3 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

3 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Çinliler Japonlara karşı mühim muvaf- Polonya askeri dün Çekler tarafından boşaltılan yerleri işgal ettiler Sene 21 — No. 7172 — Finti her yerde 5 kuruş PAZARTESİ 3 Teşrinievvel 1938 fakiyet kazandıklarını bildiriyorlar Polonya askerleri dün Cieszyn şehrine girdiler Çekler, tahliyesi kararlaşan Südet arazisinden ilk mıntakayı boşalttılar Varşova 2 — Çek kıtaları, Polon- yaya geçecek yerleri boşallmağa baş- lamışlardır. Çek askerleri dün sabah saat on birden ilibaren Cleszyn (€s- ki adı Tesin) şehrinden çekilmişler- dir. Şehir derhal Polonya bayraklari- le donanmış ve Polonya askerleri gis rinceye kadar inzibatı muhafaza için Polonya polisleri karakolları işgal ete mişlerdir. Polonya askeri saat on dörtte şeh- re girmiştir. Halk askeri büyük s& vinçle karşılamıştır. Varşova 2 — Varşova bayram yap- maktadır. Şehir kâmilen donanmış- tır. Pilsüdski meydanı hıncahınç dolmuştur. Halk hoparlörlerin neş- rettiği vatani şarkıları dinlemekte ve bir kaç günden beri meydana konu» lân ve Çekoslovak topraklarının Po- lonyaya avdet edecek kısmını gös- teren büyük bir haritaya bakarak konuşmaktadır, Prağ 2 (AA) — Tesin munlaka- $i hakkındaki Polonya notasının Çe- koslovakya hükümeti tarafından ka- bulü neticesinde ortaya çikân mese- Polonyada şenlik yapılıyor - Çekoslovakya ingiltereye müracaatla iktisadi güçlükten bahsederek yardım istedi Polonya askerleri tarafından işgal edilen ve bir köprü ile Polonyadan | ayrılan Cieszyn şehrinde köprü başı | leleri halletmek üzere muhtelif bir Polonya - Çekoslovak komisyonu te- şekkül etmiştir, ıktan gece yarısına doğru tebliğ edil- miştir: (Devami 6 ncı sahifede) ingiliz - teşriki mesaisi B. Çambörleyn, B. Daladye'ye mühim bir mesaj gönderdi Londra 2 (A.A) — B. Nevil Çam- börleyn, B. Daladye'ye aşağıdaki mü- ,him mesajı göndermiştir: «Son endişeli günler zarfındaki yar- dım ve teşriki mesainiz için olan minnettarane takdirlerimi ve büyük memleketinizi temsilde gösterdiğiniz vesaret ve vekar karşısındaki hayran- İiğimı size arzetmek isterim. Alman Şansölyesi ile birlikbe imza ettiğimiz deklarasyonda iki milletin-zuhur ede- bilecek bütün ihtilâflarda barış ve Lig maçları dün başladı Fenerbahçe Beşiktaşla 2-2 berabere kaldı. Güneş, Galatasaray, Vefa ve Topkapı rakiplerini yendiler Fransız | dostane istişare arzusunu beyan ettik, İngiliz ve Fransız milletlerinin kalb- | leri o kadar birleşmiştir ki bu hisle. rin aynı zamanda ve benimkinden daha az olmıyarak mefiisiinizin de : hisleri olduğunu biliyorum. İstikbal. * de sizinle, memleketlerimiz örasında pek müteyenmin bir surette mevcut münasebetlerden mülhem bulunan iyi niyetin ve itimadın inkişafı saye. sinde Asrupa"barışının tarsini için yeni gayretlerle tecelli eden yeni ve devamlı bir teşriki mesai görüyorum.» | (Dünkü maçların tafsilâtı spor sahifemizdedir) Atatürk Hariciye Vekilimizi ve Berlin büyük elçimizi kabul buyurdular İstanbul 2 (A.A) — Bu sabah Ce- nevreden avdet eden Hariciye Vekili doktor Tevfik Rüştü Aras, öğleye doğru Dolmabahçe sârayına giderek Reisicümhur Atatürk tarafından ka- İ bul buyurulmuştur. Doktor Aras, Atatürke seyahati ve muhtelif işler hakkında uzun maruzatta bulun- muştur. İstmöul 2 (A.A) — Reisicümhur Atatürk, bugün öğleden sonra Ber- inden yeni gelen büyük elçimiz Hamdi Arpağ'ı kabul buyurmuşlardır. Mikkatler; Doğru imlâ Meslektaşımız Server Bedi, geçen gün Chamberlain'ın imlâsındaki ka- rışıklığı misal alarak ismihaslar hak- kında yazdığımız jıkrayı geçirdikten sonra diyor ki; «İsmihasların imlâsı matlab şekle gir- medi de ismicinslerin imlâsı girdi mi? sütununa Berlin 2 (AA) — Baş kumandan- Bir yaklıyalım: Bunlar da, hep ayni kelime! Vaktile bir imlâ kongresi toplanmasını istemiştim; şimdi de bir imli kanununa taraftarım, İmlâ lügatindeki şekilden di- Şarı çıkanlar kelime başına beş kuruş ee- 74 vermeğe mahküm almalıdırlar. Fakat © İmlâ lügatine bütün ismihaslar da ilâve edilmeli, Meselâ Çindeki bütün şehirlerin ve köylerin isimlerine kadar!!. Server Bedi, bir lâtife ile bu. yoldaki imkânsızlığı gösteren mukni bir delil bulduğuna katlse, biz hiç de o fikirde değiliz; Her Uşan gibi türkçenin de mü- kemmel coğrafya lügatları, her küçük mevkii gösteren müdekkikâne yapıl. mış atlasları olmalı; onlardaki imlâ. lara riayet etmiyenler. yanlış yaptı sayılmalıdır. Sun'i, #üni, sunği, sunğiğ, sun'iğ, sun'i, suniğ... ğ Telefon: Başmuharrir; 20565 — Yazı işleri; 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 Macaristan da Çeklerden | topraklarını istiyor Gek hükümeti, bir uzlaşma ruhu içinde müzakereye hazır olduğunu bildirdi Çekler, Macar hududundaki Tornaya garını ve demiryolunu dinamitle tahrip ettiler Budapeşte 2 (A.A.) — Macar Telgraf | ajansı tebliğ ediyor: Macar hükümeti tarafından veris | len talimat üzerine Macaristanın Prag elçisi Hariciye Nazırı B. Krofta- ya her milletin kendi mükadderatını kendi tayin etmesi hakkının derhal tahakkuk ettirilmesine dair Macaris- kep bir komisyonun en kısa bir müds det zarfında teşkili ile Çekoslovakya- daki Macar ckalliyeti meselesinin teğ- kik ve buna istinaden -bu meselenin halli için lâzım gelen teklifatın tes- bit edilmesine mütedair Çekoslovak noktal nazarını izah etmiştir, Hemen aynı zamanda Macarista- tanın meşru metalibatını bildirmiş. !nın Prağda bulunan elçisi, B, Krofta'ya tir, Prag 2 — Hariciye Nazırı B. Krofta Pragdaki Macaristan elçisine bir no- ta tevdi etmiş ve bu nolada Macar ve Çekoslovak eksperlerinden mürek- bir nota vererek Macar hükümetinin, Münih konferansı mukarroratını nâ- zarı dikkate alarak, Budapeşle ve Prag hükümetleri arasında resen (Devamı 6 ncı sahifede) Ingiliz Kabinesinde yeni istifalar olacak mı? Başvekil B. Çambörleyn bugün Avam Kamarasında mühim bir nutuk söyliyecek Fransiz Meclisi yarın toplanacak, hükümet bazı mali lâyihalar verecek Londra 2 (A.A.) — Bahriye Nazırı B, Duff Cooper'in İstifasından bahse- den Sunday Express gazetesi, Avru- pa buhranı esnasında Ticaret Nazıri Oliver Stanley ile Ziraat Nazırı Mor- rison, Sıhhiye Nazırı Elliot ve Müh- rühas Lordu Delawarr'm Duff Coo- per'e müzaharet ederek Almanyaya karşı dâha kati bir hatt: hareket itti- bez edilmesini tavsiye ettiklerini yâz- makta ve şu suali sormaktadır: «Bu zevat da acabu şimdi istila mı edecekler?» İngiliz ve Fransız parlâmentoları toplanıyor Paris 2 — İngiliz Meclisi yarın top- lanacak, Başvekil B. Çambörleyn mü. | him bir nutük İrad ederek son gün- lerin vakaylini anlatacaktır. Fransız Meclisi de salı günü toplanmağa da- vet edilmiştir. Başvekil B. Daladler son vaziyet ve Münih anlaşması hak- kında Meclise izahat verecektir. Baş- vekilden sonra Hariciye Nazırı B. Bonnet Çekoslovak meselesi müna- sebetile yapılan konuşmaların safha» larını anlatacaktır. Meclisin toplanması münasebetile bazı mali lâyihalar verilecektir. Bu lâyihalar kısmi seferberlik münase- betile yapılan mühim masrafları kar- şılamak içindir. Bank dö Fransın hü- kümete yaptığı avans haddini geniş- letmek için de bir lâyiha verileceği söyleniyor, Kral Boris'in tahta çıkma- sının 20 nci Bugün, Bulgar kralı majeste üçün- cü Boris'in Bulgar tahtına çıktığının yirminci yıldönümüdür. Bu münase- betle Bulgaristanda büyük merasim | ve şenlikler yapılacaktır, Kral Boris, umumi harbi müteakip, çok buhranlı bir zamanda Bulgar tah- (Devamı 4 üncü sahifede) Prenses Marie Louise bir ders esnasında babasına bir sır tevdi ediyor yıldönümü EN iğ Cemal Nadir Güler Arkadaşımız Cemal Nadir Güler, dinlenmek üzere senelik tatilini almıştır. Birkaç gün sonra eserle» rini tekrar Akşam'da neşretmeğe başlıyacaktır.