2 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

2 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

leri 'aryova 1 (A.A.) — Rhen bildi- iğne göre Polonya ndinı Çekos- Tovak hi ee lecektir. Bu hayet 10 tegrinleyveledar nihayet bulacaktır, a da yapılacak Diğer başi İüsml Jöğiye ile amedeseleler vesai. Gideli ellen bir nisyon tarafın. 6 iki hilmet şında müzakere ve hallol aktır. Çeko hükreti polis ve ordu kizmetin bulun Polonyalılarla, Polonyasiyasilevkuflarını derh.l tahliye ektir > eşelintkasında panik Tesco (8) — Teschen halkı, Polonyinomunun Prağ hükü- ydş kabulünü tasvir edil- miye€ sâçle karşılamıştır. Çek- ter ai panik başgöstermiştir. memurları derhal tahışlarıştır. tı işgale başladı e örer m sagş Çekoslovak hududundan 3 r. Resmen bildirildiğine gön! Muntakalarının işgali bi- ter Z derhal muntazam demir. yopünakalâti açılacaktır. “gp (A-A.) — Alman ordusunun yü kumanda heyeti aşağıdaki tepeşretmiştir: şeral Ritter von Leebe kuman- dgaki Alman kıtaları bugün saat 1ğeski Alman - Çek hududunu ya ormanında kâin Helfenberg iygnsterhaus arasından geçerek ?0 eyi tarihli anlaşmada tarif edilen yflmaralı imintakayı işgale başla. sardır.s Shlegel 1 (A.A) -—- Bütün halk Abah erkenden * Alman kıtaatının , Ötmesini büyük bir sabırsızlıkla bek- liyordu. Halk, daha geceden hudud taşlarını devirmişti. Yollar boyunca sevinç içinde yüzen Südet mültecileri söze çarpıyordu. Tam saat 14 de bir Alman âleyi başta muzika olmak üzere Südet topraklarına girmiştir. Muzika, ayak basar basmaz Alman milli marşları- nı çalmıştır. Halk, sevinçten ağlıyor ve askerlerin Üzerine kucak kucak çi- çek atıyordu. Bu mıntakadaki bütün Şehirler, Alman bayraklarile donatıl- mıştı, Alman mevkuflar tahliye Prağ | (A.A) — Mevkuf bulunan bütün Almanlar bugün tahliye edil. mişlerdir. Hariciye nezareti, Çekoslovakyanın yerlerinde de mevkuf bulunan büt Almanların derhal tahliye edi. leceğine dair Alman çiçiliğine temi. nat Vörmistir. Cek askerleri nasıl çekilecekler? Londra 1 MA) — İngiliz siyasi mahafilinfen vildiğine göre, İn- şletler arazisine şahitler tarafından Çizliecektir. Bu merhaleler öyle tegbit Gailecektir ki, ilerlemekte olan Alman Otdusu ile çe- kilmekte olan Çek orgusu arasında dalmi surette bir, bir buçuk millik bir bitaraf mıntaka kalsın, İki tarafın irtibat subayları teması (daye ettire- ceklerdir. İngiltere Südet mıntakasina asker “ Londra 1 (AA.) — Harbiy, Nazırı İngiliz ordusunun bir kaç na Çekoslovakyaya gitmeğe hazış yulun- malarinı emretmiştir. Harbiye Nezareti namına söy“ Jemeğe salâhiyettar bir zat bu «polis kitalarnın» Plebisit yapılacak gan mıntakaya gönderilmelerine sid te ferrüatın henüz te edilmediğini söylemiş, İngiliz kıt zının Südet | mıntakalarına gönderilip gönderilmi- yeceğinin henüz malâm olmadığını ilâve etmiştir, Askeri makamlar bu hüşusta hü- kümetten talimat beklemektedirler, Londra 1 (A A) — Altı İngiliz tabu- Tunun bir kaç güne kadar Çekoslo- vakyaya hareket etmesi muhtemel- dir. Bu kıtalar Münih itilâfı muci- bince plebisit yapılacak olan mınta- kaların işgaline iştirak edeceklerdir. Alman ordusunun terhisi başlıyor Paris 1 — Salâhiyettar bir menba- dan alınan malümata göre Almanya, önümüzdeki salı veyahud çarşamba gününden tedricen ordusunu terhise başlıyacaktır. Silâh altına çağırılmış olan Fransız ihtiyat sınıflarının ter- hisi 48 saat fasıla ile takib edecektir. Beneş istifa mı ediyor? Berlin 1 (A.A.) — Berlindeki Çek Prağ 1 (A.A.) Selâhiyettar Çekos- lovak makamatı Reisicümhur Bene- sin istifa edeceği haberlerini kati ola” rak tekzib eylemektedir. Çek Kabinesinde tadilât Belgrad | (A.A.) — Politika gaze- tesinin Prağdan öğrendiğine göre Ka- binede tadilât yaparak bir milli te- merküz hükümeti kurulması derpiş edilmektedir. İngiliz donanmasinin sefer- berliği geri alındı Londra 1 (A.A.) — Amirallık de- nanmanın seferberliğini geri almıştır. Çambhörleyn, pazartesi günü topla- nacak olan Avam kamarasında Münih konferansı ve İngilir « Alman dekle. rasyonu hakkında izahat verecektir. İşçi lideri Atlce ve ilberal Ilderi Sine: lâir muhalefet nana söz söyliyecek- ler ve bunlardan başkaca Çurçil , Edeni ve Loyd Georges da beyanatla bulu- nacaklardır. Paris 1 (A.A.) — Fransiz parlâmen- tosu salı günü saat 15 te loplanacak ve hükümetin enternasyonal vaziyet hakkındaki izahatıni dinliyecektir. Hü- kümet, gerek mebusan meclisinde gö- rekse âyanda bu mesele hakkında umumi müzükereyi kabul edecektir. Macaristan ordusunu terhis etmiyor Londra | — Macaristandan gelen haberlere göre Peşte hükümeti, Çe- koslovakyada yaşıyan Macar ekal- Jiyetleri meselesi cezri bir sürette hel- Palme imei ittihaz ettiği aske len vazgeçmek mm değildir. | Macar Başvekilinin nutku Budapeşte 1 (A.A.) — Macar Baş. vekili İmredi, bu akşam radyoda söy- lediği bir nutukta, muslihane ve adi- lâne bir tarzı tesviyeyi bir kaç saat içinde tahakkuk Ettiren dört deylet mümessiline beşeriyetin minnettar bulunduğunu beyan ettikten sonra demiştir ki: Macaristan da diğer milletlerin se. vincine samimi olarak İştirak eder, Macaristan, Münih anlaşmasının bil. hassa kendi mukâdderatına taalluk eden noktalarile alâkadardır. Münih anlaşması Macaristan için de büyük bir muvaffakıyettir. Dört büyük dey. let, Macaristanın meşru menfaatleri. ni açıkça tanımışlardır. Bu vakıa istih. faf edilemez. İmredi, Macaristanın menfaatlerini israrla müdafaa eden B. Hitler ve B, Mussoliniye teşekkür ettikten sonra demiştir ki: Macaristan metalibatı 1s'af edilme. dikçe susmıyacaktır. Herkes şunu bil. melidir ki, Macaristan, &daleti mu- zaffer kılmak için hiç bir vasıtadan çekinmiyecektir. 50,009 Südet Alman mültecisi Londra 1 — Çekdslovakya tarafın. dan tahliye edilen Südet mıntakala. rında yaşıyan Nazi aleyhdarı 50,000 Alban, Çekoslovakyaya iltica etmiş. lerdir. Prağ hükümeti, bunlara yar. dım edebilecek vaziyette olmadığı çi- hetle, İngiltere hükümetinden bun- im. ları bermonracak bir Yör tayinini İste. mek niyetindedir. 4000 Leh riültecisi Varşova | (A.A.) —Pat ajansının bildirdiğine göre, Teşen Silizyasından gelen Polonyalı mültecilerin adedi dört bini geçmiştir. Çekoslovakyada yapılan nümayişler dağıtıldı Londra 1 — Münihte verilen karar. ları protesto etmek iriCekoslovakya şehirlerinde . nümayişler tertib edil. miştir. Çek zabıtası, nümayişçileri da- gıtmıştır. Prağ hükümeti, bir beyan- name meşrederek nümayişlere mü- saade etmiyeceğini ilân etmiştir. Südet arazisinde alınan tedbirler Berlin 1 (AA) Alman istih- barat bürosu, Almanyadan gelen eş- hasın yeni bir emre kadar askeri iş- gal altına alınan Südet mıntakaları- na girmelerinin memnu olduğunu bildirmektedir. Bu toprakların üzerinden tâyyare İle uçmalar da memnudur, Mülteci Südet Almanlarile hudud boyunda oturanlar hakkında bu memnuiyet cari değildir. Yeni Çek kura efradı sevkedilmiyor Prag 1 (A.A.) — İlkteşrinde kıta- larına iltihak etmeleri lâzım gelen yeni efrad, yeni bir emir gelinceye ka- dar müretteb mahallerina sevkedil- miyeceklerdir. Südet Almanlarına itidal tavsiyesi Parg 1 (A.A) — Malvikdeki verici istasyon Südet Almanlarıma hitaben Şu beyanatta bulunmuştur: «Südet Almanları, Çekoslovakya sulhu kurtarmak için pek büyük bir fedakârlıkta bulunmuştur. Sulh uğ- rTunda bin senedenberi Bohemya ve Moravya'ya aid topraklarından vaz geçmiştir. Bu suretle hareket etmek- le hükümet hiç olmazsa Südet Alı larının hayatımı" kurtarmak istemiş- tir. Südet Almafıları, erkek olduğu- | nuzu ve milletini sizin kadar seven bir düşmana karşı saygı göstermeği bildiğinizi isbat ettiniz.» İngiliz liberal partisi reisinin fikri Londra 1 — İngiliz Liberal partisi namına B, Sinkler Dörtler konferan- sında ittihaz edilen kararlardan bah- sederken demiştir ki: — Harbin şimdilik önü alınmıştır. Fakat sulh temin edilmiş değildir. B. Mussolininin kısa bir hitabesi Roma 1 — B. Mussolini, dün ak- şam Münihten dönmüştür, Kendisini karşılıyanlar arasında İtalya Kralı Viktor Emanuel de bulunuyordu. Halk Başvekili şiddetle alkışlamıştır. B. Mussolini balkondan halka hitap ederek demiştir ki: «Arkadaşlar! Unutulmiyacak saat ler yaşadınız. Münihte adalet daire- sinde sulh için çalıştık. İtalyan mile- tinin ideali de bu değil midir?; Leh Hariciye Nazırının nutku Varşova 1 (A.A) — Hariciye Nazı- rı Bek, bu akşam saat 16 da Teschen SAN Biz, hiç kimseye Zarar vermek iste- miyoruz. Polonya, erkâfı - ki hakka ve adalete istinad eder - icabettiği zaman hiçbir mutavassıt sureti tes- viye kabul etmez. Katiyen kanliz ki, Polonya topraklarının anavatana av- deti sathi bir zafer değildir. Bu, Po- lonya vatandaşlarının tahükkuk et- Alman mukarenetinden memnun gö- zükmektedir. Yakında Fransız - Al- man mukareneti için de buna benzer bir formül bulunacağı ümid ediliyor. Pilhâkıka Çekoslovak meselesinin tasfiyesinden sonra Avrupadaki bil. cümle ihtilâflı meselelerin umumi su- rette hallini ele almak ve aynı zaman- da iktisadi ve mali meseleleri de hal- letmek lâzımdır. Beynelmilel kömisyon tonlandı Berlin 1 (A.A.) — Münih itilâfında derpiş edilen böynelmilel Alman - İn- giliz - Fransız - Çekoslovak komisyo- nu bu sabah saat 11 de Hariciye Ne- zaretinde müsteşar Weizsaccker'in ri- yasetinde toplanmıştır. Macar erkânıharbiye reisi. tekaüd edildi Budapeşte 1 (A.A.) — Macar ordu- Su erkânı Harbiye reisi general Lous Keresztes - Fischer rahatsızlığı) do- layısile tekaüde sevkini istemiş yerine birkaç senedir mütekaid bulunan ge- eral Heinrich tayin edilmiştir. Alman vapurları seferlere basladılar Londra 1 (A.A.) — Amerika - Ham- burg hafi vapur kumpanyası bu sa- bah İngiliz limanlarına uğrıyah va- purların tekrar normal servise baş- lağıklarını ilân etmiştir. Çek hükümetinin radyo ile protestosu Prag | (A.A) — Radyo ile neşredi- len bir tebliğde Münih itilâfının da- ima sulh için çalışmış olan bir millete karşı yapılmış büyük bir haksızlık olduğu ve Çekoslovak milletinin di. kenli bir taç geydiği zikredilmektedir. B. Hitler Berlinde parlak surette karsılandı Berlin 1 (A.A.) — Hitler saat 10,40 da Anhalt İstasyonuna gelmiştir. Göring, Brauchitseh, Keitel ve Goeb- bels mumaileyhi istasyonda karşıla- mışlardır. Tren durduğu zaman Gö- ring Alman devlet reisinin yanına gitmiş ve bu müddet zarfında “halk mütemadiyen «yaşa» diye bağırmış- tır, Öğleden evvel tamamile donanmış olan Berlin şehrinde Hitleri karşıla- mak üzere hazırlıklara devam edii- mekte idi. Birçok müesseseler müs- tahdemlerine izin vermişlerdir. Hariciye Nezaretinin bulunduğu sokakta Parti teşekküllerinin men- supları üniformalarını giymiş olduk- ları halde iki sıra saflar halinde dizii- mişlerdi, İstasyonda iki Südet, Hitlere bü- yük bir gül demeti vermişlerdir. Bu- mıntakasının Polonyaya &vdetine ga- |snu müteakib halk Alman marşını ve ir radyoda söylediği bir nutukta ez- cümle demiştir ki: «Harb sohu devletlerinin mühim im- tihan geçirdikleri ve hayati menfaat- leri korumak için cesaretle hareketin 1 teşrinlevvel günü çök mühim bir hâdiseye şahid olmaktadır: Eski bir Polonya toprağı anavatana avdet ediyor. Bu münasebetle Polonyanın harici siyasetinin esaslarını hatıriaimak İs- terim: Evvelsi gün bir Milletler Cemiyeti dünyayi idare etmek hülyasında idi, Dün, bir entemasyonal konferans toplanmıştı. Bügün, bir Polonya mıntakasının anavatana o dönmesi meselesi Polonyanın karşısına çık- mıştır. Bu toprağın .1919 da Polon- yadan koparılmış olması, Avrupanın bu kısmında ağır bir hava yaratmış- tı. Bu toprağın bize .avdeti İçin mü- him hâdiselerin zuhuru lâzımgeldi. Bu mesele realizm ile ele alınınca, bütün yürekler hep birden çarptı ve milletin kuvvetleri resanet buldu. Horst Wessel 1ied'ı söylemiştir. Bu marşlardan sonra Hitler istasyondan çıkarken halk büyük bir heyecanla kendisini alkışlamıştır. Bu sabah çıkan bütün Alman gaze. teleri Münih anlaşmasının ve Çam- börleyni Hitler beyannamesinin fev- kalâde ehemmiyetini tebarüz ettir. mektedirler. Çambörleyn ihtisaslarını anlatıyor Münih 1 (A.A.) — Völkischer Beo- bahter gazetesi Münih nüshasında muhabirlerinden birine B, Çambör- leyn tarafından yapılan şu beyanatı neşretmiştir: Başvekil demiştir ki; «Südet mestlesile meşgul olmağa başladığım zaman çokdaha geniş maksadların olduğunda hiç bir za- man hiç bir tereddüde mahal birak- madım. Bu mesele vahim safhasında çok tehlikeli idi. Fakat bunun çok daha geniş maksadlara müntehi olan yolda son engel olduğuna kani buly Miktarı Muhamm-— vaa - lik. lıklar tehdidi'altında kalmadan ça. şabilecek hale koymaktır, Esas şart İngiltere ile Almanya arasında en iyi4 ânlayışınteminidir. Hükümet ” mimiz farklıdır, Her birirlik 15 nin kendi ihtiyaçlarına aneleri Bandrol duğuna inanmaktadır velektrik molörü kendine en Uygun gelentörü ve Keçeç olduğunu '“anlamaklığımız "nacağından İki memleketi alâkadar eden meseleleri neden dostane bir fiksteril- ker için tam faydasını isbat bu temasi tahakkuk ettirmi muzu zannediyorum. Alman matbuatının E hücumları Berlin 1 (A.A.) — Münih sı ve bunu takibeden Çok anlaşması münasebetile Al buatı, Sovyet Rusyaya Avri Jak umumi bir harb çıkarm ği iddiasında bulunarak şk cum etmekte ve Sovyet «faal Avrupa şiyasetinden edilmiş olmasını memnüni şılamaktâdır. Sulhü kurtaranları Sofya 1 (A.A.) — Bir çol şahsiyetleri, ezcümle bütün “vekiller B, Daladye, Çamböı ler ve Mussoliniye karşı sul) dıklarından dolayı tebrik telgrafları çekmişlerdir. Paris sokakları tenvir ediliyor Paris Ç (A.A.) — Seine valiliği ta- rafından neşredilen bir tebliğde Pa- ris ve civarındaki sokakların normal şekilde yeniden tenviri için emir rildiğini bildirmektedir. > Belediye seçimi (Baş tarafı 1 inci sahifede) konacaktir. Her nahiye halki, sandık kendi nahiyesi merkezine geldiği za- man reyini Kultanabilecöktir. İntiha- bın son günü sandık tekrar kazâ mere kezine getirilecek ö gün evvelce reyi. ni vereniiyeilerin reyleri kabul edile — Dün İntihab münasebetile başla resmi dâireler, müesseseler olduğu halde bütün şehir bayraklarla süs- lenmişti. gece limandaki gemis * lerle yangın kuleleri ve resmi mües- sesat terivir edilmiştir. Yapılan ten- virat bir güne mahsustur, İntihabın devamı müddetince şehrin bayrak- larla Süslönmesine devam edilecektir. Ankarada Belediye seçimi Ankara 1 (Telefonla) — Bu sabah saat 9'dan itibaren Belediye seçimle. rine başlandı. Seçimler saat 18 kadar devam etti. - Halkın reylerini vermek üzere akın hâlinde seçim rine gittikleri görülüyordu. Şehir münasebetle baştan aşağı tır, Seçimler ayın 7 sine kadar vam Gğçcektir. Y Memleketin her tara! Yi Ankara | (A.A) — Busin mem. leketin her tarafında Be" Umum, lerine başlanmıştır. Haz) ahmabiz. büyük bir alâka gösterme, sandıkları başma akın etmil3”! İŞ ği şüpheli bir vaziyette dolaşmaktalar iken polisçe üzerleri aranmış, İkisin» * de de birer miktar esrar lerinde ölüm p Kadıköyünde oturan madam Kati; na, dün bir iş için Kadıköy gelmiş, tam merdivenleri çıkarağ, rada düşüp ölmüştür. Cesed, Bele doktoru tarafından muayene € ibden öldüğü tesbit ol! izin 14,30 i