11 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

11 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

az e : AKŞAM 1i Kânunusani 1939 Dün Geceki ve Bu Sahbahki Hakerler Hitler - Beck mülâkatında neler görüşüldü Bilhassa akdeniz meselesi konuşulmuş, B. Hitler Polon- yanın Okrayna hakkındaki endişelerini izaleye çalışmış Berlin 10 (A.A.) — Havas muha- birinden: Umumiyetle iyi malümat almakla maruf olan mahafik de öğrenildiğine göre Hitler le Beck, Berchtesgaden görüşmeleri osnasında bilhassa Akdenize müteallik mesele Jerie meşgul olmuşlardır. Bu mahafile göre Hitler, Polony&- nm Ukrayna hakkındaki endişelerini izale etmeğe çahşmış ve burada zan- nedildiğine göre 1939 senesinin başlı. ca meselesi olan müstemlekeler mese- lesinde Polonya ile Almanyanın men- Yaatleri müttehid olduğuna işaret ei- miştir, Varşora 10 (AA) #Gazeta Polska» nın Berlin muhabiri emin bir membadan aldığı şu malümiatı bildiriyor: «B. Bitlerie B. Beçk arasında Berchr nasında samimi bir hava içinde umu- mi vaziyet gözden geçirilmiştir. Bazı mahfiller tarafından son zamanlarda Almanyanın Avrupanın şarkındaki siyasi emelleri hakkında işaa edilen mübalâğalı haberler bu ziyaret esna- sında teeyyüd etmemiştir.» Muhabire göre iki hükümet aralâ- rındaki iyi komşuluk münasebetleri- ne ehemmiyet vermeğe devâm elmek- tedir. Çek buhranı dolayısile tahad- 'düs eden yeni vaziyet bu Münasebet lerin inkişafina mâni olmuyücaktır. Alman Hariciye Nazırı Varşovaya gidiyor Berlin 10 — Hariciye Nazırı von Kimi bu kış içinde Varşovaya Polonya ve Macaristan Çekoslovakya hükümetinden tarziye İstiyorlar Karpatlaraltı Rütenyasında bir Polonya konsoloshanesi taşlandı Varşova 10 (A.A) — «Pragdan Pat ajansına bildiriliyor.» Dün saat 13 te Karpatlarallı Ru- tenyasında kâin Sevlius'de şefleri ta- rafından sevkedilen bir Karpatlaraltı milis müfrezesi Polonya konsolasha- nesini taşlıyarak camlarını kıymıştır. Hadiseden haberdar edilen jandar- ma kumandanı nıüdahale etmek iste- memiş ve bu hareketini izah etmek için malyetindeki kuvvetin hizmete müteallik işlerle meşgul olduğunu söylemiştir. Polonyanın Prag maslahaigüzarı Çekoslovakya Hariciye nezareti nez rolesto ederek Çekos- lovakya hükümetinin ve mahalli Kar- patlaraltı hükümetini, ver» vatgü- zar bu ükümetlerden yalnız biri tar | rafından tarziye verilecek olursa bu- nun kâfi addedilemiyeceğini ilâve et- miştir. Budapeşte 10 (A.A.) — Mücaristan «hükümeti Pragâaki maslahat; Macar topraklarının ni ih dolayısile Çekoslovak hüküme- tinden ısrarla tarziye istemeğe memur etmiştir. ! Sovyeller - Sovyet hükümeti şimdiye. | kadar Japonlara aid dalyan- ları müzayedeye çıkaracak Tokyo 10 (A.A.) — Domei ajansı na Moskovadan bildiriliyor: Svyet | hükümeti, şimdiye kadar Japonlara âit olup müddeti munkazi olan bü- | tün balık avı bölgelerinin Şubat ayı zarfında müzayedeye konulacağını | Japonyânın büyük elçiliğine tebliğ | etmiştir. Tramvay şirketi satın alma müzakereleri Nafin Vekâletile Tramvay şirketi ârasında yeniden başlıyacak müze Kere için Belçikalı murahhas B. Spes- yalin bu hafta içinde şehrimize gelmesi bekleniyor. Müzakerede Belediyenin de noktai nazarı izah edileceğinden, Belediye, ileri sürülecek noktaları ha- zırlamağa başlamıştır. Bu seferki müzakerede Belediyenin omurabhas Olarak kimleri seçeceği henüz belli | değildir. Belçika kralı Pariste Paris 10 (A.A.) Mütenekkiren | seyahat etmekte olan Belçika Kral | Teopold, saat 11,50 de Rivlera'dan bu- | raya gelmiştir. Kral, Belçika sefare- |k Hâlen mezun bulunan Macarista- nım Prag elçisi Wetistem ancak son hadiseler halledildikten sonra vazife- sine devam edecektir. . Macar maslahatgüzarına ve- rilen notada bitaraf mıntaka tesisi teklifi tekrar ediliyor Prag 10 — Çekoslovak Hariciye Ne- zareti, bugün Pragdaki Macar mas- lâhaigüzarına, Macar hükümetinin 7 kânunusani tarihli notası ile Ma- car eiçiliğinin 9 kânunusani tarihli nolasına cevap vermiştir. Çekoslovak üükümetinin notası, hâdiselerin tasfiyesi için bitaraf bir mıntaka tesisi hakkında dün yapılan teklifi tekrar eylemekte, kali hal sure- ti olarak iki hükümetin Viyanaya ha- kem kararına hürmet mecburiyetini hatırlatmakta ve bu hükmün hemen derhal ve kayıtsız şartsız olarak tat- biki icap ettiğini bildirmektedir. Çe- koslovak hükümeti, ayni zamanda, iki tarafın, her türlü silâhlı teşekkül- lerini hudut çizgisinden -1500 metre geriye çekmelerini yeniden talep et- mektedir. - Japonya (Emniyet sandığı Teşkilâtını ger genişletecek, An- karada da bir şube açacak Ankaru 10 (Telefonla) — İstanbul Emniyet sandığı 70 inci hesap yılını muvaffakıyetle kapatmıştır. Sandığa yapılan mevduat 23 milyona vaklaş- muştır. Her mali müesseseye nasip ol- mıyan bu yüksek tevdiat, Emniyet sandığının senelerdenberi tam bir mazbutluk ve İntizam dairesinde ça- lışmak suretile halkımıza telkin etti- gi itimad ve teveecühün eseridir. Öğrendiğime göre banka, teşkilâtı- nı genişletmek İçin Ankarada ve ica- bında Türkiyenin başka şehirlerinde Şube ve ajanlar açacaktır. Sahipsiz kaçak eşya Marsilyadan limanımıza gelen Al- y şilebinde sahipsiz kaçak eşya bu- Junmuştur. Gümrük muhafaza ve muayene memurları, vapur limana girer girmez, yaptıkları araştırmada erkek eldivenleri, kadın eşarpları, el- biselik kumaş, et Konserveleri ve er- kek muşambelarından mürekkep bir- çok kaçak eşya ele geçi Gemide bulunan kaçak eş hipleri henüz ele geçirilememiştir. Muhafaza teşkilâtı bu hususta tah- kikata devam etmekte, bazı kimseleri Balıkçıların kararı Torik fazla çıkarsa denize dökecekler Dün kefal çok çıktı, toptan 5 kuruşa satıldı — — Dün 60,000 çift, tor!k tutulmuştur. Bu balık akını karşısında satış müş- kilâtla yapılmaktadır. Limanımızda bekleyen İtalyan ve Yunan gemileri- nin hepsi torik yüklü olarak dün memleketlerine hareket etmişlerdir. | 'Torik içerde pek az satılmıştır, Torik bolluğu karşımda tedbir al mak üzere dün Balıkçılar cemiyetinde bir toplantı yapılmış ve bazı kararlar verilmiş ve dün akşamdan itibaren tatbikine geçilmiştir. Balıkçılar kendi aralarında muvakkaten bir birlik vü- cuda getirmişlerdir. Bugün de fazla torik çıkarsa müşterek hâreket, ede- rek fiati düşürmemek için balıkları denize dökeceklerdir. Dün toriğin çif- ti evvelâ 15 kuruşa satılmış, sonra 13 kuruşa düşmüştür, Kefal toptan beş kuruş Mevsimin en çok aranılan lezzetli balıklarından kefal karaya vurmuş tur. Toriklerin hücumuna uğryan kefaller bol bol yakalanmış ve böy- lece dün on binlerce kilo kefal balık- haneye sevkedilmiştir. Kefalm top- tan fiati kilosu 5 kuruşa kadar düş- müştür, Perakende fintler 10 - 125 kuruştur. Uskumru pek azalmış, dün hemen hemen hiç tutulmamışlır, Perakende fialler 40 kuruşa kadar yükselmiş- tir. Bununla beraber kefal tercih edil- diği için fatlerin düşeceği tahmin edilmektedir... Seçimleri ta tasdik olunan belediye reisleri Ankara 10 (Telefonla) — Bursa Beledi- ye relsliğine seçilen Neşet Kiper, Eskişe- hir Belediye seçilen Kâmil Kap- lanlı, Kırklareli Belediye relsliğine seçi- len Haşim Peksöz, Kırşehir Belediye rels- liğine seçilen Turgut Çopur, Malatya Be- lediye reiiliğine seçilen Mehmet Temelli, 'Tokat Belediye reisliiğine seçilen Remzi 'Topcan ve Yozgat Belediye reisiiğine se- çilen Sefer Eronat'ın seçimleri Bakanlar Heyetince tasdik olunmuştur. Katil Rıfat dün akşam yakalandı Bir müddet e di m veysi kadın. ve para i lı Rıfat, zabıta tarfaımdan am Rıfat Beyazıddan ge- lis memurları tarafın- dan görülerek yakalanmıştır. Rıfalın Samatyada Hüsniye admda bir ka- dınm evine gitmekte olduğu anlaşi- miştir, Tahkikat devam ediyor. Son dakika Chamberlainin hareketin- de ufak tefek hadiseler Ahali “İspanyaya silâh veriniz ,, diye bağırmıştır Londra 11 — Dün B. Chamberlain Romaya hareket ederken ufaktefek bazı hadiseler olmuştur. Başveklli teşyi için birikmiş olan ehali arasin- da bir işsizler grupu da vardı. İşsiz- lerini ellerinde tuttukları bayraklar- da: «Müssöliniyi değil, işsizleri, tes- kin etmelisiniz» cümlesi yazılı bulu- nuyondu. B, Chamberlain irene binerken ehali: «İspanyaya silâh veriniz» di- ye bağırnuşlardır. Polisler müdaha- le etmişler ve halkı dağıtmışlardır. Tunusta Italyan amelesine iş verilmiyecek Roma il — Tunusta çikan Tuniş Soir gazetesi yaziyor: Öğrendiğimize göre hükümet ve nafıa işlerinde artık İtalyan amelesine iş verilmiyecektir. Hükümet, bu yerleri Fransızlar ve Tu. nuslulara tahsis edecektir. Merkür gazete, İtalyanların Tunu- sa girmelerinin süreti katiyede mene- İ miştir. i i a Fransız meclisi yeni içtima devresine başladı intihap kanununun ıslahı lâyihası münasebetile hararetli münakaşalar olacak Paris 10 — Parlâmente bugün içti- ma, devresine başlamış, B. Herriot, büyük bir ekseriyetle reisliğe seçii- Parlâmentonun tasvbine arzedi- | lecek tedbirler meyanında intihabs tın stokuna yeniden kıymet takdir ve mili borcun tahvil. edilmesine müteallik mühim bir mali kanun vardır. Muhalefet mevkiinde bulunan sol | cenah, ihtiyarlar için tekaüdiye: ve | 30 ikinciteşrin grevcileri için affi İ umumi istemek surttiyle hükümete hücuma hazırlanmakta olup bilhas- | Amerika ambargoyu kaldıracak mı? Tetkikler yapan komite buna taraftar | İ Vaşington 10 (A.A) — Ambargö- nun kaldırılmasını tedkike memur komite raporunda «İspanya Cümhu- riyetine ait silâhlar üzerine mevzu ambargonun general Frankonun le- hinde olduğu için, bitaraflık gayesi Almanya ile İtalya arasında gizli askeri muahede yok Berlin 10 (AA) — Almanya “ile | İtalya arasında (gizli bir askeri mu- ahede akdedildiğine dair dün Daily Express tarafından neşredilen haber tekzib etdilmektedir? Danzig meselesi Üçler komitesi bu hafta içinde to toplanacak Londra 10 (AA TEE — İngiliz, Fran- siz ve İsveçli âzadan mürekkep olup Milletler cemyiet! tarafından Danzig | meselesile İş le memur edilmiş bulunan «Üçler komitesi> Cumartesi veya Pazar günü Cenevrede toplana- caktır. İyi malümaf alan mabafil, Polonya tarafından mevkiinde bıra- kılması tsleb edilmediği takdirde Mil- letler cemiyetinin Danzig'deki âli ko- miserinin geri çağınlacağıni tahmin İ etmektedirler... o, | tanda soğuktan ölenler Sofya 10 (Akşam) — Bulgaristan | hâlâ kar altındadır. Karın İrtifa: ba- | zı yerlerde bir metreyi geçmektedir. | Bildirildiğine göre şimdiye kadar Bul. garistanda bir ay içinde soğuktan 30 kişi ölmüştür. Bunların arasinda kadın ve çocuk ta ta vardır. Valiler arasında in değişiklik yapılacağı haberi doğru değil Ankara 10 (Telefonla) - Valiler arasında geniş mikyasta değişiklikler yapılacağı hakkında bazı gazetelerde haberler çıkmaktadır. Bu hususta kendisine müracaat ettiğim salâhi- yetli bir zat şunları söylemiştir: «— Bu neşriyat hiçbir esasa istinat etmemektedir. Değişiklik ancak Ve- kâletçe idari lüzum görülürse yapılır. Fakat bugün için böyle bir mesle mevzuubahis değildir.» Yeni posta telgraf merkezleri Ankara 10 (Telefonla) Posta, Telgraf ve Telefon umum müdürlüğü Aydın'ın Karanpınar nahiyesile Or- tüklar köyünde birer Posta, Telgraf merkezi açmıştır. Bulga Dün gece yangın çıktı Çakmakçılarda Küçük Yeni hanın ikinci katında Reşadın gömlekçi dük- kânından dün gece yangın çıkmış, bir ez düşte tahtası yandıktan son- sa İnlihabata aid ıslahat meselesi dolayısiyle çok şiddetli münakaşaler yapılacağı tahmin edilmektedir. İyi malümat alan mahafi, hükü- metin ucuz pare siyasetine kuvvet vermek ve bu hususa müteallik bir kanun, teklif eylemek niyetinde ol- duğunu beyan etmektedir. Salâhiyettar mahafil sermayele- Tİn avdet etmesinin ve yeri rüsum İle bütçe müvazenesinin temin edil mesinin milli borcun tahyiline ove Fransa bünkası tutan stoküna yeni- den kıymet takdirine medar olacağı" nı beyan etmektedir. Amerika yeniden tayyare yaptırıyor Bitaraflık kanunu etrafında münakaşalar devam ediyor Vâşington 10 (A.A.) — Salâhiyet- tar bir kaynaktan verilen malümata göre, B. Roosevelt, milji masraf hak- kında kongreye göndereceği mesaj- da yeni askeri tayyareler inşası İçin 360 milyon dolar ve Bahriyeye ait İ 90D tayyare inşası için de 45 milyon j dolar tahsisat istiyecektir. Vaşington 10 (A.A.) — Bitarafık kanununun taraflar ve muarızları meclise biribirile tezad teşkil eden takrirler vermektedirler: Demokrat Faddis ile Cümhuriyetçi All, bu ka- nunun iptalini istiyorlar, demokrat Ludlow ile Cümhuriyetçi Knustan ise yalnız muharipler için değil, barış zanıanında dabi silâh üzerine am- bargo konulmasını istemektedirler. Fransız | donanması 35 bin tonluk bir zırhlı denize indiriliyor Paris 10 (AA.) İntransiyeanl gazelesi yazıyor: Bahriye Nazırı B. Campinehi bu ayn 17 sinde Brest te 35 bin tonluk Richelien zırhhsı- rın denize indirilmesi merasimine başkanlık edecektir. Müteakiben ay- hı siniftan Clemenseau zırhlısı tez- güha konul: tar, Yeni bir tayyare rekoru Londra 10 (A.A.) — Yüzbaşı Per- ey'nin kumandası altındaki «İmpara- torluk havayolları: İdaresine men- sup Faleon tayyaresi Kroydon İle Brüksel arasındaki mesafeyi saatte vasati 250 mi! süratle 48 dakikada katederek yeni bir dünya ticaret rekoru yapmıştır. Falcon tayyaresi, yüzbaşı Percy'den maada 11 yolcu, 3 kişiden ibaret olan müretebatını ve bir ton ağırlığında posta paketleri taşımakta idi. Bu yük, bundan evvelki rekor esnasında nak- ledilen yükün aynıdır. Fakat o zaman ayni mesafe 53 dakikada katedilmiş idi, İnkılâp müzesi önündeki dükkânlar Beyazıtta İnkılâb müzesi binasi mn önündeki kırtasiyeci dükkânları- nın istimlâk muameleleri yakında ikmal edilecektir. Bu dükkânlar yık- tırıımcıya kadar İnkilâb müzesinde- ki tasnif işleri de tamamlanacak ve müze İle içindeki kütüphane halka açılacaktır. Bundan başka Beyazıtta Elektrik idaresinin bulunduğu Satye şirketi binası da Elektrik idaresi ta- rafından satın alınacaktır. Alacak meselesinden kavga Fatihte Haydar civarında Nüsret ve Mehmed adlarında ki kişi dün alacak meselesinden kavga etmişler, bunlar- dan Nüsret bıçakla Mehmedi sol me- mesinin üstünden tehlikeli surette ya» ralamıştır. Yaralı Mehmed hastaneye ems zabıta ee yakalaya-