26 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

26 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Kaçakçıların ce Kaçakçıların cennetinin Avustralya kıtasının şarkında bulunduğu ahiren meydana çıkmışlır. Sidney ve Bris- bane şehirlerinin tacirleri, piyasaya külliyetli miktarda çıkarılan €lbisele- rin toptan flatinin yarısına satıldığını görerek resmi makanılara malümat vermişlerdir. Yapılan resmi ve hususi araştırma larda bu ucuzluğun haricten memle- kete kaçakçilık yolu ile gümrüksüz ve hiç bir resimsiz mal sokulmasın- Gan İleri geldiği anlaşılmıştır. Avustralya federal hükümeti ve Kuinsland hükümeti bu kaçakçılığın önünü almak için lâzım gelen tedbir- leri araştırmışlar, fakat. her hangi tedbir ile buna mani olmağa imkân | görülememiştir. Çünkü Kuinsland sevahili gayet uzun ve son derecede girintili ve çi- | kıntılı olduktan başka çoğu gayri Bir memleketi ibtilâlden kurtaran heykel Hindistanın mühim y hükü. metlerinden birinde her garib bir âyin yapılıyor. Yüz sene evvel ve- fat eden mihrace Martanda Harma'nın | türbesinde sandükasının yanibaşında, bir cam öolapta muhafaza edilmek- te olan fü dişinden yapılmış bir is- kelet her sene muayyen bir günde | yerinden çıkarılmakta ve güllerle süslenerek caddelerde gezdirilmekte ve mabedde teşhir edilmektedir. Bütün halk iskelete karşı hürmet- le eğilmektedir. Dini bir mahiyeti | olmıyan bu âyinin sebeb ve hikmeti şimdi anlaşılmıştır. İsmi yukarıda geçen mihrace Brahman sınıfına dahil olduğu hal- de, mevcud âdet ve ananelere pek riayet eder bir hükümdar değilmiş. İngiliz doktorlarından garbdeki fethi meyyit ve teşrih usullerini öğ- renmiş olduğundan daima bu İlimler ile meşgul olurmuş. Öğrendiklerini tatbik etmek için vakit vakit insan f İzmir (Akşam) — Urla kazası mer- ta e yeni inşa ettirilmiş olan tam $kilâtlı ilk okul binası, törenle açıl» yaşlar. 25000 liraya inşa ettirilmiş “ân bu okul, Urlalıları büyük bir se- > Yapıldığı gün, bütün Urla, bayrak- arla süslenmiştir. va irden yali Fazlı Güleç adına muavini B. Cavid Ünverin reisli- #nde kültür direktör ve müfettişle- mem gazetecilerden mürekkep 15 le bir kafile Urlaya gitmiş, oku- açılma töreninde bulunmuştur. Tende kaza maarif memuru B, Hil- i sarayın 'baştabibi Yeni Urla okulunun açılma töreni | i Tadan karadaki şerikleri motorbotlar meskün bulunduğundan burasının muhafazasına bütün İngiliz donan- masmın bile kâfi gelmiyeceği, kara- dan muhafazası için bir kolcu ordusu vücude getirmeğe muhtaç bulundu- anlaşılmıştır. Bundan başka kaçakçılar pek çok hile kullanmaktadırlar. Kaçakçı ge- mileri kaçan aşyayı su geçmez kapla- ra koyup karasuları civarında deni- 7e bırakmakta ve üzerlerine de küçük birer şamandıra koymaktadırlar, Son- ile gelip malları karaya çikarıyorlar, Bütün sahilin hava filoları ile sıkı tarassud altına alınması düşünül- mektedir. Havadan muhafazası kabil olmadığı takdirde gümrük ve diğer rTüsumun asgari hadde indirilerek ka- çakçılığını kârlı bir iş olmaktan çıka- rilmasından başka esaslı bir çare gö- rülmemektedir. iskeletleri getirlirmiş. Halbuki Brahmanların her hangi | ölüye ve bunun kemiklerine el sür- meleri dinen şiddetle memnudur. | Hükümdarın öteki beriki ölünün is- keletini yoklaması ve tedkik eyleme- si halkın ve bahusus Brahman P8- | Fransızlar Norman pazlarınm taassubuna dokunduğun- | dan galeyan başlamış ve 'bu heal gitgide bir ihtilâl şeklini almak isti- | dadını göstermiştir. | Mihrace ise birtürlü teşrih ted- kikatından vâzgeçemiyordu. Nihayet Ayni zamanda mahir bir heykeltraş olduğundan fil dişinden bir İnsan iskeletinin ayni- ni yapmıştır. Bu heykel memleketi ihlâl ve İelâketten kurtarmışlır. Hükümdar heykelin kendi türbesine konulmasını vasiyet etmiştir. Halk ta her sene heykeli süsliyerek min- nettarlıklarını izhar etmekte ve hey- keli yapan tabibin adını hayır 10 anmaktadır. a mi Arıman, İzmir kültür direktörü B. Ali Rıza Özkut, vali muavini B, Cavid taraflarından nutuklar söylen- miş, okul talebesi tarafından büyük- vi İ lere Huketler verilmiş, manzumeler Ş İçinde bırakmıştır, Açılma töre- | ini okunmuştur. Vali mua makasla kapıdaki kurdeleyi kesmiş, okula gir- miş, sonra davetliler ve bütün halk, yeni okul binasını gezmişlerdir. Oku- lun, yazlık, kışlık teneffüshaneleri ay- rı ayrıdır. ihata duvarları yakında inşa edilecek ve Urlaya getirilen iç- me suyu okula da isale olunacaktır. Yukarıdaki resimler, Yeni Urla 9- kulu ile açılış törenine alddir, : Atlas okyanusunu 25 - 30 saatte geçecek vapurlar yapılabilecek mi ? Çucen Flisabeth'in inşası bittikten sonra alacağı şekil Umumi harpten evvelki büyük var pur yaptırmak ya rışı son senelerde yeniden başladı. die vapurunu yap- tırdılar. Bunu İngi:| Jizlerin Çucen Mary vapuru takib et- ti. Şimdi İngilizler, buiki vapurdan daha büyük ve daha yollu bir vapur yaptırıyorlar, 27 eylülde denize indi- rilen bu vapurun adı Çueen Elisa- beti'tir, Normandie vapuru 83,248, ©ucen Mary 82,232 ton hacminde idi, Yeni vapurun hacıni 85 bin tondur. Uzun- luğu 343 metre Normandie'den 30 san- timere (©ucen Mary'den 3 metre da- ha uzun) genişliği 39 metredir, Ni mandie'nin genişliği 36,40 metre idi, Yeni vapurun derinliği 40 metredir, Vapurun 14 güvertesi vardır. Güverle- lerden biri spora mahsustur, Bir gü- | verte de sadece tenezzüh ve gezinti İ içindir. Normandie ve Gücen Mary'nin üçer bacası vardı, Yeni vapurun iki bacası olacaktır. Bacalar, havanın tazyikine kabil olduğu kadar az.maruz kalma- $i için, arkaya doğru, yani mail şekil- de olacaktır. Yapılan tedkiklerde va- pur bacalarının bir vapurun süratini azalttığı anlaşılmıştır. Bunun için lüzumsuz yere baca ilâvesine meydan verilmemesi muvafık görülmüştür. Vapurun direkleri de alçak olacaktır. Yeni vapurda hava borusu katiyen Yumurta piyasası Fiatler dün de bir miktar yükseldi Yumurta piyasası dün biraz daha yükselmiş, büyük sandık taze mallar 31 liraya çıkmıştır. Birkaç gündenbe- ri muhtelif yerlere yapılan ihracak ancak 300 liralık kadardır. Piyasaya çok az mal gelmekte devam etmekte- dir. Bir yumurta taciri dün kendisile görüşen bir muharririmize bu husus” ta şunları söylemiştir. — Bu mevsimde tovuklar yumur- tayı keserler. Yani gayri muntazam | ve birkaç günde bir yumurtlarlar. Bu- nun neticesi olarak istihsalât azalmış, fiatler yükselmiştir. Taze mallar 30 - 81 lira olmakla beraber orta mallar 24 - 25 ve ıskartalar da 20 Jiradır. Şüphesiz ihracat, mevsim başlangı- cında olduğu kadar değildir; azalmış- tar, Her halde yumurta istihsalâtını ço- ğaltmak için tedbirler almak lâzum- dır, Yakın senelere kadar yumurta- nın ihraç maddelerimiz arasında mü- hüm bir mevkii vardi ve dış ticaret is- tatistiklerimizde epeyce yekün tutu yordu. Her halde bunu ayni seviyeye yükseltmek memleket için çok fay- dalı olacaktır.» Üniversitenin fizik doçenti ofesörlüğe terfi etti iniversite fizik doçenti doktor Fahir ilme, rcienğeüğe farlı ahanlgiirı.., İngilizler tarafından yaptırılmakta olan Oueen Elisabeth Yapurunun ikmali için 500 amele geceli gündüzlü çalış- maktadır, 2400 kişiyi taşıyabilecek olan bu vapur takri- ben 30 milyon liraya mal olacaktır. Fakat şimdi bazı müte- fenninler daha küçük, fakat daha yollu yeni bir tarz va- Pur inşasını ileri sürüyorlar. Bu vapurlarla Okyanusu 25- 30 saatte geçmek kabil olabilecekmiş bulunmıyacaktır, Çünkü bu borular da vapurun süratini azaltmaktadır. Hava cereyanı için fenni tertibat alın- mıştır. Çucen Elisabeth'in bacaları 13 metre yükseklikte olacaktır, Guren Elisabeth'te şimdiye kadar alınan bütün derslerden istifade edil miştir. Vapurda sürat ve metanetle beraber konfora ve zarafete de çok dikkat edilmiştir. Kamaralar, salon- lar son derece rahat olacaktır. Vapur 2400 kişi nakledebilecektir. Çucen Mary, ancak 2000 yolcu taşıyabilmek- tedir. Yeni vapurun makineleri 180 bin beygir kuvvetinde olacaktır. Norman- di&'nin makineleri 160 bin beygir kuv- vetindedir, Aradaki fark nazarı dik- kate alınırsa Gueen Elisabeth'in, Nor- xoandie'den birkaç mü fazla sürat (e- min edeceği ümid ediliyor, Yeni vapurun elektrik dairesi bü- yük bir fabrikayı andırır. Burada İs- tihsal edilen elekirik 200 bin nüfuslu bir şehri aydınlatmağa kâfidir, Yeni vapurun ikmali için 500 amele geceli, gündüzlü çalışmaktadır. Vapur gelecek sene tamamlanacak ve 30 milyon liraya malolacaktır, Edirne eğitmen kursu #N Bir taraftan bu tarzda büyük va- purlar yapılırken, diğer taraftan yeni tarz vapur İnşası için tedkiklere de- yam ediliyor. Yeni vapurlar bugün- külerle kıyas cdile- miyecek kadar sür- alli olacaktır. Bu süratin saatte 200 - 250 kilomtreyi bulacağı ümid edili- yor. Yeni vapurlar bugünkülerden çok küçük, birkaç bin tonluk olacaktır. Altları düz yapılarak, müvazene te- mini için iki tarafında kanatlar bu- lunacaktır. Bu suretle uzaktan deniz “ tayyaresini andıracaklar, Yeni vapurun taraftarları diyor. lar ki: «—Vapurların süratini azaltan en mühim âmil denizin içindeki kısım- larıdır, Bü kısım, suyun siddetli taz- yiki yüzünden vapurun hızla ilerle- mesine mani oluyor. Vapurun altı düz olunca bu mani kalmıyacak, vapur Adetâ bir kızak gibi suyun üzerinde kayacaktır. Yeni vapurlar Dizel mo- törile işliyeceklerdir. Bunların sürati saatte 200 - 250 kilometreyi bulursa Atlas Okyanusunu 25 - 30 saalte geç- mek kabil olabilecektir.» Kızak vapur tasavvurunun tahak- kuk edip etmiyeceğini bilmiyoruz. Fa- kat bu tahakkuk etse bile fırtınalı havada böyle bir vapurla Okyanusu geçmek için çok cesaret sahibi olmak Jâzımdır. Şüpheli bir yaralanma Kazamı, cinayet mi olduğu araştırılıyor Müddelumumilik şüpheli bir yara- lanmâ tahkikatına el koymuştur. Vaka etratmda şu malümeti aldık: Kireçbumunda oturan yirmi yaşla» rında Nazlı Şirin adında bir kızın tabanca ile sol memesinin altından İ yaralandığı haber verilmiş, müddei- Eğitmenler okulu öğretmenlerinin direktörle bir arada resmi Edlme (Akşam) — 250 kişilik | Edirne eğitmen kursu bu seneki dey- | resini mükemmel bir tarzda bitirmiş- tir. Eğitmenler gruplar halinde ilk Okullara tatbikat için gönderiliyor. Hasanağa köyünde bir okul ya- pan eğitmenler de bugün Karaağa- ca döndüler, Eğitmenlerin bir yıl. ık faaliyet hayatı tam bir filim ha- line konulmuştur. Eğitmenler yarın köylere gönderilerek (köyleri ışığa, nura kavuşturacaklardır. Geçen sabah umumi müfettiş general Kâzım Di- rik eğitmenleri ziyaret etmiştir. | Sebze hâlinin inşası ilerliyor Unkapanında inşa edilen yeni sebze hâli binasının inşası ilerlemektedir. Dün Vali ve Belediye reisi B. Muhid- din Üstündağ hâle giderek yeni inşaatı tedkik etmiştir. umumilik tahkikata girişmiştir. Ya- pılan ilk tahkikatta Nazlı Şirin ak- şam üzeri odasında yalnız başına otu- rTütken canı sıkılarak konsolun gö- zünde bulunan bir tabancayı çıkarıp oynamağa başladığı ve silâh kazaen patıyarak genç kızın yaralandığı bildirilmiştir. Adliye dokloru B. Enver Karan, Şişli Şifayurdu hastanesine keldırı- lan Nazlı Şirini muayene etmiştir. Yapılan muayenede yaranın vaziyeti şüpheli görülmüştür. İddia edildiği şekilde tabancanın kazaen patladığı kabul edildiği tak- dirde yaranın pek yakından açılmış olması icab etmektedir. Halbuki Nazlı Şirinin göğsündeki yara, uzaktan atılmış bir tabanca kurşunu yarasına daha ziyade benzemektedir. Bu yüz- den, Nazlı Şirinin başka biri tarafın- dan vurulmuş olması ihtimali göz önünde tutularak vaka etrafında Ye- niköy müddelumummiliği tahkikata