16 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

16 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

POLİTİKA Sovyet - Japon ihtilâfı Dünya sulhunu tehdit eden büyük meselelerden biri de Sovyetler bir. liğinin Şarki Asyadaki sahillerinde ve nehirlerinde balık tutmak için cuda getirdiğinden Japonların burada serbestçe balık avlamalarını asker- Tik cihetinden mahzurlu bulmuştur. Bunun için Japonların balık avlaya- cakları sahaları azaltmağa çalıştığından malüm gerginlik hasıl olmuştur. Çünkü bu sularda balıkçılık Japonya için hyati ehemmiyeti haizdir. Evlenme cezası: Idam! İnsanların aşk ateşile yanarlarken sevdikleri kadına evlendikleri her memlekette ekseriyetle vukua gelen hâdiselerdendir. Fakat geçen gün Kafası kesilen Çin generali Nang Kao Nanın âkibetine bakılacak olursa ber yerde bunun böyle olmadığı anla- gilıyor. Çin ordusunun talimatnamesine gö- te bir asker yalnız silâhını sever. Şa- yet vakti olursa sevgilisile de meşgul olabilir. Fakat bunun için boş vakti bulunmak mutlak elzemdir. Şayet Çin askeri bu aşk işini evlenmeğe kadar vardırırsa bu hal o zaman sevgilisini daha çok, silâhanı ise daha az sevdi- ğine delâlet eder. Onun için harp za- manında bulunuyorsa bu küstahlığı hayatile ödemeğe mecburdur. Çünkü artık boşanmak da para etmez. Evle nen bir neferse arka kafasına bir kur. şun sıkılarak öbür dünyaya yollanır, Bir cephe generali ve Nangpo mev- kil kumandanı olan Nang Kao Nan da sevdiği kadınla evlendiği için yüksek mevkiine rağmen kellesini kurtarama- dı. Yüksek zabit olduğu için onun da kafasına bir düğün hediyesi olarak bir kurşum sıkılmadı, cellâd tarafın- dan kafası kesilmek suretile idam edildi. Onun yerine şimdi karısı Çin ordüsunda hizmet ediyor. Yakında bir kadın taburile cepheye hareket edecektir. Kadın şayet bir daha ev- İenmeğe kalkışacak olursa o zaman, şimdi asker olduğu için, kelleyi kay- betmek sırası ona gelesektir. Kravat abonesi emin kravat tevzi eden bir fir. ma kurmuşlardır. Bu firmaya abone ölan erkekler senede oluz dolar ver- imek, mukabilinde bir senelik kravat ihtiyacımı temin ediyorlar. Aboneler ğe en yaman e ve bunda hangi gömleklere ve elbiselere uygun kravat işlediklerini, ktavatların renklerini, çizgili mi, yok- sa noktalı mı, olması lâzım geldiğini gönderiyor. Talep vukuunda seçilmek üzere bir kaç kravat birden de yollandığı va- kidir, Bu İki ihtiyar Nevyorklu kadın bu kurdukları kravat müessösesi sâyesin- de çok para kazanmağa başlamışlar» dır. Kadınlar evvelâ kocalarının tani- dıklanna tahsis etmek üzere işe giriş- mek sonra rağbet görünce teşebbüsle- bildiriyorlar. Ondan sonra firma kens| rini genişletmişlerdir. Yunanistanda güzellik kraliçesi seçilecek Yunanistanda, 1939 senesi Yunan güzellik kraliçesini seçmek için ha- sırlığa başlanmıştır. Bir kaç seneden- bu güzellik müsabakasının tertibini Atina gazetelerinden biri üzerine al- muştur, Müsabakaya girecek genç kız ve kadırilar 15 ile 30 yaş arasında olmak Yâzımdır. Bunlar 1 mayıs 1939 tarf- hine kadar fotograflarını heyeti ter- tibiyeye göndereceklerdir. Heyeti tertibiye, bu fotografları, müsabakanın tertibini üzerine alan gazetede neşrettirmekle beraber, jüri heyetine de gösterecektir. Jüri he yeti, fotograf gönderen kızlardan onunu seçerek Atinaya davet edecek ve bunlar arasında jüri heyeti huzu- runda nihal bir müsabaka yapacak ve seçilecek güzel, 1939 senesi Yuna- imei kraliçesi ilân edile- Tavuklara dudak boyası İskoçyada çıkan bir ziraat mecmus ası tavuklarla dudak boyasına dair Çe Amerikada bir rahip evlenmeğe hevesli kızlarla erkekler için bir mektep açtı Amerikada çeşit çeşit mekterler vardır, Bir mektebe giden yemek pis şirmesini, diğer bir mektep otomobil idaresini, üçüncü bir mektepte bira imalini, dördüncü bir mektepte astro: nomi, nihayet beşinci bir mektepte tahta kurularının nasıl imha edilece- ğini ve daha birçok şeyleri öğrenebi- lirsiniz. Amerikalıların mektebe gide- rek öğrenmiyecekleri hemen hiç bir şey kalmamıştır, denilebilir. Yalnız bekâr. tıktan evlilik hayatına atlamayı öğre- ten bir mektep yoktu. Amerikalılar bu hususta ders almadan adım atmağa mecbur oluyorlardı. Amerikanın Dreksel Park şehrinde Kresbitoriyon kilisesi rahibi doktor Klinton Koksun bu noksanı telâfi et- mek için teşebbüse giriştiğini haber alıyoruz. Doktor Koks evlilikle alâka- dar birçok kimselerin ricası ve teşviki üzerine kilisesinde bir izdivaç mekte bi açmıştır. Evlenmeğe hevesli olan kızlar ve erkekler şimdi bu mektebe devam ederek en İyi ve en doğru izdivaç metodları hakkında rahipten ders görmektedirler, Mektep müdavimlerinin adedi pek çoktur. Doktor Koks verdiği derslerin herbir saatini, kızlarla erkeklerin târ nışmalarından itibaren rahibin önün- de diz çökerek nikâhlarını kıydırınca» ya kadar katettikleri çok pürüzlü yolun muhtelif safhalarına tahsis et- mektedir. Doktor Koks yüzlerce dinleyicinin huzurunda verdiği ilk dersinde sözle- rini büyük bir alâka ve dikaktle takip eden genç kızlara ve erkeklere demiş- tir ki: «Bu evlenme mektebini kurmamdaki maksad, evlenmeyi bir tesadüf masa» Amerikada bekârlıktan evlilik hayatına atlamayı öğreten mektep yoktu. Rahip doktor Koks bu noksanı telâfi etmiştir. Mektebe devam edenler pek çoktur. Rahip dok- torun ilk dersi büyük alâ- ka uyandırmıştır. sından çıkararak akıl ve mantık nu- runa kavuşturmak, hakikaten uygun bir hale getirmek ve gizli maksadlara âlet olmaktan kurtarmaktır.» Ondan sonra rahip Koks kızlarla, erkeklerin en iyi bir surette nasıl ta» nışabileceklerini izaha başlayarak bu hususta şöyle bir metod tavsiye etmiş- tir: «Bir erkek bir kızla veya bir kız bir erkekle tanışmak istediği zaman böy- le bir münasebet tesis etmek Için en doğru bir yeri aramayı unutmamalı” dır. İnsan bir pırlantayı çirkef arasın- da arıyabilir mi? Tabii, bir genç diğer bir gençle bir dans salonunda ve ya- hut bir barda ve lokantada tanışabi- lir. Ancak muarefe peyda ettiği bu kimselerin ne cins insanlardan oldu- gunu göz önünde bulundurması li zımgelir, Tesadüf bağlı olan flörtler de doğ- ru bir hareket değildir, Çünkü insan tesadüfen karşılaştığı bir kimseden çabuk vazgeçer, münasebet çok devam etmez. İzdivaç tellâlları da evlenmeğe hevesli olanlar için itimada şayan bir saadet kaynağı değildirler. Bu gibi 'mutavassıtların kullandıkları desise- ler çoktur ve tehlikelidir.» Doktor Koks bunları söyledikten sonra genç kızlara ve erkeklere biri- birlerile tanışmak için en münasip yerlerin kiliseler tarafından verilen müsamereler, spor klüpleri ve nihayeğ her gün çalışılan mesai daireleri ol- duğunu anlatmıştır. vi İzdivaca namzed olan kızlarla er- keklerin evieninciye kadar geçirecek» leri hayat, döktor Koks'a nazaran, bin takım muamelelere bağlıdır, İki taraf arasında alınacak tavru hareket hu- susunda Amerikalı rahip pek liberal düşünüyor ve diyr ki: «Şayet nişanlılar ayrı ayrı yerlerde oturuyorlar ve her gün biribirlerini göremiyorlarsa, genç kızın genç ef keğe başka kızlarla, genç erkeğin dö genç kıza başka erkeklerle konuşmak için müsaade etmesi lâzımgelir, Ancak bunun için iki tarafın biribirlerine karşı tam itimadı olması gerektir. | Nişanlılık hayatının pek uzun sür“ mesine ve bu esnada fazla samimiyet gösterilmesine çok muterizim. Bir kavga ve yahut bir ülüm hâdisesi üze“ rine kiz açıkta kalır ve tahrip edilmiş bir metadan başka bir şey değildir.» Rahip Koks, gelecek dersini evlen mek kasdile biribirlerile tanışan er keklerin ve kızların mütekabil baro- ktlerine tahsis edecektir, Bu meselö ye dair neler anlatacağını rahip şim- diden ilân etmiştir: «Çok öğünen bir kimse samimi ve namtıslu sayılamağ Birisi, hayat arkadaşi olarak intihap ettiği bir kimsenin huzurunda öğün meğe kalkışırsa bu hareketi gayri tö- olur.» 1939 un en genç ve en | GÜNÜN ANSİKLOPEDİS İspanya cümhuriyetçilerinin elinden çıkmak üzere olan | “Barselon,, şehri B arselonun tehdid altında olduğu merkezi olan bu şehrin, hayli ehem- miyetli mazisi vardır, Tarihi, aşağı yukarı Katalonyanınkine bağlıdır. 'Tahmine nazaran Kartaceli Alimcar Barca tarafından kurulan şehir, onun ismile Barcino diye anılmağa başlar mıştır. (Şimdi İspanyollar Barcelona Yazarlar.) Ogüst, burasını bir Roma müstem- Tekesi haline getirdi, Vizigotlar Bar #elonu zaptedip 415 ile 431 arasında merkeğleri yaptılar. Şehir, sekizinci asırda, Magrıbilerin eline düştü, 801 senesinde, Louls le Döbonnaire Müş- lümanları püskürtüp Barselon kont- luğunu kurdu, Bu teşekkül 874de müstakil oldu. Barselon on ikinci asırda Aragon'a Elainş April Vilis'in Fransiz kontu | rin coğrafi ve iktisadi Maurice Retout du Trerou ile evlene- | balta vurdu. Birçok isyanlara sahne ceğini yazmıştık. Evlenme merasimi kânunusaninin beşinci günü Londranın Assemptlon kilisesinde yapılmıştır. Mis Vilis 17 ve kont da 29 yaşındadır, Nikâhları- zırı Romada kaldıkları müddet, ni kıyan İngiliz papazı Vaterkeyu ye- | ikametlerine tahsis edilen Villa Mar ni evlileri tebrik ederken evvelâ ge- damada, oturmuşlardır. Villa Mada- line ingilizçe ve sonra da “kocasına | ma sonra yedinci Clement mamile fransızca hitab etmek mecburiyötin- | Papa olan Kardinal Jules de Medi. de kalmıştır. Çünkü kont genç karı. | “is için inşa edilmişti, Binanın plânlarını Raphael hazım Bu düğün bütün Londrayı alâkar | Alexandre de Medicisnin birinci kar Am yep me lamış, inşası Glulio Romanoya tevdi erguerite d'Autriche'in (1536 | fo olan Barselon «fueros» denen imtiyaz» larını da kısmen kaybetmiştir. Tual Pransızlar şebri 1808 le 1813 ara sında (Napolyon Bonapart zamanın da) işgal ettiler. Barselonun yakın tarihi kanlı İs“ yanlaria doludur. Son asır zarfındâ memleket iktisaden müreffeh bir ha“ le geldiyse de, daima siyaseten tehli- keli bir yer, fitili tutuşmuş bir dina mit sayılmıştır. Burası, şehir olarak pek mükem- meldi. Yarım milyondan fazla nüfus su vardir. Üniversitesile, bahriye meke tebile, katolik seminesile, muhtelif kütüphanelerile bilhassa Aragon arm şivile (hazinei evrakile) meşhurdur, Birçok kara ve deniz yollarının İçtie magâlhıdır. Yünlü ve ipekli kumaşlar, deri, tentene yapar, Çok şarap ihrag” eder. Şehir, bir nısıf daire halinda tatlı meyilli bir dağdan sahile iner. tof Kolombun heykeli pek güzeldir. | Bu son dahili harp esnasında haya © hücumları yüzünden hayli harap tin rubu mesabesindedir. Villa Madama I ngiliz Başvekili ile Hariciye Na” senesinde) burada oturmasından İle ri geliyor. Viülâda uzun müddet Napoli Boune bonları oturmuştur. Burası bir senedenberi Romaya gelen ecnebi imi» safirlerin ziyareli için hazırlanmış», tır. VW İngiliz Başvekili ile Hariciye Nazim rı ikinci katta oturmuşlardır. Villâ- 4 Barselon, Cümhuriyetçi mukavemo- Cliiğ > billiğe ve hayal inkisarına müncef |