8 Kasım 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

8 Kasım 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

on senelerin en güzel sergisi Orman çifliğinde açılacak Bu sergi vasıtasile toprak ve ıklimimize en uygun olan ziraat âletlerine sahip olacağız ( Ynümüzdeki ilkbaharda Ankars- da yeni hirenternasyonel sergi karada yeni bir enternasyonal sergi Açılacaktır. Ankarada sergi diyince hatıra bemen o güzel sergi evi bina- $ı gelir. Fakşt bu seferki sergi, geniş ve açık bir yerde, Ankaranın belli. başlı hususiyetlerinden biri olân çif- Jikte açılacaktır. Bu gerçi adı Beynelmilel ziraat aletleri sergisidir ve Ziraaç Vekâleti tarafından tertip edilmektedir. Bu serginin masının bellibaşlı sebeplerinden biri de, Türkiye birin- ci köy ve zirant kulkınma kongresi- nin İkinci leşrinin sonlarına doğru Ankarada Loplanmasıdır. Bü kongre enin en mühim hâ- dizesi olacaktır. Biltabi yurd içi hâ- Gişeleri bakımından... Fakat, ilk köy ve zirant kalkınması (o kongremizin memleket dışındaki geniş akislerini de bekliyebiliriz Türkiye zira tini modernleştirdiği (Oove plânlaş- tardığ: gün, çeşidi çok zengin top- rak maddeleri bakımından bir dün- ya ihracatçı memleketleri arasında kendisine çok esaslı bir yer ayırabile- | cektir. Yüksek ziraat enstitüsü pro- rinden bir zatın, memlekette yanlığı tedkik seyahatinden sonra çok enteresandır: «Bugün Türkiyenin yaptığı 1s- tihaal, tarlası olan bir adamın saksı İçinde istihsal yapmasına kıyas eği- lebilir. Bir kaç miszl değil, yirmi otüz misal üzerinde konuşalım!ş üzel G nâsıl olacaktır? Bu sualin ceva- artış nasıl olacaktır? Bu sualin ceve- tını da bize hükümetin ve bilhassa Ziraat Vekâletinin programı veriyor. Zirant Vekâleti, yapmayı kararlaştır- mis olduğu büyük kalkınmanın ta- mamile müsbet olarak gerekleşmesi için bütün âlâkslıların ve mütehas- sıslarmi mütaleslarını almak, onları dinlemek, slacuğı tedbirleri onlarla münakaşa elmek kararındadır. Birinci köy kalkınma ve zirâat kon- gresi, bülün diğer (oKongrelerle mukayese edilemiyecek kadar uzun sürecektir. Yalnız şu rakamı verelim: 13 oans, 46 ti komisyon, yüzden faz- la meseleyi tedkik edecek ve netie&- Jendirecektir. Kongrenin mevzuları arasında bir çok yeni kanun projele- Ti de vardır. Toprak kanunu, ziraat asnyiş kanunu, kadastro kanunu, köy kredi kanunu projeleri vesaire... kinci teşrinin sonlarına doğru açı- lacsk olan kongre münesebetile, Ankara tam bir ileri köy şehri haya- ti yaşıyacaktır. Devlet merkezinin a8- faltı, radyosu, elektriği ve bütün kon- forile nasıl bir köy şehri olahileceği- ne belki hayret eylediniz... Fakat, bu- Fakat bu göz karartan artış | Hayvan servetlerimizi ıslah edici en esaslı tedbirleri Zir. Büyük ziraat kongresinden sonra geri gün hükümetin bir ana mevzuu ola- rak ele aldığı tek mesele, en büyük mesele, kırk bin türk köyünde birer Ankara hâvası yaralmaktır. İnşa, te- Sis, gene inşa, gene tesisi... Kongre için gayet zengin ve kü- Lüphânelerimizde ziraat (tekniğini tamamen dolduracak bir neşriyat servisi hazırlanmıştır. Hazırlanan ve bastırılan kitapların sayısı yüzü geç- mektedir. Bu arada, kongrenin ted- kik edeceği mevzuları aydımlatmıya çalışılacak bütün dokümanlar ve do- neler toplanmışlar. Kongre dolayısile Fransa, Amer ka, Belçika, Holanda, İngiltere, İtal- yayı ve diğer merleketlerden 4000 den fazla filim getirtilmiştir. Bunlar ziraat hayatile alâkalı ve öğretici ma hiyelia olan ilimlerdir. İspatına ça- aşılacak olan büyük dava şudur: Bu ziraat kongresindeki görüşülecek olan meseleler tahakkuk ettirildiği takdirde, Türkiye, bu filmlerde gö- rüldüğü gibi bir memleket olacaktır. Bol nufuslu, şen, kalabalık, hareketli, zengin ve mürefla... ine münasebetile hazırlanmış olun projeler arasında bir de Ak- canh, kol Bank teşkili hakkındaki o proje vardır. Ziraat bankasının bugüne kadur başarmakta Olduğu şerefli vazifeye yardımcı olarak ve onun zi- ral kredi sahasında yaptıklarının bilhassa zirai safhalarda başaracağı hayırlı işleri tamamlıyâcak olan bu müessesenin kuruluşu, köy iktisadi hayatı için yepyeni bir devrenin baş- laması olacaktır. Ziraat Vekâleti kongre için bir de çök zengin neşriyat sergisi hazır- lamıştır. Bu sergide dünya ziraat faaliyetlerinin, bu sahada yaplıkları .resinde alacağız istihsal görmiyeceğiz neşriyatın en esaslıları bulunacak- tar, Vekâletin kongre için hazırlamak- ta olduğu eserler arasında, Türk zi- raat tarihi için mükemmel bir kay- nak teşkil edecek olan 400 sahilelik büyük bir cild de vardır. Kongre dolayısile Ankarada milli köy hayatına ald müsamereler, top- Jantılar, temsiller konferanslar, eğ- lenceler tertip edilecektir, Kongreyi Başvekil im bir nutukla açacak» tar. Bütün vecizeler toplanmış ve tas- maf manzarası edilmiştir. . rman çifliğinde açılacak olan ser- gide bülün ziraat Aletleri işleri va- ziyette görülecektir. Bu aletler ara sında, topraklarımız ve iklimimiz için en müsald vasilı olan seçilecek ve çok mikdarda satın alınacaktır. 2Zi- raat Vekâleti, tipleri tayin etmiş bu ziraat aletleri için Akkol Bank vasıtisile fabrikalar kuracaktır, Sanat, sıhhat, bayındırlık, ekono- mi gibi mevzular üzerinde muhtelif sergiler görmüş ve bu türlü iş sahe- larına aid hususiyetleri yaşamış olan Ankara, bu mevsimde en bü da- yasına hazırlanıyor: Ker yaratmak! | Kısa Ankara haberleri | *X Havalar soğumağa başladı. Bu sene kömür ve odun jiatleri geçen s€- neye göre ucuzdur. Yalnız sömi ko” azdır. Sömi kok tonu 25, Alman kol 30 iiraya satılıyor. Odun kömürünün kilosu 6-7, odunun 1,5 < 2,5 kuruştur. #* Lig maçları hararetle devam edi- yor. Maçların çoğu Ankaragücü s6- hasında yapılmaktadır. Bu sene An- Karaya Fenerbahçe ve Beşiktaş gele- cektir, * Osmanlı bankası ile Ziraat ban- kası arasındaki boş sahaya Ankara borsası binası yapılmaktadır. Yeni b'- na çok moderit bir yapı olacak ve bir borsa binasının istediği bütün husu- siyetleri ihtiva edecektir. X Ankarada üçüncü sinema olarak kurulan Sus sineması işlemeğe başla- mıştır. Yeni sinema, Işıklar caddeşi'- Samanpazarı - Anafartalar gibi şeh- rin en kalabalık ve nüfus kesafeti bu- Tunan sahasında olduğundan, çok rağ- bet görmektedir. * Müdafaa Vekâleti, bütiln memls- keti alâkalandısan mühim bir karar almıştır: O da, orduda karavana yö- rine her askere bir iabak verilmesidir. Bu tedbir ilk defa Ankarada tatbik edilmiştir. # Belediyenin kurmuş olduğu Bah- çivan mektebine bu sene 40 talebe da- ha alınacaktır. Ankâranın hemen he- men bütün evleri bahçeli olduğundan, bu gençlerden çok faydalanılmakta- dir. Ankara Şehir tiyatrosu temsillerine başlamak ÜZer8... Zengin bir temsil prog- ramı hazırlandı. Bu sene bir çok yeni eserler göreceğiz Geçen sene Ankara halkı, ilk defa kendi Şehir Tiyatrolarının devamlı temsillerini görmüşlerdi. Bu sene Çümhuriyet Halk Partisi vilâyet kda- re heyetinin ve Belediye ile Halkevi- nin elbirliğile kurmuş oldukları An- kara Şehir Tiyatrosu, başşehirlilerin kendisine karşı göslermiş oldukları alâka ve hassasiyete bir şükran borcu olarak zengin bir kış programı hazır- lamışlardır. Bu sene gösterilecek olan temsiller arasında, İstanbul Şehir Tiyatrosü- nun Ankaraı ziyaretinde temsil edi- lerek çok muvaffak olmuş tanınmış eserler vardır, Bunlardan başka, Par- tinin açmış olduğu müsabakaya £o- len esetler arasında en güzelleri &e- çilerek ilk defa Ankara Şehir Tiyat- rosunda gösterilecektir, Bu seneki temsiller, gene Ankara Halkevinde olacaktır. Ankara Halke- vi sahnesi bütün modern dekor ter- tibatımı haiz ve çok geniş Olmakla beraher, ekser zamanlar sahne has- reti çeken Ankaralıları almağa kâfi Ankara Şehir tiyatrosu sanatkârlarından bayan Feriha Tevfik gelmediğinden Belediye, bir Tiyatrn binası, yapmak tasavvurundadır, Bn bina, Halkevi gibi, şehrin merkei bir yerinde olmakla beraber çıkılması çok kolay ölmiyean bir tepe Üzerinde olmıyacak, Ankara konservotuar bi nasının yanındaki boşluğa İnşa edis Jecektir. Diğer taraflar Ankara Şehir Tiyat- rTosu rTodyomuyda radyolonik temsils ler vermeğe hazırlanmaktadır. Geçen sene amatörlerder mürekkeb bir h3 yetin vermiş olduğu rüdyofonik temsiller çök rağbet görmüştü. Bu sene daha muntazam bir programla çalışacak ölan Yeni trupun daha ge- niş bir slâka topinması şüphesizdir, Yerli mallar ve talebelerimiz Milli bankalardaki tasarruf hesabı 700,000,000 lirayı aştı Göğüslüklerini milli fabrikalarm yaptığı bir talebe grubu Milli iktisad ve tasarruf cemiyeti, Yerli Mallar seferberliğinde er büyük kuvvet kaynağı olan talebelerimiz ve gençlerimizden faydalanmak için çok güzel tedbirler serisi almak üzeredir. Bu arada kız talebe arasında dikiş derslerinde yerli basmular gibi halk yığınlarının istihlâk etliği giyecek- lerden, güzel ve kolay diktir elbise | müsabakaları açılacaktır. İlkmektep- lerde talebeler arasındaki yazi mü- sabakalarında o Yerli Mallara aid mevzular verilecektir, Mektepler için gehe ayni mahiyette temsiller hazır- lanacak ve her tarafa gönderilecek- tir, Mili iktisad ve tasarruf cemiyeti, bu sene ilk kânunun ilk haftasında başlıyacak olan dokuzuncu Yerli Maj- lar haftası programını hazırlamıştir. Haftayı Başvekil B. Celâl Bayar çok mühim bir nutukla açacaktır. Her sene verilen bu nutuklar, milli ekonemik bir sene içinde geçirmiş o!- duğu sahneler için en esaslı bir im- tihan ve bilânço mahiyetini taşımak- tadır. Bu itibatla Başvekilin nutku, Ankara radyosu vasıtasile memleke- tin her tarafına yayılacaktır. Ankara radyosu da 12 - 19 ilkkânun arası sürecek olan bü kafta için hu- susi bir neşriyat programi — hüsirla- maktadır. Bu bir hafta içinde radyo- | da Maliye, Ziraat, İktisad Veklileri- mizle milli bankalar umum müdür Yeri konuşacaklardır. O gün, Türkkuşu tayyareleri hal ka dövizler atacaklardır. Bankalarda- ki tasarruf yekünu 100 milyon Jiraya aşmıştır. mama m m m a m aaa an nm mma 4 Yenişehirde yapılmakta olan, Ad- Hye Vekâleti binası bu ilkbaharda bi- tecektir. Yeni bina ikmal edildikten sonra, buyün Temyiz mahkemesi bi- nası içinde çalışmakta olan Vekâlet kendi binasına taşınacaktır. #4 Ankâra Halkevinin, Belediyeler bankasının altında açtığı Resim gale» risi büyük bir alâka görmektedir. Tab- lolar devamlı olarak ( satılmakladır. Bu tedbir, sanatkârlarımızı çok mem nun btrakmışlar,