme yapacaklardır. Rumen Kredi Endüstriel bankası umum müdürü dün Daçya vapurunda kendisile görüşen bir muharririmize 'Türk - Rumen ticret münasebatı ve İstanbulda yapacağı tedkikler etra- fında şu beyanatla bulunmuştur: — İstanbulda kalacağımız müddet zarfında Türk iktisatçı dostlarımızla iktisadi görüşmeler yapacağız. Gaye miz ilki dost memleket arasındaki tica- Tİ münasebalın yeniden inkişafını te min etmektir. Türk-Rumen ticari münasebatı esir sen çok inkişaf etmiştir. Bu inkişafı daha çok artacağından şüphemiz yok« tur, Her iki memleket de bu gaye uğ- runda azami gayretle salışmaktadır.. Jar. j Bu fırsattan istifade ile İstanbula geldiğimden dolayı çok mermu” num. Güzel şehrinizi yakından gör“ mek fırsatını kazanmış oluyorum, Gör“ düğüm hüsnü kabulden ayrıca mem nun ve mütehassisim.> Rumer iktisadeıları şehrimizde g©* zintiler de yapacak, müzeleri, camileri ziyaret edeceklerdir. Misafirler şerefi“ ne müteaddid ziyafetler verilecektir. Grev yok Paris 23 (A.A) — B. Daladier'nin beyanatından sonra bugün vaziyet, sosyal bakımdan hiç olmazsa Paris mıntakasında çok sakin kalmıştı”. Hiçbir mıntakada ne kısmi, ne dğ# sembolik grev yapıldığına dair bİ£ güna malümat alınmamıştır.