28 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

28 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Venedibü beynelmilel filim sergisi açıldı Beynelmilel filim sergisi Venedikte yerli ve ecnebi birçök tanınmış sima- lar önünde “açılmıştır. İlk del 1887 senesinde Parisin birinci Tui 'meş- herinde gösterilmiş ve fevkalâde dik- kali eelbetmiş olan “Tobisin dizleri siv- rilip kayboldu. “ilmi ilk gösterildiği “sine bütün “dünya “milletlerinin şahe. #erleri ve bilhassn tetbiyeyi mahiyet. te olariları kabul edilmiştir. » Bunların arasında meşhur Alman Kültür dilimi Würgburgun “üstadı Riemensehnejder. biyük müuvafiakı- yel kazanmıştır. Alman-sanat tarihi. Rin er zengin bir devrinde büyük bir heykeltraşım nasil çalıştığı ve en “da- hiyane eserleri bu filimde temsil edit. miştir. İ Sergiye orta Ametikanın bir mem- eketi olan Meksika gibi uzak memle- ketlerin “filim sanat “eserleri bile ka- Silâhlanma yarışı « Bütün'dünya silâhlanmakta oldu- Bundan hamdemire rağbet fevkalâde artmıştır. Bundan dolayı müstahsil memleketler seneden seneye demir | madenleri hasılatını arttırmaktadır. dar. Meselâ Lehistan 1932 senesinde '71000 ton demir istihsal ettiği halde Iş başında nin bıraktığı Alla en el Ranobo Mek. #ikaliların eski musikisi ve-eğki kıya- fetleri “toplu ve mükemmel surette göstermektedir, Fransız filmlerinden «Parmakliksız hapishane» çök muvaffak “olmuştur. Bu filimde kız mücrimlere mahsus bir slahhanede eski ve yeni terbiye usul lerinin nasil çarpıştığı mükemmel su- rette teşrih edilmektedir. İsveç filim sanatı şâheseri olan «Bir kadın mahiyesi, ile kendisini sergide temsil etmiştir. Bunun fevkülüde yük- sek kıymeti olduğu müttefikan teslim edilmiştir. Bon dcrecede “muvaffakıyetli alı- nan fotoğraflar ile bir kat daha teba- rüz etmiştir. Venedik filim sergisi .bü- tön dünya milletlerinin filim sanatın- daki mesai ve kudretleri Için âdeta bir imtihan mahalli teşkil etmektedir. ve demir istihsalâtı | bu mikdarı 1936 senesinde 488,000 ve | (1987 de”780,000 tona çikarmıştır. 1938 senesinin İlk altı ayında istihasalı 400,000 tanu bulmuştur. Bu hesaba | göre bu.seneki islihsulı sekiz yüz bin tondan fazla olacaktır. yakalanan hırsız inkâr ediyor Ben odaya tursızlık için değil, yatmak için girdim, iddiasında bulunuyor “Geceleyin Gümüşsuyu civarında Be. İediye işçilerinin yattıkları kulübeye Birerekismail adımda bir işçinin yas- tığının #llandarı parasım çalmak İs- İetken cürmümeşhud hulinde yakalar han Salih adında bir hırsızdün mah- veye werilmiş ve sasliye dördüncü Ceza mahkemesinde o muhakemesine başlanmıştır. Mahkemede davacı İs- Mail vakayı şöyle anlatmıştır: — Gece ssbâha karşı sant dört si- Talarında odamda uyuyordum. Ak- #amdan kapıyı kapamış, fakat kilil- Jememiştim. Uyku arasında. bir aralık basımın altında yastığın kımıldandı- Bini duydum ve para cüzdanım orada olduğu için telâşla uyanıp yataktan. Sıçradım, Gözlerimi açtığım zaman karşımda bir adamın yastık altındaki Süzdanımı.çıkarmağa uğraştığını far- Kedirrek derhal bileğinden yakaladım Ye kapınm aralığından bekçiye ses- İendim, “Sesimi duyan “bekçi “kulübe- Ye yaklaştığı sırada ben de'yâkâladı- Eun adamın kolunu bıraktım. Adam, &limden kurtulunca “birdenbire oda» Minpenceresine koştu ve oradan atla» Yip kaçtı. Bekçiler arkasından kaşbu- larve kendisini Fındıklıda saklandı: Gi bir yerde yakaladılar» * Bu iddiaya karşı ne diyeceği soru- Tunca, maznun Balih hırsızlıktan ye- di ay hapis yatıp çıktığını söyledikten | sonra İsmailin iddlasını inkâr ede rek: «— Ben gece o.civarda bir araba- nm içinde yatıyordum. Sabaha karşı çok üşüdüm, yatmak için kapalı bir yer ararken bu adamın yatlığı.odayı gördüm ye kendisinden müsnade is- teyip bir kenarda yatmak üzere İçeri- ye girdim. Fakat ku adam benim Söz söylememe bile müsaade etmeden ko- undan yakaladı. Halbuki ben onun parasını çalacak “eğildim. .O sırada arkadaşları da geldiler. Beni döğerler diyo korkarak pencereden allayıp kaçtım. Sonra da yâkladılar. Şimdi bana iftira ediyorlar» Dedi, Şahidlerin celbi için muha- keme başka güne bırakıldı. Dubaya düşerek yaralandı İ SAyvansarayda yeni köprü inşaatın- da çalışan Mustafa bir demir sütun üzerinden dubaya düşerek söz söyliye- miyecek ir halde âğır surette yara- lanmıştır. Mustafa Balat hastanesine yalırılmış olup kazada “hariçten bir kimsenin sunu ve taksiri bulunup bü- unmdaığı araştırılmaktadır. ime Sai pikiri Klknilliyo ie Hasim sişmreizac iile AMA anıtına çelenk koyma töreninde Keedi, -gazinosu- nun intizanna çök dikkat ve itina eder. Kıyafetsiz insanları içeriye âl- madığı gibi, küçük bir kusuru görü- Jen müstahdemlerine deyol verir, Geçenlerde Keedi, kadın müstah- denilerinden 'birini kovarak yerine Vera isminde bir Kız almıştı. Vera Rusyalıdır, fhtilâlde -anasmı, habası- nı kaybetmiş ve Odesa sokaklarında dolaşırken bir gemi tayfası tarafın- dan bulunarak İstanbula getirilmiş- ti. Kız güzel olduğu için, filimde ça- hçmak üzere tâ Los Angeles'e kadar gitmişti, Fakat iş bulamadığı için, Kanadalı misler Keedi'nin Manhat- tanbar'ında 'bar'kızı olarak çalışmayı kabul etmişti. Vera, güzelliği sayesinde yeni vazi- fesinde muvaffak olmakta. gecikmedi, Birçokzongin gençler her akşam bar- da onun etrafını sarmağa başladılar, Fakat Vera hepsins “karşı mültefit davranmakla berâber, hiçbirisine fâz- la yüz vermiyordu. Bu yüzden genç- ler ona fazla arig eseri gösteriyor- lardı, Geçenlerde bir. akşam, sadt sekizde bar'hıncahınç dolu İken içeriye kaya- etsiz bir çift girdi. Mister Keedi'bun- ları görünce fena halde Kızdı ve on- ları yavaşça dışarıya çikarmasını gar- sonlardan birine işaret vererek -emret- ti, Fakat o ende garip bir hâdise-çik- tı. Karı koca oldukları “zannedilen kıydfetsiz çift,“bu aralık gazinonun ber mahalline “kadar ilerlediler. Ka- dm “burada birdenbire kocasının ko- tunu tuttu, hafif bir nida çilkardı ve Aklı yerinde değil Birbirini nakzedici ifadeler veren İhsan aleyhinde takibat yapılacak Asliye dördüncü ceza. mahkemesin- de'bir muühakemede şahid olarak din- lenen İhsan adında 55 yaşlarında bir Adam ifade verirken, sözleri srasm- da mübayenet görülmüş ve reisin su- Allerine her defasında başka tütlü ce- vaplar vermiştir. Bu vaziyet karşısın- da İlısan hakkında yülen şahidlikten dolayı kanuni takibatta bulunulma- sına lüzum hasil olmuştur. Fakat İh- sanın tavır ve vaziyetlerinde gayri tar bilik görüldüğünden, kendisinin akli vaziyetinin yerinde olup olmadığının tesbitine karar verilerek kendisi mua yene için Adliye doktoruna gönderil- miştir. Yapılan muayene neticesinde İhsanım veladi belâhet hastalığına müptelâ olduğu ve cezai ehliyeti haiz bulunmadığı anlaşılarak koyfiyet Ta- porla mahkemeye bildirilmiştir. Bu vaziyet karşısında İhsan hakkında kanuni takibat icrasma mahal olma- dığına karar verilmiştir. HAKİKİ ZAFER Viyana Konservatuarından; Meşhur Muganniye MAROTHY SZANTO Yunan Operası “Tenoru BAKEA vw HARİTON 'YUNK A'nın iştirakile NOVOTNI Bahçesinde hakiki zafer kazanıyor. TEPEBAŞI - DAİRE Nefis Yemekler - Taze Bira kocasile yabancı lisanda bir şeyler konuşmağu başladı. Bunun üzerine “erkek, “başını çesi- Tek Veraya baktı. Barın içerisini “de- rin bir sükünet kapladı. Hattâ muzi- ka bile çaldığı havayı hafifletti, Her- kes gözlerini büyük bir merakla ya- bancılara dikti, Kıyafetsiz karı koca iki dakika kadar Vevayı tedkikle ge- çirdiler, Veranır gözleri parildadı ve elleri titremeğe başladı. Ondan son- ra yabancı kadın diz çökerek ve kol- Jarını yukarıya doğru kaldırarak: — Vera - Veruşka - Veral» “diye bağırmağa başladı. Bağının bu feryadı üzerine barda- ki müşteriler hep birden ayağa kalk- iler. Heyecandan hepsi titriyorlardı. Kıyafelsiz adam, bu aralık hıçkıra- rak ağlamağa başladı. Benzi kül gi- bi olan Vera da'yerinden kalklı, bar mahallini terketti ve diz çökerek otur- makta olan kadının kucağına atıldı. 'Ana kız ağlaştılar, öpüştüler, sevişti- Ter vesecnebi Tisanda bir şeyler konuş- tular, Bu acıklı sahnenin verdiği he- yecana dayanamiyarak bazı kadınlar mendillerini çikarsrak gözlerinden akan “yaşları sildiler, Erkeklerde göz yaşlarmı akitmamak için öksürmeğe mecbur oldular. Hattâ bar sahibi Keedi'nin bile gözleri sulandı Bu aralık bar müşterileri hâdisenin mahiyetini öğrendiler, O kıyafetsiz çift “Rus 'muhacirlerindendi. İş bul mak için Los Angüles'e gölmiş ve sa- bik bir Rus generdini görmek için bera girmişler ve'işte'o esnada barda Eseri stüdyolarda kabul edilmiyen bir Amerikalı, kızını Los Angeleste en kibar bara Rus mültecisi bir artist diye yerleştirdi, bir akşam pejmürde kı- yafetli bir çift bara girdi, genç kıza uzun uzun baktılar, Rusyada kaybolmuş evlâdları diye sarıl- dılar, müşteriler bu sahneden heyecana geldiler, binlerce 'dolar toplıyarak bu bedbaht aileye verdi- ler, halbuki hakikatta bu 'mürettep bir oyunmuş... kalktı, gözlerini silerek biribirini bulan aile grupuna yaklaştı, yanındaki ma- sadan bir tabak alarak içerisine 100 dolarlık bir bariknot koydu. Bu hare- kel dergi tesirini gösterdi. Tabak masadan masaya, tlden lee dolaşma, ğa başladı. Az bil zaman zarimda © kadar doldu ki ikinci bir tabağa müracaal etmek lâzım geldi. Topla- nan paralar Rus ailesine verildi, mis- ter Kesdi de Veranın istifasını kabul ettiğinden, üçü birden bardan çikap gittiler. “Bu bâdisenin şahidi olan Keller is- minde bir gazeteci, birkaç gün sonra trende ilk defa tabağa para koyan Şiş- man adamla güzel Veraya tesadüf et- miş, onları tanımış ve şişmana: w— Verayı himayenize aldınız ga- Jiba!> Diye sormuş.. bunun Üzerine şiş- man adam sırıtarak şu covabı ver- ş— Anası, babası mı? Galiba o İki 'budsla insandan bahsetmek istiyor- sunuz, Onlara ben « akşamki rolleri için ellişer dolar verdim, Bü bayan ise benim kızım Ethel'dir. Şimdi Oklaha- MA'daki evimize dönüyoruz. Ben yaz- dığım bir Timi kabul ettirmek için buraya kadar gelmiştim, Faknt kabul #tliremedim. Halbuki elli bin dolara şiddetle ihtiyacım vardı. Onun için Fthel 1le-o iki budala ihtiyara filmi- min bir sâhnesini kibar barkarda bir- köç defa oynatarak altmış'bin dolar topladım. Nasıl? Fikrimi beğendi- niz mi?» Nevyorkta Türk paviyonunun inşasına nezaret edecek heyet Bu akşam Amerikaya hareket ediyor. Heyet Nevyorka varınca paviyonun inşasına başlanacak İNİ OLEN Nevyork sergisinde Türk paviyonunun dahili tezyinatı 839 da Nevyork sergisinde açilacak 'Türk paviyonu için hazırlıklara. de- vam <eğilmektedir. Türk paviyonu için, dekoratörlerimiz arasında bir müsabaka açılmıştı, Konya mebusu B. Muzafferin riyaselindeki jüri heye- ti, müsabakaya iştirak edenler ava- İ Nevyork Sergisi komiseri B. Suad Bakir, Güzel Sanatler akademisi pro- fesörlerinden B, Sedad Hakkı -mühen- dis B. Sermed, bugün ekespresle Av. rupaya, oradan Amerikaya gidecek» lerdir. Heyet Nevyork& vardığı zaman, sında, B. Adil 'Tuzcu ile, Vedad Arın | Türk paviyonunun inşasına başlana caktır, i yaptığı projeyi beğenmişti, A mn YMM