29 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

29 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Japon siyaseti Çini parçalamak istiyor Mareşal Şan - Kay - Şek Çinlilerin sonuna kadar harb edeceklerini söylüyor Şunking 28 (A.A.) — Umumi karar- “ gühta toplanan Komintang kongre- | sinde söz söyliyen mareşal Şan-Kay- | Şek, demiştir ki: | «Prens Konoyenin 22 kânunuevvel- İde yaptığı beyanat Çinin politik be- | kımdan inkisama uğratılmasını istih- © daf edin Japon entrikalarını sarih su- © vette göstermektedir. Tokyonun son “teklifleri, Çin milletine düşmanın he- || defleri hakkında tam mâlümat ver. mekte ve milleti her türlü uzlaşmayı “bir tarafa birakarak sonuna kadar | mücadele azminde daha ziyade kuv- “ vetleştirmektedir.> © Mareşal, bundan sonra halkçı poli- © tik konsey reisi Mavanşingovey'in Ha- 'noy'a gitmesinin Japonlarla sulh şe- | raiti görüşmeleri yapmağı istihdaf et- | fiği hakkında yabancı memleketlerde dolaşan jşayiaları yalanlamış ve mu- maileyhin sırf sıhhi sebeplerle ve te- davi edilmek üzere Hanoy'a gittiğini tasrih etmiştir. Londra 28 (A.A.) — Prens Konoye- nin son beyanatı hakkında tefsiratta bulunan 'Times gazetesi, hülâsa ola- rak diyor ki: “Japonya tarafından şimdi ileri sü- rülen barış şartlarının, anlaşmazlığın başındaki şartlardan farkı yok gibi- dir, Şimal Çini ile Mogol koridoru mevzuubahistir. Çinin daha fazla kaybedecek yeri kalmamıştır. Elde kalan az bir şey de belki Japonların eline geçecektir. Amerika teşebbüsü ile Çine açılan Amerikan ve İngiliz kredileri, bu iki memleketin Çindeki menfaatlerini müdafaaya karar vermiş olduğu ma- hiyetinde telâkki edilebilir.» ğ Fransa hariçten 3,5 milyar frank istikraz etti 'Bu istikrazı Isviçre ve Hollanda bankaları yüzde 4 faizle verdiler Paris 28 — Fransiz Maliye Nazırı B. Reynaud, radyo ile söylediği nulukta, “Daladier Kabinesi tarafından takip edilen kalkınma siyasetinin şimdiye kadar verdiği neticeleri anlatmış ve “demiştir kiz «Yabancı bankalar gruplarile, ge- > nişliği bakımından şimdiye kadar mis- li görülmemiş ayrı bir operasyonda — yaplık, Bu muamele, başta Mandels- son bankası, Hollanda Ticaret banka- sı, İsviçre Kredi bankası ve İsviçre - ikaları sosyetesi olmak üzere, Hol- landa ve İsviçre gruplarile yapılmış- tır. Bu suretle Hollandada ve İsviçre- de yüzde 4 faizli bir Fransız Devlet is- jtiki piyasaya (arzolunacaktır. 95 üzerinden çıkârılâcak olan bu İstik- raz 30 seneliktir. Bu istikraz, Hollanda, İsviçre ve (Amerika piyasalarında demiryolu istikrazlarını tahvil edecektir. Tahvil edilecek istik- razların faizleri yüzde dört buçukla yüzde 6 buçuk arasında tahavvil et- mektedir. Hazine bu suretle de büyük kâr temin etmektedir. Bu istikrazın haddi, 175 milyon florin, yani üç bu- çuk milyar franktır, Refah devirlerin- de bile Fransiz hazinesi bu ehemmiyet- te ve bu derece iyi şeraitte bir tahvil muamelesi yapmamıştı. Bu neticeler, yeni politikanın işle- meğe başlamasındanberi geçen altı hafta içinde alınmıştır.» Bir nahiyeninSlovak halkı Macarlara karşı ayaklandı - Karakola Sopa ve bıçaklarla hücum ettiler Macar ojansı bildiriyor: Resmen tebliğ edilmiştir: Macaristana edilen Nagysurany Slo- vak halkı 24 kânunuevvelde bir gece ya- ğin battı hareketi bir şekil alınca jandai ma tezahüratçıları dağıtmıştır. Sabahle- yin, gene Ayinden sonra Slovak belk, bu sefer sopa ve bıçaklarla, tekrar jandarma karakolunu tehdid etmiş ve Jandarma ha müracaata mecbur kalmıştır. Teza- çılardan bir ölü ve bir kaç yaralı vardır. o Bu Yaka münasebetiyle salâhiyettar (car mahfillerinde şu beyanatta bulu- ulmaktadır: Süveyş kanalı Mısır kanal üzerindeki hak- k larını koruyacak Kahire 28 (A.A) — D.N. B. bildiri- Abdülfettah Yahya paşa, Mısırın Süveyş kanalı meselesindeki hattı ha- 'reketi hakkında mecliste beyanatta bu- 'ak şimdiye kadar bu hususta en- müzakere yapılmadığını hükümetin Mısırın hukukuna do- ınulmamaesını dikkatle takip edece- fini bildirmiştir. Mohammed Mahmud paşa da bir ga- zeteye verdiği mülâkatta, Mısırın Sü- ! «Evvelemirde şurası tesbit edilmelidir? İ ki, 24/12 tarihine kadar Nagysurany'de Asayiş kan dökülmeden temin edilebilmiş, | fakat ertesi gün Slovak halk silâhla jan- darmaya taarruz eylemiştir. Bu müessif İ hâdise, Nitra şehrinden idare edilen ve Nagysurany'nin Çekoslovakyaya iadesine matuf bulunan tahrikâtın neticesidir. Keza buna benzer tahrik Komjal nahi- yesinde de yapılmış ise de mesele kan dö- külmeden halledilebilmiştir. Macar makamlarının elinde tahrikâtın mevcudiyetini isbat eden vesikalar vardır. Daha dün Prasburg ve Beztrecebanya rad- yolarında Nagysurany sakinlerinin Çe- koslovakyaya bağlanmalarını haklı olarak istediklerini bildiren Slovak dirijanları Macar - Slovak münasebetlerine asia İyi bir bizmetie bulunmamaktadırlar » Kuru patırdı Moskova 28 (A.A.) — «Journal de Moscou» Ukrayna meselesinden bah- sederek ezcümle diyor ki: «Almanya bir Ukrayna meselesi icat etmek istiyor. Almanya, ortada yeni hiçbir hâdise olmağığı halde Po- lonya Ukraynası meselesini münaka- şa etmek arzusunu gösteriyor. Sovyet Ukraynasından da bahsedilmek İste- niyor, Fakat bu hususta sebebi ko- “ Jayca anlaşılabilecek bir tereddüt iz- har olunuyor. Filhakika Sovyet Uk- raynası Sovyetler birliğinin en zen- İ gin .cümhuriyetlerinden biridir ve zaptı imkânsız kuvvetli bir istihkâm- dır. Esasen orta ve cenubu şarki Avru- pasını istihdaf eden başka emelleri gizlemek içindir ki Ukrayna meselesi afvafnda hu nasviyat vamlıyar. Par . Yeni kanunlar Dün Meclise iki kanun projesi verildi Ankara 28 (Telefonla) Hükümet hususi kanunlarına müsteniden an- cak ecnebi memleketlerinden müba- yaası lâzım gelen eşyanın eksiltme ve artırma kanunu hükümlerine ta- bi tutulmadan satın alınmasını ka. rarlaştırmıştır. Bu hususta hazırla. nan kanun projesi bugün Büyük Mil- Jet Meclisine verilmiştir. Ankara 28 (Telefonla) — Gümrük ve İnhisarlar umum müdürlüğü 1938 yılı bütçesine müskirat ve şarap fabrikaları Oinşaatı için konulan tahsisattan 150 bin liranın indirilerek sergilere iştirak faslına münakale suretile ilâvesi hakkındaki kanun pro- jJesi bugün Büyük Millet Meclisine ve- rildi. Memurlar kanunu Yeni proje terki ediliik üzere Vekâletlere gönderildi Ankara 28 (Telefonla) — Başvekâ. let müsteşarı B. Kemalin reisliğinde toplanan müsteşarlar komisyonunca tetkik olunan memurlar kanunu pro- jesi müsteşarlar tarafından bir kere daha ayrı ayrı tetkik edilecektir. Ka- nun projesi bugün Vekâletlere gön- derilmiştir. Yeni projeye göre, memurlara ait bütün hükümler bir araya toplana- cak ve bir ana kanun vücuda getiri. lecektir. Hariciye Vekâletine alınacak memurlar bügün belli olacak Ankara 28 (Telefonla) — Hariciye Vekâletine alınacak memurlar için yüksek mektep mezunları arasında açılan müsabaka imtihanı. evrakını tedkik eden komisyon vezilesini bitir. miştir. Kazananlar yarın (bugün) belli olacaktır. Spor bölgesi başkanlıklarına tamim Ankara 28 (Telefonla) Beden terbi- yesi umum müdürlüğü tarafından spor bölgesi başkanlıklarına yapılan bir tamim ile yüksek mektep talebele- ri ile diğer talebelerin spor klüpleri ile olan alâkalarının 1 kânunusaniye ka- dar kesilmesi ve neticenin umum mü- dürlüğe bildirilmesi istenmiştir. Mekteplerde spor yurdları Ankara 28 (Telefonla) — Mek. teplerde spor yurdları tesisi hakkın- daki nizamname son şeklini almıştır. Buna göre her mektepte sporun her şubesi İle meşgul olmak üzere birer spor yurdu vücüde getirilecek ve ta- lebelerin bu yurdlara devamı mecburi olacaktır. B. Ponsot hareketini tehir etti Ankara 28 (A.A.) — Yarın Ankara- dan ayrılması mukarrer olan Fransız büyük elçisi B, Ponsot gripten rahat- sızlığı dolayısile hareketini birkaç gün tehir etmiştir, Yeni Genyönkurul ilk top- lantısını yaptı Ankara 29 Cümhuriyet Halk Partisi yeni Genyönkurul heyeti bu- gün Dahiliye Vekili ve Parti genel sekreteri B. Refik Saydamın başkan- tığı altında ilk toplantısını yapmıştır. Toplantıda Parti program ve ni- zamnamesine göre işlerin tedviri ve Genyönkurulun mesai tarzı ve vazi- İe taksimi yapılmıştır. Eski azaların şimdiye kadar meşgul oldukları va- zifeler ühdelerinde kalmış, yedek aza- lığa doktor Fikri gelmiştir. B. Cevdet Kerim neşriyat, Nafi Atuf Halkevleri, Mümtaz Ökmen teşkilât işlerile meş- gul olacaklardır. Bir Alman vapuru battı Gdynia 28 (A.A.) — Telsiz telgraf alıcı istasyonları dün akşam Botine körfezinde üminsiz bir vaziyette bu- Yunan Funken Branden ismindeki Al man vapurundan imdad işaretleri al- mışlardır. 2030 a doğru vapurla her türlü ir- Hihat kesildiği, nin biraz son , 29 Kânunuevvel 1938 Son dakika Fransanın italyaya verdiği notanın metni Fransa bugünkü vaziyetten mütevellid mesuliyeti Italyaya tahmil ediyor Lonra 29 — Fransa, İtalyanın no- tasına vermiş olduğu cevabın metnini İngiltere Hariciye Nezaretine tebliğ etmiştir. Fransa notasında diyor ki: 1 — 1935 tarihli İtalyan - Fransız itilâtı Fransız meclisi tarafından ka- bul edilmiştir. Eğer itilâf tasdik edil memiş ise kabahat İtalyaya düşüyor. 2 — İtalya, itilâftm kendisine bah- şelliği bazı avantajları elde etmşitir. 3 — İtalya ile Fransa arasındaki bugünkü vaziyetten mesul biri varsa © da İtalyadır. Fransa taahhüdlerine tamamile sadık kalmıştır. Diğer taraftan Fransa hükümeti B. Chamberlâynın Romaya seyahatinin arifesinde İtalya hükümeti ile mat- buatı, Fransaya karşı vaziyetini ve Ji- sanını tamamile değiştirmedikçe İtal- yaya hiç bir tavizde bulunmıyacağını İngiltereye bildirmiştir. Bir İtalyan gazetesinin neşriyatı Koma 29 (A.A.) — Yarı resmi «Gior- nale d'İtalias Fransız - İtalyan müna- sebetlerini tahlil ederek şöyle yazıyor: Tunus bir Fransız toprağı sayıla- maz. Burası sadece Fransanın hima- yesi altına girmiş bir memlekettir. Bi- naenaleyh bütün devletler ve bilhassa İtalya bu himaye rejimi mevzuubahis olunca hak iddia edebilirler, Fransız siyaseti Akgenizdeki muvazeneyi boz- mak tehlikesini göstermektedir. FİL hakika Fransa 'Tunustaki İtalyanla- rın vaziyetini değiştirmeğe çalışıyor. Fransızların istediği Tunustaki İtal- yanları Fransızlaşlırarak ortadan kal dırmaktı. İtalya bütün vasıtalara mü- Tacaat ederek oradaki İtalyanların im hasına mâni olacaktır. Diğer taraf- tan Fransiz devlet adamları unutma» malıdır ki, İtalya Tunus üzerindeki Fransiz himayesini ancak oradaki , İtalyanların haklarına katiyen'riayet edilmek şartile kabul etmişti. Halbuki Fransürnın Tunusu ilhak yoluna gir. diğini müşshede ediyoruz. Suriye Hürriyet partisi Fransayı tehdid ediyor Suriye meclisi bir ay kapatıldı, Fransa matrut Suriye reislerinin avdetine müsaade etmiyor Berut 29 (A.A) — Suriye Hürriyet partisi reisi Azme, Fransaya hitaben | neşrettiği bir açık mektupta Fransa- nın şimdiye kadar Surlyeye karşı ta- kib ettiği siyaseti değiştirmesi lâzım- geldiğini ve Suriyenin de Fransaya karşı olan siyasetini değiştirmek mec- | buriyetinde kalabileceğini beyan ede- Yek diyor ki: | «Suriye bundan böyle ne siyasi en- | trikslara, ne de her hangi bir cenebi tahakkümüne katlanamaz. Fransa Suriyeyi düşmanlarla birleştirmek üzere Fransanın başına bir felâket istemeğe (o sevketmemelidir. Bugün Suriyede hürriyet bayrağını açmağa hazır binlerce ve binlerce genç var- dır» Şam 29 (A.A.) — Mebusan meclisi bir ay müddetle tatil edilmiştir. Bu ka- rar Fransız parlâmentosunun Siyasi vaziyeti ancak yeni Fransız komiseri- nin muvasalatinden sonra tetkik ct- mek istediği suretinde tefsir edilebi- lir. Kahire 29 (A.A) — Selâhiyettar menbalardan öğrenildiğine göre, ev- velce Suriyeden tardedilmiş olan Arap rüesasının tekrar Suriye veya Lübnana dönmelerine Fransa hü- kümeti katiyen müsaade etmemek- tedir. Ingiltere, Bulgaristana yalnız yarım milyon sterlin kredi açıyor Londra 29 — İngilterenin Bulge- ristana bir kredi açmak için iki hü- kümet arasında cereyan etmekte olan müzakereler, Merkezi Avrupada siya- si vaziyetin aldığı şekil üzerine şek- lini değiştirmiştir. | Filistin kıyamı Filistinde İngilizlerle şiddetli bir müsademe oldu Kudüs 28 (A.A.) — Arap çetecileri bir nakliye koluna refakat eden bir zırhlı otomobile ateş açarak otomo- bilde bulunanların dördünü de yara- Jamışlardır. Nasıra polis karakoluna da ateş edilmiştir. Ayni zamanda Nablus - Tulkerim yolu üzerinde İngilizlerle Araplar arasında şiddetli bir müsade- me olmuştur. Berbera civarında demiryolu Arap- lar tarafından bomba İle tahrip edil miştir, Irak Başvekili Londraya gidecek Berut 28 (A.A.) — «D.N.B.» Ya. kında Londraya gidecek olan yeni İrak Başvekili Nuri Said paşanın Şam- dâ tevakkuf edeceği ve Suriye hükü- metinin kendisinin şerefine bir resep- siyon vereceği bildirilmektedir. Nuri Sald paşa Londrada Filistin : hakkında İngiliz hükümeti. İngilterenin. bidayette Bulgariste- na bir kaç milyon ingiliz liralık bir kredi açınası düşünülmüş iken, şimdi Bulgaristana yalnız 500,000 ingiliz İ liralık bir kredi açmasına karar ve- rilmiştir. Mareşal Göring Romaya gidecek Londra 28 (A.A.) — Daily 'Tele- graph gazetesi, B. Goeringin Musso- sini - Chamberiain görüşmelerinin netayicini anlamak Üzere Romaya ikincikânum ayının sonunda gidece- ğini haber vermekte ve B. Chamber- Jain ile Lord Halifaxın Romaya gider- ken Parise uğramalarının mühetemel olmadığını ilâve etmektedir. Amerikada görülmemiş soğuklar Nevyork 29 — Şiddetli bir kar fırti- nası başlamıştır. Soğuk görülmemiş derecededir. Soğuk Minezota'da sıfi- rın altında 58 dir. Japonyada mabed'eşyası harp levazımı haline getirilecek Tokyo 29 (A.A.) Japonyanın 73,000 budist mabedi bütün vazolarını, şamdanlarını ve diğer kapların, harp > levazımı yapılmak üzere Harbiye Ne-