25 Kasım 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

25 Kasım 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

nisani 1938 © Tino Rossinin yeni filmi Parisin ışıkları ismindeki bu filim epeyce münakaşalara sebep oldu Tino için “Sinema ama artisti değildir,, diyenlere artistin taraftarları cevap veriyorlar a artisti Tino Rossi 1 söylemek », bir Amerikaya gitmişti. Ti- ki ay kaldı ve sonra rise gelir meğe başla- adındaki bu film Marne cr kahbves rlö başlıyo herkes eğleniyor. Tino Rossi de kır kahvesindedir ve in arasındadır. Tino mli bir işçi kız- ıyor, aralarında karşılıklı bir . Birlikte vakit geçiri- nce Tino hole giriyor ve bura- ti oluyor.. Müzikholdeki biri Meksikay dairdir, »rlar içinde, şarkı söyle no bu sahnede lânkolik bir rum- man geç yüzel dei tierile ahnede Parisin Con ve buradaki havuz görü. ın fiskiyesinden birer & güzel kızlar çıkıyor. da T Pa ylüyor. heyeti umumiyesi sidir. Mevzudan ziyade Tinonun sarkıları filmi beğendirmektedir. Ba- zi kimseler buna bakarak: bir sineme artisti değildir, bir şar. kı söyleyicidir ten vazgeçmelidir. Onun yeri şarkı söylenen tiyatro ahneleridir.» diyorlar. Fakat artis- tn ndiye kadar çevirdiği dört fil- min çok rağbet görmesi bu iddianın doğru olmadığını göstermektedir. Tino Rossinin filmlerinde sinema tekniği noktasından birçok kusurlar olduğu şüphesizdir. Fakat buna rağ- #mler beğenilmektedir. Be- hasılat yapmazdı ve si ine tekrar mura- yirmek men bu ğenilme ma şirketleri kendi caat etmezlerdi. Tino, Marinella filmi ile yalnız redenleri değil, stüdyodaki işçileri de teshir etmişti. Artist şarkı söylemeğe adığı ok kimseler onu dinlemeğe koy ık iş göremiyorlar» dı. Hatla stüdyolarda artistlerin odâ- larına bakarak ihtiyar bir kadın: «Bu adam ne kadar tesirli aşk şar- kısı söylüyor. Genç olsam kend hemen âşık olurdum. demişti. 'Tino Rossinin sesi bol değildir. F: kat çok heyecan ve tesirlidir. Beğ: nilmesinin başlıca sebebi de budur. itibarile «Tino Ros» | Binaenaleyh film çe- | Artist on senedenberi şarkı söylemek. | olduğu yerde kalmıştı. Tino Parise tedir. Bugün 31 yaşındadır. Tino Korsika adasında Ajakocia şehrinde doğmuştur. Babası bir terzi idi. Küçük Tinonun daha yedi karde. şir vardı. Baba, çocuklarını geçindir. mek için çok çalışmağa mecbur olu- yordu. Birçok zamanlar karısı kend sine yardım etmek için terzi dükkü- nina gidiyordu. Çocukların hepsi derslerine çok ça- lıştıkları halde Tino haylazdı. En bü- yük zevki, şarkı söylemekti. Bu yüz- den on sekiz yaşında mektebi bırak. mıştı. 'Tino şehirde bazı gazinolarda şarkı söylüyor, fakat eline pek az pa- ra geçiyordu. Bu sırada Ajaki şehrine küçük Lowis adında bir artist gelmişti. Bu artist Tinoyu dinleyince sesini çok beğenmiş, alıp kendisini: Marsilyaya götürmüştü. Tino burada az zaman içinde iyi bir mevki yapmış ve Paris- ten teklifler almağa başlamıştı. Ar- tist çabuk ilerlemiş, küçük Louis ise giderken, kendisine büyük iyilik eden bu adamı kâtip sıfatile yanına almış. tü. Tino Rossi Pariste müzikhollerde çabuk şöhret kazandı ve bunun Üze- rine #llim şirketleri teklifte bulundu. lar. Artist şimdiye kadar dört film çevirdi. Dördüncü filimde baş kadın rolünde Cenchita Montenegro yapı- yor. Artist yakında beşinci filmine başlayacaktır. Ege mıntakasında tütün pivasasının açılması - ihracat maddelerinin vaziyeti Bâyram münasebetile piyasaya hâ- kim olan büyük müesseseler ve tica- rethaneler kapalıydı bu itibarla haf- tanın birkaç günü arife ve bayram gibi tatil günlerine tesadüf etmişti. Maamafih tatil günlerine rağ'men, bazı yazıhaneler açıktı. İş adamları bu yazıhanelerde toplanarak piyasa hareketlerini tesbit etmişler: İhracat maddelerimizin vaziyeti 'Tütün — Bu hafta içindeki en mü. | him hâdiselerden biri Ege mıntaka- sında tütün piyasasınm açılmasıydı. Piyasa İzmirde, Akhisarda pek ha- raretli bir surette açılmıştır. Piyasa açılmadan bir gün evvel, İnhisarlar idaresinin, tütün kumpan; rının ve tütün ticarethanelerinin eksperle- ri, bütün köylere dağılmışlardı. Eksperler sâbaha karşı tütün denk- lerini müayene etmek suretile piya- sayı açmışlardır. Bu seneki tütün piyasası pek hara- retlidir, Başta Amerikan kumpanya- ları olmak üzere bütün tütün mües- seseleri, geçen seneye nazaran fazla miktarda tütün almı dı Amerikân tütün kumpânyaları miktarda tütün almak için, kadan döviz tedarik etmişlerdi. Amerikal ı Ege mıntakasından tütün alışı, Türkiye - Amerika tica- ret münasebetleri arasında bir teva- ün husule getirmiştir. Halbi rikaya ihracatımızın pek 87 zamanlarda, her iki memleket arasın- da ticari bir müvaz. mevcut de- ğildi. Bu yüzden, Amerikadan ithalât yapmak imkânsız bir hale gelmişti. Nitekim iki, üç ay evvel vaziyet büy- leydi. Amerikadan getirilen motörlü vasıtalar, bakır, pamuk ipliği gibi maddeler gümrük anbarlarında bekli. yordu. İthalât tacirleri, bu malları, gümrük anbar ve antrepolarından Merkez bankasından iz alamıyordu. Şimdi vaziyet dü zelmiştir. İzmir tütün piyasasından sonra, Marmara havzasında tütün piyasası açılacaktır. Henüz bu havzada hazır. lıklar devam etmektedir. Tütün ta. cirlerinin söyledilğne göre, bu seneki tütünler kalite itibarile geçen seneki mahsule nisbetle daha iyidir. Hububat maddeleri — Bayram mü- nasebetile, Anadoludan az mal gel miştir. Bu yüzden bayram ertesi fi. yatlarda hafif bir surette yükseliş olur. Bu hal, her sene görülen bir hâdisedir. Fakat bu yükseliş bir iki günden fazla devam edemiyecektir. Çünkü bayramdan sonra şirmendifer istas- yonlarında biriken mallar, birdenbire sevkedilir.. Piyasaya fazla mal gelir. Bu sefer eskisine nisbetle daha ziya- de bir fiyat düşkünlüğü görülür. Bayram tesirlerinden o sarfınazar edecek olursak, esasen piyasada, buğ- day vaziyeti de durgun geçiyordu. Dı- şarıya ihracat pek azdı. Yalnız Yuna- nistana ufak partiler halinde sert buğday ihraç ediliyordu. Arpa messlesine geli: daya nisbetle'daha ziy . Muhtelif mehilöketlere sevkiyat “ yas pılmâktadır. İtalyada aylardânberi devam eden arpa siparişleri azalmı tır. Arpa, b Keten tohumu üzerine işler fazla- dır. İtalya, İngiltereden keten tohum- larımıza kafşı talepler devam etmek tedir. Dokuma ham maddeleri — i ve yapağı Alman ihraç edilmek- tedir. Almanyada yatları kontrol dairesi tiftiklerimize karşı biraz nazlı davranmaktadır. Fakat mev. sim başından İtibaren tiftiklerimiz büyük bir rağbet görmüştü Alâkadarların ifadesine göre de tif- tik stokları azalmaktadır. Bu şerait dairesinde, ihracat tacirlerimiz, fiyat hususunda Alman firmalarından âa- ha nazlı hareket etmektedirler. Yiycek maddeleri Zeytinyağı — Bu sene rekoltesi pek ağdır. Dışarıdan gelen haberlere göre, Suriye, Cezayir gibi, yerlerde de zeytin mahsulü pek iyi değildir. Dahili muharebelerin devam ettiği için İspanyada zeytin rekoltesi nin miktarı belli değildir. Halbuki İs- panya, birkaç sene evvel zeytin rekol- tesinde hâkim bir rol oyr zeytinyağı Pamuk yağı — Zeytin yağına vasi mikyasta pamuk yağı karıştırıldığı malümdur. Bu sene pamuk r de az olduğu için; zeytinyağın pek aziz arkadaşı olan, pamuk yağı da pahalıdır, şayet pe lü bol olsaydı, pamuk yağı sayı zeytin yağı fiyatları da ucuz olabi Tereyağ — Trabzonla VU: rının fiyatı yükselmektedir, yağı pamuk yağı gibi nebi azlığı ve pâhalılığı da tere larının yükselmesine âmil dır. olmakta. na Yeni harfli banknotlardan ne kadar tedavüle çıkarıldı Ankara 22 (A.A.) — Türkiye cüm- huriyet Merköz bankasının 15 iki teşrin 937 tarilinden itibaren te vüle çıkarmaya başladığı yer banknotlardan 19 sonteşrin 9 hine kadar beş liralıklardan 34,145,615 on liraklıklardan 21,001,060, elli lira- lıklardan 19,446,550, yüz liralıklardan 17,992,700. Yekün 92,585 925. Ceman, doksan iki milyon beş yüz seksen beş bin dokuz yirmi beş Jir tedavüle çıkarılmış ve mukabilinde eski harfli barıknollardan ayni miktar yani doksan İki milyon beş yüz sek- sen beş bin dokuz yüz beş lira tevadülden “kaldırılmıştır. Manisa (Akşam) — Manisa Halkevinin, yirmi bin lira sarfile ilâve len bazı inşaatla çok mükemmel bir hale getirlidiğini yazmıştık. Halkevinin dokuz kolu da çok verimli şekilde çalışmaktadır. Vali ve parti başkarı B. Dr. Lütfi Kırdar, uzun bir çalışma neticesinde Manisa Ha ni, “di leri obaları için nümune olacak vaziyete getirmiş Tino Rossi ve Cenchita Montenegro evi musiki kolu üyeleri bir arada gö «Parisin ışıkları» filminde bir sahnede | E: Azmi Onakın'dır. Halkev- e Halk- başka . Yukarıdaki rı . Ortadaki zat Halk