24 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

24 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

“ AKŞAMDAN AKŞAMA Tavsiye mektubu âdetini hayatımızdan kaldırsak * bi bir komşuya bir ihtiyar bayan, yüz kızartarak ayni rica ile gidiyor. Ba- zan da iaze bir kadın parmağı araya karışıyor. Zaman zaman nezih, zaman zaman da meşkük şekilde tavsiye mektubu... Hattâ, hiç tanımadığı bir İnsan bir müdürün, bir saylavın ilti- mas mektubunu istemek » ekseriya da vasıta ile istemek - hakkını kendinde buluyor. Gerçi kendilerine şöyle ce- vab veriliyor; , — Canım! Buna ne hacet görüyor- Sunuz? Arzu ettiğiniz ise doğrudan doğruya kendiniz başvursanıza.. «— Benimle alay mi ediyorsunuz?» mânasında bir tebessüm. — Aman efendim... Halimize acı- yın, lütuf buyurun.. Fakat ben şahsen eminim: Böyle düşünmek tevehhüimdür. İşe, mekte- be, hastaneye ve saireye insanları ka» bul edecek mevkide olanların çoğu, getirilen mektuba ehemmiyet vermi. Yorlar. Baktıkları haktır, ehliyetli. Böyle hariçten müdahaleye - velev yük- sek yerden olsun - sinirlenenler pek çok, . Ancak bu ahlâkta olanlar bile, bazı Yaziyetlerde, hem de alâkadar olma- dıkları bir müesseseye tavsiye mek- hud hürmet ettikleri bir ihtiyar yal Yarmıştır. Hatır kıramıyorlar ve bâ- husus kendileri hakkında şöyle şöy- letmek istemiyorlar: < — Ne katı kalbli şey!.. Hiç te iyilik- ten hoşlanmıyor... Yağmur olsa kim- Senin tarlasına yağmıyacak... Büyük mevkie geçti de hurnu Kaf dağlarına çikti... Halbuki paşa dayım onü mek- tebe yazdırmamış mıydı?.. Ah, ah! Bu zamane adamları... Allah merha- met versin... Onun için, çarnaçar, tavsiye mek- tubu yazılıyor... Piyasası genişledik- #ö* Kurunuvüstadan ve umumiyetle eski devirlerden kalma pek çok kötü Şeyleri atlık. Bu arada şu tavsiye mektubu âdetini de hayatımızdan külliyen uzaklaştırsal... Zira, neza- ketle adına «tavsiye» > diyoruz ama, bunun dobra dobra mânası siltimase dır. «İltiması #se «rüşvet» e yakın kö- tü bir şeydir. Bunu bundan sonra adile sanile böyle telâkki etsek... Ve hotunu ver» sek: Cürüm!. Şiddetli nizamlarla, belki de kanun yolile, iltiması da Tüşvet kadar yasak etsek... Verenler Ve alanlar mesul olsalar... Böylelikle Şüphesiz, memleketin maneviyatı na- mma pek büyük Iyilik etmiş ve her- im de büyük yükten kurtarmış olu- (Vâ - Nü) Ma asanuaasansasa sara. Para yüzünden döğüş Kad:köyünde oturan ve bina boya- Cıliğı yapan İbrahim, kardeşi Hâşim Ve âyni sanatten Galib ve Saim ara- lârmdaki bir para meselesi dolayısile kavga etmişler, Galib ile Saim, san- daiye ile iki kardeşi döğmüşlerdir. Polis hepsini yakalıyarak mahkemeye vermiştir. .— Ucuzluk her yerde kendini gös- termeğe başladı çok şükür bay Eğlence yerleri | (Haki şikâyetler Ihtikâr yapanlar şiddetli ceza görecekler Sayfiye yerlerinde, bilhassa bazı plâj gazinolarında musaddnk fiat lis- tesi haricinde müşterilerden fazla para istendiği tesbit edildiğini yaz- mıştık. Eğlence ve İstirahat yerlerin- den halkın ucuzca istifadesini temin- etmek gayesile tertip ve Belediyece tasdik edilen listeler harleinde müşte- riden para alan mücosseseler, hükü- metin hayatı ucuzlatmak için takip ettiği çok yerinde maksad ve gayeyi ihlâl ediyorlar. Belediye, halkın oleyhinde netice veren bu hareketlerin kati suretle önüne geçmeğe karar vermiştir. Bu itibarla önümüzdeki cumartesi ve pa- zar günleri, Belediye müfeltişleri, İk- tisad müdürlüğü mürakipleri, bizzat kaymakamlar ve Belediye zabıta me- murları şehrin muhtelif yerlerindeki eğlence yerlerini gayet sıkı ve gizli bir gurelte teftiş edeceklerdir. Liste ha- rici İlat istiyen müesseseler hakkın- da zabıt tutulacak ve bu zabıtlar Bo- lediye reisliğine verilecektir. Vali ve Belediye reisi B. Muhiddin Üstündağ, bu kabil müesseselerin müessir bir ibret teşkil edecek surette şiddetle cezalandırılmalgrını arzu ettiğinden, mesuliyetlerine göre bunlar hakkın- da muvakkat sed kararı verilecektir. Evin camlarını patates ile ; kırmıs Şehremininde oturan Süleyman isminde biri, evvelce o münasebettar olduğu Sabriye isminde bir kadının evvelki gece evinin camlarını patates le kırdığı için polis tarafından yaka- lanmış, mahkemeye verilmiştir. Haydarpaşa Köprüsü Belediye caddeyi : tevsie ka- rar verdi Nafia Vekâletinin Haydarpaşa tren hattı üzerinde fevkani bir geçid köp- rüsü inşasına karar verdiğini ve bu husustaki bütün hazırlıkların ikmal edildiğini yazmıştık, Köprü, Haydar- paşa lisesinin, Haydarpaşa tren hat- tına müntehi olan caddesinden itiba- ren başlayacaktır. Köprünün inşası münasebetle Belediye bu yolu da bi- raz genişlesmeğe ve tanzim elmeğe karar vermiştir. Yeni geçid köprüsü, tramvay, otomobil ve yayalara mah- sus muhtelif kısımları ihtiva edece- ğinden, Haydarpaşa lisesi caddesi de müstakbel köprünün vaziyeline göre tanzim edilecektir. Yolun yeni profili Belediye Fen heyetince tanzim edil- meğe başlanmıştır. Bundan başka Haydarpaşa lisesi. nin denize doğru uzanan sahasında yapılacak tesisat İçin, tanzim edilen plân tasdik edilmek üzere Nafia Ve- kâletine gönderiimiştir. Bu plân da geldikten sonra bu sahanın imarına başlanacaktır. 1000 İngiliz seyyahi geldi Strot Hallan vapurile dün şehrimi- ze 1060 İngiliz seyyahi gelmiştir. —— ŞEHİR HABERLERİ Zeyrekte on üç gündür çöpçü uğramıyan evler var Fatih Zeyrek caddesinin çöp derdi üzerine dikkati celbediniz... Gazeteler hergün sabahleyin sü- at dokuza kadar çöpcülerin işle- rini bitireceklerini yazıyor. Biz s0- at dokuza değil, akşamın dört veya beşine kadar da beklemeğe razıyız. Çünkü bugün 13 üncü gündür ki çöpçünün mahallemi- ze geldiği yok. Bu sicak havada çöpler evlerde fena halde koku yapıyor. Bu işin hallini ayrıca ri- ca ederim. Zeyrekliler namına M. Onbirlikler Onbirlik sigaraların o bozuklu. gundan bu sütunda şikâyet edil mişti, Muhtelif ikerilerimizden aldığımız mektuplarda bu şikâyet tekerrür etmektedir. Tütünlerin yaş olduğu, pek sıkı sarıldığı söy- teniyor. «Paketlerin altına bir numara basılıyor. Sözde bununla milraocat edilip şikâyet edilecek. Fakat o numöra dahi okunmıyücak dere- cede siliktir!'» deniyor. Bit ile mücadele Belediye sonbaharda meccani hamamlar açacak Geçen sene bit mücadelesi maksa- diyle, Belediye fakir kimseleri ha- mamlarda meccani suretle yıkalmış ve bunların eşya ve çamaşırlarını da Tebhirhanede temizletmişti. Bu ted- birin büyük faydası ve neticesi gö- rülmüştür. Ancak Belediye geçen ilk- baharda bu usule muvakkat bir za- man için nihayet vermişti. Kış münasebetile fakir halkın te- mizlenmesi için bu meccani yıkan- mak usulüne tekrar avdet edilecektir. Ancak hamamcılar, meccanen Bele- diyece yıkatlırılakak kimselerden do- layi asıl müşterilerinin kaçtığından Şikâyet etmektedirler. Beleğiye bu vaziyet karşısında İstanbuldaki ha- mamlardan bir kısmını münhasıran fakir kimselerin meccanen yıkanma» sı için kiralıyacaktır. Bu hamamlara diğer müşteriler kâbul edilmiyecek- tir. Bu maksada Belediye bazı ha- mamcılarla bir anlaşma yapacaktır. Meecani hamamlar sonbaharda açı- Jacaktır, Bu hamamlar açıldıktan sonra bu- raya fakir kimseler sık sık sevkedile- cek ve şehir içinde üstübâsı kirli, has- tahık ve mikrop saçan kimselerin bi- rakılmamasına çulışılacaktır. 40 Lehli talebe şehrimizde Dün Daçya vapurile şehrimize 40 Tehli talebe gelmiş, Galatasaray lise- sine misafir edilmişlerdir. Talebeler birkaç gün kalarak şehrimizi gezöcek- lerdir. Şehrin lâğımları Imara başlanmadan evvel bitirilecek | “© yopunmaz vr. $ Belediye ile Kanalizasyon şirkeli arasındaki mukavele müddeti bitmiş ve şirketin Kasımpaşadaki boru fab- rikası Belediyeye terkedilmiştir, Şir- ket on senelik mukavele müddeti için- de yedi milyon lira tutan İstanbulun Halice akan bir kısım kanelizasyoni- le Cihangir, Fındıklı ve Beyoğlunun diğer bazı lâğımlarını yapmıştı. Be lediye, Kadıköy ve civarı lâğımlarını inşa ve Kurbağalıdereyi de temizlet- mek istemiş, fakat elde tahsisat ol- madığından, bu işe başlanmamamıştır., Fakat İstanbul ve Beyoğlunun ima». rı için şehircilik mütehassısı B. Prast'un hazırladığı nâzım plân €sa$- larına göre tafsilât plânı yapılıp tat- bik sahasına konmadan, her şeyden evvel şehrin henüz yapılmıyan mec- ralarının inşası zaruridir. Bunun için Belediye imar hareketlerine fülen” başlanmadan evvel İstanbul ve Be- yoğlu taraflarındaki kanalizasyon $0- bökesin! ikmel edecektir. Ayni zaman- da Kadıköy lâğımlarının inşası İle Kurbağalıderenin temizlenmesine de bu semtin plânları hazırlandıktan sonra başlanacaktır. Ancak bu işe ay- rlacak tahsisat, bütçede mevcud ol- madığından, şehrin imarı için hükü- metin ayıracağı fevkalâde tahsisattan bir kısmı İstanbul ve Kadıköy mecra- larına hasredilecektir. Bu suretle şeh- rin mecraları muntazam bir şekle konduktan sonra imar faaliyetine baş- lanacaktır. Kadıköy ve civarında ya- pılacak kanalizasyon şebekesi, nâ- zim plârın icab ve istikametlerine gö- re inşa edilecektir. Karpuz kabukları e ota “Tarh,, ve çıkartma Yeni neslin çocukları karşısında ne kadar cahil kaldığınızı dün anla- dım. Yanımda dört çocuk harıl harıl konuşuyorlardı. Bunların arasında küçük yeğenim dö vardı, Çocuklar- dan biri sordu: — Siz «toplama» yı nasıl yapar. — Evet toplama... / Cevab veremedim. «Toplama» ne olabilirdi? o Düşündüm. Mektebde böyle bir şey okuduğumu hiç hatırlı yamıyordum. Cehaletimi çocuklara anlatmaktan da utandım. Bir küçük kurnazlık yaplam. Sordum: — Siz toplamayı nasıl yapıyorsu- nuz? Yapınız da görelim... Biri eline bir kalem aldı, Önüne Çocuklar şaşırdılar: — «Cem» ameliyesi de ne demek? Bu toplama... Bir müddet sonra gene içlerinden biri sordu: — Çıkartmayı nasıl yaparsınız? Toplamadan sçıkartma» nın mâ nasını çıkardım. Bizim eski tabirle çocuklarm benden «tarh» ameliyesi- ni nasıl yaptığını sorduklarını an tadım. "Bundan sonra çocuklar bana ne- Jer, neler sormadılar. Hem öyle ay- kırı, bilinmedik kelimelerde değil... Hepsi lisanda yaşıyan, ağızlarda kullanılan türkçe kelimeler... Bu sualler karşısında küçükler be- ni iyi terlettiler, Bereket versin ki söyledikleri kelimelerin mânaların- dan neler sorduklarını kestiriyordum. Bugün liseden çıkmış yeni nesil «çıkartma» diyor, «tarh» demiyor, daha bunun gibi bir çok eski tabir « lerin yerine yenileri geçmiştir. Biz evvelki nesiller onların yanında âde- ta hafif tertib bilgisiz kalıyoruz. Muhakkak ki bizim mekteb zama- Kabukları sokağa atanlar, toz! nımız artık geçmiştir. Yeniden mek- toprak içinde karpuz yiyen- i ler cezalandırılacak Kavun, karpuz mevsimi münasebö- tile bazi kimselerin sahillere, sokak- lara, arsa ve meydanlara kavun, kur- puz kabukları attıkları görülmüştür. Bazı çocukların da sokaklarda toz, toprak içinde kavun, karpuz yedik- leri görülmektedir. Kavun, karpuz kabukları sinek ve diğer haşaratın ço- almasına sebep teşkli ettiği gibi, ço- cukların bu suretle kavun, karpuz ye- melerinde de birçok Sıhhi mahzurlar yardır, Belediye, şehrin sıhhatine mu- gayir olan bü hale nihayet vermek üzere nlâkadarlara sıkı emirler ver- miştir, Ortaya kavun, karpuz kabuk- ları atanlar şiddetle tecziye edileceği gibi, yolda toz, toprak içinde meyva yiyenler hakkında da ceza verilecek- tir. Ayni zamanda Belediye temizlik amelesi dalmi surette bu kabukları ortadan kaldıracaktır. DEKORASYON Mağazası için mevsim yoktur Her ay en modern mallar gelmektedir tebe girip bunları öğrenmemize im- kân yoktur. Fakat yeni neslin, yeni çocuğun diline de ayak uydurmağa mecburuz. Aksi takdirde böyle: — «Çıkartma» ne demektir? diye sorulunca apışıp kalırız. Hikmet Feridun Es ormana sar ta Alacak yüzünden kavga Kocamustafapaşada oturan Beh- zad ve Receb ismilerinde iki kişi bir alacak meselesinden kavga etmişler, Behzad, Recebi sopa İle başından yâr rTalamıştır. Yankesici Mahir Bandırmaya gitmek üzere rihtım- da gişeden bilet alan Haydar isminde birinin yanına sokulan Mahir adın- da bir yankesici Haydarın ceplerini karışlırırken polisler “tarafından yâ- kalanmıştır. Beyoğlu İstiklâl Caddesi .. Kasaplardan tut da... Bay Amca meyvacıda !.. ... Eğlence yerlerine, lokantalara kadarl., .. Fakat şu meyvglar!.. Hâlâ ateş pahası!.. Bundan yalnız ben değil, herkes şikâyetçil., yaa . m B, A, — Merak elme, iki üç ay sonra bu şikâyetlerin hiç biri kalmıyacaki., —?.. B. A. — Kış gelecek, meyva mevsl- mi göçeceki... a indi bl Mi öde si mi li ek heniz ya İk Gi Gi a izl ai e eek ka iinüne öö ün tllüeitn ininde bi enn nl iii Sini " lk J am ike dedin, ee Lİ ld iki kd