7 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

7 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

7 'Teşrinlevvel 1938 RR an — Dün Geceki ve Bu Sahahki Haberler B. Benes «Eski dostluklardan vazgeçmiyeceğiz,, diyor Bir kısım Fransız sız gazeteleri 'Çekoslovakyanın tamamen Alman nüfuzu altına girmesinden korkuyor, bir kısım gezeteler de Nobel sulh mükâfatının Benes'e verilmesini istiyor Prag 6 (A.A.) — B. Benes, dün ak- Şam radyoda söylemiş olduğu bir nut- kunda istifasının sebeplerini izah et- miş ve ezcümle şöyle demiştir: — «Söyliyeceğim şey, hepimizin his- setmekte oldumuz şeydir: Bizden mü» sırrane talep edilmiş olan iedakârlık- lar, nisbetsizdir, adilâne değildir. Mil- uğradığı akibete umumi hayran- lığı celbeden vakar, sükün ve gurur lahammül etmekte isede bunu a unulmuyacaktır.» Benes, nutkunun biraz le demiştir: «Pek tabii olarak (Odemok- rat kalacağız ve eski dostları- mızla teşriki mesaide devam edeceğiz. Fakat her şeye rağmen devlet ve mil- letimizin yeni muhit dahilinde sükün içinde ve hiç bir engele tesadüf et- sizin inkişaf ve yeni ahval ve ş€- bak edebilmesi için bir yol rüreti vardır. dostlarımızdan V iler de şi B. ş geçmeye- yeni dostlar a arayacağı manasını ta zammun eder.» milleti birlik ve vifaka ve Çeklerle Slovaklar ara- sında bir anlaşma yapılması zaruri | w beyandan sonra şöyle de. | Net, dünyanın en bü- erinin kültürüne müsavi rdan çoğunun kü faik | s1 muhal za etmek vazlfe- il etmek Fransız nit makaleleri Paris 6 — Pöti Parisyen gazetesi, B. Benesin istifası münasbetile şöyle yazıyor: | «Bizim her zamanki'sadık dostumuz B. Benesin istifası bülün Fransızlar | tarafından büyük bir kederle karşıla- | nacak olan bir hâdisedir. Tarihte kendisinin ünvanı, sulhu kurtarıcıla- | nn isimleri arasında anılacaktır» i Lü Jur, diyor ki: «Temenni edelim ki B. Benesin ortadan çekilmesi, kar- şısında her şeye katlanmağa hazır Çek zimamdarları bulması takdirin- de, Almanyanın ihtiraslarını körük- Jemesin.» | | cil hissinin or Sulh mükğfatı Benese verilmesi lehin- deki hareket genişliyor Stokholm 6 (A.A.) — Gazeteler, Çekoslovak Reisiciimhuru B. Be- neş'in istifası hâdisesine çok he- yecanlı makaleler tahsis etmekte- dirler. Diğer taraftan Nobel sulh mü- kâfatının B. Beneş'e verilmesi le- hindeki hareket gitgide taraftar kazanmaktadır. Bu mükâfatın müstafa reisicümhura verilmesi talebini mutazammın olarak ga- zete idarehanelerine yığınlarca mektup gelmektedir. Epok, yazıyor: «Çekilip giden yalnız Benes değildir, Fransa dostlu taraftarıdır. Bunun için memleket yarın yeniden Cermen imparatorlu- gunun nüfuz dairesi içine girecektir. Eski Avrupa acaba ne zaman ve nâ- sıl çökecektir? 1ö Jurnal'dan: mesajı nadiren görülen bir büyüklük sayfasıdır.» Popüler gazetesinde B. Blum, di- yor ki; «B. Benesin çok ağır, çok elem- li olan ve saf bir heyecandan nişan veren mesajı, bu zalın ne adam olduğunu, bilmeyenlere öğre. tecektir. Bu seneki nobel sulh mük falı anca Beneşe verilebilir, başkasına verilemez, Dünyada saf ve necib olarak kalmış olan bu mükâfatın ifade edeceği teb- seli menni edelim.» Çekoslovakya reisicumhurluğu Belgrad 6 (A.A.) — Vreme gazete- sinin Pragdan öğrendiğine göre, Çe- koslovak Relsicümhurluğuna namzed olarak Ziraatçiler partisi rejisi Be- rand'ın ismi ileri sürülmektedir, Me- amafih Reisicümhurluğa ordu men- suplarından birinin de seçilmesi muh- temeldir. Prag 6 (A.A.) — Çek matbuatı Be- nes'in istifası etrafında ber türlü tef- sirden içtinab etmektedir. Yalnız ga- yeteler zamanın çok vahim olduğunu kaydetmekle iktifa ediyorlar. Avam Kamarası Ingiliz hükümetine itimad etti Muhalefet lideri, hükümet azalarının devamlı barış politikası takib Londra 6 (A.A.) — Avam Kama- Tası bugün öğleden sonra tekrar top- landığı vakit hükümet bu akşam ne- ticelenecek olan harici siyaset mü- zakerelerinden sonra parlâmentonun 1 Teşrinisaniye kadar tehirini teklif etmiştir. Avam kamarası bu teklifi 150 mu- halife karşı 313 reyle kabul etmiştir. Londra 6 — Avam Kamarasında, Meclisin tatili hakkındaki karardan sonra, itimat takriri hakkında kısa bir müzakere cereyan etmiştir. Muhalefet lideri B. Attlee, hükü- met Azasından hiç birinin devamlı bir barış teminine müsait bir politi- ka takib etmediğini söylemiştir. Almanyaya müstemlekelerinin. /a- desi ihtimalinden bahseden hatib, etmiş ve müstemlekele- rin kapitalistler tarafından istisma- rına prensip itlbarile taraftar olma- dığını kaydeylemiştir. Müteakiben B. Çambörleyn söz ala- rak, memleketi harbin eşiğine kadar sürüklemekle itham o söy- etmediklerini söyledi ledikten sonra, son haftalardaki vazi- yetin çabuk unutulmamasını işaret, etmiş ve sözlerine devamla: «— Benim yaşımda ve benim vazi- yetimde olan bir adamın kendi vicda- nına az çok itimâdı vardir. Geriye bak- tığım zaman, gayretlerim sayesinde harbe mani olduğuma kanaat getiri- yorum.» Demiştir. Başvekilin bu sözleri çok alkışlanmıştır. Londra 6 (A.A) — Hükümete iti- mad takriri 144 reye karşı 366 reyle kabul edilmiştir, Beden terbiyesi umum müdürlüğü Ankara 6 efonla) — Beden terbi- yesi umum müdürlüğü Ihdası hakkin- daki kanunun tatbikatına önümüzdeki teşrinisanide başlanacaktır. K tatbikatı için me i Mirlaik tahsisat istenecektir, Bu para ile umum müdürlük teşkilâtı kurula» caktır. | hayırlı netice üzerine Midyatta bugün «B. Benesin vedâ | ta bir | etmesini te- | i günden Iktisad Vekâleti müsteşarlığı B. Celâlin tayini hakkindaki kararname yüksek tasdike arzedildi Ankara 6 (Telefonla) — Başvekâlet istatistik umum müdürü B. Celâlin Ziraat Vekâleti müsteşarlığına tayini hakkında hazırlanan karaname yük- sek tasdike arzedilmiştir. Halen Ziraat Vekâleti Müsteşarı bu- Tunan B. Naki Ziraat bankası meclisi idare azalığına tayin olunacaktır. B. Celâlin müsteşarlığa tayini ile açi- lacak olan İstatistik umum müdürlü- güne de muavin B. Nüzhet Sabit geti- rilecektir. Midyatta petrol Yapılan sondajlar neticesin- de kuvvetli petrol emareleri — görüldü Ankara 6 (Telefonla) — Midyatta yapılmakta olan petrol sondajı ameli. yesi esnasında kuvvetli petrol emare» leri görüldüğü İktisad Vekâletine ge- | len haberlerden anlaşılmaktadır. Bu | sondaj yapılmakta olan yerin 35 ki- nde yeni bir sondaj ame-| laştırılmıştır. Ziraat Vekâleti de memurla- rına ev yaptırılacak Ziraat Bakanlığı, memurlarına ko- operatif kurdurarâk lüzumu kadar ev yaptırmak üzere Meri başlamış- € 5 odalı ol- mak üzere e üç tipte ve dali ziyade az maaşlı memurlara civerişli olacak şe- * kilde yaptır Zaşını düşünmektedir, i Ya aliyi parlâmento reisi Ankaraya gelecek Ankara 8 (Telefonla) Büyük i relsi B. Abdülhalik Ren- | da, Cümhuriyetin 15 inci yıldönümü münasebetile, Yugoslavya parlâmento reisini Ankaraya davet etmiştir. Öğrendiğime göre, dost memleket parlâmento reisi, âzalardan mürek- | kep bir heyetle bu davete icabet ede- cektir, Son dakika Almanyaya veri- len Çek arazisi Çekoslovakya arazisinin altıda biridir Paris 7 — Berlindeki beynelmilel kömisyon pazartesi günü yeniden top- lanacaktır. Daha evvel Alman ve Çek delegeleri plebisit yapılacak olan yer- leri aralarında tesbit edeceklerdir. Şa- yed aralarinda anlaşma olmazsa o zaman beynelmilel komisyon müda- hale edecektir. Beynelmilel komisyon mahafiline göre Almanyaya verilecek arazi, Çekoslovakya mesahai sathiye- sinin altıda biri olacaktır. Berlin Macar mahafili Bratislava köprü başına hâkim olan Dengrav mıntakasının Almanyaya verilmesin- den pek müteessir görünüyorlar. Macar mahafili, bu mıntakanın öte- denberi Macaristana ait olduğu, bü- yük bir askeri ehemmiyeti haiz ve | Tunanın gol sahiline hâkim bulun- duğunu beyan ediyorlar. Beşinci mıntaka da tesbit edildi Berlin 7 — Alman ordusunun bu- başlıyarak 10 teşrinlevvele kadar işgalini tamamlıyacağı beşinci mıntaka da beynelmilel komisyon ta. rafından tesbit edilmiştir. Berliner Tageblat gazetesi komisyonun bu işte gösterdiği sürat ve dürüstlüğün tarih- te misli bulunmadığını yazıyor. Fransada terhis 11 teşrinievvelde bitiyor Paris 7 — Son buhran esnasında silâh altına çağrılmış olan bütün ihti- 11 teşrinlevvelde bite- Ispanyadaki gönüllüler nihayet çekiliyor mu? Gönüllüler çekilirse iki taraf ara- sında anlaşma olması ümit ediliyor Londra 6 — Royter ajansından: Londranın iyi malümat alan mahafili İspanyada sükütun avdet etmesi hak- kında bâzı ümidler beslemektedir. Bu mahsfile göre üçüncü bir kış harbi iki tarafı da anlaşmağa sevkedecektir. Diğer taraftan, İspanyadaki İtalyan gönüllülerin çekilmesi için, Romada İngiliz sefirile İtalya Hariciye Nazırı ârasında müzakerelere başlanmıştır. Konuşmalara devam edilecektir. Paris 6 — Burada beslenen kanaate göre İspanyadan ecnebi gönüllüler çe- kilecek olurlarsa hükümetçilerle Fran- ko hükümetinin kış gelmeden bir mü- tareke yapmaları muhtemeldir. İtalya yalnız gönüllüler çekilirse Fransanın Pirene hududlarını sıkı surette kapat- masını istiyor. İngilterenin Roma sefi- ri, bu hususta Fransâ namına İtalya hükümetine teminat vermiştir. Franko karargâhının tebliği Salamanka 6 (A.A.) — Franko ka- rargâhının tebliğine göre, Ebre cephe- sinde Franko mevzileri, daha ileri gö- türülmüş ve düşmanın mukabil taar. Tuzları, düşman için ağır zayiatla akim bırakılmıştır. Düşmanın İne de vam edilmektedir. Filistinde tayyareler de faaliyete geçti Polislerle Araplar arasında çok kanlı müsademeler oluyor Irak Hariciye Nazırı Filistin meselesinin halli için İngiliz hükümetine bir proje teklif etti Kudüs 6 (A.A.) — Polisle Araplar arasında tayyarelerin de iştirakile vu- ku bulan kanlı müsademe hâlâ de. vam etmektedir. Kudüs bölgesinde Kadı Sarar istas-| yonunda yangın çıkarılmış, yollar ve | bir köprü dinamitle tahrib edilmiş- tir. Londra 6 (A.A.) — Daily Telegrap- »'ın yazdığına göre, Londrada bulun- makta olan İrak Hariciye Nazırı, Filis- tin meselesinin halli için İngiliz hükü. metine bir proje teklif etmiştir; Filistine İngiliz kontrolü altında İra- ka benzer bir statü verilecektir. Yahu” dilere bütün haklar tanınılacaktır. Fa- kat bir Yahudi devleti mevzuu bahis olamaz. Yahudilerle Araplar sıkı teş- | riki mesaide bulunacak, fakat siyasi | Yahudiliğe bir nihayet verilecektir. Kurulacak olan müstakil Filistin devletinde idari işler tedricen İngiliz | Müstemlekât Nazırı B. şöyle demiştir: Evvelki gün hükümet kuvvetleri ile asi Arapla! asında birçok çarpışma. lar olmuştur. Bu çarpışmalar sonunda asiler ağır zayiata hafta içinde beraberinde F si erkânından bâzı zevat ile Filistinde- ki ordu erkânı harbiyesinden bit olduğu halde bu akşam bu lecek olan #li komiser ile müzakereler yapılacaktır. Hayfa 6 (A.A.) — Yahudilere ald olanı ve Suriyeden sebze nakletmekte bulunan üç kamyon, bir pusuya düş- müştür. İki şoför ölmüş ve kamyonlar yakılmıştır. Filistin köylerinde tahribat Kudüs 6 (A.A.) — İngiliz kıtaatile Mak-Donald, | Arap kıtaları arasında son günlerde vu. ku bulan kanlı çarpışmalar üzerine, İngiliz kuvvetleri Tabariye'de muka- hükümetinden mahalli hükümete inti- belebilmisli olmak üzere birçok Arap kal edecektir. Bütün ekalliyetlere her İeylerini, çadırlarını ve hattâ birçok türlü siyasi ve medeni haklar verile. cektir. Ancak, Filistindeki Yahudilerin | adedi daha ziyade arttırılmıyacaktır. Yeni çarpışmalar Londra 6 (A.A.) — Avam kamara-. sında sorulan bir suale cevab vereni birçok Arap köylerini tahrip etmiş- lerdir. Londra 6 (A.A.) — İngilterenin Fi- listin fevkalâde komiseri sir Harald Macmichel bu akşam Londrayâ imü- vasalat etmiştir. Sahte pasaportla Kumkapıda ağır gelen misafirler Bu işin Viyanada bir şahıs tarafından yapıldığı anlaşıldı! Viyanada, harice çıkması memnu olan Muserilere sahte pasaport tan- İ zim ederek Türkiyeye kaçıran bir ş€- beke meydana çıkarıldığı bir gazete tarafından yazmıştı. Müddeiumu- | milikten aldığımız malümata naza- ran, bundan bir buçuk ây kadar evvel İ İstanbula gelen Hügo adında bir Mu- sevinin pasaportu şüpheli görülerek müddeilumumiliğe bildiriimiş, Hügo, sulh hâkimliğinde verdiği ifadede bu pasaportu 1200 lira mukabilinde bir | adamdan aldığını ve sahte olduğunu bilmediğini söylemiştir, Zaimta, bu sene zarfında Türkiyeye gm daha birkaç kişinin pasaport- i gördüğünden, keyfiyet, esi tarafmdan Hariciye ilmiştir. İstanbul ad r zevat, şimdiye ahkikat neticesinde iş 3 tarafından değil, iyanada bir şahıs tarafından yapıl- ının anlaşıldığını söyle tedirler, Bu şekilde şüpheli pa ortlar Zu- hur ettikçe müddejumumilik keyfi- yeti Hariciye Vekâletine bildirmekte- dir. bir cerh vakası Bir genç, aşk rakibini ağır surette yaraladı Dün gece bir kız yüzünden Kum. kapıda ağır bir yaralama vakası ol. muştur. Gerek carih, gerek yaralı on dokuz yaşlarındadır. Biri bir zahire ticaret. hanesinde, diğeri de bir tuhafiye ma- Zazasında çalışmaktadır. Harilatos ve Kurin isimlerindeki bü iki delikanlı Kumkapıda oturdukları evlerin elivarında Despina ismindeki bir kızı seviyorlar. Despina, iki gence de ayrı ayrı yüz verdiği için, her ikisi. de Despinanın kendini sevdiğine kani bulunuyorlar. Fakat bu !ki taraflı aş. kın devam edemiyeceğine kani olan Harilatos, dün akşam İşinden dön. mekte olan Kurinin karşısına çıkmış na Despinadan el çekmesini ihtar iştir. i Kurin ayni teklifi Harilatosa serdo« dince, sevgiden başı dönen delikanlı üzerinde taş büyük bir bıcağı çes kerek Kurini muhtelif yerlerinden yaralamıştır. ) İşe el koyan zabıta, yaralıyı Cer-« rahpaşa hastanesine kaldırmış, Süç- lu da yâkalanmıştış , yam a <0 çi saman nl kağ m NE