12 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

12 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

| AKŞAM TAYYARE PİYANGOSU Kazanan numaraları Gncı sahifemizde okuyunuz. Sene 21 — No. 7271 — Fiati her yerde 5 kuruş PERŞEMBE 12 Kânunusani 1939 Telefon: Başmuharrir: 20685 — Yazı İşleri: 20765 — İdare; 20681 — Müdür: 20497 Harp tehlikesi ——— Ilkbaharda Avrupada umumi bir harp patlıyacakmış Amerikanın Londra ve Paris sefirleri çok mühim beyanatta bulundular Sefirlere göre harp Almanyanın Ukraynayı istilâsı veya İtalyanın Tunusa taarruzu neticesinde çıkabilecek! Vaşingtön 11 — Âyan ve mebusan meclisleri askeri encümer mint müdafaa programını tanzim maksadi» le, müşterek gizli bir toplantı yapmış- tar. Bu tonlantıda Avrupanın VAzİye- Avrupa devletlerinin teslihatı kkında malümat vermek üzere da- vel edilen Amerikanın Londra sefiri B. Kenedy ve Paris sefiri B. Bullittin leri izahat dinleniriştir. 'Top- Jantı iki saat sürmüştür. Diplomatların “parlâmento encü- menleri huzurunda izahat vermeleri pek nadirdir.-Bu sebeple içtimaa bü. yük shemmiyet verilmektedir. Top- lantıda iki 'encümenin bütün azaları bulunmuştur, Vaşington Hi — Havsa ajansınm muhabiri bildiriyor: Amerikanın Lon- dra ve Paris sefirlerinin din âyan ve sefiri B. Benedy mebusan meclisleri askeri encümenle- rinde verdikleri izahat büyük bir alâ- ka uyandırmıştır, Encümenlerin ba. Tayyare kaçakçılığı ve Ss: ve sahtekârlık Başvekilin Parti geride beyanatı “Bu memleketin suistimaller yüzünden çektiği namütenahi azablar kâfidir. Hepimiz temiz kalmak ve temiz kalanla- rın şerefini korumak mecburiyetindeyiz, | Yüksek mevki sahibi bir zat tarafından Ekrem König'e sahte pasaport verildiğini yazan ga- efeci, bir muhbir şeklinde isticvab edilecek Ankara 11 AA) — C.H. Partisi | Meclis grupu - heyeti : umumiyesinin. 10/1/939 tarihli toplantısına ait ola- rak dün verdiğimiz haberde Başvekil Celâl Bayar'ın ifadeleri hülâsatan kaydedilmiş bulunuyordu. Bugün bu beyanatlan tam metinlerini aynen neşrediyoruz: Bâşvekil Celâl Bayar (İzmir) — Arkarlaşlar, geçen sene Haziran ayı | zarfında Hariciye Vekilimiz &ize bey- nelmilel bir tayyare kaçakçılığından bahsetmişti. Bugün ayni mevzua av- det etmek mecburiyetini duyuyoruz. Müsaade buyurursanız bunun konuş- | malarınm ve müzakeresinin diğer | | işlere tercihan ruznameye alınmasını | rica ediyorum, (Hayhay sesleri). (Devam: 13 üncü sahifede) B. Eden Londrada mühim bir nutuk söyledi Eski Hariciye Nazırı diyor ki: “ Ortada pek kuvvetli bazı devletler vardır. Fakat bunlara iltifatkârane imtiyazlar vermek suretile karşı koyabileceğimizi düşünmek delilik olur. ,, meti vardır. Bu mesaj yalnız sarahat ve açıklık noktasından değil ayni za- mânda Avrupadaki bütün serbeğ | memleketlerin takip etmek istedikleri yolu gösteren bir rehber olması iti- barile de bir şaheserdir. Amerikan ticaret odasında bir nutuk söyliyen eski Hariciye Nazırı B. Eden, | demiştir ki «Amerikanın Avrupa meselelerine karşı takip edeceği hattı harekete dair Roosevelt tarafından geçende kongre- ye gönderilen mesajın tarihi bir kıy. Londra 11 (A.A.) — Londradaki | iÇ Deyaras 4i.net sakitedek d zi âzasından alınan malümata göre, Kenedy ilkbaharda umumi bir harp patlaması muhtemel olduğunu söy- lemiştir. Sefir bu harbin Almanyanın Uk- raynayı istilâsı veya İtalyanın Tunu- #a taarruzu neticesiride çıkabileceği ni ilâye etmiştir. Amerikanın Paris sefiri ârkadaşının böyanatını teyid etmiştir. İki sefir netice olarak şöy- le demişlerdir: — Bundan alacağımız ders hazır olmamıza lüzum gösteriyor. Sefirler, Almanyanın şimdiki halde bin'adet birinci sınıf tayyareye malik oldüğunu, Almanyada ayda vasati 200 tayyare inşa edildiğini bildirmiş- lerdir, (Devam 11 nci sahifede) Reisicümhur Dün Ankarada şehirde bir gezinti yaptıktan sonra Baş- vekilin köşküne gittiler Ankara 11 (Telefonla) Reisi- cünihur İsmet İnönü akşam üzeri şehirde bi, gezinti yapmışlar ve saat | 20 ye doğru Başvekil B. Celâl Baya- rın köşküne giderek bir müddet kal- mişlardir. B.Chamberlain'in şemsiyesi İngiliz Başvekili şemsiye sergisine göndermedi Roma 1i — Havas muhabirinden: İ İtalyada Stresa yakınında Gigvesa | şehrinde bir şemsiye sergisi açılacak. tır. İngiliz Başvekili B. Châmberlainin Münihe giderken yanında taşıdığı şemsiyenin teşhir edilmek üzere bu sergiye gönderilmesi istenmişti, İngi- liz Başvekili bunu kabul etmemiş ve şu cevabı vermiştir; Şemsiyemin alâka uyandırabilece- ğini zannetmiyorum. Bu itibarla ser. ginizde yeralmak şerefine lâyik değil. dir. Sergi komitesi, şemsiye yerine bu cevabı teşhir etmeğe karat vermiştir. »bbikkatler: ———————— Hangisi ehven? Talebenin klüplerde futbol oyna- mast yasak edildi Bunun üzerine, bazı arkadaşlarımız: — Bu emir geri alınsın! - diye ya- | asğorlar. - Zira, bu kısa tecrübe, ta- lebe çekilince klüpcülüğün zarar et- tiğini gösterdi, Kendilerine şu cevab verilebilir” — Ya senelerce süren uzun tecril- beler, talebe klüpcülüğe dadanınca tahsilin zarar ettiğini gösterdiyse?.. Bu iki saradan birini #. h etmek lâzım geldiyse?... Siz hangi. seçer: | sini, Tahsili yni, sporun ille klüp- ! ei kesmanıt m B. Mussolini ile İngiliz devlet adamları arasında görüşmelere başlandı B. Hitler, Fransa ile İtalya arasında harp olursa bitaraf kalacağını, başka bir devlet müdahale ederse İtalyaya yardım edeceğini bildirmiş Geceki ziyafette B. Mussolini ile B. Ghamberlain arasında mühim nutuklar irad edildi Roma 11 — in. giliz Başvekili - ile Hariciye Nazırı İ bugün saat 16,30 da Romaya gel. mişler, istasyonda B, ; Mussolini -ve Kont Ciano ile bir çok zevat tarafın» dan karşılanmış » lardır, : İstasyonda top- lanan” “Kalabalık halkin alkışları â- rasında otomobile binen İngiliz Bâş- vekili ile Hariciye Nazırı yanlarında Kont Clano. ve müsteşar B. Basti- ani olduğu haldş ikametlerine tah- sis Olunan Viliâ Madâüiaya gitmiş- lerdir, Burada kı- sa bir istirahatten sonra 1730 da Kral sarayına gi- derek defteri mah- susu oimzalamış- lardır, İngiliz Na- zırlarının geçecekleri yollar zengin bir surette tezyin edilmişti, B. Chamberlain ve B. Mussolini B, Chamberlain, B, Mussolini, Kont (| Ciano, Lord Halifax ve İngilterenin İngiliz devlet adamları 18 de Ve. | Roma sefiri arasında ilk siyasi görüş- nedik sarayma gitmişler ve burada (Devam: 11 nci sahifede) NERE NEEEE SENA EEEAEENEAEEBE NE SENSAKAANABUNASEASANEEANABUSASUNASASADESUAE SAA 0S SABANAAASEN (Amerikalılar beş bin sene sonra göste- rimek üzere bugünkü medeniyete alt big İlm yapıp sakladılâr) - Gazetelerden - lar, baylar... İnsanlar, bugünkü medeni seviyeye yükselme» relere binerler, köy köy, kasaba kasaba dolaşıp düşman» Halbuki bugün, şimal kutbundan bir düğmeye basan iz ie kutbığn altüst edebilir... (Sürekli alkışlar) “ 211 lm