27 Kasım 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

27 Kasım 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

EE piz Sporun en çok rağbet gödüğü yer : Almanya Rakamların şayanı hayret ifadeleri Almanyada en fazla alâkn gören açık hava idmanları Almaniar son senelerde spora çok ehemmiyet vermişlerdir. Kurdukları | Buz üstündeki sporlar 268 yeni teşekküllerle çalışmağa başla- ! Patinaj (rulet) mışlar ve kısa zamanda Avrupada bütün milletlerin önüne geçmişlerdir. Almanların beşaMı sene içinde yaptıkları büyük işleri iyice anlaya bilmek için bu yaz sonunda yapılan İstatistik cedvellerine bir göz atmak Büyük stadlar, İdman pistleri 49172 7025 telif kortları vardır) Golf sahası 8 Kapalı velodrom 23149 Atış poligonlari 71 mış sahalar * Kilometre sikle man yolu) , Buz pistleri (tabii) tedir: - ” Klüb Sporun nevi adedi Timnastik 12781 Futbol 10132 Rugbi 52 Kriket 6 Atletizm 7645 “asketbol ve hendbol 4749 Yüzme 2632 Gülle kaldırma 604 Güreş Jin jitsu 145 Boks 150 Eskrim 459 Hokey 404 Tenis 1676 Kürek çekme 706 Küçük muhtelif stadiar Spor için tanzim edilmiş mek- il Tenis stadı (her stadın muh- Kapalı tenis mahalleri Büyük kapalı spor salonları Yazlık yüzme havuzları Kışlık yüzme havuzları Kürek yeti için hazırlan 47648 Kano sporları 1146 O 46313 11784 104 4123 Ski 1618 74887 Bisiklet 2851 62139 Alıcık . 13942 421506 Golf 52 3495 Bobsleigh 32 825 | Ping - Pong 666 14083 Bilârdo 3 4569 Bu istatistiklerden çıkan umumi! netice de şudur: Almanyada mevcud spor sahaları adedi Alman spor klüblerinin 641433 mikdarı 146.468 Almanyada bilfiil spor ya- pan gençlerin sayısı, Dünyanın en büyük spor ordusu- nu kuran bugünkü Almanyaya bu sahada rekabet etmek çok güçleş- miştir. Almanlar bugünkü spor varlıkla. rını muntazam ve devamlı bir çalış- ma sayesinde kısa zamanda elde et- mişlerdir. Kemiyet itibarile dünya sporunda birinci plânda gelen Al man sporcuları keyfiyet itibarile de ilk safta gelmektedirler. Aşağıdaki mükayese cedvelleri bi- zi bu hususta iyice tenvir edebilir: 2489410 Müsabaka OAllet o Atletlerin yap. adedi (o tıkları dereceler 100 metre 74 104.8.14 109.8. 200 metre 85 214.8. 142248. 400 metre 68 476.5. ilâ 508.8. 800 metre 6 1909D.153D. 1500 metre TI 3532D.4408D. 5000 metre 52 14518D31542D. 10000 metre 66 31132D.> &D, 110 manialı 58 146S 16.2 S 400 maniah 71 5335; 59. S. Uzun atlama 60 690 M 7.90 M. Üç adım at. 52 1341 M. 1492M Yüksek at. 7i 1S0M 200 M. Sırıkla at. $9 350M. 408 M Cirit akma 5$ 5TMiüâ 6664 M Disk atma 58 4I M ilâ 5044 M. Çekiç atma 64 4313 M 5722M, Gülle atma 60 1380M. 1626M. Adil Giray 1940 dünya kupası F.İ, F. A relsi bay Rimet, Ar jantine davet edilmiştir. Bu mü- nasebetle F. İ. F. A. dan 1940 se- mesinde dünya kupasının Bue- nos - Ayresde organize edilmesi taleb edilecektir. Yarım orta siklet dünya şampıyonu New - York 26 (A.A.) — Madison Gardende yarım orta siklet dünya boks şampiyonu Henry Arstrong, kendisine meydan okumuş olan Fili- pin şampiyonu Ceferino Gearcia'ya sayı hesabile galib eye mevkiini muhafaza etmiştir AVRUPA HABERLERİ Macar milli takı- mının seyahati Kânunuevvel ayında Macar mili seyahate çıkacaktır. Ayın dördünde Pariste, Paris muhteliti ile, yedisin- de Glasgowda İskoçya milli takımı ile, on birinde Hamburgda, Hamburg muhteliti ile, on beşinde Lüksemburg- ta milli takımla oynıyacaklardır. Bu müsabakalardan yalnız Gissgowda İskoçya mill takımı ile yapacakları maçta milli forma giyecekler, diğer- leri muhtelit maçları olacaktır. Çekoslovakya - Fransa milli maçı oynanmıyor mu? 22 kânunusanide oynanması mu- karrer olan Fransa - Çekoslovakya maçının Çek federasyonu reisi dok- | tor Pelikann yazdığı bir mektup üzerine şüpheli bir vaziyete girdiği söylenmektedir, Fakat Fransız fede- rasyonu henüz resmen haberdar edil- memiştir, Frank O'donneli gene satıldı İngiltere kupasında Preston takı- mında santrforverd ooynıyan İskoç- yalı F. O'donneli, Balekpool takımında satılmıştı. Son defa Aston Villa bu kiymetli oyuncuyu on bin İngiliz il- Tasma satın almıştır. Aston Villa idarecileri takımın eski vaziyetine girebilmesi için ç yüz bin İngiliz Yirası Çaltı” Helen Wills tekrar evleniyor geçen ağustosta Moodyden ayrılmış ve bir daha evlenmiyeceğini bildir- mişti. Fakaf meşhur tenisçi aradan üzun zaman geçmeden Roark ismin- de İngiliz Polo milli takımında oyna- mış ve hâlen sinema artistliği yapan uzun boylu, yakışıklı bir zatla evlen- mek üzeredir. Ankarada at yarışları Sonbahar koşularına dün devam edildi Ankara 26 (A.A.) — Çok kalaba- lık bir meraklı kütlesi Okarşısında hipodromdâ yapılan bugünkü at ya- rışlarmın neticeleri şunlardır: Birinci koşu: Dört ve daha yukarı yaştaki yerli yarımkan İngiliz at ve kısraklara mahsustu. Mesafesi 2,000 metre olan bu yarışın birinciliğini Fahri Ataçe- rinin Ceylâmı, ikinciliği, Ahmed İne- gölün Nazlısı ve üçüncülüğü de, Fah- ri Atının Andran Budini kazanmış. kan Arap al ve kısraklara mahsustu. Mesafesi 1,800 metre olan bu yarışın birinciliğini Ahmed Gelişin Ünlüsü, Receb Balkanın Ceylânı, üçüncülüğü Said Yılmazın Dervişi İki yaşında v ve hiç koşu kazanma. mış haliskan İngiliz erkek ve dişi tay. Tara mahsustu. Mesafesi 1,200 metre Uç yaşındaki yerl yarımkan İngi- liz erkek ve dişi taylara mahsustu. Mesafesi 1,600 metre olan bu koşunun birinciliğini İsmali Aksoyun Lüksbarı, ikinciliğini Hüseyin Atakm Frigi, Üçüncülüğünü M. F. Çakmak'ın Kop' u kazanmıştır. Beşinci koşu: Üç ve daha yukarı yaşta haliskan İngiliz at ve kısraklara (o mahsustu. Mesafesi 2,200 metre olan bu koşu- mun birinciliğini Bürhan Işıl Ko- misarjı, ikinciliği Salih Temelin 'Taşpınarı, üçüncülüğünü G. S. Omur. takın Ateşi kazarmışlır, Temmuzun on beşi. Günlerden: Pazar. Ne güzel; havaya değmesin nazar: Nasılsa bir serin rüzgâr esiyor, Bu rüzgür sıcağı biraz kesiyor. Sabahtan buluştu iki arkadaş, Gezme var; iki genç ediyor telâş: — Nereye gidelim?... — Bilmem!... — Düşün, bul; Eğlence yerile dolu İstanbul, Anlatmak mümkün mü hepsini dille... — Gel; yola çıkalım otomobille, Gezerek gideriz... Fakat, nereye?... — Meselâ: Taksimden Büyükdereyet.. — Bulmadım bu tatlı canı sokakta... — Ne demek?... Ölmek var çünkü Maslakta Baksan a, bir sürü kaza oluyor!... — Diyorlar; Her pazar Ada doluyor, Her akşam iskele mahşerdir hele; Orada raslarız bin bir güzele, Gönlümüz açılır!... - Büyükadaya Ben ayak atamam, telâkki bu ya; Aynile Filistin... Fakat Heybeli Ediyor zevkile insanı deli: Oturmak bir parça suyun yanında Canıma can katar Çam limanında!.. Orada gönlüme dolar ilhamlar, Bir yeşil yelpaze üstümde çamlar; Reçine kokusu beni bayıltır?... — Gidelim!... — Rüyadan bizi ayıltır Vapuru düşünmek akşam üzeri: Gidişi bir zevktir, dönüşü çile: İstanbul gözünün önünde durur, Vapur dört tarafa duman savurur, Ha gayret; hiç yoktur mavnadan farkı Geminin yıllardır eskiyen çarkı «Ey kaplan!.. Zorlama!» diye yalvarır, Bir buçuk sâatte a eri Vaktime yazıktır... - — Öyleyse vaz geç!... — Sen daha rahatça bir mesire seç!... — Pekâlâ; açılır boğaza hemen, Vapurla kırarız Kavağa dümen; En güzel manzara... Buna ne dersin?... — Azizim!.. Oraya kendin gidersin: Bezirgân eline geçti tapusu, Boğazı yaptılar kömür deposu!.. Bu nasıl ihmaldır, bu nasıl iştir, Bu kadar öksüzlük görülmemişti: Rıhtımlar yıkılmış, sokakları pis... İnan ki: Dillerde dolaşu şu «Nis» Boğazın yanında on para etmez, Şiirini anlatsam hayatım yetmez!... Bu hali görüp de içlenmedense, Hiç gitmem!... — Haklısın... Şaşırdım bense: Hepsine bir türlü bahane buldun, Beni de terlettin, sen de yoruldun!... Dur; buldum: Florya?... — Babana rahmet; Ne fazla bir masraf, ne fazla zahmet, Ver bize elini, haydi; Sirkeci: Bir tren... Az sonra plâjın içi!.. Tereddüd kalmadı, mübarek ola; Çok şükür, iki genç çıktılar yola, —— Öğleden önceydi, vakit erkendi; Her iki arkadaş bunu beğendi: Henüz çok yolcu yok, kompartıman baş, | Gel keyfim; yalnızca seyahat ne hoş. Kampana çalınıp, kalkarken tren, Ansızın olmuştu içeri giren, Paktılar, bulunmaz bu şans doğrusu: iki genç kadın ki, birer damla su. Tan yeri bulutlu... Akşam olur tez, Toprağı gölgeler sarar netti, mor. Fu esmer kadın da ona benziyor: Teninin gölgesi sarıyor kalbi, Fakışı tatlıydı sonbahar gibi. Yaz bunun aksine: Hava açıklar, Güneşten toprağa yağan ışıktır, Gün uzun, aydınlık ermiyor sona. Bu beyaz kadın da benziyor ona: Kar gibi vücudü gözden gitmiyor, Verdiği heyecan asla bitmiyor. Kadınlar mâcarca konuşa dursun; Birinci genç dedi: — Nasıl kur yaparsın geçse eline, Meselâ?... — Kolumu sarıp beline... — Dur, canım... Usulü vardır bü aşkın, Kendini dağda mı zannettin, şaşkın!.. — Haklısın; kadına etmeli hürmet... Evine gönderir çiçek bir demet, Bir akşam yemeğe davet ederim: «Geliniz, tenezzül ediniz!...» derim, — Bravot... — O gece biz restoranda, Şampanya içeriz tenha bir yanda!... Masanın önünde oturmadansa, Başımız dumanlı kalkarız dansa, İkimiz sarılıp biraz döneriz, Gönlümüz tutuşur, yanıp söneriz!.. Derim ki: «Dinlenin evimde biraz...» Tabii teklife etmez itiraz, Onunla geç vakit gideriz eve: Odaya alırım okşaya, seve, Koltuğa oturur, bir likör içer, Alkol bu... Büsbütün kendinden geçer! Derim ki: «Çıkarıp rahat olunuz, «Bakınız sıkıyor sizi şu bluz!...» Bu ipek caketi atıp bir yana, Ellerim uzanır çoraplarına!.. Türkçeyi, Türk gibi, mükemmel bilen, — Soymayın daha, Ben çıplak duramam, soğuk alırım!... Sanmayın sizinle evde kalırım: Müstemleke meselesi Fransız cümhuriyetçi partisi- nin kabul ettiği karar sureti Paris 26 (AA) — Cümhuriyetçi federasyon partisi parlâmento grupu, aşağıdaki tebliği neşretmiştir. Grup, İngiliz ve Fransız devlet adamlarının Paris görüşmeleri 80- nunda, müstemleke, himaye veyahut manda altındaki arazinin mülki ta- mamiyeli hakkında müşlerek bir tebliğin neşri ile neticelenmemiş olma- sından dolyı müttefikan teessüfünü bildirir. Fransa ile Almanya nrasın- da görüşmeler yapılmakta olduğunun ansızın bildirilmiş olması keyfiyetine gelince, grup, parlâmentonun (o fik- ri alınmadan ve palâmenloya rağınen memleketin harici politikasını anga- je eden ve bu suretle Fransızları bir kere daha emri vaki karşısında b rakması muhtemel bulunan muka- velenameler tanzimini bir kere daha protesto eder. Bulgar borçları delegeleri arasında bir an- laşma oldu Londra 26 (A A.) — Harbden evvel ve sonraki Bulgar borçlarının servisi bahsinde, yabancı hamiller konseyi ile Bulgâr delegeleri arasında bir an- laşma yapılmıştır. Şimdiye kadar normal faiz mikda- nnun yüzde otuz iki buçuğu öden- mekte idi, Sanıldığına göre, son an- lasma bu tediyat mikdarmı fazlalaş- tırmaktadır. Yeni anlaşmanın metni 5 kânunuevvelde neşredilecektir. Polonya hava müdafaası üfettişi Londrad Londra 26 (A-A.) — Polonya hava müdafaa teşkilâtı müfettişi general Zajone buraya gelmiştir. Mumaileyh bazı İngiliz hava imerkezlerini ziya- ret edecektir.