27 Kasım 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

27 Kasım 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AKŞAM Dün Geceki ve Bu Sakhahki Haberler Almanyada Yahudi ticaret evleri kapatılacak Fransa ile Ingiltere, Yahudi muhacirlerine yurd bulmağa çalışıyorlar Berlin 26 (A.A.) Yahudilerin Alman ekonomik hayatından ihraç- ları hakkındaki kararın tatbiki bah- #inde Alman ekonomi ve adliye na- zırlarının hazırladığı nizamname neş- zedilmiştir. Bu nizamnüsmeye göre Yahudi ti- caret evleri ve müesseseleri kapatıla- cak ve tasfiye olunacaktır. Bu (caret ev ve müesseselerinin ârl ıvktan kimselere devrine, ancak halkın iaşe servisini temin maksadi- le müsaade edilecektir. Nasyonal ve sosyalist makamların tahıninlerine göre, hâlen mevcut Yahudi ticaret- hanelerinden ârileştirilmiş bir vazi- yette ancak üçte biri bırakılacaktır. Küçük sanat erbabı Yahudilerin isim- leri ikincikânunun başlangıcından evvel küçük sanatlar erbabı listesin- den silinmiş olacaktır. Yahudilere yurd aranıyor Paris 26 — Pransız ve İngiliz dev- let adamlarının Paris görüşmelerin- de, Yahudi muhacereti meselesi de mevzuubahs edilmiştir. Havas ajan- sının öğrendiğine göre, Fransız ve İn- giliz hükümetleri, Lâtin Amerika hü- kümetlerinin de bu meselenin halli- ne yardımda bulunmalarını temin için bu hükümetler nezdinde nüfu- runu istimal etmek üzere B. Ruzvelt nezdinde bir teşebbüste bulunmayı kararlaştırmışlardır. - İngiltere <— le Fransa, Yahudi muhacirlerinden on bin kişiyi kendi memleketlerinde İs- kân etmeğe karar vermişlerdir. Bu tedbirler sayesinde Yahudilere yurd bulmak meselesi şimdilik halledilmiş olacaktır. 500 Yahudi Lehistana döndü Varşova 26 (A.A.) — Verilen mat- | “3 Çinliler gene taarruzda Japon kuvvetleri 300 ölü verdi Çangça 26 (A.A.) — Çin kuvvetleri. nir son İnarruzu üzerine, Yuehhan'ın şimal bölgesinde bulunan Japonlar Yoşew'un bir kaç mil mesafesine çe- kilmeğe mecbur kalmışlardır. Yoşow'un yakınında demirli bulunan Japon harp gemileri de bulundukları yerleri ter- 'ketmişlerdir. Hupehhanan tepelerinde Japonlar Kiuling'e yaptıkları hücumu kesrnişlerdir. Düşman 300 ölü vermiş- tir. Hupeh'in merkezinde hiç bir faa- Jiyet kaydedilmemiştir. Bununla bera- ber Kanton'un hemen civarında mu. harebeler devam etmektedir. Belgikanın Frankoya karşı vaziyeti B. Spaakın beyanatı sabırsız- lıkla bekleniyor. Brüksel 26 (A.A.) — Siyasi Belçi- ka mahfilleri Spaak'ın gelecek salı buat haberlerine göre Almanyadan gelen takriben 500 kişilik bir Yahudi muhacir kafilesi bugün Wilno'ya muvasalat edecektir. Arjantine giden Yahudi muhacirleri Buenos - Afras 26 (A-A.) — Muba- ceret İşleri müdürlüğünden bildirii- diğine göre bu senenin İlk on ayı zar- fında ekserisi Yahudi olmak üzere 11,000 Polonyalı Rus, ve gene ekse- risi Yahudi olmak üzere 3,200 Alman Arjantine kabul edilmişlerdir. Leh gazetelerinin Yahudi meselesine dair fikirleri Varşova 26 (A.A) — Matbuat ya- hudi meselesinin halledilmesi güç ol- duğu noktasında şiddetle ısrar et- mekte ve bu meselenin Polonya için hususi bir ehemmiyeti haiz olduğunu tebarüz ettirmektedir. Gazeta Polska, kesif bir yahudi muhacereti teşkilâtı vücude getiril mesine dair yapılan İstişarelere Po- Jonyanın da iştirak etmesi lâzımgel- diği kanaatindedir. Bu gazete, yahudi muhacereti me- selesinin Alman yahudilerine mün* hasır kalmasının doğru olmıyacağını yazmaktadır. Express Poranny gâzetesi, Filistin kapılarının şarkta ve Polonyada bu- lunan yahudilere açılması tarafta. rıdır. Kurjer Poranny gezetesi de ayni fikirdedir. A. B. C. gazetesi, Polonyadaki ya- hudilerin omuhacereti meselesinin Alman yahudilerinin muhacereti me- selesi kadar mühim ve müstâcel ol duğunu kaydetmektedir. Genel kurmay heyetleri Atinada Balkan Antantı genel kurmay konferansı yarın acılıyor Atina 26 (A.A.) — Atina ajansı bil- diriyor; Türkiye, Yugoslavya ve Romanya genel kurmay başkanları ve maiyet- lerindeki zevat pazartesi günü Atina- da Elen genel kurmay başkanı gene- ral Papagos'un başkanlığında açıla- cak olan Balkan antantı genel kur- may konferansına iştirak etmek Üze- re bu sabah saat 9,30 da buraya gel- mişlerdir. Başkanlar, garda, general Papagos ile deniz kurmay başkanı amiral Sakellariu ve hava kurmay başkanı albay Gazis ve diğer askeri erkân tarafından karşılanmışlardır. Yugoslavyada intihabat Belgrad 26 (A.A) — 'Temyiz mah- kemesi İl kânunuevvelde yapılacak olan parlâmento seçimi için üç lis- teyi kabul etmiştir. Bu listelerde 381 günü parlâmentoda hükümetin Bur- gos'a karşı ittihaz edeceği tarzi ha- reket hakkında yapacağı beyanatı sabırsızlıkla beklemektedirler, Zannedildiğine göre hükümet reisi Franco nezdine bir mümessil gön- dermeğe karar verdiğini bildirecek- tir. Müfrit sol cenah partilerinin bu karara itiraz edecekleri tahmin edil- mekte İse de hükümetin ekseriyeti kazanacağından şüphe edilmemek tedir. B. Pirov Brüksele de uğrıyacak Brüksel 26 (A.A) — Öğrenlidiğine göre, cenubi Afrika birliği milli mü- dafaa nazırı B, Pirov, I kânunuevvel- de Brüksele gelecektir. B. Pirov, Bel- çika konferansı ile cenubi Afrika bir- — liği arasında bir tayyare servisi tesi- ini müzakere ektir, ü mebusluk için ceman 2,000 namzet vardır, Başvekil doktor B .Stoyadino- viçin listesi 746, muhalefet reisi dok- tor B. Maçek'in listesi 1,013 ve dok- tor B. Ljotiç'in diğer muhalefet lis- tesi de 242 namzedi ihtiva etmekte- dir, Amerikanın ticaret Müvazenesi Vaşington 26 (A.A.) — Bu senenin ilk on ayi zarfında Amerikanın tica- ret muvazenesi 960 milyon dolarlık bir aktif kaydetmektedir. İhracat geçen senenin ayni devre- sine nisbetle 138 milyonluk bir nok- sanla iki milyar 573 milyona baliğ olmaktadır. İdhalât bir milyar 39 milyon yok- sanla bir milyar 613 miiyona baliğ > ai Yeni şeker fabrikaları Bandırma, Seyhan, Erzurum havalisinde kurulmaları muhtemel Ankara 26 (Telefonla) — 3 numa- ralı sanayi plânı mucibince yeniden açılarak şeker fabrikalarından biri- nin Bandırma ile Balıkesir arasında olması takatrur . etmiştir. Fabrika. run yeri bugünlerde tesbit edilecek- tir. Diğer iki fabrikadan birinin Sey- han, diğerinin Erzurum bavalisinde açılması kuvvetle muhtemeldir. Bu hususla tedkiklere devam olunuyor. Sürpagop mezarlığı tahkik evrakı Ankara 26 (Telefonla) — Sürpagop mezarlığı hakkındaki tahkik evrakı Devlet şürasına verilmiş ve şüra da mezarlığın mesahasının tesbitine lüzum göstererek evrakı Dahiliye Vekâletine iade etmişti. Tapu ve kadastro umum müdür- Yüğü mezarlığın sahasını tesbit ede- rek evrakı Dalüliye Vekâletine ver- miş, Vekâlet de şüraya göndermiştir. Şüra mülkiye dairesi önümüzdeki hafta içinde toplanarak evrakı tedkik edecek ve kararını verecektir. İstanbula Atatürk adı veril- mesi hakkında bir teklif Ankara 26 (Telefonla) — Gümrük ve İnhisarlar Vekâletinin. zat işleri müdürü Sefi İstanbula Atatürk adı- nın verilmesi hakkında yüksek ma- kamlara tahriri bir teklif yapmıştır. Safi teklifinde bundan on bir sene evvel bu yolda yaptığı teklifin İstan- bul belediyesince kabul edilerek Atatürke arzolunduğunu ve Atatür- kün © zaman bunun şimdilik zamanı olmadığını bildirdiğini kaydetmekte- dir. Beden işleri umum müdürlü- gü kadrosu hazırlanıyor Ankara 26 (Telefonla) Beden işleri umum müdürü general Cemil Tahir umum müdürlüğün teşkilât ve kadrolarını hazırlamaya başlamıştır. Diğer taraftan Türk spor kurumunun umum müdürlüğe devredilmesi mu- amelesi yapılmaktadır. Fransız - Ingiliz ittifakına doğru B. Çambörleyn, arkadaşları- nm tazyiki altında eski İngiliz nazariyesini terketti Paris 26 (AA) — Parisin siyasi ve diplomatik mahfilleri İngiliz - Fransız nazırları arasında yapılan görüşmelerin verdiği neticeler hak- kında tefsirlerde bulunarak iki mem- leket arasındaki samimi dostluk he- nüz bir askeri ittifak şeklini almamış ise de bu hedefe doğru büyük bir adım atılmış olduğunu beyan etmek- tedirler. Temin edildiğine göre Çambörleyn arkadaşırının tazyiki altında «İş ve mesuliyetin iki devlet arasında tak- simi gayesini güden eski İngiliz na- zariyesini terketmiştir. Bu taksim neticesinde kars hazırlıkları saha- sında Fransaya ağır bir yük tahmil edilmekte, İngiltere ise deniz ve ha-* va hazırlıklarını deruhde eylemekte idi, Şimdi ise Çambörleyn buna mu- kabil Fransanın hava kuvvetlerini bir an evvel ve âzami derecede ıslah etmesini taleb eylemektedir. Norveç kraliçesinin cenazesi Osloya getirildi Oslo 26 (A.A) — Norveç Kraliçe- sinin cenazesi ile Kral ve Vellahlı hâmil bulunan İngiliz Royal Oak zırhlısı bugün öğle vakti muvasalat etmiştir. Rıhtımda hükümet azası ve asker bekliyordu. Cenaze önde bir tabur ve muzika olduğu halde bir araba İle eski Akerşuş şaftosuna gö- türüldü ve orada bir Ayini müteakib tabuta konuldu. Yolda elli bini geçen Fransada polislerle grevciler çarpıştı İki taraftan 70 kişi yaralandı, 300 amele İsyan ve cebir cürümlerinden muhakeme edilecek Valencitnnes 26 (A-A.) — Valen- ciennes eyaletindeki maden müesse- selerinde: grev devam etmektedir. Fabrikalar bir hadiseye meydan ve- rilmeden tahliye ettirilmektedir. 4000 grevci tarafından işgal edilmiş olan Anzinde kâin Escaut Et Neuse fabri- kasında müdiriyet itilâfın muslihane bir şekilde hallini ümid ettiği için tahliye işi tehir edilmiştir. Anzin havzasındaki madenciler, maden sanayii amelesine iltihak et- mişlerdir. Vealenciennes eyaletinde dün sabah kısmi olan grev akşama doğru umumileşmiştir. Anzin maden kumpanyasının şimendifer amelesini cebren çalıştırmak hususunda hükü- metin verdiği emir yerine getirileme- miş olduğu için Lille gamizonunda bulunan birinci kolordunun divanı harb heyetini teşkil eden general Doumancet ile diğer zabitler dün ak- şam Valenciennese gelmişlerdir. Di- vanıharb bugün burada ilk defa ola- rak toplanacak ve daimi surette faa- liyette bulunarak hükümetin verdi- ği emirlere itaat etmeyenleri tevkif ederek bunlar hakkında hükümler verecektir. İki taraftan 70 yaralı var Pariş 26 (A.A) — Hükümet tara- fından verilen emir üzerine tahliye ettirilen Billancourt fabrikasının İş- çilerinden nümayiş yaptıkları için tevkif edilenlerin mikdarı 460 yi bul muştur. Yaralananların mikdarı 40 1 polis ve 30 u nümayişçi olmak üzere tak- riben 70 kişidir, İsyan ve cebir cürüm- lerinden dolayı 300 kişi mahkemeye sevkedilecektir, Dürj amele tarafm- dan yapılan hasarat dolayısile ma- denler birkaç gün kapalı kalacaktır. Lille'de temizlik servisi işçileri de grev ilân etmişlerdir. Diğer cihetten Resmi Gazetede neşredilen bir kararname halihazır- daki vaziyet dolayısile hükümete, hal- kın şiddetle ihtiyacı olan şimendifer hatlarının askeri kıtalar vasıtasile iş- letilmesine salâhiyet vermektedir. Hükümet tedbir alıyor Paris 26 — Başvekil B. Daladier muvakkaten Dahiliye Nezareti Vekâ- letini de üzerine almıştır. Grevci ameleler tarafından işgal edilmiş olan fabrikaların ve bilhassa Anzin- deki madenler şimal vilâyetlerde ve Denainde bulunan çelik fabrikaları- Ispanyada harb Barselon şehrine yapılan ha- va bombardımanının neticeleri Salamanka 26 (A.A) — Evvelki akşam umumi karargâh tarafından neşredilen bir tebliğde şöyle denil- mektedir; «Muhtelif cephelerde kayde şayan bir şey yoktur. Hava kuvvetlerinin faaliyeti: 23 - 24 sonleşrin gecesi bombardı- man edilen askeri hedefler şunlardır: Barselon limanının Malgat ve Pine- ra istasyonları ve Mongat fabrikala- rı, Bu fabrikalarda yangın çıktığı görülmüştür. Dün Barselon limanı- nın âskeri hedeflerinin bombardıma- nı esnasında iki vapura bomba İsa- bet etmiş, antrepolarda yangın çık- mıştır. Kartagena limanında üç vapura bomba isabet etmiştir. Cereyan eden bir hava muharebesi esnasında bir düşman tayyaresi düşürülmüştür. İsveç dört muhrip ısmarladı Stokholm 26 (A.A.) — riye nezareti bu son günler zarfında sene içinde Vosper tipinde dört tor- Pito inşa ve teslim edilmesi için iki İngiliz fabrikasile mukavele imza v deli | publigve, Fransız komünist, İ nin kanun haricine çıktığını hakkında bazı İsveç Bah- | nın tahliyesine tedrici bir surette de- vanı edilmiştir. Saine vilâyetinde amele tarafından işgal edilmiş olan bütün fabrikalar tahliye ettirilmiştir. Billancourdaki Renault fabrikaları dün öğleden sonra tathir edilmiştir. Dün Citroen fabrikalarında bir grev hareketi belirmiş ise de sonradan işe başlanmıştır. Billancourda 450 tevki- fat yapılmıştır. Hükümet hidematı umumiyede ve imtiyazlı şirketlerde mesainin deva- munı temin için leab eden tedbirleri almaktadır. Memleketin her tarafın- dan gelen hararetli tasvib ve teşcile- re dayanan B. Daladier her ihtimale kârşı koymak ve hidematı umumiye- nin muntazaman ifasını temin için icab eden bütün tedbirleri almak az- mindedir, z Pariste nümayişler Paris 26 (A.A.) — Karamameleri protesto etmek üzere Patisin birkaç istasyonunda şimendifer amelesi, iş- çitler ve müstahdemler tarafından ya- pılan nümayişler esnasında polis altmış kişi kadar tevkif ederek mah- kemeye sevketmiştir. Komünist tahrikâtına karşı tedbirler Paris 28 — Paris mebusu Taittin- ger, fabrikalarda görülen ihtilâl ha- reketini bastırmanın lüzumu hakkım- da hükümetten istizahta bulunmak istemiştir. Bazı gazeleler ve bilhassa la Re- partisi» iddia ederek bu partinin feshedilmesini istemektedirler. Sosyalist ve komü- nistlerin organı olan gazeteler hariç olmak üzere diğer bütün gazeteler umumi iş konfederasyonu tarafından gelecek salı günü için verilen umumi grev kararını takbih etmekte ve bu yeni sosyal anarşi dalgasının Fran- sanın felâketini mucib olacak netice- ler verebileceğine işaret eylemekte- dirler, Renault fabrikasında yapılan Büyük tahribat Paris 26 (A.A.) — İlk yapılan ted- kiklere göre, bir müddet daha kapalı kalacak olan Renault fabrikalarının işgali esnasında grevciler tarafından yapılan hasarat on binlerce milyona baliğ olmaktadır. Kar fırtınası Amerikada 34 kişi öldü, bir Gk New - York 28 (A.A.) — 36 saat de- vam eden şiddetli bir kar fırtınası neticesinde mühim hasarat kayde- dilmiş ve yollarda bir çok kazalar olmuştur. Şimdiye kadar 34 kişinin öldüğü ve bir çok kişilerin de yara- landığı anlaşılmıştır. 50,000 kişi kar. ları kaldırmakla meşguldür. İsviçrenin protestosu Alman tahakkümü altında bulunduğu protesto edildi Brne 26 (AA.) — Londra ve Vâ- şingtondaki İsviçrenin diplomatik mümessilleri, İsviçrenin Almanyanın. tahakkümü altına girmekte olduğu İngiliz ve Amerikan gazetelerinde çıkan haberleri protesto etmeleri için talimat almışlardır. Bu haberleri veren Amsrikan gazeteleri- ne bu şekilde makale yazanın Al- manyadan hicret elmiş bir Yahudi olduğu tahkikat neticesinde anlaşıl-