16 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

16 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Iktisadi ve mali hafta X lek AKŞAM maa İngiliz lirası mevkiini bir hayli sağlamlaştırdı - Memleketimizde esham ve tahvilât vaziyeti Girdiğimiz yeni sene zarfında rfnde bey. nelmilel siy, ğı İstikameti anlar i varlıkları ını korumakla mükellef olan devletlerin olduğu ka- dar, iktısadiyatı yaşatan iş ve tegeb- büs sahiplerinin, ve hatta sermaye sahibi olmasa da, her ferdin hakkıdır. Fakat bu istikameti evvelden keşif ve tayin etmek güç bir şeydir. O isti- kameti tayine medar olabilecek bazı unsurlar elde edilirse o da bir kâr sa- yılmalıdır. Bu itibarla İngiltere Başvekili B. Chamberlainin son Roma seyahatini, halihazırda bu unsurlardan en mühf. mini telâkki etmekte kendimizi haklı zannediyoruz. Bütün dünya bu sey hati büyük bir alâka, hatta endişe ile takip etti. B. Chamberlainin konuşmalarını burada mevzubahs edecek değiliz. O- Kuyucularımız, gâ n diğer sü- tunlarında buna dair günü gününe verile: vadisleri bittabi okumu; dır. Yalnız şunu söy Yim ki bu konuşmalar na olarak menfi bi Ve işte biz de, bu unsura istinaden umumi vaziyeti bir iktisadçı gözile tetkik ederek, 939 senesi zarfında bey- nelmilel siyasetin aldığı istikametin, çıkmazlarla dolu olduğunu iddiada tereddüt etmemekle beraber tahmini- mizde aldanmı mamızı samimiyet. Je temenni ediyoruz. Siyasi vaziyetin kararsızlığına rağ. men, hafta zarfında, İngiliz lirasının dolara karsı pozisyonunu bir haylı sağ- lamlaştırdığını gördük, Sleriin 462 den 4;67 ye yükseldi. Bunun sebebi, İngil- tere bankasının, spekülâtörleri teşci etmemeleri hakkında hususi bankala- ra yaptığı tavsiyedir. İngiltere ban- kası şimdiye kadar ecnebi kambiyo ve altın alım satımına katiyen müda- hale etmiyor ve her talebi fends d'ega- Misation denilen teşekkül itasile karşılıyordu; fakat son zamanlarda piyasada hakiki bir maksada tekabül etmiyen alış verişlerde vuku bulduğu anlaşıldığından dövizi hiç olmazsa bunların tesirinden kurtar- mak istenildi. Dikkate şayan olan ei- het şudur ki İngitere hükümeti bu hususta bir kanun neşrine lüzum görmeden yalnız İngiltere bankası yasıtasile alâkadarlara bir tavsiyede bulunmakla iktifa etti ve bu tavsiye gerek halk gerek hususi bankalar ta- rafından büyük bir samimiyetle ye- rine getirildi. ümidin hi etice vermiştir. İngiliz lirasının daha yüksek fiatte ve daha müstakar olması bütün dün- yada iktisadi emniyet ve huzurun te- essüsü demektir. Son gelen Avrupa mali gazelelerin- den öğrendiğimize göre, Almanyada yeni iki tip mark mevkii tedavüle çı- karılmıştır; bunlardan biri O(Vorzu- gsperrmark), diğeri de (Handelsperr- mark) tar. Bu yeni markların eskile- re ilâveten değil, eskileri bel'etmek üzete ihraç edildiği söyleniyor. İlga edilecek blan marklar şunlardır: Kre- ditsperrmarks (hususi alacaklardan mütevellid bloke marklar; Tilgungs- perrmarks (bloke sermayelerin İniz- Jeri) Effektensperrmarks (esham ve tahvilâttan mütevellid alacaklar); Altguthaben (1931 de dogmuş alacak- lar); Aktiensperrmarks (aksiyonların mukabili marklar) Bankalardaki hesaplar, ve sureti İs- timalleri noktai nazarından altı yedi cins daha mark varsa da, okuyucula- rımızın zihinlerini fazla yormamak için bunları saymaktan sarfınazar edi- yöruz. Autarcie'nin Almanyadan baş- ka bu kadar karışıklığa sebebiyet ver- diği hiçbir memleket yoktur Almanyada ahiren ne şrolunan bir kararnamede gemi ile olanların her iskelede sarfedecekleri miktarm haddi Azamisi 5 mark olarak tayin edilmiştir; yah va- puru İstanbula uğrıy başına bizim paramıza iki buçuk |li- radan fazla para sarfolunamıyacak demektir. Piyasalar: İngiliz ricalinin Roma seyahatinden büyük ümldler beslemi- yen borsalar zaten zaaf alâimi gösteri- , adam de» | yorlardı; müzakeratın menfi netice vermesi, şüphesizdir ki daha fena te- sir iera etmiştir; fakat cumartesi gü- nünün vaziyeti hakkında henüz ma- lümat alamadık Memleketimizde esham ve tahvilât vaziyeti Ankara borsası hafta zarfında bü yük bir faaliyet gösterememiştir. Maamafih fiatler gene sağlam ka- panmıştır. Geçen hafta 19,27 lirada bıraktığımız yüzde yedi buçuk faizli Türk borcu tahvilleri 19,35 ilrada kaldılar. Dahili istikraz Okâğıdların ileri hamlelerinde devam ediyo Son fiatler şunlardır İkramiyeli Ergani 19,72 Sıvas - Erzurum birinci | 16 Diğer tertibler 19,15 Anadolu grupunda da tezayüd Hisseler 23,65 lir 'Tahviller Mümes Bu ayın onundan tibaren hissele re 195 kuruş kupon bedeli tevzi edi di. 23,65 lira eski kupon flattır Merkez ban yarım derek 110,50 kaldı Endüstriyel kâğıdlarımızdan Aslan Çimento zayıftır. Son muamele 8,45 lira üzerinden yapıldı. Diğer kâğıd- üzerine h#men hemen muamele yapılmadı. Nominal fiatler şunlardır: Tramvay 11,75 lira; Umum Sigor- ta 13 lira; İttihadı Milli 22.50 lira; Terkos 6,30 lira; Bomonti 8.05 lira; İttihad Değirmencilik 12,30 lira; Şark Değirmencilik 0,82 lira; Telefon 9 Ji- ra; Omnium 0,83 lira; Şark Ecza Deposu 2,65 lira; Şirketihayriye 19 lira. Türk altını 1025 kuruş ve gâyri mübadil bonoları 9,12 kuruşta fiat lerini muhafaza ediyorlar. Mısır Kredi Fonsiyeleri azıcık yük selmiştir 1903 tertibi 111,50 lira 1911 tertibi 104,50 lira ediyor ———————————m Çocuk Esirgeme Kurumunun annelere öğü siler ada lira kaybe lar öğüdü Çocuk Esirkeme kurumundan: Çocuğun ilk doğduğu günden bir yaşına kadar çocuğun nasıl bakılacağını 12 ki- tapta Ye ayrıca mamaların nelerden ve nasıl ihzar edileceğini çocuğun besleme usullerin! öğreten (Annelere öğüt) adi kitaplar yeniden bastırılır Gürbüz evlâd yetiştirmek için bütün aileleri İlgilendiren, şimdiye kadar on binlerce tevzi edilen kitaplar dağıtılmaktadır. Ankarada Çocuk Esirgeme ku nel merkezi başkanlığından mektupin İs- teyiniz. SENELİK 6 AYLIK 3 AYLIK 1 AYLIK Posta ittihadına dahil omıyan ecnebi memleketler: Seneliği 3600, altı aylığı 1900, üç aylığı 1000 kuruştur. Adres tebdili için yirmi beş yaaa pul gönderm. Zilkade 25 — Kasım 8. İmsak Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E 124 219 TİR 946 1200 137 Va. 538 7231 1705 1ğ4l İdarehane: Babiâli civan Acımusluk sokak No. 13 İstikiği İma si kismi komedi pa MANA Gere saat 2030 da 2 anana ii TURAN TİYATROSU Bu akşam halk gecesi Cemal Sahir ve arkadaşları ABİBE MOLLA 3 FP, Hocalar 100. Her yer 28. Paradi VK, Y Gm. meccanen | n ge- | ! | kısmı Belediye tahakkuk ve tahsil işleri ıslah ediliyor (Baş tarafı 1 inci sahifede) dürlerinin idâre ve mesuliyeti altın. da daimi surette kontrol edilmeleri lâzımdır. Alınacak yeni tedbirlerle bilhassa bu cihet temin edilecektir. Tahakkuk ve tahsil işlerinde bazı yanlışlıklar yapıldığı gibi vergi ve Te- simleri vaktinde vermiyen mükellef- lerin takip edilmedikleri meydana çık- mıştır. Nitekim mali senenin sekizinci ayı girdiği halde bütçede muhammen olan varidatın şimdiye kadar ancak yüzde kırkının tahsil edildiği tahak- kuk etmiştir, Halbuki şimdiye kadar muhammen varidatın yüzde yetmişi. nin tahsil edilmesi lâzım gelmekte idi, Bu itibarla varidatın tahsilini te- min etmek üzere mükelleflerin sk surette takibine tevessül edilecektir. Bunun için her şeyden evvel tahak- kuk işlerinde kanuni mevzuata aykı- ri olan yanlışlıklara nihâyet verile. cektir. Bu maksatla tahsil ve tahak- kuk şubelerinde her mükellefe ait bi- rer dosya bulunacaktır. Bu dosyaya her mükellefin vergi tahakkuk ve tahsiline müracaat ve itirazl, , borcuna vesaireye ait bü- tün muameleli evrak konacaktır. Bundan başka belediye varidatının neticeleri anlaşılmak üzere aylık gra- fikler lacaktır. Bu grafikler, bir ay evvelki tahsilât yekünuna nisbetle © ay içindeki tahsilâtı gösterecektir. Halkın vergi şubelerinden başlıca şikâyetlerinden biri verilen vergi ka- patılmıyarak mükelleften yeniden vergi istenmesidir. Belediye tahakkuk tahsil şubelerine bu hususta müessir tebligat yapılacaktır. Hesapları ka- patmadan âmirin » buzu imza et- memesi ve kapanmayan hesaba ko- nacak makbüz imzasından dolayı rin mesul tutulacağı bildirilmiş. ve Bundan başka mükelleflerden bir kanunen vermeğe mecbur ol- dukları vergi ve resimlerin nisbetleri hakkında sarih malümata malik ol- mamaktadırlar. Bu yüzden mükelle. fin veya belediyenin aleyhinde hışlıklar olmaktadır. Buna meydar vermemek için ynuhtelif vergi ve re simlerin hangi esasa göre tahakkuk ettirildiğini, nisbet derecesini göste- ren büyük afişler yapılarak tahsil ve tahakkuk şubelerine asılacaktır. Bu suretle meselâ bir bina mükellefi bi- nasının mesken veya âkar olduğuna göre ne nisbette ve kaç lira vergi ve- receğini bu afişlerle anlayabilecektir. Ayni zamanda her mükellefe -istediği takdirde. vergisinin tahakkuk ve tah- sil müddetini gösteren birer cüzdan verilecektir. Muhasebe müdürlüğü, belediye ve vilâyet varidatının teshhürsüz ve nok- sansız bahsili için takip işlerine büyük ehemmiyet vermektedir. Bunlar bil. hassa kendilerine tevdi edilen tahsil işlerini günü gününe takip edecek- lerdir. Muhasebe müd diye muhasebe 1 por hazırlamıştır. Vali ve Belediye reisi doktor Kırdara verilecektir. Muhasebe işlerini yoluna koymak için merkez muhasebe teşkilâtile be. lediye tahakkuk ve tahsil şubelerinin akşamları saat on dokuza kadar ça- lışmaları kararlaştırılmıştır. i B, Muhtar, bele- tına alt bir ra- Bu rapor bugün Lütfi Pazar ligi Federe olmıyan kiüpler arasında ter. tib edilen pazar ligi dün Taksim stadında devam edilmiş ve Pera, Bozkurda 4-0, Şişli - Galata- spora 4 - 1 galib gelmişlerdir. İkinci küme maçları Ikinci küme lig maçlarına dün Şe- rel stadında devam edilmiş ve Boğazi- çispor Ortaköye 4-1, Davutpaşa Fener dir, Bu akşam saat (9) da Büyük aperet üç yıldız (Pek yakında senenin en neşeli opereti, MODERN KIZLAR Yazan: Mahmud Yesari müsabaklarına | 2-1, Eyüp Galatagençlere 3-2 | *! Bir Edirnekapı tramvayı dün saat 16 râddelerinde Şehzadebaşında bir | kadına çarpmış, kadın da yere düşe. | rek ağzından, burnundan kan gelmiş- tir. Kadın o civarda bir ezcaneye nak- | Ölüm | İzmirli Sükkeri Zade merhum | Tevfik (paşanın) oğlu bay Safi Sük- ker bir müddettenberi müptelâ ol- duğu hastalıktan kurtulamıyarak ledilerek tedavi altına alınmıtşır. Yu- karıdaki resimde ve yaralı kadın eczaneye nakledilir. adına çarpan araba ken görünüyor. ÖLÜM Şehrimiz tüccarlarından Murathan kar- deşler Bürhan Muratbanoğlu, Sıdkı Mu- rathanoğlu ve R Murathanoğlunun babaları Trabzon eşrafından bay Hay- > rettin o Murathanoğlu (Ovefat elmişlir. 14/1/939 cumartesi öğleden sonra | Cenazesi bugünkü pazartesi günü saat vefat etmiştir. Cenazesi bugün saat | 1 de Kadıköy Bahariye caddesi Süreyya 12 de Maçka Emlâk caddesi Halil | sineması karşısında 62 numaralı hanesin- âmil apartımanın dırıl, den kaldırılarak istimpotla Sirkeciye x€- ir Tepvikiye a pe İ türilecek, cenaze namazı ikindide Beyazıt camiinde kılındıktan sonra Edirnekapı- ması kılındıktan sonra defnedile- | daki aile makberesine defnedilecektir. cektir. Mevlâ rahmet eyliye. ANNABELLA WİLLİAM POWELL Senenin en ince ve en zevkli Filminde Barones w Uşağı (Fransızca Sözlü) Çarşamba akşamı MELEK 'te numarah biletler bugünden aldırılabilir. Yanın akşam 21 de; FRANSIZ TİYATROSUNDA ( GM sa. HUBERMAN'ın KONSERİ FERNANDEL AŞK MAHKÜMU Tilminde... Bir Kahkaha Tufanı... Herkesin ağzında dolaşan bir isim LIDA BAAROVA Gayet hissi, müessir ve heyecanlı AŞKTAN DAHA KUVVETLİ Fransızca sözlü Filminde. Bu Perşembe Akşamı SAKARYA Sinemasının İkinci büyük muvaffakiyeti olacaktır. Bu Perşembe Akşamı KADIKİY SÜREYYA Aşkın Göz Yaşları Şimdiye kadar görülmemiş bir muvaffakiyetle devam ediyor | İ e. LA İİ Sİ İ,