12 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

12 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AKŞAMDAN AKŞAMA Köylü ve kasabalı kadının kılığı Keisicümhur erkek köylünün kılı- ğiyle son seyahatinde meşgul oldu. Mer halde bununla bağlı olarak - ve tahminime göre bu işin mantıki ma badini teşkil ederek - gazetelerde ba- zı yazılar çıkta; Köylü kadınına ucuz elbise, Ne cihetten bakarsak yerinde bir ceği söylenmektedir. ; yır!) — kendine göre bir kıyafet inis- yatifi, rehberliği beklemektedir. (WA - Nü) Balık azalıyor Torik az çıktı balıkçılar denize dökemediler © Dün ancak 6000 çift kadar torik tutulduğu için balıkçılar denize dök- mek hususunda verdikleri kararı tat- bik etmemişlerdir. Toriklerin çifti 16-17 kuruştan ihracat için satılmıştır. Dün 1000 kilo kadar uskumru tu- tulmuştur, Fiatler toptan 31 kuru- şa kadar çıkmıştır. Taze uskumrular perakende 45-50 kuruştur, Dün kefal de hemen hemen hiç tutulmamıştır. Evvelki gün toptan #latler beş kuruşa kadar düşmüşken dün 40 kuruşa çık çıkmıştar. Şehir tiyatrosu dram kısmi artistleri gribe yakalandılar Şehir tiyatrosu dram kısmı artist- lerinden ekserisi gripten rahalsız ol- dukları için evvelki gece temsil ve- rememişler, seyirciler tiyatroya gel dikleri zaman, camda bu hâdiseyi ha- ber veren ilânlarla karşılaşmışlardır. Şehir tiyatrosu dram kısmında dün gece de temsil verilmemiştir. Tedkik seyahati Üniversite arkeolo arkeoloji enstitü- sünden bir kafile Anadoluya gidiyor Üniversite Arkeoloji en: Arkeoloji enstitüsü önü- müzdeki sömestr tatilinde cenubi Anadoluya ve bu arada Hataya kadar bir tedkik gezisi tertip etmiştir. Bu tarihi ve arkeolojik uzak ve yakın mazisinin büyüklüğü- nü ilmi delillerle ispat eden Antakya, İskenderun, Adana, Tarsus, Mersin, Antalya, Manisa ve İzmirdeki mühim eserlerin ayni zamanda neşriyafı da yapılacaktır. Enstitünün bu yıl meşgul olduğu Eti biyeroğlif yazısının orijinal kitabeler- den tetkiki imkânınıda veren bu seyahata bir Profesör, İKİ asistan ve kıymetli bir kaç talebe iştirak edecek- tir. Kafile önümüzdeki pazar günü profesör Bossert'in idaresi altında hareket edecektir. Edebiyat fakültesi talebesine çay ziyafeti Sömestr tatilinin başlaması müna- sebetile Üniversite rektörü B. Cemil Bilsel mutad çay ziyafetlerinden bi- rincisini dün akşam saat beşte Edebi- yat fakültesi talebesine vermiştir. Zi- yafette rektörle beraber profesörler de bulunmuştur. Bugün Fen, yarın da Hukuk fakültesi talebelerina çay zi- yaleti verilecektir... İstanbul maarif ani müdürlüğü Şürayı devlet âzalığına namzed en Maarif Vekâleti orta tedri- sat umum müdürü B. Avi Milet Meclisi tarafından intihap edildiği silme inhilâl edecek orta tedrisat umum müdürlüğüne İstanbul Maarif müdürü B. Tevfik'in ve İstanbul Ma- arif müdürlüğüne de İzmir Maarif müdürü B, Ali Rızanın tayin edile. ... Şeyda bülbülü gibi nasıl şakır- dılar, gelip görmeliydini., Karilerimizin mektupları Fatih: Şeyh Resmi Mahmud ma- hallesi, Büyük Otlukçu yokuşu Fah- ribey sokağı sakinlerinden ve oku- yucularınızdan: V. Hanımoğlu sokağı Şişlide Hanımoğlu sokağında üç 88- ne evvel bir ev yaptırdım. Sokağın ge- çilmez derecede bozuk olduğunu na- zarı ilibara alarık Belediyeye müra- enat ettik. Üç senedir valtlerle oyala- map, karanlık ve çamur deryularında yüzüyoruz. Hanımoğlu sokağı ile bizim evin önüne kadar, 60 metrelik bir yer- de Bedirhanller zamanında yapılmış bozuk bir kaldırım var. Geniş çukur- lar hasıl olmuş, Yağmurda bu çukur- lara sular doluyor, Sokağın manzarası bir gölü andırıyor. Hiç olmazsa geçe- bilecek bir yaya kaldırımı rica ettik. «Taş alın, yapalım, para yok!» dedi- ler. Şişli gibi bir. yerde bu zifiri ka- ranlık ve çamur deryası reva değil- dir. Dikkati celbediniz. Kerime Başıboş otomobil Şişlide bir ata, bir de otomo- “ bile çarptı, süratle kaçtı Zabita, garib bir olomobil kazası tahkikatına el koymuştur, Vaka Şu- dur: Gece saat bire doğru kırmızı renkli, hususi bir otomobil Harbiyeden Şişli istikametine doğru bütün sürâtile ilerlemektedir. Süratin (o fazlalığın- dan nümarasi bile ökunmüyan bu otomobil Nargileciyan eczanesi önle rine geldiği bir sırada sağlı sollu sey- Te başlamış ve bü esnada, Muhiddin isminde birine ald süt güğümleri yüklü birata çarparak bir tarafa devirmiştir. Beygir bir tarafta çırpınadursun, kirmizi renkli mechul otomobil gene başı boş denecek bir halde yoluna de- vam etmiş, az ileride yolun bir kena- rında durmakta olan şoför Cevdetin idaresindeki bir taksiye çarparak kıs- men parçalamıştır. Mechul otomobil bundan sonra da durmamış, bütün Mmziyle Şişliden uzaklaşıp gitmiştir. Vakadan haberdar edilen zabıta memurları her iki hâdise yerinde de icab eden tahkikalı yapmışlar, cad- de üzerinde yapılan araştırmada, ki- rik bir otomobi! kapı kolu, bir Jâmba çerçevesi ve basamak çıtaları bulun- muştur. Bunların mechul otomobile ald bulunduğu tesbit edilmiştir. Zabitanın alâkadar (memurları, şimdi bu kırmızı renkli mechul hu- susi otomobilin kime âid olduğunu araştırmakla meşguldürler, HABER refikimiz 8 yaşında Haber refikimiz sekiz yaşına bas- a m A ŞAN VEE İK GİRİLİeMDEEDE ERNİE ür Gi Arkadaşımızı tebrik ederiz. yen mramana yas raketi manual aya, delille, © Mİ ina Amca klüpte!. Ekmek fiatı Ucuzlatmak için partide de tedkik- ler yapılıyor Belediyenin ekmek fiatlerini ucuz- latmak, âyni zamanda evsefmı ıslah etmek üzere bir müddettenberi yap- tığı tedkikler neticesinde ikinci nevi ekmeğin çeşnisini tayin etmek üze re yeni bir tecrübe yapılması müva- fık görülmüştür. Bu yeni çeşni, şim- diki ikinci nevi ekmeğin gıda kuvve- tini muhafaza etmekle beraber flatce daha ucuz olacaktır. Tecrübe yarın bir fırında yapılacaktır. Bundan başka birinci nevi ekmeğin bugünkü vasıflarını muhafaza etmek şartile fiatini düşürmek için beledi- yede iktisad istişare heyetinden başka partide de parti idare heyeti âzasın- dan B. Galib Bahtiyar ve B. İbrahim Kemal tedkikler yapmaktadırlar, Bu iki zat, bu hususta alâkadarların mutaler ve malümatına müraçaat ediyorlar. 'Tedkiklerin neticeleri vali- ye bildirilecektir, Bozuk mecralar Beyoğlu dairesinde bir çok lâğımlar tamir edilecek Şehir içinde çok harab olan yolla rın tamirine başlandığını ve bunlar- dan bir kısmının İsimlerini dün yaz- muştak. Beyoğlunda dün kaydettiğimiz yol- lardan başka Beytülmalcı yokuşu ile Sakızağacı caddesinin de tamirine başlanmıştır. Bundan başka Beyoğlu belediye şubesi hududu dahilinde bazı lâğım mecralarının da çok bozuk olduğu gö- Tülmüştür, Önümüzdeki mayıs sonu- na kadar tamir edilecek mecralar şunlardır: Kumbaracı yokuşu, Yük- $ekkaldırımın bir kısmı, Hamalba- şının alt kısmı, Ağahamamı, Turan caddesi, Aynalıçeşme, Sakızağacı, Val- deçeşmesi, Elmadağı, Yenişehirin bir kısmı, İcadiye, Kazancı yokuşlarının bir kısmı, Cedidiye sokağının bir kısmı, Şişli Pazar mahallesi, Tokaloğlu ve Kır sokakları ve Beyoğlunda Bos- tanlara akan bütün mecralar, Adalarda Lalahatun sokağının 50- seye tahvili ile esaslı surette tamiri kararlaştırılmıştır. Aliyaver ve Çarki- felek sokaklarının inşası, Cevizlik ş0- sesinin ve Pervane sokaklarının da tamiri kararlaştırılmıştır. Bunların tamirine derhal başlanacaktır. Bundan başka Vali ve Belediye Reisi Dr, Lütfi Kırdar, şehrin ana caddelerindeki yaya kaldırımlarının çok bozuk olduğunu görmüştür, Be- lediye ayırdığı tahsisat ile şehrin bel- Mi başlı yaya kaldırımlarını hemen tamir ettirecektir. Yeni barındırma odalari açılamayacak Eyüp, Fatih ve Kasımpaşada açı- lan üç barındırma odasından başka Karagümrükte de bir barındırma oda- sının tesisi düşünülmüştü. Fakat ge- rek bütçe ve gerek kadro bakımın- dan önümüzdeki seneye kadar yeni bir barındırma odası tesisine imkân görülememektedir. İŞE EEE YE m yare ve TEN — İSTANBUL HAYATI Genç edibe hak verdim! . Sokakta karşılaştık, yanımdaki ar. kadaş tanıştırdı: — Bay Nahid... Edebiyat meraklısı. dır, hattâ ediptir, Güzel yazar, Bay Nahid henüz on yedi, on sekiz yaşlarında, tahsil çağında bir gençti, Edebiyat merakına, güzel yazı yazma sına diyecek yok. Fakat bu yaşta edip oluşu pek merakımı uyandırdı doğru- — Banal şeyler monşer, Hiç biri ile enterese olamıyorum. Literatürde bir az da... şey... türkçe nasl söylerler? 4 şey... Hah, buldum. Biraz da garp mo- O deli olmazsa lirik sayılmaz. Nedir bu, bir sürü enkompreansibi kelimelerle yazdıkları hikâyeler?... Ben hayretle yüzüne bakarken gü- zeteyi hiddetle öleki masaya fırlattı ve homurdandı: — İşte bu yüzden fransızca öğren- meğe... şey... nasıldı? Ha Mecbur oldum ya! Garsona döndü: — Aport bir kafe... Amma, çok sük- re olsun. Mahir bir avcı tavrile söylenen «Aport. kelimesi herhalde garsonun pek hoşuna gitmedi ki, genç edibi dik dik süzdükten sonra homurdanarak Türk literatürünü anelerce -herhalde sene demek istiyor. kendi kendime etüd ettim. Hepsi banal... İşte bu yüz- den fransızca öğrenmek mecburlu o ğunda kaldım. Literatür orada. Pa- rekzampl, etranje ediplerden Korne- o yin kitaplarını okurken insanı, emos- yon sarıyor. i | | | | | rıttığı gibi, ağdan iğri doğru kaptı. ği birkaç frenkçe kelimenin yerine ana dilinden birçok fedakârlıklar yap- tağı da anlaşılıyordu. Dayanamadım, sordum: — Fransızca ile e meşgul oluyorsunuz herhalde?. Omuzlarını kaldırdı: — No, Nooo... Başlıyalı altı ay ol du. Çok sempl bir lang olduğu için o kadar uzun travay harcamağa lü- zum yoktur. Genç edibe hak verdim. Altı ay İran. sızcaya çalışıp Korneyin eserlerinden zevk alabildiğine bakarak, fransızca nın hakikaten pek basit bir lang ol- duğuna ben de inanır yala e e mim Beynelmilel Avesar Avcılar pak Tad; reisi yarın şehrimize geliyor Beynelmilel avcılar cemiyeti reisi “iaxime Ducrödg yariri 'Teofil Gotya vapurile şehrimize gelecektir. Tanın- mış rels Marsilyadan ayrılırken Tür- kiyeye yapacağı ziyaretin sebebini izah etmiş ve Kemalist Türkiyenin © genç sporcuları ve namdar avcılarile | bile