12 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

12 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

— Geç kaldım, çünkü bir şişe lâsti- ği patlattı. — Gözünü açıp şişeyi göreydin. — Göremezdim, çünkü çiğnediğim adamın cebindeydi! Fena — Ben onun kadar terbiyesiz insan görmedim. Bayan fena hiddetliydi, çok kiz miş. -— Bir şey mi söyledi? — Daha ne desin, 1879 senesinde- ki büyük kışı hatırlıyor musunuz? — Bunda kizacak ne var... Senin hafızanın zayıf olduğunu ne bllsin!.. Müzik — Bayan geceleri piyanonuzdan uyuyamıyorum. — Ne yapayım istiyorsanız, kıra” yım mı?.. — Hayır, akord ettiriniz kâfi!,. Eski zaman İngiltere kraliçesi Elizabet kendini beğensinler isterdi. Bir gün İspanya sefirine sordü: — Maiyetimdeki kızları beğeniyor Musunuz?.. — Güneşin yanında yıldızları tak- | dir etmeğe imkân var mudır?.. — Yahu dur, bana beş lira ödü ver. — Sen hiç sıkılmıyorsun, — Bilâkis çok sıkıldığım için isti- yorum Uslu Afacan davette sofraya oturmak is- tiyordu. Annesi dedi ki; — Bir şartla... Uslu oturacaksın. Afacan vadetti, 'Ta yemiş gelintiye kadar ses çıkar- mâdı, kuzu gibi yemeğini yedi. Fakat Afacana yemiş vermesini unuttular... Afacan bekledi, bekledi, B#onra tabağını uzattı: Temiz tabağa ihtiyacı olan var m?... — Kendi kendine konuşan bir âvu- kat yaptığı şekerleri yiyen şekerciya — Uyutabudin mi canım? — Uyuttum anne!.. Teşhis Bursa kaplıcalarında banyo yapan bir doktor, yanındaki banyoda birinin öksürdüğünü duydu. Bu öksürük bir kalp hastalığı başlangıcını andırıyor- du. Banyodan çıktı ve komşusu çıkın- ca yanına yaklaştı. Bu ?at iri yarı at- let vücutlu biriydi. Doktor dedi ki — Ben doktorum. Öksürdüğünüzü duydum, Kendinizi tedavi ettiriniz, — Amma yaptınız doktor ben sağ- Jlamım. Ve arkasını döndü: *Kendine müş- teri arıyan açıkgöz bir doktor» dedi, yürüdü gitti. Bir kaç ay sonra doktor gene Bur- saya gitti ve o uzun boylu, atlet cüs- seli adamı gordu. — Öldü dediler, — Neden öldü? — Kalp hastalığından, Doktor ellerini uğuşturdu: — İşte bir doktoru sevindirecek bir ölüm! dedi, — Şu Ahmed çok sersem, elime fe- neri yakmadan vermiş, hiç aydınlat miyor!... Toplu Bay rüzgâr gibi karısının yatak odasına girdi: — Çabuk kaçalım dedi, yangın var, yanıyoruz, Karısı duraladı: — Biraz odayı toplıyayım, itfaiye bu darmadağın odaya girerse ayıp olur!., Hediye Yübaşında çocuk komşusuna bir kutu çikolata hediye etti: — Kestane şekeri getirecektim am- ma deği, bize hep çikolata yolladılar, kestane şekeri yok Civciv Köye taşındı, tavuk, kaz, besliyordu, Komşusuna sordu: — Kuluçka nasıl çikar? Çok basit, civciv için üç hafta yalar, ördek çıkaracaksa dört hafta yatar. Bayan bunu öğrendikten sonra tâ- vuğu kuluçkaya yatırır, hizmetçisine tenbih etti: — Ben bir ay kadar İstanbula gi- deceğim. Sen. kuluçkaya yatan ka- Ta tavuğa dikkat et. Eğer üç hafta- dan fazla yatmağa kalkarsa sen 20r- Ja kaldır. Ben bu sefer ördek değil, civciv istiyorum!., Sebebi — Ben çok zengin, çok güzel bir kızla evlenmek üzereydim, — Neye evlenmedin? — Ailesi erkânı istemedi, — Ya kız. — O da ailesi erkânından ... Yaş meselesi İçkiden, içkinin kötülüklerinden ” konuşuyorlardı, Biri dedi ki; — Ben içki sevmem, ancak kar mun doğum yıllarında bir iki kadeh ördek senede bir tesid eder... Seviyor — Haydi haydi, senede on bin Tira geliri olan bir kadınla evleniyorsun, Üstelik âşıkım diyorsun?.. — Tabi, paraya âşıkım!.. i — Sana son yaptığım elbise ile uyar bir kıravat bulamadığım için, kendi- me son aldığın kıravata uyar bir elbi- se aldım!.. Hesap İşi Halat tüccarı Karabetlerin apar- tımanlarının üst katına Salamonlar taşındılar. Salamonun - Allah bağışlasın - 86- kiz tane. çocuğu var, En küçüğü kan kırmızı!,.. Aşağıda Karabetler ayak görültü- sünden rahat edemiyorlar. Bir gün Karabet omerdivenlerde Salamona rasladı: — Yahu dedi odana bir halı serse- ne... — Nasıl sererim, Bir halı hiç değil- se yirmi otuz lira, nerede bu paral... Karabetle karısı konuştular ve ça- resini buldular. Salamona ertesi günü bir halı alması için yirmi beş lira ver- diler, Rahat etmek için yirmi beş lira feda ettilerdi. Ertesi akşam yukarda ses sada du- yulmadı, çıt çıkmıyordu. Salamona teşekkür etmek için yu- karı çıktılar. Bir de baktılar yerde hal falan yok... — Hani halı Salamon?... — Anlatayım... Düşündük taşındık hepimiz ökçesiz birer çift terlik al dık!.. — Sahibini kaybetti galiba bunun için havhyor. — Hayır, sahibi benim, fakat rakım- dan biraz içirdim de. Pazarlık Meşhur tarihçi Mişel bir gün Rövü dö Pari gazetesine bir makale verdi. Direktör sordu: ' — Makâleniz için kaç para istiyor- “| sunuz? — Bence müsavi dedi, ben kendi. mi değil, Kineyi düşünüyorum. Za. vallı Kine fakir adamdır. Çoluk ço- cuk sahibidir. Ne olur hatırım için Hügoya ne veriyorsanız Kineye de onu veriniz... Bir müddet daha konuştular, Dİ. rektör tekrar sordu: — Size ne vereyim? Doktor — On sekiz derecelik şarap mi içiyorsunuz? Hasta — İçeceğiniz şeyler oğdanm hararet derecesinde olsun demediniz xa. AR am kkk 2eve ki Emniyet sandığına yatırılan para yirmi üç milyona yaklaştı Sandığın 937 senesindeki safi olmıyan kârı 1,381,081 liradır Emniyet sandığının yeni nizamna- mesi çıktıktan sonra birçok yerlerde şubeler açacağını veya ajanlıklar te. sis edeceğini ikraz müessesemiz 71 yaşındadır. 70 inci hesap devresini büyük bir muvaf- fakıyetle kapat: Doğru ve ciddi çalışmalariyle hal. kın emniyet ve sevgisini kazanmış olan bu müessese, tevdint mevcudu, 20 milyon 173.000 lirası vadeli olmak üzere 22.516.347 liraya yükselmiştir. Sandığın kuruluşundanberi görülme- miş olan ve hattâ İstanbulda merkez veya şubesi bulunan her mali müesse- seye nasip olmıyan bu yüksek tevdiat, emniyet sandığının senelerdenberi tam bir mazbutluk ve intizam daire- sinde çalışmak suretiyle halkımıza telkin etmiş olduğu itimat ve tevec- cühün eseridir. Günden gtine inkişaf eden bu feyiz- Wi tevdiat kaynağından yeni plâsman mevzuları bulunmak suretiyle fay- dalanılacaktır. Bu kaynaklardan bir kısmı, 936 ve 937 senelerinde hazine bonosu mukabilinde iskonto muâme- lesine tahsis edilmiştir. Emniyet sandığını bugün projesi tedkik mercilerinde bulunan nizam- namesi çıktıktan sonra, kaynakları nisbetinde ve iştigal mevzuuna uygun olarak faaliyetini genişletebilmesi için ! Ankarada ve icabında Türkiyenin baş- ka şehirlerinde şube ve ajanlar açıl. mas düşünülmektedir, 70 inci hesap devresi Türkiye Cümhuriyeti Ziraat ban- kası, 3202 numaralı kanunun 25 inci maddesine göre, Emniyet sandığının "10 inci hesap devresine ait bir rapor hazırlamıştır. Sandığın 937 senesi sonundaki kasa mevcudu, 8,157,434 liradır. Bundan 2.047.993 lirası bankalar kanunu mu- cibince mevduatın munzam karşılığı- dır. Kasa makbuzat ve medfualında ayrı ayrı on milyon lirayı aşan bir faz- lalık vardır. Bu fazlalık sandık mua- melâtının hesap senesi içinde güster- diği hareket ve seyyaliyeti ifade et- mektedir. Esham ve tahvilât cüzda- nında 944,454 liralık esham ve tah- viât vardır. İştirakler hesabında mev- cut görünen 298 bin 500 lira Cümhu- riyet Merkez bankası hisse senetleri. dir. Senedat cüzdanı, bu hesap bilânço. sunun en müsbet ve feyizli kıymetle- rinden birini ifade etmektedir. Vâde- lerinin hitamına en çok iki sene kalan hâzine bonoları karşılığındaki bu mü- amele 936 senesinde bir buçuk milyon lira raddesinde idi. 937 senesinde ye- niden 4.817.370 Kiralık senet iskontoyâ kabul edilmiş ve vadesi gelen 898.824 lira tahsil olunarak 938 senesine 5 mil- yon 436.012 liralık senet devredilmiş- tir, Esham ve tahvilât karşılığı ölan avanslarda geçen seneye göre Artış yazmıştık. Bu en eski | vardır ve bu rakam, 86.323 lirayı bul. muştur. Mİlli bankalârımı imza ve kefaletini taşıyan ve vadeleri iki se neyi geç en bonolar mukabilinde açılan senetler üzerine avanslar, sene sonunda 183.700 lirayı bulmuştur. Bu miktar geçen seneden 126.000 lira faz- Jadır. Teminat üzerine avans Mühlelif teminat üzerine verilen ayansların sene sonundaki bakiyesi, "7.291.078 liradır, Bu sene içindeki sa- fi ikrâzat 1.329.123 liradır ki, bu mik- tar geçen seneye göre 65.000 lira kadar fâzladır. Buna mukabil, gene bu sene içindeki safi tahsilât miktarı, 2.756.861 liradır. Bu miktar geçen sene tahsilâ- tından yüz bin lira kadar noksandır, Bu senenin ikinci ayı içinde tahsilât nisbeti kismen azalmıştır. Bu da, 4202 nümaralı banka kanüniyle icra Selâ- biyetinin bankaya intikali dolayısiyle icra muamelelerine yeniden başlanık ması Jâzım gelmesinden ve bir kısım müstekrizlere borçları yeniden taksi- te bağlanmak suretiyle gösterilen mi saade ve kolaylıklardan ileri gelmiş. tir. Yapı hevesinin son senelerde İstan» bulda genişlemiş olması. binaların konfor itibariyle eskilerine üstün bü- lanması, şehir ve sayfiyelerin siklet merkezlerini değiştirmesi gibi esaslı sebeplerin gayri menkul fiyatlarında hasıl olan umumi değişiklikten emni. yet sandığı borçlularının müteessir ol. müş bulunacağı tabiidir, İkraz tarih. leri itibariyle bu iktisadi hâdiseden müteessir olarak borcunu yeniden ödiyememiş olan emlâk mukabili ik- razat borçlularına yeniden ödeme ko. Jaylıkları derpiş edilerek müsait şart. larla bu alacakların taksitlendirilme- sine karar verilmiştir. 937 senesinde başlanılan bu taksitlendirme ile hal kımıza büyük bir kolaylık daha gös- terilmiş bulunmaktadır. Mücevher karşılığı avansların bâ- kiyesi, sene sonunda, 468.114 Hrayı bulmuştur, Bu sene içindeki ikrazlar miktarı geçen seneye göre 22 bin lira kadar fazla olmakla beraber tahsi tın fazlalığı bu seneki ikrazat bak sini geçen senekinden düşürmüştü Tevdiat karşılığı avanslar geçen 4€- neden 53.000 lira fazlasiyle 309.072 Mradır. Muhtelif borçluların sene $0- nundaki miktarı, 1.609.048 ilradır. Ge- ne sene sonunda sandık uhdesinde bü. lunan gayri menkullerin kıymeti 631 bin 983 liradır. Sandığın 937 senesinde safi olmyan kârı 1.381.081 liradır. Yer değiştirecek kiracılara tavsiye! Akşam'ın KÜÇÜK İLÂNLA- RI'nı dikkatle okursanız kendi- nize en elverişli yurdu yorulma- dan bulabilirsiniz, * Divrikte dört kaçakçı yakalandı ” Yakalanan Kaçakçılar Divriğe getirildikten sonra . Divrik (Akşam) — Tokatın tayyare köyünden meşhur kaçakçı Ali dört arkadaşı We altı hayvan yükü kaçak tütün getirirken alınan haber Üzerine müfreze tarafından çevrilmiş kaçakçılar müsâdeme neticesinde yakalanmış- lardır. Kaçakçılardan Ali yaralı olarak ele geçmiş, diğerleri silâhları ve hay- vanlarile teslim olmuşlar; hepsi Sivas ağır cezasına sevködilmişlerdir,