3 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

3 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Geceki ve Bu Sabahki Elfaberler Çinliler yeniden mühim muvaffakiyetler kazandı Japonların zehirii gaz kullanmağa hazırlandıkları bildiriliyor Hankov 2 (AA.) Bir kaç gün evvel Japonlar tarafından işgal edil- miş olan Hanan'ın cenubunda Pef- ping - Hankov hattında kâin Loshan şehri pazar günü cereyan eden şid- deli muharebeler neticesinde Çinli- ler tarafından istirdat edilmiştir. Çin- liler şimdi şark istikametinde ilerle- mektedirler, Kuangşuan'ın 7 kilo- metre garbında Japonlara taarruz et- mişlerdir. Şanghay 2 (4.A.) — Şansi ve Ho- pei'deki Çin kıtaları tarafından ha- reket üssü olarak kullanılan ve Şan- sinin şarkındaki mühim bir sevkül- ceys noktası olan Vutal'e Japonlar tarafından yapılan taarruz tekrar geri püskürtülmüştür. Japonlar bu noktada mühim zayı- ata uğramaktadırlar. Japon zayiatı Şanghay 2 (AA) Şanghaydan alman haberlere göre Yangise cep- rinde yaralanan 5800 Japon as- keri tedavi edilmek üzere geçen hafta buraya getirilmiştir. En ağır yaralı- lar Şanghayda tedavi dtına alınmış- Başvekil Bu akşam Ankaraya avdet etmeleri muhtemel İktisnd Vekili B. Şakir Kesebirle isarlar Vekili B. Rana Tarhan dün akşamki ekspresle Ankaraya avdet etmişlerdir. Başvekil B. Celâl Bayarla, Dahiliye Vekili Şükrü Kara, Hariciye Vekili B. 'Tevfik Rüştü Aras, Nafıa Vekili B. Ali Çetinkayanın da bu akşam Anka- roya avdetleri muhtemeldir. Hariciye Vekilimizle Bulgar Başvekili görüştüler Sofya 2 (AA) — Bulgar ajansı bildiriyor: Başvekil Köselvanof dün öğleden sonra Kostenetz istasyonunda Türki- ye Hariciye Vekili doktor Tevfik Rüştü Arasa mülâki olmuş ve iki Na- zir Pilibeye kadar birlikte seyahat eğtrek samimi bir surette görüşmüş- lerdir, Macar sefiri bir'müddettenberi şehrimizde isti- rahatte bulunan Macar sefiri dün akşamki ekspresle Ankaraya avdet etniiştir. Jki tayyare kazası Bir Alman yolcu tayyaresi kayboldu Zürih 2 (A.A,) — Öğrenildiğine gö- Te, Frankfort - Münih hattında çalı- $ân bir Alman nakliye tayyaresi Frankforttan saat 12,55 te hareket et- miş, fakat gideceği yere varamamış- tır. 'Tayyarenin Gerison kantonunda yere Inmek mecburiyetinde kaldığı zannedilmektedir. Müretebatı üç ki- şiden ibaret olan tayyarede altı yolcu bulunmakta idi. 4 Cenubi Amerikada bir * tayyare parçalandı Saopaulo 2 (AA) — Bir tayayre düşerek parçalanmış, içinde bulunan- Yardan Wasp hava kumpanyasının müdürü, iki yüksek memur ve tayya- renin pilotu ölmüşlerdir. İtalyadaki Fransız eski muha riplerinin tebriği Roma 2 (A.A) — İtalyada bulu- nan Fransız eski muharipleri fede- rasyonunun reisi Mirouchaux, kont Cianoya bir telgraf göndererek sulh lehinde vücuda getirilen eserden do- Jayı niyi ei kendisini gerekse Mussoli- lar, diğer yaralılar Japonyaya sevke- dilmişlerdir, Ayni hafta zarfında içlerinde ölen askerlerin külleri bulunan 3800 san- dık Japonyaya nakledilmek üzere Kiukiang'dan Şanghaya getirilmiştir. Zehirli gazlar Honkov 2 (A.A.) — Hongkong'dan alman haberlere göre bütün cephe- Ierde maruz kaldıkları muannidâne mukavemet karşısında Japonlar ge niş mikyasta zehirli gaz kullanmağa karar vermişlerdir. 24 eylül gecesi iki Japon nakliye gemisi Şanghaydan Kiukiang'a 480 sandık zehirli ve göz yaşartıcı gazları ihtiva eden bombalar taşımışlardır. Bu gazlı bombalar Yangtse'nin şima- ünde Tienşiaşen cephesinde kullanı- Jacaktır, Şansi cenubunda Japonlar hezime- te uğramakta olduklarından geniş mikyasta zehirli gaz kullanmağa ka- rar vermişlerdir. 18 eylüldenberi Şansiye sekiz kamyon zehirli gaz gönderilmiştir. Bu eyaletin cenu- buna daha çok miktarda zehirli gaz nakledilmekledir, Tass ajansının bir tebliği Sovyetlerin B. Daladier'ye sa- lâhiyet verdiği doğru değil Moskova 2 VA, yam Tass ajansı bil- diriyor: Sovyetler Birliği hükümeti- | nin sözde Fransız Başvekili Daladierye Münihde akdedilen dörtler konferan- sında kendi namına hareket etmesi- ne selâhiyet verdiğine dair Amerika ajansının Paris muhabiri tarafından Nevyorka bir kablo gönderilmiştir. Tass ajansı, Sovyetler Birliği hükü- | metinin Daladierye hiç bir salâhiyet vermediğini ve esasen hükümetin ne Münih konferansı ile ve ne de veri- len kararlarla hiç bir alâkası olma- dığını beyana mezundur. Tass ajan- sı bu haberin saçma ve uydurma ol- duğunu ilâve etmektedir. İngiliz Kralının temennisi Londra 2 (A.A) — Kral altıncı George, İngiliz milletine hitaben bir beyanname nöşretmiştir. Beyanname şu satırlarla bitiyor: «Başvekilin barış uğrunda vaki olan parlak mesaisinden sonra bütün dünya milletleri için yeni bir dostluk ve refah devresinin açılmasını hara- retle temenni ederim.» Filistinde büyük bir çarpışma Araplardan 52, İngilizlerden 1 kişi öldü Kudüs 2 (A.A.) — Kudüse gelen ilk haberlere göre, bugün Şafam ve Ramâllahda İngiliz kıtaları ile asiler arasında iki çarpışma olmuştur. Bu çarpışmalar esnasmda asilerden 0$- gari 52 kişi öldüğü söylenmektedir. İngilizlerden bir polis zabiti ölmüş ve iki asker yaralanmıştır. Kudüs 2 (A.A) — Şimal bölgesin- de asilere karşı dün akşanı başlıyan askeri hareket bugünde devam etmiş- tir, Asilerden bir çok ölü vrdır. Bun- dan başka askeri kuvvetlerle asiler arasında müsademeler kaydeditmiş- tir. Asiler mühim zayiata uğramış lardır. Kudüs bölgesinde tethiş suf- kastleri devam etmektedir. Beht - Sefafa garına ateş verilmiş ve demir- yolu hasara uğratılmıştır. Kudüs 2 (A.A.) — Hafta tatili es- nasında (Filistin karışıklıklarında ölenlerin yekünu 70 i bulmuştur. Kemah istasyonu işletmeye açıldı Erzincan 2 (A.A.) — Kemah şimen- difer İstasyonu bugün gesi! iş letmeye açılmıştır. N Versay muahedesi değişecek mi ? Amerika âyanından biri, bir konferans toplanmasını istiyor Vaşington 2 — Harici politika iş- lerinde mütehassıs olan âyandan B. Burke ve Lewis Avrupada sulhu kuv- vetlendirmek için beynelmilel bir kon-| ferans toplanmasını teklif ediyorlar. Geçen sene B. Hitlerle görüşmüş olan Burke, böyle bir konferans toplamağa en zi- yade selâhiyetli zat olduğunu söylü- yor. Ve diyor ki: «B. Ruzvelt, Versay muahedesini imza etmiş olanları, hoşmudsuzluğa sebebiyet veren maddeleri gözden ge çirmek üzere, delegelerini Amerika- ! ya göndermeğe davet etmelidir.» Harb m malülleri Romada Anaevinde yeni salonlar açıldı Roma 2 (A.A) — Öğleden evvel Mussolini, malüller ana evinin yeni salonlarile «Zaferler avlusu> nu âç- mıştır. Açılış merasiminden evvel Mussolini binanın önüne dizilmiş o- lan Habeşistan ve İspanya harpleri- nin malüllerini teftiş etmiştir. Bu merasim için Habeşistan harbinin bi- dayetinde. ilk teşrin 1935 de, Mareb- den geçildiği tarih intihap edilmiştir. Harp malülleri cemiyeti reisi meb- us Lelacroıx bir nütuk söylemiştir. Hatip Mussoliniye hitab ederek üç sene evvel «bir imparatorluğun fet- bini emretmiş olduğunu ve dün sul- hu kurtardığını» hatırlatmış ve İtal- yayi kuvvetlendirdiğinden © dolayı kendisine teşekkür etmiştir. Hatib «faşizmin harbin varisi ol. düğunu ve sulh namına yamlan yan- lışlıkları tamir ettiğini; hatırlatmış ve netice olarak şöyle demiştir: «Mussolini yalnız harbi uzaklaştırmakla kalmamış, harbi mağlüp'etmiştir. İhtiyar Avrupa ölmüştür. (o Duçe tarafından ta- İ savvur edilen yeni Avrupa Belki doğ- muştur. Belki de Duçe bugün yeni bir sulh devresi açıyor.s Mussolini şu sözlerle mukabele et- miştir: «Arkadaşlar, Afrika ve İspan- ya harp meydanlarında Kıymetinizi isbat ettiniz. İtalya yaptığınız feda- l kârlığı hiç bir zaman unutmayacak- tur» Fransız - Italyan dostluğu Fransada SET ölülerinin mezarlığında merasim yapıldı. Paris 2 A.A.) — Eski Fransız mu- haripleri, Fransa için ölen İtalyan as- kerlerinin sor. uykularını uyudukları İvry mezarlığında bu sabah sade me- rasim yapmışlardır. Memleketin ge- çirdiği vahim saatlerden sonra yapı- lan bu merasim Fransız - İtalyan dostluğunun bir tezahürü mânasını iktisab etmiştir, Argonne Garibaldienleri heyelile Fransiz muhariplerinin başında bu- lunan Belediye meclisi azasından Sa- battier bir nutuk söylemiş ve harp meydanında ölen İtalyanların hatı- rasını selâmladıktan sonra demiştir ki: «Bir kaç diplomatik münakaşadan sonra iki lâtin hemşire arasındaki dostluk artık bulutsuz devam etme- lidir, İki millet Avrupanın selâmeti için gayretkerini o birleştirmelidirler, bunu ölülerimiz İstiyor.» Gazeteler diplomasi müna- sebetlerin yeniden tesisini istiyorlar Pariş 2 (A.A) — Bugünkü bazı gazeteler, İtalya ile normal diploma- tik münasebetlerin tekrar tesisini is#- tiyorlar, Ere Hoüvelle gazetesi, Fran- sanın Romada mühim bir şahsiyet vasıtasile temsil edilmesi lüzumunu kaydetmektedir. Peti Jurnal diyor ki: Fransızlar bir kâbuslan kurtulmuş- lardır. Diplomasi usullerinin modası geçmiştir. Fransa daha uzun müddet Cenevre bataklığında saplanıp kala. | Cümhurreisi B. Ruzveltin | İ İ Fransada zaptedilen otomobiller geri veriliyor iMeçhul askerin mezarı önünde mera- sim yapıldı, halk Başvekili alkışladı Paris 2 — Seferberlik yavaş yavaş yavaş bırakılacaktır. Zaptedilen otobüs ve otomobillerin derhal geri verilmesi ka- rarlaştırılmıştır. Bunlar bu akşamdan itibaren sahiplerine verilecektir. Meçhul askerin mezarı önünde Paris 2 — Başvekil B, Delnier dün akşam takızaferin altındaki meçhul askerin mezarını ziyaret etmiş ve bu- raya bir çelenk koyduğu gibi mezarın yanındaki alevi de yakmıştır. Başvekilin bu ziyareti vatanperve- İ rane bir tezuhür halini almıştır. Eski | mubaripler, malüller, binlerce balk meçhul askerin mezarı önünde ve ci- var sokaklarda toplanmıştı. Saat on sekizi yirmi beş geçe Başvekilin oto- mobili görünmüş ve halk kendisini alkışlıyarak: «Yaşasın Fransa, yaşa» sın Daladye, yaşasın sulh» diye bağır- mıştır. Başvekil otomobilden indikten son- ra büyük çelengi kendisi almış ve iki “elile taşıyaral taşıyarak mezarın önüne kadar götürmüş, buraya bırakmıştır. B, D? ladier'nin pek heyecanlı olduğu çel resinden anlaşılıyordu. Defteri imza ederken muzika Marseyezi çalmağa başlamış, halk bir ağızdan milli marşı tekrar etmiştir. Başvekil giderken halk gene kendisini alkışlamıştır. Figaro'nun bir makalesi Paris 2 (A.A.) — Figaro gazetesi yazıyor: «Avrupa muvazenesi müna- kaşa kabul etmiyecek bir şekilde de. gişmiştir. Hissemize düşen dersleri al. mak şartile bu neticeden ürkmemize hacet yoktur.» Bü gazete biraz aşağıda şöyle de- vam etmektedir: «Dün tâkızaferimi. zin önünde birleşen ve Fransız ailesi. ni temsil eden halk komşularile geniş, anlayışlı ve feyizli bir sulh havası için- de yaşamak istiyor. Fakat bu sulhün bir nevl uyuşuk tabiiyet şekli alması- ni kabul etmiyecektir. Kendisini ida- re edenlerin bunu anlaması lâzımdır.» Kehalbağı gazinosunda üç genç bıçaklandı Necmi, Bedia ile dansetmesine müsaade etmiyen üç genci kama ile vurdu Dün akşam üzeri Şehremininde | Kehalbağı gazinosunda kız yüzün- den bir cinayet işlenmiş ve bir genç, diğer üç genci bıçakla muhtelif yer- lerinden yaralamıştır. Vakanın tafsilâtı şudur: Gâzinoya gelen müşteriler arasın- da Mehmet, Muzaffer ve Cevat isim- lerinde üç genç. bir de Bedia ismin- de bir kız vardır. Gazinonun orta ye- rine inşa edilen beton bir saha üze- rinde dans edilmekte olduğu cihetle, Bedia da bu üç gençle münavebe ile dans etmektedir. Bir aralık, diğer bir masada otu- ran Necmi isminde on dokuz yâşla- rında bir genç te Bedia ile dâns et- mek istemiş ve onların masasına ge- lerek dansa kalkmasını rica etmiştir. Bu ricalar bir iki defa tekerrür et- tiği halde Mehmet, Muzaller ve Ce- vat, Bedianım bu gençle dans etme- sine müsaade etmemişlerdir. İşte Necmi, bu hale çok kızmış ve bir aralık gazinodan tegayyüp et | miştir. Ispanya harbi Frankocuların yeni taarruz- ları püskürtüldü Barselon 2 (A.A) — Müdafaa Ne- zareti tarafından neşredilen bir teb- diğde bilhassa şöyle denilmektedir: <Ebre cephesihde düşmanın Molino de Farriols, Sierra de la Torre ve umuü- mi şebekedeki mevzilerimize Karşı yaptığı mukabil taarruzlar Cümhu- riyetçiler tarafından tamamile geri püskürtülmüştür. Burgos 2 (A.A.) — General Franko dün akşam radyoda söylediği nutuk- ta nasyonalist İspanyanın, farmason- luğun ve enternasyonalin nüfuzların- dan kurtulmak için mümkün olan her şeyi yapacağını bildirmiştir. Şaka kanla neticelendi Şehremininde 21 yaşlarında Hü- seyin ile 24 yaşında Hasan evvelki gece saat yarımda birbirlerile şaka- laşırken kavgaya başlamışlardır. Çok geçmeden kavga kızışmış ve İ OAzsonra gene gazinoya gelen Nec- i mi, dans havası çalmağa başlayınca gene üç erkekle kızın oturdukları masaya gelmiş ve tekrar dansa kalk- İ masını istemiştir. Bu sefer, gençler; Necmiye ağır bir takım sözler sarfetmişler, zaten âsa- bı gerilmiş bir halde bulunan Nec- mi de cebinden büyük bir kama çi- kararak gençlerin üzerine atılmıştır. Mehmet, Muzaffer ve Cevat, Necmiyi zaptelmeğe (ouğraşmışlarsa da bir türlü muvaffak olamamışlardır. Nihayet Necmi, kamasını sağa 80- la sallamakta devam elmiş ve her üç genci de muhtelif yerlerinden tehli- keli surette yaralamıştır. Hadiseden haberdar edilen zabıta memurları üç yaralıyı hastaneye kals dırmışlar, kanlı kamasile kaçmağa muvaffak olan Necmiyi de kısa bir müddet sonra yakalamışlardır. Yaralılardan Mehmedin yarası kal bi altında olduğu cihetle hayatı teh. Mkededir, Necmi hakkında takibat icra edil. mektedir. B. Funk Alman İktisad Nazırının Bel gradda mülâkatları İ Belgrad2 (AA) — Alman Milli İk- İ tisad Nazır Funk, akşam Dubrovnik- ten buraya gelmiş ve dün biribiri ar- kasından Stoyadinoviç, Ticaret ve En- düstri, Maliye, Ormanlar ve Maden- ler Nazırları tarafından kabul edil- miştir. Başvekil, Alman nazırınm şerefine bir öğle yemeği vermiştir. Belgrad 2 — Ticaret Nazırı B. Ka- balin, bugün Alman İktisad Nazırı B. Funk şerefine bir ziyafet vermiş ve iki nazır arasında dostane nutuklar irad edilmiştir. Belgrad 2 (AA.) — «Stoyadinoviç hükümetinin üç senelik icrantıs is- mindeki sergi, B. Stoyadinoviç ve bü- tün nazırların huzurile bügün açıl- mıştır, Alman ekonomi bakanı Funk da sergiyi ziyaret etmiştir. Belgrad 2 (A.A) — B.. Funk, B. Kabalin ile birlikte bu sabah bazi Hüseyin eline geçirdiği bir demir par- | müesseseleri ve ezcümle devlete aid çasile arkadaşını başından ağır su- rette yaralamıştır. Hasan derhal Gu- rebe hastanesine kaldırılmış, Hüse- yin yakalanmıştır. tayyare motörü fabrikasını gezmiştir. Ziraat Nazırı B. Stankoviç, Alman misafir şerefine bir öğle ziyafeti ver- miştir,