4 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

4 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Fransızlar, Südet işinde plebisiti reddediyor Ürdr gazetesi : “ Bu usulün yarın Alsas Loren'de tatbik edilmiyeceğini kim temin eder? ,, diyor Berlin 3 (A.A.) — Gazeteler, Ober- salzberg görüşmeleri hakkında muta- lâalar serdetmektedirler, Övr gâzetesi, yazıyor: «Bütün işitilen sözler, ittihaz edil. miş olan esaslı kararları gizlemekten başka birşeyi istihdaf etmemektedir, bu kararlar, Führer'in Nuremberg'de söyliyeceği program mahiyetindeki nutuktan evvel ve hattâ belki de ey- Yül ayının sonuna kadar ifşa edilmi- yecektir. Almanyanın Ren nehri bo- yunda halen yapmakta olduğu istih. kâmlar, ancak bu tarihte itmam edil. miş olacaktır.» Figaro diyor ki: «Hitler, icabında Südetlere yardım etmek fikrinden vaz geçmiş değildir. Führer, ittihazı muhtemel üç ka- rar arasında hürriyet ve ihtiyarı. ni muhafaza etmektedir. Südet- lerin Çeklere karşı yapmaları muhte. mel bir kıyamı himaye etmek, Çekos- lovakyanın siyasi ve mülki bir inhilâ- Mne müncer olacak bir plebisit iste- mek, sulh namina Çeklerde fazla acı- bk hissi bırakmıyâcak ve onların bilâhare büyük Almanya ile anlaşma- larını teshil edecek son bir anlaşma teklifinde bulunmak.» Orür gazetesi, Çekoslovakyada ya» “alani sulari muhtemel bir plebisitten bah- sederek diyor ki: «Bir çok Fransızlarla Amerikalıla» rın bu tuzağa düşmiyeceklerine inar- mak istemeyiz. Plebisit usulü, püncer- 'manizme mukavemet eden bütün dev- letleri berhava etmeğe yarıyacak bir şeydir ve kiç kimse, bu usulün günün | birinde Alsas Loran'e tatbik edilmi. yeceği hakkında bize teminat veremez. Pancermanizm, daima plebisit saye- sinde muvaffak olmak talihine maz- har olmuştur. Çünkü vurmağa hazır. | lanmış bir kuvvet tehdidini savur. makta, mukavemete mecal bırakmı- | yacak şekilde hareket etmektedir ve Almanya bu tehdidin adetâ monopo- Tüne sahibdir.» Popüler'den: «Artık Çekoslovakyada dahili! bir Südet rheselesi yoktur. Ortada ancak Almanya ile Çekoslorukya arasında bir ihtilâf vardır. Alman tehdidi, Al- man taarruzu tehlikesi mevcuttur, Hitler, bu suretle hakiki rolünde gö- rünmektedir. Harb ve sulh onun ha- reketine bağlıdır. Lord Runciman, İn- giltere ve Amerika efkârı umümiyele- rinin bu vaziyeti anlamalarını teshil etmektedir.n Milli güreş takımımız Finlândiyalıları yendi Yapılan yedi güreşten dördünde galip geldik. Takımımz çok iyi güreşti Ankara 3 (Telefonla) — Bu gece Tür- kiye ve Pinlândiya milli takımları ara- sında yapılan güreşlerde Başvekil ile Na- fa, Gümrükler ve İnhisarlar Vekilleri ve binlerce seyirci hazır bulunmuşlardır. Bu güreşlerde milli takım 3-4 gelib gelmiş- tir. Neticeler şunlardır. 58 kiloda Kenan ile Pinlâdiyalı Kango reşti, hükmen ve ittifakla galib edildi. 8 kiloda Ahmedle Finlândiyalı Yanki karşılaştılar. 10 uncu dakikada Pinlân- diyalı, Ahmedi tuşla yendi. 66 kiloda Yahya ile Finlândiyali Kos- kola güreştiler. Yahya bütün güreş müd- Izmirde deniz subayla- rımız şerefine Ziyafet Amiral Şükrü Okan Fuardan takdirle e bahsetti İzmir 8 Geletonla) — İzmir Bele- diyesi bu akşam amiral Şükrü Okan ve maiyeti İle deniz subaylarımız ş8- refine İzmir fuar gazinosunda 200 kişilik bir ziyafet vermiştir. Vali Fazlı Güleç, müstahkem mevi komutanı general Rasim, belediye re- isi Behçet Uz, şehrimizdeki subay pi- lotlar, vilâyet ve belediye erkânı zi- yafette bulunmuşlardır. | l İ Ziyafetin sonunda amiral maiyetile | birlikte muhtelif paviyonları gezmiş, suni gölü görmüş, fuarın geçen s€- nelere nisbeten fevkalâde mütekâ- mil bir &ser olduğunu Belediye reisi Behçet Uza söylemiştir. Hariciye Vekili geldi Hariciye Vekili Doktor Tevfik Rüş- tü Aras bu sabahki Ankara ekspresile şehrimize gelmiştir. Ayni ekspresle İtalyanın yeni Ankara sefiri de İstan- bula gelmiştir. dakikada da bir netice alamıyan Iki ha- sım ayakta güreştiler. Celâl güzel bir oyunla puan kazandı ve sayı hesabile ve Htfakla galib geldi. 79 kiloda Mersinli Ahmed, Dekatazize karşi çok hâkim ve atak güreşti, hasmı- ni mütemadiyen altına alıyor ve oyun- dün oyuna getiriyordu. Mersinli, seyirci- lerin şiddetli alkışları arasında hükmen ve ittifakla gelib ilân edildi. 87 kiloda Büyük Mustafa ile Herme karşılaştılar, Daha ilk dakikalarda Mus- tafanın bir kaç el ensesinden sonra ga- Wib geleceği anlaşıldı. Mustafa bir kaç de- fa hasmını yere vurdu, fakat Finlândi- yalı mütemadiyen minder dışına kaçtığı elhetle, tuş yapamadı, fakat ittifakla, hük- men galib sayıldı. Ağır sıklette Çoban Mehmed, hasmı Memlavoya karşı çok hâkim güreşti. Fin- Mandiyalı mütemadiyen minder dışına tuştan kurtuldu. Neticede — ban müttefikan ve sayı bhesabile geldi. Şişhane yokuşunda bir kaza Freni tutmıyan bir tramvay geri geri giderken bir otomobile sarptı Dün gece yarısına doru; Şişhanede bir kaza olmuştur. Vatman Arifin ida- resindeki 168 numaralı tramvay ara- bası Şişhane yokuşundan çıkarken, bir- denbire cereyan kesilmiş, vatman dur. durmağa muvaffak olamadığı cihetle tramvay geri geri kaymuğa başlamış- tır. İçerdeki yolcular, bir hayli heyecan geçirmişler, bir kısmı da kendilerini tramvaydan aşağı atmışlardır. Bu sı- rada tramvay; arkasını takiben yoku- şu çıkmakta olan şoför Hasanın idare- sindeki 2734 numaralı taksiye bindir. miş, otomobilin ön kısmı hurdahaş ol- muştur, Ancak bu çarpışma esnasında- dır ki, vatman tramvayı durdurabilmiş, zabıta da işe el koymuştur. Otomobil şoförü, başından hafifçe İN yapılmakta» Matürkle Şah Pehlevi arasında Trans İranien hattının açılması münasebetile tebrik telgrafları taati edildi Ankara 3 (A.A.) — Trans İra- nien hatlının küşadı münasebe- tile Atatürk ile Riza Şah Pehlevi arasında aşağıdaki tebrik telgraf- ları taati olunmuştur: Majeste Reza Şah Pehlevi Şehinşahı İran TAHRAN Trans İran demiryolunun açıl ma merasimini büyük bir sevinç- le öğrendim. Kardeş millet için refah ve saadet kaynağı olan ve- rici ve kudretli idarelerinin bu büyük eseri yalnız zatı biraderâ- neleri için değil kendilerine karşı candan rabıtalarla bağlı olan be- nim için de bir iftihar mevzuti- | dur. Bu yüksek eseri Türk ve İran milletlerini (o birbirine bağlıyan idealde yeni bir kazanç addeder ve zatı hümayunlarına en sami. mi ve en hararetli tebrik ve te- mennilerimi sunarım. K. ATATÜRK Ekselans Atatürk Türkiye Reisicümhuru Ankara "Trans İranlen'in ikmali müna- sebetile ekselansınızın 'lütufkâr tebriklerini derin “bir memnuni- yetle aldım. İki dost memleketi- mize ve kardeş milletlerimize mevcut, kardeşlik bağlarını daha ziyade sıkılaştımak imkânını ve- recek olan bu hadise beni pek çok sevindirmektedir. Bu münsisebetld, siz pek aziz “ kardeşime samimi. dostluk hisle- rimle beraber ekselansınızın “sıh- hat ve saadetleri ve asil Türk milletinin refahı hususundaki te- mennilerimi ifade eylerim, REZA PEHLEVİ Tuncelinde umran* Hükümet bu havaliyi birçok tesisat ile ile güzelleştiriyor Ankara $ (Telefonla) — Tunçelin- de umran Hareketlerine büyük bir fanliyetile devam €dilmekledir, Şim- diye kadar bu havalide 9 kışla, 5 na- hiye karakolu, 3 büyük karakol, 5 hükümet konağı, 92 memür ve subây evi, 10 mektep, şose ve toprak tesvi- yesi olarak 420 kilometre yol, 684 metre uzunluğunda 9 beton köprü yapılmış ve 1000 kilometre tutan ye- ni telefon hattı uzatılmıştır. Hükümet bunlar ve diğer ziral ve idari ıslahat için 'Tunçelinde 35 mil- yon liraya yakın para sarfetmiştir. Mussolini kupası Izmir fuarında Ziyaretçiler süvarilerimizin kazandıkları zaferin kıymet- li hatırasını görebilecekler İzmir 3 (Telefonla) — İzmir Fua- rında sporcu gençliğe gösterilmesi tensip edilen Mussolini kupası bugün yüzbaşı Cevad Gürkan ve Eyüp Öncü tarafından Afyon trenile Ankaradan şehrimize getirilmiştir. Süvarilerimizin bir çok milletlerin binicileri arasında kazandıkları 2a- ferin hatırası olan altın kupa yarm- dan itibaren fuarda ziyaretçilerin temaşalarına arzedilecektir. Türk İtalyan ticaret anlaşması müzakereleri Ankara 3 (Telefonla) — İtalya ile aktedeceğimiz yeni ticaret ve Klering anlaşması müzakerelerinde bulün- mak üzere bir İtalyan ticaret heyeti- nin buraya geleceğini bildirmiştim. Haber aldığıma göre heyet 14 eylül- de İstanbula gelecek ve ayrı gün An- karaya hareket edecektir. Heyete İtalyan senatörlerinden Civani riya- set edecektir, 4 Eylül 1639 Orta Avrupada Lehler ile elbirliği B. Bek Cenevrede ingiliz murahhaslarile görüşecek Londra 3 (A.A.) Polonyanın merkezi Avrupaya aid meselelerin halli hususunda teşriki mesaide bu- Yanmasına müteallik olan ve evvelki gün lord Halifax ile Polonya masla- hatgüzarı arasındaki mükâlemeye mevzu teşkil etmiş bulunan mesele- nin Cenevrede B. Bek ile İngiliz mu- rTahhasları arasında tekrar mevzuu bahsedileceği zannolunmaktadır.- İn- giliz teklifleri, Varşovada müsaid bir surette karşılanmış olup Cenevre müzâkerelerinin tekrar başlıyacağı hakkında ümidler beslenmektedir. Alman - Leh yakınlığı Berlin 3 (A.A.) Alman muharibe leri birliği reisi Dük dö Kobügg, Po- lonyalı muharibler heyeti şerefine bir dyafet vermiştir. Söylediği nutukta, İki memleket halkının, mareşal Pilsudski ve Hit- lerden mülhem olarak aralarında sulh ideali içinde itimada müstenid bir mukarenet tesis etmiş olmasından dolayı derin bir memnuniyet duydu- gunu söylemiştir. Japonlar yeni bir hamle yapmağa çalışıyorlar Çinlilere karşı 450,000 kişilik 18 fırka sevkettiler, bunların ekserisi 17 - Hankov 3 (A.A.) — Yangçenin şi- malinde Çinlilerin yapmış oldukları mukabil taarruzun ihdas etmiş ol- duğu vaziyeti tadil maksadile Ja- ponlar, Anhvayın merkezinde kâin Hofeye mühim mıkdarda takviye kı- taatı göndermişlerdir. . Maksadları, kaybetmiş oldukları vaziyeti tamir etmektir, Yangçenin cenub sahilinde Japon- lar, Matuşene yarmak için Çin mü- dafaa hattını yarmak Üzere mütead- did tâarrürlardâ bulunmuşlar ise de Kâffesi'püskürtülmüştür. Her iki taraf ta şimdi bu mmtakâ- ya takviye kıtaatı göndermektedirler, Ve bu mıntakada pek yakında çok mühim muharebeler -vukuuna inti- zar olunmaktadır, Kiyukiyang-Manşeng yolu üzerin- deki harekâtta birgüna inkişaf gö- rülmemiş ve Poyang gölü boyunca ciddi hiç bir muharebe olmamıştır. Hing-Kong 3 (AA) Japon mititaristleri, Çine karşı son teşeb- büslerini icra etmek üzere takriben 450,000 kişiden mürekkeb 18 fırka sevk ve daş etmişlerdir. Bunların Ispanyadaki daki çarpışma Hükümetçiler mühim mevziler zaptettiler Barselon 3 (A.A) — Resmi tebliğ, düşmanın Kamino, Nilaber ve Raga mıntakalarındaki taarruzlarının püs- kürtülmüş olduğunu bildirmektedir. Merkez cephesinde Cümhuriyetçiler, Roza - Eskoriyal yolu üzerinde mü- him mevziler zaptetmişlerdir. Düşma- nın Bed Teta ve Serro Pelado mevzi- lerine karşı yapmış olduğu hücumlar boşa gitmiştir. Estramadure'de düşmanın Püente del Arzobispo mıntakasmda yapmış olduğu taarruzlar da akamete uğra- mıştır. Bürgos 3 (A.A) — El Kampariyo üzerinde yapılan bir hava muharebe- si esnasında hükümetçilerin 11 tay- yaresi düşürülmüştür. Marmaracık gölündeki balıklar neden öldü? Ankara 3 (Telefonla) — İktisad Vekâleti su mahsulleri müdürü Dr. Kemal, Marmaracık gölünde tedkikat yapmak üzere Manisaya gitmiştir. Marmaracık gölü su mahsulleri ba- kımından çok verimli bir göldür. An- cak bundan bir müddet evvel gölün suyuna ârız olan değişiklik yüzünden göldeki bütün balıklar ölmüşlerdir. Doktor Kemal gölde yapacağı ted- kiklerle bunun sebebini araştıracak ve izalesi için alınması lâzmgelen tedbirleri tesbit edecektir, 18 yaşında gençlerdir ekserisi 17.18 yaşındaki gençlerdir. Harb cepheleri 300 milometreden daha uzundur, yani Anhvay eyaleti- nin merkezi olan Hepeyden Vuşene ve Yangçe nehrinin cenubunda kâin Poyang gölünün garbina kadar imti- dad etmektedir. Japonlar, bir hafta” danberi bu cephede yapmakta olduk- ları taârruzlara rağmen, şimalde bii yük bir hezimete uğramış oldukların. dan, cenubuşarkiye döğru çekilmiş- lerdir. Tanzenin cenubunda ise harb gemilerinin himayesi altında Jüişang munlakasına “doğru pek az ilerlemiş$ lerdir. Bidayetle Kiukiyangın mansabı İs- tikametinde 30 dan fazla gemi bulu- nuyordu. Çin tayyarelerinin icra et miş oldukları üç şiddetli bombardı- man üzerine yarısı Kiukiyanga çekil- miştir. Hattâ dün Çin layyareleri ta- rafından 6 Japon harb gemisi tah- rip edilmiş ve iki nakliye gemisi batı- rılmıştır. Şimdi Hopelin o garbinde Liuanda ve Poyang gölü yakınında kâin Niyutuşanda şiddetli muharebe- ler yapılmaktadır. (Büyük Almanya kongresi l Pazartesiye Hitlerin Südet- lerden bahsetmesi bekleniyor Berlin 3 (A.A) — «Büyük Alman- ya» kongresi pazartesi günü Nurem- bergde açılacaktır, Kongre programı spor ve askeri manevralardan tutun da meşaleli di- ni merasime varıncıya kadar her şe- yi ihtiva etmektedir. Kongrenin esas mevzuunu bütün Almanların Almanya İle birleşmesi teşkil edecektir. Südet Almanları hakkında da bunların Almanya ile birleşmeğe hakları olduğunun Hitler tarafından resmen beyan edilmesi bekleniyor. Hattâ Berlinin siyasi ma- hafili bu münasebetle fevkalâde mü- him sözlerin söyleneceği kanaatin- dedir, Alman Iktisad Nazırı 5 birinci teşrinde Ankaraya dahil devletlerin hükümet merkezle rini ziyaret edeceği yazılmıştı. Öğre nildiğine göre hükümetimiz nazın 5 birinci teşrinde Ankarayı sese edeceğinden resmen haberdar edil miştir. Nazır burada üç gün kalacak ve İktisad Vekili B. Şakir Kesebirin misafiri olacaktır. Alman İktisad Nazırının Balkon” lara ve Ankaraya yapacağı bu ziyi” rete hususi bir ehemmiyet atfedi” mektedir al