16 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

16 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

iri i > Nea v 5 Bir m bir aşk macerası Fransız filim âlemini şu sırada meş- gul eden iki hâdise vardir. Bunlardan birincisi meşhur piyes muharriri ve artist Sacha Gultry ile karısı Jacgue- line Deluba arasındaki boşanma da- yasıdır. Sacha Guitry birkaç sene evvel 50 yaşında iken Jacguelin ile evlenmişti. Karısı o zaman 25 yaşında idi. Bun- dan evvel dâha iki defa evlenmiş ve ve boşanmış olan Sacha bu defa artık ayrılmağı aklına bile getirmediğini söylüyordu. Halbuki aradan birkaç sene geçer geçmez Sacha Guitry yeni karısından da ayrılmağa kâlkışmış- tir. Sacha iptida sahnede birlikte oyna- dığı karısına hitâben sık sık: «Sana serbestliği iade ediyorum» kabilinden cinaslı sözler söylemiş, bundan sonra, evini bırakarak Paristeki Amerikan hastanesinde bir oda tutmuş, burada yatıp kalkmağa başlamıştır. Jacguelin bir müddet sabretmiş, fa- kat sonunda mahkemeye müracaatla boşanma davası açmağa mecbur ol. muştur. Davada kocasını evini terk- etmekle itham ediyor. Hâkim bugün- lerde iki tarafi çağıracak sra bulma için çalışacaklır. Fakat bu mesainin bir netice vermiyeceği Sachanın üçün. cü defa olarak boşanacağı anlaşılmak- tadır. İkinci hâdiseye gelince, bu da Tino Rossi ile sinema yıldızlarından Mire- ille Balinin Fransadan Mısıra hare- ketleridir. İki artist sırf gezmek için Mısıra gidiyor. Tino Rossi ile Mireille Balin fki se- nedenberi sevişiyarlardı. Mirejlle lim çevirmek için Holivuda gittiği halde Tinodan uzak kalmağa taham. mül edemediğinden mukavelesini bo- zarak geri dönmüştü. İkisi de birbir. lerini sevdiklerini açıkça söylemekte- dirler, Maamafih şimdilik evlenmeği düşünmediklerini ilâve ediyorlar. Son senelerde Avrupadan Amerika- Ya birçok artist gitmiştir. Fakat bun- lardan çoğu Amerikada tutunama- mış, tekrar Avrupaya dönmüştür, Hol livutta kalan ve kendisine mevki ya- pan artistler arasında Franciska Gaal ka, Veronika, Budapeştede Skandal, İlkbahar Resmigeçidi gibi füimlerile kendisini çok sevdirmiş ve herkesi çok güldürmüş olan bu artist Amerikada yalnız komedi değil, faciada oyna- de vardır. Avrupada çevirdiği Papri- | Franciska Gaal Amerikada | Macar artist kendisine kuvvetli bir mevki yapmağa muvaffak oldu Franciska Gaal'in Holli vutta çekilen bir resmi maktadır. Franciska Gaal, Macadır. Birçok filimlerini Viyana ve Berlinde çevir- miştir, 910 senesinde doğduğuna gö- re henüz 29 yaşına girmiş demektir. Kumral saçlı, elâ gözlü olan bu artist pek güzel olmamakla beraber çok se- | vimlidir. Artist şimdi Metro Goldwin Mayer hesabına ve Hollivutun tanınmış âr- tistlerinden Franchot Tone ile birlik- te bir filim çevirmektedir. Yeni bir Greta Garbo Margaret Sullavan gerek sanat bakınmından, kle hUSUSİ eli örelaya çok Mir Holivudun gör; yıldızlarından Mar- garet Sullavan son zamanlarda çok parlamıştır, Bu artistten ne zaman bahsedilse: «Yeni bir Greta Garbo » deniliyor. Genç artist çevirdiği filimlerde Gre- ta Garbo gibi büyük bir sanat kudre- © M göstermektedir. Fakat benzeyiş a Sullavan yalnız bundan ibaret değildir. Marga- ret'de Greta Garbo gibi çok sakin ve münzevi yaşamakta, hususi hâyatına kimseyi karıştırmamaktadır. Marga- ret de gürültüden, ismi etrafında mü- nakaşalardan, mülâkatlardan, dedi- kodudan çok korkar. " “ En büyük zevki okumaktır. Ceki Kogan beş parasız Amcasının yanına sığındı. Karısı da annesinin yanına gitti Bir zamanlar büyük bir şöhret ve bir hayli para kazanmış olan Ceki Kogan son zamanlarda beş parasız kalmıştır. Ceki iki sene evvel genç yıldızlar- dan Betty Grable ile evlenmişti. Şim- diye kadar elinde avucunda ne varsa sarletmiştir. Şimdi beş parasiz kalın- ca karısının parasile yaşamağa mec» bur olmamak için amcasının evine Si- ğınmıştır. Karısı da kendi ânnesinin yanına gitmiştir, Ceki ve Betty gaze- tecilere şu sözleri söylemişlerdir: w Birbirimizden ayrılmıyoruz. Şimdilik bu suretle yaşayacağız. Ya- kında işlerimiz düzelince tekrar bir. dikte oturacağız.» Cekinin vaktile kazandığı para bir kaç milyon dolardı. Şimdi annesi bu- nu babalığı ile birlikte sarfetmekte. dir, Ceki annesi aleyhinde dava aç- mıştır. Bu davanın neticelenmesini beklemektedir. Sinema haberleri # Duglas Fayr Banks yeni bir filim şirketi kurmuştur, Şirket her sene bir- kaç büyük filim yapacaktır. Duglas yapılacak filimlere bizzat nezaret »de- cektir, X Marlene, Amerikaya vasıl olmuş- tur. Yakında çalışmağa başlıyacaktır. Bu filim bittikten sonra Avrupaya dönmesi ve Fransada yerleşmesi muh- temeldir. X Geçen hafta Pariste sinemalar, yeni resimler yüzünden protesto ma- kamında kapanmıştır. Sinemalar bir- kaç gün kapalı kalmış, neticede bir anlaşma, olmuştur, X Greta Garbo, Hollirutta yeni bir flim çevirmeğe başlamıştır. Filmin adı Ninotsehka'dır. Filmin -sejisörü meşhur Lubitseh'tir. - | | Londra 15 (A.A.) — italya Hariciye | rı üzerinde iy Hariciye | Nazırı Kont Ciano, «Daily Mail in hususi muhabirine yaptığı beyanat- ta yakında Londraya gitmek ümdin- de bulunduğunu söylemiş ve fevkal. âde dostane diye tavsif ettiği Roma mülâkatlarından dolayı memnuniyet beyan eylemiştir. Ayni hususi muhabirin diğer ta- raftan yazdığına göer, Mussolini, İtalyan - İngiliz anlaşmasının zih- niyetine katiyen riayet etmek fikrin- de olduğuna dair namusu üzerine SÖZ vermiştir, İtalyan mahafilindeki sukutuhayal Roma 15 (A.A) — Havas: İngiliz tavassutunu ümid eden İtalyan ma- | hafili, sukutu hayale uğramıştır. İtal- yan mahafilinden edinilen intiba bu- dur. Buna o mukabil İngiliz 'mahafili, evvelki güne nazaran daha az bedbin- dir. Akdeniz vaziyetinin müstakbel inkişafı hususunda müsafd ümitler beslenmektedir. Mussolininin kullan- dığı sl dili, İngiliz devlet adamla KontCiano ya yakında Londraya gidiyor İ şüleceği tahmin edilmişti. rı üzerinde iyi bir tesir bırakmıştır. Bilhassa İtalya ve İngilterenin mü terek sulh siyaseti takib etmek azim- lerini beyan eden resmi tebliğin son fıkrası çok mânalı görülüyor. Berlin 15 — Salâhiyettar Alman mahafili, Roma mülâkatları netice sinde neşredilen resmi tebliğ hak- kında ihtiyatkâr bir vaziyet almiştır. Sabah gazeteleri de, resmi tebliği neşretmekle iktifa ediyor ve bu hu- susta hiç bir mütalâa yürütmüyor. İspanya işi Londra 15 — Başvekil Romaya gi- derken bilhassa İspanya işinin görü- Halbuki bu hususta hiç bir müzakere olma- mıştır. İtalya, general Frankonun kati bir taarruza giriştiği sıvada mü- zaktreye yanaşmamıştır. Bu sebeple İtalyanın niyetleri hakkında bir #i- kir edinmek kabil olamamıştır. Süveyş kanalı meselesi Paris 15 — Süveyş kanalı idare meclisi toplanmıştır. İkinci reis Ed- gar Bone İtalyanlar kanal hakkın- daki isteklerini bildirmiştir. Bu is tekler heyecan uyandırmıştır, General Franko'nun kuvvetleri (Baş tarafı 1 inci sahifede) çirilmişlerdir. Şehre giren Frankistler ahali tarafından büyük meserretle ka- bul edilmişlerdir. 'Taragon, ehemmiyet itibarile Kata- lonyanın ikinci şehridir. Ahalisi 350 bin kişi kadar tahmin olunmaktadır. Frankocular 14 köyü işgal ettiler Salamanka 15 (A.A.) — Milliyetper. ver umümi karargâhının tebliği; Katalonya cephesinde, Savalla Del Condado, Las Pilas, Sarreal, Ollea, Vellbert, Hospitalet, Eradel! Villalla Alka, Tö:roja, Poboleda, Llavorla, Unauriudona, Castello, Vandellos ve Masbalanti köylerini işgal ettik, 2240 esir aldık. Franko hükümetinin tebliğleri Bilbao 15 (A.A.) — Askeri mahfil- ler, Taragon'un ve Reus'ün bu kadar süratle sukutu karşısında hayret gös- termemektedirler. şimali cephesinin en büyük kısmı yı- kılmış oluyor. Reus Taragon'dan küçük olmakla berâber bütün harp sanayii merkezi olduğu için işgali diğeri derecesinde ehemmiyetli addedilmektedir. Saragossa 15 (A.A.) — Miliyetper- verler Lerida - Baruelon yolu tepeleri ile Akdeniz urâasındâ Gayda nehrine İ varmışlardır, Bundan Reusun cenub | bölgesi hariçtir. Burada da düşman müşkil bir vaziyette bulurimaktadır. Katalonyanın cenub bölgesinde, düşman, miliyetperyerlerin önünde Akdenize doğru yürümeleri esnasın- daki gibi, karmakarışık bir halde çe- kilmektedir. Hükümet Valansiyaya nakledilecek Paris 15 (A.A.) — İspanyada harb z dan gelen haberlerde, hükü- metçi İspanya kuvvetlerinin Tortoza ile 'Tarragone arasındaki bütün €e; hede ricat etmekte olduğu bildiril mektedir. Katalonya hükümeti, bütün işleri merkezi hükümete devretmiştir. Baş- | vekil Negrin ve Hâriciye Nazırı Del vayo müstesna olmak üzere hükümet İ Valansiyaya gitmeğe hazırlanıyor. Başvekil ile Hariciye Nazırı Franko kuvvetlerine karşı müdafaayı idame ettirmek üzere Barselonada kalacak- lardır. Barselona 65 kilometre Saragos 15 (A.A. ) — Frankistler dün Katalonya cephesinin heyeti u- mumiyesinde vasati on kilometre ka- dar ilerliyerek Coloma civarında kâin Barselona, takriben 65 kilomet- relik bir mesafede bulunmaktadırlar. Frankistler bundan evvel Barselon ayaletinin hududunda bulunan Co- don tepesini işgal ettikleri için Colo- ma şimdi toplarının ateşi altında bu- tunmaktadır. Cenub mıntakâsında o Frankistler, Montblanch « Reus yolu üzerinde ve «Reuse on kilometre. mesafede kâin Valls ve “Valis ve Alcorer şehirlerinin nakliyat merkezini işgel etmişlerdir. Barselonda mukavemet hazırlığı Barselon 19 (A.A.) — Frankistlerin İleri hareketi şehrin çehresini değiş- tirmiştir, Silâh altına alınanların so İ kaklardan geçmesi vaziyetin vahâ- Bu suretle şarki | metini hatırlatmaktadır. Kadınlar ve çocuklar kışla kapılarında toplanarak silâh altına alınanlara veda etmekte: dirler. Caddelere gerilen geniş kurde- leler halkı mukavemete davet etmek- tedir. Duvarlar afişlerle doludur. Hükümetçi generalın azimkâr beyanatı Londra 15 (A.A) — Sunday Chronicle gazetesi. son nushasında İ general Mijanın şu beyanalını neş- rediyor: Adamlarımızın haleti ruhiyeleri, maâhrumiyetlerinin derecesi ne olur- sa olsun, ve Prankonun yabancı ki- taatının indirdiği darbelere rağmen, hiç bir zaman. bugünkünden daha iyi olmamıştır. Hiç bir zaman teslim olmıyacağız. Frankoya taze kuvvet- ler verildi. Bizim adamlarımız ise iki senedir harb bölgelerindedirler. Bu- gün kendilerinden yeniden taarruz etmelerini İstedim. Müracaatıma âsil surette mukabele ettiler. Bu hal, as- kerlerimin haleti ruhiyesini göstere mektedir. Hükümet ordusu, modern techizab, tank, tayyare ve büyük toplar temi- ni için Franko kadar kolaylıklara naji olsaydı, harb şimdiye kadar bit- miş olurdu. Fakat bu kaynaklardan mahrum olarak da ve her şeye Tağ- men zaferi elde edeceğiz. düşman son konulu oyrüyor; Muvafidk olamaz- sa, mâneviyatı ne olacaktır, buna mü- kabil davasının hakkından emin olan kılaatımız sonuna kadar dayanacak- lardır. Katalonyada ilerlemesine müsaade ettik, Zira burada mukavemete teves- sül etmekle boş yere bir çok telefat ve- recektik. Fakat düşmanımızın burada işgal ettiği her kilometre murabbama mukabil Esttamadure ve Madrid cep- helerinde arazi işgal ettik. Askerleri- miz amatör değildir, Gençler bile mu- harebe yıllarının verdiği tecrübe te sertleşmiş bir harb veteranı haline gelmişleridir. Olgun yaşta insanlar mağlüb edilemez. Silâh ve mühimmat istihsalâtımız Organize edilmiş ve muntazam bir tarzda cereyan etmek- tedir. Bu hususta yabancı kaynaklara bağlı değiliz. Sakin ve nihâi zafere kani bulunuydruz. Hükümet ordusu mağlüp olmamıştır ve olmıvacaktır. Amerikada işsizlere yardım tahsisatı Vaşington 15 (A.A.) -— Mebusan Meclisi, işsizler için 725 milyon dölar. lık bir tahsisat kabul etmiştir. Bu tah» sisat Reisicümhur Roozeveltin iste. diği mıkdardan 150 milyon dolar azdır.