11 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

11 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

e sema a “ Ankara at yaı-ları iel ag On üç hafta dvam eden Ankera sonbahar at yarışları 25 Kânunuevvel Pazar günü bitli. Son haftaların yağ- murlu ve soğuk havalara tesadüf et mesine rağmen seyirci adedi pek azal- madı, Bunun da en büyük sebebi müşterek bahistir. ikili ve çif- te bahislerin herkesin hayretini mu» db olacak kudar fazla para verişi müşterek bahisin ne olduğunu bilmi, yenleri bile yarış yerine sürükledi Blihassa on birinci hafla yarışların. da ikili bahis bir liraya mukabil 1600 lira gibi mühim bir para dağıttıktan sanra bire karşi elli, bire karşı yüz gibi sık sık tesadüf edilen kazançlar göze az görünmeğe başladı. Müşte- rek bahiste 1600 lira kazanç şiimdi- ye kadar memleketimizde görülmedi- ği gibi müşterek bahis gişelerinde milyonlar dönen Avrupa memlekef« lerinde ender tesadüf edilen hâdise- lerdendir. Hemen hemen bütün seyircilerin tanıdığı ceman 30-40 at arasında ce reyan eden yarışlarımızda böyle bü- yük sürprizlerin oluşu biroçk kimse lerin hayretini mucib olmuştur. Far kat bunların sebebleri çok basittir. Müşterek bahis oynıyacak bir kimse- nin koşunun (favori) lermi yani ka- sanma ihtimali olan atları bilmesi lâzımdır. Dnüyanın her tarafında halkın ekseriyeti bu hususta muhte lif neşriyat vasıtalarından fikir alırlar, Bilhassa gazeteler bu işe çok ehemmi- yet verirler. Çünkü tahminlerinde isabet olan gazetelerin satışı artar, At sahibi, antrenör veya jökey ahba- bı olanlar ise favorileri daha kolaylık- la öğrenebilirler, Bize gelince: Favoriler tanıtılmağa çalışılıyor, Fakat bu İşle meşgul olan- lar favorileri tesbitte zorluk çekiyor- iar ve bazen da bulamıyorlar. Çünkü bir atın tam kudret ve kuvvetini an- Iamak için o atın koşuya tamamiyle hazır bir vaziyette çıkması ve üzerinde kişmeti malüm bir jokey olması lâzım-; dır. Atı koşuya hazırlamak için antre nöre ihtiyaç vardır, Halbuki bizde antrenörlük denilen birşey yoktur ve antrenör namı verilebilecek bir tek kişi vardır. Atı ya sahibi > nay hut binicisi, yahat da seyisi idman eder, Programların antrenör sütumu- na da ekseriyetle bunların ismi yazi- ır, Bu vaziyet dahilinde atın çalış ması ne bir bilgiye, nede bir esasa müsteniddir, Yapılan şey yalnız gö” renektir, Bu şekilde hazırlanan bir alın tam kudretini göstermesine imkân ola- ei da muhakkaktır. Farzediniz ki at bir şans eseri olarak Ka buldu. Koşu günü üzerinde denilen bir adamın oturması ii ! ' ! Halbuki bizde her koşuya binen jo- İ keydir ve kelimenin tam dânasile j0- key parmakla gösterilecek kadar az- dir, Memleketimizde jokeyleri şu su- retle tasnif edebilirim Memlekette kendi kendine yetiş miş Türk gençleri. (İçlerinde iyice- leri de vardır.) dir. Bu çeşit çeşit adamların altında atlerın beklenilen koşularını yapma- ları en uzak bir ihtimaldir. Bu işte ileri gitmiş memleketlerde jokeyler ile (âpprenti) ler, yani çıraklar bera. ber koşuyu bindikleri zaman çırak- © lara da kazanma şansı vermek için bindikleri atlara kilo avantajı veri- lir. Yani çıraklar ustalarından nok- an kilo ile binerler, Bizde acemiliğin hududu olmadığı için bu cihet mev- guubahis bile olamaz, Bunu tesbite imkân olsaydı iyi bir jokeyin faraza $0 kilo ile bindiği bir koşuda diğer |! ismindeki taylar birbirlerine çok | gan Atmanın Özdemiri arkasında ikinci Bu mevsim yapılan koşuların bilânçosu Koşulardan bir atlara belki üzeri boş denetek kadar hafif binilmesi icab ederdi. İşte bütün bu sebeblere handikap Koşularındaki kilo farklarını ve yağ- mur dolayısile pistin ağır oluşunu #lâve odersek koşularımızın neden ek- seriya beklenilmeyen nticeler verdiği anlaşılmış olur, Sık sık kazandıkları. ne şahid olduğumuz bazı alarm bu muvaffakıyetlerinin sebebleri de ra- kiplerinden çok üstün ölmaları, daha düzgün ve üzerlerinde nisbeten iyi bir jokey bulunmasıdır, Şimdi sonbahar yarışlarının at cin» sine göre bir hülâsasını yapayım: Haliskan İngiliz al ve Kisrakları! İd at ve iki kısraktan ibarellir. Bun- | Tardan bay Sald Halimin Sun and air ismihdeki kısrağı koştuğu üç koşuyu da köluyca kazandı. Arkasında ber zaman ikinciliği mubsfaza eden Dandi | ismindeki at oldu. 937 senesi koşula» rında rakibini dalma geçmeğe muvaf- fak olan Dandi bu sene bir türlü formunu bulamadı ve bu yüzden ko- şüları kaybetti Diğeriki heliskan bunların arasına giremiyecek kadar zayıftırlar, Yerli haliskan İngiliz at ve kısrak- | Yarı: Bu cinse mahsus koşularda bir | kaç at fazla görmek imkânı oluyordu. Fakat bu fazlalık koşuların üzerinde müessir olmuyordu. Önümüzdeki mev- simde üç yaşllarm da ilâvesile bu cinse mahsus koşuların çok daha | güzelleşeceğini zannediyorüm. Kısa mesafeli koşularda bay Sald | Halinin Romans ismindeki kısrağı | daima rakiplerine tefevvuk etti, Fa Kat son hatta üç bin metrelik ko- şuda her zaman geçtiği bay Ahmed olunca uzun mesafelerde nefesli rakiblere boyun eğmek mecburiyetin- de oolduğunu gösterdi. Bu sınıfta çok güzel koşular Kazanmış olan Tomru ımağındaki ürıza dolayısile maale- sef sonbahar yarışlarında koşamadı. Yerli haliskan İngiliz taylar: Bu tayların koşuları daima eüteresan ve heyecanlı oldu. Fakat her defasında | da bay Ahmed Atmanın Karanfil is- mindeki tayı yağdan kıl alır gibi ko- laycacık rakiplerinin elinden aldı. Selgneur, Yumazkaya, Ece ve Yata- yakın kuvvet gösterdiler ve ekseri- yetle Karanfilin arkasında plase ol dular. Bu mevsim zarfında bütün ai- lar içinde en fazla ikramiye toplar mış olan Karanfil 939 senesi Atatürk koşusuna en kuvvetli namzed oola- Tak gözüikmekiedir. Yerli yarımkan İngiliz at ve kısrak- lar: Memleketimizde en ziyade mu- vaffakıyetle yetiştirilen at nesli bu ne- sildir, Bu sınıfa mahsus koşular “at adedinin fazlalığı ve birbirlerine ya- kım kuvvette olmaları dolayısile çok güzel ve heyecanlı oluyordu. Fakat bay Said Halimin Sağanak İsmindeki atı sahaya çıktıktan sonra koşular gü- gelliğini ve heyecanını kaybetti, Çün- kü Sağanak her koşusunda en kuv- vetii yarımkanları yarım idmanla ve yarım kuvvetle geçmeğe muvaffak oldu. Sağanağin iştirak etmediği handikap koşuları yine en zevkle sey- enstantane reğilen koşulardır. Atçılar arasında bir çok dedikodu ve şikâyetleri mucib olan bu at koşu hayatının ikinci s6- nesini hiç geçilmeden bitirdi, Yarımkanlara mahsus koşuların 939 senesinde de eskisi gibi zevkle sey- redilebilmesi için Sağanağın koşu ha» yatına vedâ etmiş olması lâzumdir. Memleketimizi ecnebi diyarlarında şe refle temsil eden suvari subaylarımı- zin altında Sağanağın koşulardaki kadar muvaffak olacağına eminim. Yerli yarımkan İngiliz taylar: Bu cins tayların koşularındaki rakiple- rine tefevruk eden taylar Bintepe, Alceylân, Frig ve Lüksbar ismindeki taylardır, Bilhassa bay Celâl Bayarın sahib olduğu Bintepe koştuğu üç ko- Şudan ikisini fevkalâde bir şekilde kazandı. Yalnız bu tayın fazla asabi- yeti ve bunun neticesi olarak sertliği * bir koşu kaybelmesine sebeb oldu. Bu koşuda slart yerine giderken jo- keyini alıp kaçtı, Zorla durdurulduk- tan sonra koşusunda muvaffak ola- madı, Şimdiden sonra sükünetle koş- duğu koşularda kendisinden yaşlı ra» ! kipleri için de tehlikeli olacağını zan- nediyorum. Yarımkan ve haliskan Arap at ve kısrakları: Ekseriyetle sürprizle neti- celenen koşular bu sınıfa mahsus ko- şulardır. At adedi her zaman diğer koşulardan fazla idi ve içlerinde şim- diye kadar bir çok koşular kazanmış olan Alderviş, Bahtiyar, Uçar, Ünlü gibi kuvvetli atlar da vardı. Fakat bü- tin koşular bu dört attan birinin mu- vaffakıyetile neticelenmedi. Bu atlar kaybettikleri koşular dolayısile kıy- metlerini de değillerdir. 939 senesi koşularında Ceylân ve Efe- nin de bu sayılı kuvvetli atlar arasına gireceğini zannediyorum. Bu sınıfın taylarına mahsus koşur. far umumiyetle bay Mehmed Atskin Ferhan ismindeki taymın birinciliği İle bitti. Bo tay da muntazam bir ça- lışma neticesinde yukarıda isimlerini yazdığım atlar arasına girebilir, A, Atçı Kayak birinciliği Beden Terbiyesi İstanbul Bölgesi Dağ- Cılık Ajanlığından: , 1 — Bölgemiz kayak birincisini tayin etmek üzere, Kurban bayramı tatilinde Uludağ'da müsubakalar yapılacaktır. 2 — Bu müsabakalara girmek için Türk tabiiyetinde olmak şartar. ve mensup bulunduğu mektep namına iştirak edebilir. 4 — Müsabekü mesafeleri mahallinde tesbit edilmek üzere (iniş, slalom ve ta- e arasında bayrak) yarışları ulucak- ig — Kadınlar srasında da yalnız iniş müsabakası yapılacağından iştirakleri şa- yani arsudur, 6 — Kar mınfakasında vak! olacak mü- İracaatler nazarı dikkale ahnmıyacaktır, Bu itibarla müsabakalara iştirak elmek is- tiyenlerin akşamları saat 18 den Sonra Tukslıhde Dâğcilik klübünde Bölge Dağ- cıhk ajamna müracaat etmeleri, Beyoğlu Halkevinden: gesi yıl Evimizde Aletli jimnastik ya- pan arkadaşlarımızın 1/0 cuma dün mat ide Evimiz spor şu- besine müracasi eyiemeleri mercuda, İngiliz veFransız Nazırları dün Pariste görüştüler (Baş tarafı 1 inci sahifede) 1 — Hariciye Nazırı Bonnet'nin ge- çen birinci kânun aymın 18 inde me- busan meclisinde dediği gibi Fransa, arazisinden bir karış yer bile vermek- ten imtina eder ve Başvekil Daladier'- nin şimal? Afrika seyahati esnasında beyan ettiği veçhile gerek doğrudan doğruya ve gerek dolayısile impara- torluğunun tamamiyetine dokunul- masına asla müsaade etmiyecektir. üssü olan Cibuti hakkındaki herhan- &İ bir talebi nazarı itibara almaktan imtina eder, 3 — Fransa, Adis.Ababa - Cibati demiryolunun İyi işlemesini temin İçin İtalya ile teşriki mesaide bulum- mağa âmâdedir ve bu hattın 2500 ak- siyonunu İtalya hükümetine ferağ etmekle bu baptaki hüsnü niyetini göstermiştir. 4 — Fransanın Süveyş kanalınm idaresine diğer devletlerden daha bü. yük mikyasta iştiraki - kanalın idare meclisinde 19 Fransı, 16 İngiliz, 2 Mı- sırhı ve 'İ Hollandalı vardır.. 800,000 aksiyona sahip olan Fransiz serma- yesinin göze almış olduğu zarar ve ziyan tehlikeleri ile muhik gösterilir, İtalyanın mütalebatı bilhassa Mısırı alâkadar etmektedir. Çünkü şimdiki imtiyaz 1968 tarihinde münkazi oldu. ğu zaman kanal Mısıra aid olacaktır. 5 — Tunus, bütün ahalisinin ira- desi ile Fransızdır, Daladier'nin son ziyareti esnasında bütün halk tara fından Fransaya karşı gösterilmiş olan sadakat tezahürleri bunu isbat etmiş- tir. © — Fransa, 1935 de verilmiş olan sözü, İtalyanın o tarihteki itilâfı fesh- etmiş olmasına rağmen kendi imzası. nı muteber tutmaktadır. 7 — İtalya hükümeti, 1928 senesi başlangıcında Romadaki Fransız mas lahatgüsarı B. Jules Blondel'in açmış olduğu müzakerelere tekrar girişmek islediği takdirde ve İstediği zaman Fransa 1935 itilâflarının derpiş et- mekte olduğu munzam mukaveleleri akdetmek için mezkür itilâflar csası- na istinaden İtalya ile müzakerata gi- rişmeğ ğe amadedir. İtalya neler istiyecek? Roma 10 (A.A.) — Havas ajansı muhabirinden: İyi malümat alan ma- hafil Mussolininin Chamberlain ile yapacağı mülâkut esnasında Akdeniz- de istikrarı temin etmek için İlalya- »ın haklı isteklerinin tatmin edilme- si lüzumundan bahsedeceğini söylü- yor, Aynı mahfil, Duçe'nin, Cham- berlain'e İngilterenin Fransa ile İtal- ya arasında bir tavarsutta bulunma. sının zaruri olduğuna da işaret ede- ceği ve İlalyatın Frunsaya karşı ser. detmekle olduğu mülaleat ile İspan- yol meselesini biribirine bağlıyacağı mütalâasında bulunmaktadır. Musso- lininin İspanyadaki İtalyan gönüllü- lerinin geri alınmasına mukabil gene- ral Franko'nun muhariplik hakkının kabul edilmesini istemesi muhtemel. dir. Şarki Afrikadaki İngiliz ve İtalyan arazileri arasındaki hududların tah- didi ile İngiliz - İtalyan ticaret müba- deleleri meseleleri de dahil olmak üzere münhasıran İtalya ve İngiltere- yi alâkadar eden meseleler müzakere edilecektir. Salâhiyettar mahafil, İn- giltere ile İtalya arasında bir tiçaret itilâfı aktedileceğini tahmin etmekte. dir. İspanya işi başta gelecek Londra 10 (A.A) — AR ajansı. İtalyan görüşmeleri esnasında dört devletin İspanyol ihtilâfnda tavas. sutta bulunması imkânının tetikik edil. mesi muhiemeldir. Bu mahtiller, İs- panyol meselesinin diğer bütün me- selelere takaddüm edeceğini, çünkü bu işin sükünetin birinci şartı telâkki edildiğini ilâve etmektedirler. Halihazırda İspanyada çarpışan ta- raflar Roma müzakerelerinin arife. sinde en kuvvetli mevkii temin etmek Dolaşan bir şayiaya göre, İngiliz « İtalyan müzakereleri esnasında yarı resmi Frankist ve Cümhuriyetçi İs- panya müşahidleri ağlebi ihtimal Ro maya gideceklerdir. Duc d'Alba, zannedildiğine göre, Bürgos hükümetini temsil edecektir, Cümhuriyetçi İspanyayı temsil ede. cek zatın kim olduğu henüz belli de- ğildir. Londranın siyasi müşahidleri Mus- solininin, Chamberlaine bazı menfaat ler mukabilinde İtalyan gönüllülerinin geri alınmasını teklif edeceğini tah- min etmektedirler. İspanya Başvekili Negrin'in bir tavassut kabul etmek Için ileri sürdüğü şartlar malüm is9 de geheral Frarkonun şartları henüz malüm değildir. Ayni müşabidler ta. vassut vuku bulduğu takdirde dört devletin bir teşebbüsü mahiyetini alacağını ilâve etmektedirler. İngiliz gazetelerinin makaleleri Londra 10 (A.A) — Times ve Def. Iy "Telegraph gazeleleri Chamber- Tain ile Lord Hallfaxın Romayı ziyaret« leri münasebetile kendilerine hayırlı muvaffakiyetler temenni etmekle ve bu seyahat neticesinde İngiltere ile İtalyanın daha iyi bir şekilde anlaşa- bilecekleri ümidini izhar etmektedir. ler. Bu siyareti sadece bir nezaket ziya reti mahiyetinde telâkki eden Times, yapılacak görüşmeler esnasında iki taraftan hiç birinin emüstedi vaziyo- tinde kalmayacağını yazmaktadır. Fransadan muhtelif arazi parçaları isteği hakkında» Times, İngiltere hü- kümetinin bu talepleri yapıldığı şart. lar altında müzakereye girmek istemi. yen Fransanın bu hareketini ancak sempati ile karşılayabileceğini kaydet- mektedir. Bununla beraber Mussolini ile İtalya hükümeti İtalyan matbuatı vasıtasile bu «müfrit iddinları, tasvib etmediklerini bildirmiş olduklarından bu hareket Afrikadaki vaziyette, şikâ- yetlerin meşruiyeti isbat edilebileceği noktalarda bazı tadilât yapılması için bir açık kapı bırakmıştır. İspanyol meselesi hakkında Times, şöyle yazıyor: «Bu mesele İngiltereyi daha çok alâkadar etmektedir. Mülteciler mese« lesi pratik bir teşriki mesai için İyi bir başlangıç teşkil edebilir. Bu ziya- retin derhal müsbet neticeler verme sini beklemek belki hayale kapılmak olur. Bununla beraber beynelmilel mü- nasebetlerin normal bir şekle girmesi. Bi kolaylaştıracak olursa bu ziyaret ölçüsüz bir kiymet ihraz etmiş olur» Datiy Telegraph, göyle yazıyor: «Bugun Pariste İngiliz ve Fransa Nazırları arasında yapılacak içtima. ın İngiliz Nazırlarma, Fransız - İtal. yan münasebetleri meselesi Romada mevzuubahiad olduğu takdirde ne $6- kilde hareket edeceklerini tayin etmek fırsatını vereceği tahmin edilebilir, İngiliz Nazırlarının şu suretle hareket etmeleri muhtemeldir; İtalyanın Fransadan talepleri ara- xi sahasında ise İngiliz - İtalyan itilâ. fı hükümlerine muhalif addedilecek- tir. Bu talepler eğer arazi ile alâkadar değilse, meselehin doğrudan doğruya Fransa ile İtalya arasında halledilme- si lâzım gelir. İtalya tarafından Fran. saya dostene bir şekilde yapılacak her hangi bir müracaat Londrada olduğu kadar Pariste de iyi karşılanacaktır. Erzurumda resim sergisi Erzurum 10 (AA) — Erzurum Halkevi ar komitesinin tertip etiği resim sergisi dün bir çok davetliler ve heveskârların huzuru ile açılmış“ tar. Sergide 39 eser teşhir edilmekte dir. Eserlerinde muvaffak olan, dörü sanatkâra muhtelif para mükâfali mış olan Yisan kursunda her gece Ar“ zu edenler fransızca dersleri veri)