2 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

2 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

yanma mevzuunu bir- VE de üçümcü defa olarak ele "maçlarında meydana keler, hemen hemen yüz- hakemlerin fena idaresin- işini bihakkin bilen itibarile otoriter olan bir “daresi en müşkül bir maçı * Siya meydan vermeden bi- | birçok defalar görülmüş- ftbolün bütün inceliklerine Şahsının her türlü şüpheden We oyuncular üzerinde su gö- bir şekilde otoriter olması. futbolün bütün ince- vakıf olabilmesi için, fevkal- yükselmiş olmasa bi- bir parça futbol oyna- sı şarttır, Çünkü fütbol oyu- inde, oyuna yabancı olan bi- İd düşürebilecek maddi ve- i birçok sebepler meydana 1, gibi anlarda, bilfil fut- .blan bir Hakem, vaziyeti diği için, derhal vaziyeti Pen doğru kararı verir. adedi birkaçı geçmiyen ÂŞ hakemin hiç futbol oynama- ni İstisna olarak kabul “lazımdır. m ime şahsının hef türlü şüp 'k olması başlıca noktalar- sta Bir klübe tarafgirlik ede- fcede hissine mağlün olacağını y- malıdır. Bu çeşid bir hakem, eda mütalâa mevzud dahi ola- emin otoriter olâbilmesi için "yakkin bildikten başka, bir de | * sAaki sürat ve bilhassa kat- ur 8 mücerreb olması lâzımdır. “lık milli takıma antrenörlük # “Booth, hakemlere vermiş ol İ feranslarda bü otoriteyi tak- hali maçın ilk ön beş dakikasın- ini sık sık durduracak dahi ol- batanın behemehal cezalandı- İS tavsiye'ederdi. , Booth'un zamanında, eski Mİ. Yiyi oyuncularının hakemliğe “ ödilmiş olmalari da çok yerin- "karardı. Fakat maalesef bu ka- sebat eden: “olmigdi Bunların | Şen fazla mukavemet eden Aslan © a klüpçülük davasını istihdaf izi neşriyat yüzünden ortadan ikik mecburiyetinde kaldı. lmlik hakkında düşündükleri- saca yazdıktan sonrâ bellibaşlı €rdimize temas edeceğiz: kümüzdeki lig maçlarında hakem abı klüplere bırakılmıştır | srardan, daha vakit varken Şilmesini tavsiye ederiz. Çünkü İp olunan hakemlerin kendileri- Kihap eden klüpleri memnun et- Çalışacaklarına, gayet tabii ola- £ öden bir kimse katiyen hakem (larına müdahale ediyorlar. Birisinden p > hel Disi klübü memnün etmek için de bir ne- vi takaslı hakemlik icad edilmiştir. Takaslı hakemlikten maksad, ceza ları mütekabil olarak vermektir ki bu usul bizde yavaş yavaş taammün etmeğe de başlamıştır. Tabii bu şekil- de idare edilen maçlardan hayır bek- lemek faydasızdır. Düşüncemize göre, (hakem mesele- si) şu şekilde halledilir: Federasyona merbut bir hakem ko- mitesi ve mıntakalarda ayn ayrı bi- rer hakem komiteleri bulunur, Hakem komiteleri, hakemlik hak- kında eserler neşretmek, hakemleri çalıştırmak, yetiştirmek ve mürakabe | etmek vazifesile mükellef olurlar. Maç- ların listeleri, bizde de bir aralık mu- vaffakıyetle tatbik edildiği gibi, ha- kem komitesine verilir. Konmite ha- kemleri tayin eder. Hakemler de bugün mensup oldük- ları klüpleri terkederek bir birlik ya- parlar ve komitenin kurslarını Ve neşriyatını takip ederler ve hakem ko- mitesi nezdinde iyi not alabilmek için idare edecekleri maçlarda âzami dik- kat ve gayretlerini sarfederler, Bu işin en kestirme hal çaresi bu- dur. '... Hakemlik mevzuuna temas etmiş- ken hakemlik işini halletmek için ara- nan bâzı çarelerden de bahsedelim: Bir aralık, sahada bir hakemin kâ- fi gelmediği, hakemleri ikileştirerek maçları bu şekilde idare etmeği dü- şündüler, Fakat bu tez muvaffak ola- madı. Hakemler biribirlerinin karar- müşteki olan takım, diğerini ihtilâf vukuunda hâkim olarak kullanmağa kalkıyor. Bir yerde iki baş olamıyacağı gibi, bir sahada da iki hakem iş göremedi Hakemin maçı bir kaleden idare et- mesini de tecrübe ettiler. Hele bu hiç bir netice vermedi. Birçok hatalar kolaylıkla gözden kaçabiliyordu. Va- kıa ofsaydlar daha net bir şekilde gö- rülebiliyor amma, kurmaz oyuncular | topu basketbol oynar gibi, elle kullâ- nabiliyorlardı. Son günlerde Avrupada bir bayan bir futbol maçını muvaffakıyetle İda- ! re etmiş! Bu havadisi veren muharrir, | maçta hiçbir sızıltı olmadığını, her iki tarafın &zami derecede nazik Ol- duklarını anlatıyor! Fakat sıkı bir maçı, meselâ bir Gü- | neş - Beşiktaş maçını bir bayan idars edebilir mi? Meşhur bir İngiliz hakeme, ideal hakemin nasıl olacağını sormuşlar. | O da şu cevabı vermiş: — İdeal hakemi ancak elli sene son- ra görebileceksiniz. Hakemin kusur- suz olabilmesi için halkın sporu ve | futbolu tam manasile anlamış olma- sı ve bilhassa spor seviye ve kültürü- nün daha çok yükselmesi lâzımdır. O da bu gidişle ancak elli sene sonra elde edilebilecektir. Biraz daha sab- redin! Ulvi YENAL e aş, Diş, Nezle, Grip Romatizma ei, kırıklık ve bütünağrılarınızı derhal keser, | ağ 4. Beyi, > re Icabında günde ? kaşe alınabilir. MARSA ASANAN © Henlein'v # Bugünkü maçlarda Akşamın favorileri Bugün lig maçları başlıyor. Ka- dıköy sahasında Fenerbahçe ile Beşiktaş, Taksim stadında Güneş- le Beykoz ve Galatasarayla İstan- bulspor, Şeref stadında da Süley- maniye ile Topkapı ve Vefa ile Hi- Iâl karşılaşıyorlar . Henüz mevsim başındayız. Ta kımların kadrolarını, hazırlıkları» nın derecelerini, oyun kabiliyetle- rini ancak bir haftadır yapılan antreneman maçlarından öğren- miş bulunuyoruz. Hiçbirisini sa- hada ciddi bir maç esnasında gör- medik, Vaziyet böyle olunca, f&- vorileri söylemek ve neticeler hak- kında tahminler yaparak, isabet- li kararlar vermek te çok güçtür. Aşağıda sebeplerini sayarak yapa- cağımız tahminler, henüz mev- sim başında olduğumuz için belki yanlış çıkabilir, Fenerbahçe - Beşiktaş maçında şans daha ziyade Fenerlilerindir. Saha avantajı, Fenerbahçenin bir aydan fazla bir zamandanberi çâ- lışmakta olması, İstanbulspor kar. şısında geçen hafta,elde ettiği ga- libiyet, buna mukabil Beşiktaşın klüp içindeki anlaşamamazlık yü- zünden tam manasile hazırlana- mamış olması, Bu şekilde tahmin yapmamıza âmil olân sebeplerin başlıcalarıdır. Güneş - Beykoz maçının favori- si, Güneş takımıdır. Çünkü, milli küme şampiyonu Güneş, en evvel çalışmağa başlamış ve en fazla id- man maçı yapmış bir takımımız- dır. Galatasaray - İstanbulspor kar- şılaşmasına gelince, bu maçın ne- ticesini sarı kırmızılılar lehine gö- rTüyoruz. Galatasarayın geçen haf- ta rakip sahada Süleymaniyeyi yenmiş olması, buna mukabil İs- tanbulsporun Fenerbahçeye bü- yük farkla yenilmiş bulunması, bu şekilde tahmin yapmamıza se- bep olmaktadır. Süleymaniye Topkapı maçı ile Vefa - Hilâl maçı hakkında kati bir şey söylemeğe imkin olma- makla beraber, bu klüplerin umu- mi vaziyetlerine bakarak Süley- Vefayı favori olarak gös ter ebiliriz. Bugünkü maçlar Taksim stadı: Galatasaray - İstanbulspor, sa- 12 de. Beşiktaş stadı: Vefa - Hilâl, saat 13 te, Süleymaniye « Topkapı, 15 te Fenerbahçe stadı: Fenerbahçe B. - Beşiktaş B, saat 13 te, at saat Fenerbahçe A - Beşiktaş A, sa at 15 te, Tenis maçları: Dağcılık klü- bünde, saat 9,30 da. Fransa ve İngilterede milli, Küme maçları me milli küme maçları beş haftadır devam ediyor, Fransada milli küme maçlarına 39 profesyonel ta- kım iştirak etmektedir, Bu takımlardan 16 sı birinci ligde ve 23 ü ikinci ligde oynar. Birinci lig takımları bugüne kadar 3 ve ikinci lig takımları 5 maç yap- Ir, Birinci ligin puan vaziyeti şudur: Sayı 1 —Lille 6 2 — Fives 5 3 — Le Havre 5 4 — Söte 4 5 — Marseille 4 6 — St. Etienne 4 7 — Sochaur 3 8 — Rouen 3 9 — Ezcelştore 2 10 — Strasbourg 2 11 — Lens 2 ak Yenerbahçe birinci futbol takımı Bizde klüb baş kaptanları, yahud ta» kımları teşkile salâhiyettar olanların ötedenberi düştükleri bir hata var- dır. Takım oyuncuları arasında değişik- likler yaparlar. Uzun müddet bir mey- kide oynıyan bir oyuncuyu birdenbire başka bir mevkide oynatınak ister- ler ve oynatırlar, Belki bu değişik- likleri yapan idarecilerin kendileri- ne göre buldukları ve güvendikleri bir tabiye veya sistem vardır. Fakat bu değişiklikleri yapmadan nazan itibare alınması zaruri olan mühim bir nokta vardır. Takım teşkilinde en büyük hüner her oyuncuyu en fazla randıman verdiği yerde oynatmak ve bunu bi- lerek yapmaktır. Bu belki ufak bir ihtisas ve bilgi meselesidir, Bir klüb dahilinde bunu düşünmek antrenör ve futbol (menecer) lerine yani baş kaptanlara düşen vazifedir. Takım teşkil ederken esasli oyun- culara hiç dokunmamak lâzımdır. Senelerce aynı mevkide oynıya, oy- nıya o mevkiin bütün inceliklerini az çok kavramış, mevkiinin ehli olarak pişmiş bir oyuncu hiç bir oyunda yer değişmemelidir. Mecburiyet kar- şısında bile yapılan bu değişiklikle. rin İNE faydalı olmadığını birçok iş isbat etmek kolaydır. ik yerde oynıyan bir oyuncu belki yanında oynıyan ve kendisinin oyunculuk noktasından daha zayıf- ların arasında muvaffak olmuş gibi görünür, Fakat bizim hedefimiz bu olmamalıdır. Düşündüklerimizi bazı takımlarımıza teşmil ederek şöyle bir hülâsa yapabiliriz: GÜNEŞ TAKIMI: Geçen sene milli küme şampiyonu olan Güneş takımı yaptığı maçların büyük bir ekseriyeti şu muhacim hattı ile oynamış ve kazanmıştır, Salâhaddin, Rasih, Melih, Niyazi, Rebii. Bazı müsabakalarda belki bir mecburiyet karşısında Salâhaddin sağiçte, Rebii soliçte, Niyazi sağiçte oynamışlardır. Bu değişiklikler Gü- neş muhacim hattını randıman nok- tasından zayıflatmıştır. Çünkü Sa- Yâhaddin ve Rebii hiç şüphesiz birer açık oyuncusudur. Ve en fazla mu- vaffak oldukları zamanlar açık oy- namışlardır. 12 — Roubair 2 13 — Metz 2 14 — Cannes 1 15 — Racing 1 16 — Antibes o Birinci lig takımları sene sonuna ka dar 30 ar maç yapacaklardır. Bu ligdeki (Ie Havre) ve (St. Etlenne) takımları geçen sene ikinci ligden terfi eden takımlardır. İkinci lige gelince: Bu ligde 23 takım vardır. Her ta- kım sene sonuna kadar 44 maç yapa- caktır. Bugüne kadar takımlar beş maç yapmışlardır. Bu ligde (Reims) takımı puan İle başla gitmektedir. İngilterede: İngilterede milli küme maçları üç lige ayrılmırtır. Her ligde 22 takım vardır. Bu sene birinci lig takımları şimdi- ye kadar altışar maç yapmışlardır. Bu altı maçtan sonra umumi tas- nif şu şekli almıştır: Sayı 1 — Everton 2 PENERBAHÇE, Bügün Fener takımının muhacini hattı şu tarzda teşkil edilmektedir: Naci, Ali Rıza, Yaşar, Şaban, Fik- ret, Fenerli idareciler bazan Fikreti soliç, solhaf, sanitrhaf oynattıkları görülmüştür. Tecrübelerle sabit ol- muştur ki Fikret solaçıklaki parlak oyununu başka mevkide oynıyarak tekrarlamamışlır. Velevki bir mağ için mecburiyet hasıl olsa bile Fikre- tin solaçıktan başka yerde oynatıl- ması hatadır, Ali Rıza Fener takımı- nın bugün en çalışkan ve faydalı bir iç oyuncusu olabilir. Ali Rızanın or. tada muvaffak olması ihtimali pek azdır. GALATASARAY: Bugünkü Galatasaray muhacim hattını yürüten ve işleten iki açıklar Necdet ve Bülenddir. Bülendin sık Sık soliçte ve ortada oynadığını gö- rTüyoruz. Bülend solaçık oynadığı 7a- manlar takımınınen çalışkan ve faydalı oyuncusudur. - Sağaçık Nec detin içte oynaması hiç bir zaman açıkta verdiği randımanı vermez. Eşfak Galatasaray takımında sağ ve soliç oynamalıdır, Eğer o mevki- lerde oynarsa Eşfak Galatasaray ta- kımına daima faydalı olur BEŞİKTAŞ: Beşiktaş takımının ileri hatlında en fazla göze çarpan oyuncular iki içler Hakkı ve Şereftir. İki açık oyun- cular Hayati ve Eşref Beşiktaşın ka- zanmasında âmil iki usta ve enerjik oyuncusudur. Bazan (Hüsnü) nün muhacım hattına alınması muvak- kat ve geçici bir tedbirdir. Şurası muhakkak ki (Hüsnü) hiç bir zaman geride olduğu kadar ileride takımına faydalı olmuş değildir. İdarecilerimiz takımlarını teşkil ederlerken yukarıda izah ettiğimiz gibi gelişi güzel usullere baş vurmak- tan vazgeçmelidir. Takımın esas kad- rosundaki oyunculara yer değiştir. meği değil, her oyuncuya kendi ye. rinde oynamasını öğretmelidir. Tenkid ve mütalâalarımızın . isa- betli olup Olmadığını önümüzdeki maçlar bize isbat edecektir. Adil Giray 2 — Derby 10 3 — Chelsea 8 4 — Liverpool 3 5 — Aston Vila 7 6 — Bolton 7 7 — Leeds 7 8 — Preston 6 9 — Charltön 6 10 — Middlesbrough 6 11 — Sunderlan 6 12 — Wolverhampton 6 13 — Portsmouth 6 14 — Grimsby 6 415 — Leicester 6 16 — Arsenal 5 17 —sStoke 5 18 — Manchester U. 4 19 — Breniford 4 20 — Blackpool 3 21 — Birmingham ? 3: 22 — Huddersfield Geçen senenin İngiltere milli kü- me şampiyonu bugün 16 ncı vaziyet- tedir. Takımların daha oynıyacakları 38 müsabaka olduğuna nazaran şimdi- den kati bir hüküm vermek güçtür,