29 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

29 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

429 Künunucvrel 1938 AKŞAMDAN AKŞAMA “Hak bellediğin bir yola yalnız gideceksinl,, Falih Rıfkt Alay, şu cesurane söz- leri söyledi: “Asfalt üstünde ruhsuz bir şehirde Fakat itiraf etmeli ki hemşehriler itnda bu sözlere kızacaklar da çok- ur. Falih Rıfkı Atay'da ötedenberi hay- tan olduğum bir hususiyet, bütün ya- || “larını bir felsefi üslüp dahilinde yaz- Masıdır: Daima tahmin edersiniz ki, Ülânca mevzu etrafında şarkvari dü- #ünceden en uzak mütalâayı söyliye- tektir, Ondaki endişe, kendi fikrini Yaymaktır; yoksa halkın bir takım İetlerine, geri kalmış hislerine mü- e değildir.. O da bilir ki, aksi Soktai nazar, demagojiye daha müsa- «Her iş bitti de konservatuar mı kal. Pu diye buram buram yazınız. <— Hay Allah razi “ylemiş bak!.. ğı evvelâ yapılsın! Ondan sonra rvatunr... Hattâ hiç de yapılma. Mi ne olur?... Radyo dinliyoruz a... « di- Yecekler çoktur Pakat bir münevverin vazifesi, bu hislere hizmet etmemektir. Medeni ce- ortaya atılmış, «hak bellediğin bir yola yalnız gideceksin!» tarzında etmektir, Büyük inkılâpçılar, büyük icraatçı- Be “halk zevki ve sevki tabiisi budur, le yapalım!» diye hareket etme- pöslerdir. «Halk öyle değil, böyle olmas * öyle değil böyle düşünmeli! diye lar, insanları kendi düşünce. Etine, göre tekâmül ettirmişlerdir. Ömer Seyfeddinin bir hikâyesi var. Ür: Muallim, sıtma ile mücadele ef- Mekten âciz kalır. Kuyuya kinin dö- erken köylü tarafından «Ciirmümeş- had, halinde yakalanır, Mer zaman: >> Halk böyle istiyor! “mek kabil değildir. Demokrasi iyi şeydir. Fakat demok- halkın iyi veya kötü her insiya- olsun! «diye boyun e Bravo! Kütlelere yüksek dikirleri, hisleri aş nak, için çalışmak, hattâ bu oğurda Mek sarfederken, -yelev muvakkaten- Mbüleriğini kaybetmek tehlikesini almak... Halkçılık hesapları için- bu da vardır. » dememeği de icap etti. (Vâ-Nü) emme ana sere Aa EEE Dölümcülerin bir müracaatı Döküm sanayii ile meşgul olan kü- Sik sanayi erbabı Belediyenin hakla- Ada verdiği bir karara itirazla, alâ makamlara müracaatte bulun- İn . Dökümcüler Nuruosmani- y Çemberlitaş civarında toplan» N *ardır, Ocaklarında maden kömü- Yakarak çalışmaktadırlar, Beledi- bu semtte altmış dükkânı bulan dö- tiçcülere o civarı kirlettiklerini ileri Tek, badema maden kömürü yak- Maralarını tebliğ etmiştir, Bunun üzerine Madeni sanatkârlar yeti vaziyeti tedkik etmiş ve baş- ir madde yakabilmelerine madde- İmkân görememiştir. Belediye, ti tedkik etmektedir. ŞEHİR HABERLERİ Hileli yağ 200 nümuneden biri şüpheli görüldü Sanayide kullanılan bir nevi yağın zeytinyağlarına karıştırılarak satıldı- ğı hakkında, Veli ve Belediye reisine yapılan ihbar üzerine Vali tarafından verilen emirle cumartesi günü erken» den Eminönü piyasasındaki bakkal ve yağcılardan 38 nümune alınmıştır, Şehrin diğer semtlerindeki bakkalla- | ra da teşmil eğilen bu kontrol netice- sinde düne kadar 200 küsur nümüne Belediye Kimyahanesine gönderilmiş ve her nümune ayrı ayrı tahlil edil- miştir. Alâkadar makamlardan yaptığımız tahkikata göre bu tahliller neticesin- de, mevzuubahis makine yağının bu zeytinyağlarına karıştırıldığına delâ- let edecek sarih bir şey bulunmamış- tır, Ancak nümünelerin birinden şüp- he edilmiş, bunun iki defa daha tahlili muvafık görülmüştür, Maamafih, Belediye hekimlerile za- bıta memurları tedkiklerine devam edeceklerdir, Gorap fabrikalarında hummalı faaliyet İngilterenin bizden çorap ala- cağı haberi çorapcıları gayrete getirdi İngilterenin Türkiyeden kadın Ç0- rabı alacağı haberi piyasada büyük alâka uyandırmıştır. Bu memleket, iHtbalâtı geniş tutarsa vasati olarak ayda 50,000 çift çorap sipariş edecek- tir. Mevcud fabrikalarımız da bugün- kü çalışmalarile ayda ancak bu kw dar çorap çıkarabiliyorlar. Bunun için çorap fabrikaları tesi- sallarını genişleterek (faaliyetlerini arttırmağa karar vermişlerdir. Diğer taraftan, aralarında mütead- did toplantılar yaparak müştereken hareket etmek suretile Avrupadan çorap mütehassısı getirmeğe - karar veren fabrikatörler, muhtelif memle. ketlerdeki mütehassıslara teklifler yapmışlardır. Bir çorap mütehassısı bugünlerde İstanbula müteveccihen hareket edeceğini telgrafla bildirmiş» tir, Bu mütehassıs çorap fabrikaların- da gezecek ve icab eden ıslâhat için derhal hazırlıklara başlıyacaktır. Mü- tehassıs ayni zamanda fabrikalarda teknisyenler yetiştirmeğe çalışacaktır, Maslak yolundaki otomobil kazası Maslak yolunda 1736 numaralı bir otomobilin parçalanmış ve sahipsiz olarak bulunduğunu dün yazmıştık. Zabıtaca yapılan tahkikat şu neticeyi vermiştir: Otomobil, Büyükdereden gelirken patinaj yaparak bir ağaca çarpmış ve bu çarpma neticesinde az çok hasara uğramıştır. Otomobil- de bulunan iki kişi yaralanmağıkları gibi, içinde de Saadet namında bir ka- dın yoktu. Hâdise nlelâde bir kazadan ibarettir, Haklı şikâyetler Zincirlikuyu - Yi ıldız yolu Maslakta Zincirlikuyu ile Yıldız arasındaki yol tamir edümekledir. Fakat başlangıcına bir işaret kon mamiş. Otomobiller bir kilometre Kadar ilerledikten sonra, silindir. lerde makinistlik ettiklerini söyle- yen işçiler insanın karşısına çiki- yor: — Buradan geçilmez! Geri! - Emrini veriyorlar. Bunu kendilerine bir eğlence yaptıkları anlaşılmaktadır. Tamir edilen bir yola mutlaka «Geçile. mez!» lâvhası konulmalıdır. Kadın cesedi Kasımpaşada havuzların yanında bulundu Zabıta, dün yeni bir cesed tahkika- tıns el koymuştur. Dün sabah saat dokuzda, Deniz. bankın Kasımpaşadaki Havuzlar ida. resindeki işleri başına gelen amele, çalışmağ'a başladığı 'bir sırada, bir numaralı havuzun örilerindeki beton taşlara dayanmış bir kadın cesedi görmüşlerdir. Ölümü üzerinden Henüz çok gün geçmediği yüzünden anlaşılan bu ka- dın cesedi, derhal zabıtaya bildirilmiş, bir taraftan Kasımpaşa merkezi, di- ğer taraftan emniyet direktörlüğü ikinci şubesi tahkikata el koymuşlar, Ayrıca nöbetçi müddelumumiliği ile adliye doktorluğu da haberdar edil. mişlerdir. Cesed, denizden çıkarılmış, O civarda bir yerde muhafaza altına alınmıştır, Cesedi ilk gözden geçirenler, bunun kırk, kırk beş yaşlarında kadar ci- dukça güzel bir kadına ait olduğunu görmüşlerdir, Şimdiki halde, cesedin hüviyetinin tesbiti için çalışılmaktadır. Ayrıca morga kaldırılarak otopsi yapılacak ve ölümün hakiki mahiyeti, hâdisede bir cinayet olup olmadığı tesbit edi- lecektir. Asılsız bir haber Dün iki refikimiz, Sovyet Rusyaya gönderilen 15 ton yapağının bozuk çıktığından, geri gönderildiğini, Sov- yetlere satılmış olan mallar arasında daha da bozukları bulunduğunu, key- fiyeti tedkik için bir komisyon kurul- duğunu yazıyorlardı. Bu haber dün piyasada büyük tees- sür uyandırmıştır. Türk ticaret emti- asının dış piyasalarda itibarını boza- cak mahiyette görülen bu havadisin katiyen aslı yoktur. Sovyet ticaret mümessiliği mali iş- ler dairesi de bu havadisten haberi ol- madığını söylemiştir. Memlekelimiz- den Sovyet Rusyaya gönderilecek ih- racat eşyasını mübâyaa edecek başka hiçbir teşekkül bulunmadığına göre, bizzat Sovyet ticaret mümessilliğinin bu haberden malümatı olmadığını söy» cirleri de bu hususta ademi malümat . Bir kat kaldırım, bir kat beton, Ekmek işi İstişare heyeti fı- rıncıları ve değir- mencileri dinledi Şehrin iktisadi işleri etrafında Belediyece alınacak tedbirler etrafın- da fikir ve mütalâaları alınmak Üze- re teşkil edilen İktisadi istişare heyeti dün de ikinci toplantısını yapmıştır. Ticaret odası umumi kâtibi B. Cevad Nizami de ilk defa olarak bu toplan- tıya iştirak etmiştir. Dünkü toplantıya şehrimizdeki fı- rıncılaria değirmenciler davet edile- rek kendilerinden ekmek işleri etra- fında bazı izahat alınmıştır. Heyet, fırıncıları ve değirmencileri dinledik- ten sonra dağılmış ve Belediye İktisad müdürü B, Asım Süreyya fırıncılar ve değirmencilerile temaslarına devam etmiştir. Belediye, ekmek işini esaslı suretle halletmeğe karar verdiğinden, İstişa- re heyeti dünden itibaren bu işle meş- gul olmağa başlamıştır. Belediye, ekmeğin kalitesini düzel- terek daha beyaz çıkartmak ve ayni zamanda satış fiatini ucuzlatmak için araştırmalar yapmaktadır. Keçi yavrusunun sebep olduğu cinayet Katil 12 sene ağır hapse mahküm oldu Çatalcanın Yeniköyünde Abidin adında biri çoban Recebe üç keçi yav- rusu vererek bunları otlatmasını söy- Yemiş, aradan birkaç gün geçince Re- cep keçi yavrularından birini dağda kurt parçaladığını ve yerine başka bir yavru vereceğini söylemiştir. Fakat Abidin buna inanmamış ve mutlaka kendi keçi yavrusunu istemiş, bu yüz- den aralarında çıkan kavgada Abidin bir sopa ile Recebin başına vurmuştur. Bundan hiddetlenen çoban Recep te tabancasıni çekip Abidini iki yerinden yaralıyarak öldürmüştür. Dün ağırceza mahkemesinde yapı- lan muhakeme neticesinde Abidinin haksız tahriki de göz önünde tutula- Tak Recebin 12 sene ağır hapsine ve müebbeden fâmme hizmetlerinden mahrumiyetine karar verilmiştir. Çocuk bahçeleri Vali ve Belediye reisi B. Lütfi Kır- dar, şehrimizde açılması kararlaştırı- lan Çocuk bahçelerinden evvel, bahçe itlihazına elverişli bulunan ilkmektep avlularının bahçeye tahvilini müna- sip görmüştü. Maarif müdiriyeti, bü- tün mektepleri tedkik etmiş ve bah- çeye çevrilmesi münasip olanları tes- bit etmiştir. Bu suretle İstanbul birin- ci, Fatih 13 üncü ve 40 ımcı, Cibali 63 üncü, Eyüp 36 ncı, Beşiktaş 20 nci, Üsküdar 22 nci ilkmekteplerin avlu- ları genişletilerek bahçe haline konu- Jacaktır. Bu bahçelerin tanzimine ya- kında başlanacaktır. Saat hırsızı Tophanede oturan sabıkalılardan İbrahim, Çarşı içinde Kemal isminde birinin cebinden saatini aşırırken ya- verilmiştir. ».. Denebilir ki bu yol, erer) Düdük ve yeni sene İçinde bulunduğumuz senenin son günlerini geçiriyoruz. Her yıl sonun da olduğu gibi 1938 den de uzun uzun şikâyet edeceğiz. Onun için de: — İyi ki gitti. Bize az mı heyecan geçirtmişti. Az mi muharebe korku- ları içinde yaşamıştık?.. diye yaka sil. keceğiz. 1938 den şikâyet eder dururken bir yandan da 1939 için, her yeni sene hakkında olduğu gibi, bir takım iyi temennilerde bulunacağız. Diyeceğiz ki: — Yeni sene muhakkak uğurlu ge lecektir... Zaten şeklinden de belli... 1939 insana oğurlu bir rakam gibi ge- liyor... Lâkin işte her sene yeni yıl başlar- ken bulunduğumuz bu gibi temenni- lerden sonra, gene her sene sonu ge- lince şikâyet ederiz... «İnşallah oğur- ludur» diye başladığımız seneyi «Ne oğursuz şeymiş!» diye bitiririz. Yeni sene başlarken bu gibi temenniler ga- liba insan ruhundaki ezeli teselli ihti- yacından doğuyor. Mani meşhur: «Söy- le tatar ağası... Yalan olsa da anlat...» sözü gibi... Dünyanın her tarafında yeni sene başlarken insanlar oğur telâkki ettik. leri bazı şeyleri yapar. Meselâ bir çok yerlerde düdük çalarlar, Xeni seneye düdük çalarak girmek meraklılarının başında Amerikalılar gelir, Geçen sene başı gecesi Yeni Dün. yada bütün caddeler, meydanlar ek lerinde bir takım teneke, mukavva, ince tahtadan yapılmış düdükler bu- lunan insanlarla dolu idi... Saat on iki. ye doğru artık düdük sesleri ayyuka çıkıyordu. Bazı genç kadınlar yolda tanımadıkları kimselerin kulaklarıma düdük öttürüyorlardı. Bu da bir nevi oğur telâkkisi idi. Ye. ni dünya gece yarısı eski seneden yeni seneye düdük sesleri ile geçti. O zaman Amerika gazetelerinden bi. ri şöyle bir yazı yazmıştı: «Madem ki düdük çalmakta bir oğur vardır. Bari yeni sene girerken harp patlamak ihtimali olan memle- ketler de düdük çalsalar...» Gazetenin bu yazısına Amerikanın meşhur siyaset adamlarından biri ce- vap verdi: — Dünyanın vaziyeti o kadar kari- şık ki ne kadar düdük çalınırsa çalın. sın para cimez. Hakikaten öyle... Eğer dünyanın üzerini saran kara bulutlardan kur- tulmak için, işimiz düdüğe kaldı ise vay yeryüzü sakinlerinin haline... Hikmet Feridun Es bnanessrsessmeaseemererne ee sene vereme Türk-Yugoslav afyon anlaş- * ması müzakereleri Türkiye - Yugoslavya afyon anlaş- ması müzakerelerine Toprak mahsul- leri ofisinin 'Taksimdeki şubesinde de- vam edilmektedir. Müzakereler çok ilerlemiştir. Yılbaşında anlaşmanın imzalanması muhtemeldir. Floryanın imarı geri kalmıyacak Floryanın satış bedeli olan 373 bin liranın yolların tamirine ve inşasma harcanacağına dair bir havadis ya- gılmıştı. Bu paranın yollara harcanması Floryanın imarını geri bırakacak de- ğildir. 373 bin lira esasen Floryanın imarma tahsis edilmemişti, Floryanın imarı için bütçede kâfi tahsisat mev- cuttur. Çizilen program dairesinde Floryanın imarına devam edilecektir.