30 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

30 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AKŞAMDAN AKŞAMA Kurban bayramının içtimai hususiyeti Taşrada, çok uzak bir kasabada Girilmesi en güç olan kapı Geçen sene bir Amerikan gazetesi eğlenceli bir anket yapmıştı. Bir çok kimselere soruyordu: Girilmesi en güç olan kapı hangisidir? Buna türlü türlü cevablar verili- Boyasız binalar Belediye bu günlerde bir renk Iyi bir fikir Harbiyemeydanı- nın genişletilmesi Karilerimizin mektupları Seyrüsefer işaretleri muntazam değildir «Dil artık istikrar etsin!» diye ya- Alan, yazıları, ağızdan ağıza nakle Ürker, değiştiren, mübalâğalandıran > köşe dedikodularına rastlıyo- Bunlar; * hap Pek - diye tefsir ediyorlar. - Me bu, rümuzla bir şeyin ifadesidir. Acaba eski yazı ms dirilecek? Mektep- İde arabi, farist dersleri mi ihya Macak?... Örün. için, azizim, kaleminizi oy Mitirken böyle insanların da bulun unu dikkate alınız. O mevsulara ederken, aman dikkat... €ndisine şu yolda cevap verdim: *Memleketin her yerinde aynı ka- Munlar hâkimdir. Ve bu kanunlar en Medeni insanlar için konulan usul ir. Falanca yer geridir diye ona gı düşünmüyoruz; o geri yerin lere, uymasmı istiyoruz. Matbuat Siletinden de aynı vaziyet vardır! mimizi falanca köhne dimağa ayarlayamayız! (Aman, hacı di şöyle tefsir edecekmiş, şu mâ. Dayı çıkaracakmış!) endişesi kalbi. Mizde hükim olamaz. Hacı hafız “lendi bilsin ki, bizim satırların (tah- a müstetir hüve) leri yoktur. üğünüzü açık yazıyoruz.» Simdi de, Kurban bayramı hakkın- $öyliyeceğim bir kaç samimi cüm- | için, diğer münevver arkadaşları- Min ilablarma uğramayayım. Onla- TA da aynı şeyi tekrarlıyorum! — Yazdığımız salırların mânası, Yazdıklarımızdan ibarettir. Hayali ir istemez! Bu rejim, dört günlük Kurban bay- nı, milli tatil günlerimiz arası- NA soktu. Dimağlarımız sakın bu boş mi münhasıran dört gün istira- hat halinde telâkkiye meyletmesin. , Nitekim, üç beş sene ervel ben de $öyle düşünürdüm: >> Münzevi bir yere kaçar, başımı dinlerim... (Yahut:) İnşallah şu bay- Taha, bir eğleneyim, bir gezeyim... Elbette «bayram» mefhumu içinde Zaten, eğlenmek, gönlünün dilediği #İbi hareket etmek mânası vardır. Fakat bayram, aynı zamanda da bir Ananedir. Ananelerin ise, hepsi ille kötü, #le öldürülmesi icab eden şey- ler değildir. Nitekim işte meselâ şu Kurban bayramı kaç güzel şeyi bir. den ifade ediyor: Fakir fıkaranın bol bol et yemesi Yamanı!... İmkâni varsa kurban ke- *iniz, dağıtınız. Bunu yalnız dini değil, içtimat bir hareket diyede Yapmalısınız. Böyle fırsatlarla olsun Senede bir kaç kere fakir fıkarayı dü- Yünmüş oluruz. İyilik hisleri kalbi. Mizde eldden dirililmesi iktiza eden, Uyuyakalmış duygulardır. Bu bayram, maiyetini, küçükleri. Yİ. bütün çocukları düşünmek, onla- " sevindirecek şeyler yapmak zama- Midir. Kapıcının çocuğuna bir es- Vablık mı alacaksınız? Kulübedeki Yavrulara mendile bağlayıp çil yir Mibeşlikler mi vereceksiniz? Veriniz... Kurban kesmenizle köylü kazana- tak. Gelecek seneye daha iri, daha fazla hayvan yetiştirecek. İşlerini dü- #ellecek.... ... sz düşünülüyor Yedek subay okulu yemekhanesi önündeki duvarın geriye çekileceğini ve bu suretle Vali konağı caddesinin 25 metre genişliğinde açılacağını yazmıştık. Mektebin tramvay caddesindeki cümle kapısı önü de, meydandaki helâ kaldırıldıktan sonra, tanzim edi. leceklir. Buradaki elektrik muhavvi. le merkesi çirkin göründüğünden ap- tesane ile muhavvile kaldırılması muvafık görülmektedir. Harbiye meydanının bir mkitar da- | ha genişletilmesi düşünülüyor. Bu- nun için yedek subay okulu karşısın- Yanacaklır. Fakat Harbiye meydanının açıls ması henüz bir etüd halindedir. B. Prost tetkiklerini bitirdikten sonra meydanın tevsii plânını hazırlaya- caktır. Bir yük arabası bir iktiyara çarparak yaraladı Yetmiş yaşlarında Sarafim isminde biri, Karaköy köprüsü üzerinden git mekte iken Hasan adında birinin yük arabasının sadmesine maruz (kal miş, yaralanmıştır. Polis yaralıyı tedavi altına aldır- mış, suçlu yakalanmıştır. Yeni mezarlık İç yolların hazırlanması işi bitiyor dış duvarları yapılmışia. Mezarlığın dahili yolları ve tarhları da hazırlan- Şimdi bu yolların üzeri kartanlana- caktır. Bundan sonra yeniden alıma- cak tahsisat ile mezarlık dahilinde bir gasilhane, bekleme odası, memu- rin dairesi yapılacak ve tarhlar ayrıl. dığı için ölü defnine başlanacaktır. Mezarlığa şimdiye kadar yalnız bâzı maruf vezat ile fevkalâde kısım- da yer satın alınan bazı cenazeler defnedilmiştir. Tarh edilen sahalam göre şimdilik birinci ve ikinci sınıf ücretlerle gömülecek cenazelerin def. nine başlanacaktır. Meccani olarak gömülöcek cenazelerin defnine bilâ- hare başlanacaktır. düzelmesi bayramı... Bu bayram, ihtiyar akrabayı, ba- balarımızın, dedelerimizin dostlarını aramak, ellerini öpmek, hatırlarım sormak, maziyi böylece yad etmek, kopan münasebetleri yenilemek bay- ramıdır, Ziyaretler yapınız. Bütün Avrupa Noel'i bir aile, bir iyilik günü saymıştır. Buda bizim için aynı mahiyettedir. Yalnız dini değil, pek milli, pek içtimai, pek ikti sadi, pek hayırlı, pek faydah bir bayram... Karilerimin bayramlarını tebrik (Vâ - Nü) merkezinin de | daki bazı binaların istimlükine baş- | Zincirlikuyudaki yeni mezarlığın | EEE EE korkmayıp yeniler giyiniz... Kıyafet Istanindun seyrüsefer işleri bir türlü düzelemedi. Bir sene gvvel bu işlerde ihtisas sahibi olması için Belediyeden bir zatı aylarca yaz kolluk takar, hatlâ rına da beyaz kılıf geçirirler, Bu da gece gündüz memurların ko- layca görülmesini temin eder, Bizde ise aksine her sey koyu- dur memuru kâlklern ayırmak kabi değildir. Gece ise fenerle aramak lâzımdır. 2 — Her yerde işarel memuru ortada durur. Bizle çok defa kenarda yaya kaldırımında durur, 3 — işaret memurlarının vesa ite ve halka yol vermesi için mu- ayyen işaret şekilleri vardır. Bizde ekseriya ağziyla, burnuy- la, bazen baş sallamak suretile verilir. Bu hareketlerden mana çıkarmak keramete bağlıdır. Hü- lâsa seyrüsejer işleri her yerie bizdekinden mükemmeldir. Çün ki beymelmilet usullere Triajet ederler. Maçka Küğıdhane enddesi Kâmil bey apartımanında: Tevfik Çizmen Sıcaklık 14 derece Birkaç gündenberi havalar çok mü- | salt gitmektedir. Gündüzleri termo. metre 15-16 dereceye kadar çıkıyor. Evvelki gün hava kapanmış ve bir aralık yağmur yağmıştır. Fakat dün Öğleden sonra hava açmış, termomet- re yeniden 14 dereceye kadar yük. selmiştir. Dün tatil günü olmak münasebe. tile, caddeler, meydanlar havanın güzelliğinden istifade etmek istiyen- derle dolmuştu. Kırlara gidenler de pek çoktu. Demirler boşaltılırken anbar memuru yaralandı Yedikulede Kazlıçeşmede demir €ş- ya fabrikasına maizeme getiren kam- yondan, sikletleri ağır demirler bo- şaltılmakta iken kırk kilo ağırlığında yuvarlak bir demir kamyondan kay- xaiş ve anbar memüru Dursuna isabet Yaraları ağır olan anbar memuru civardaki Ermeni hastanesine yatırıl. mıştır. Ağaçtan düşerek yaralandı Heybeliadada; çamları koruma &meleşinden Bekir isminde bir genç, dün, ağaçlardaki böcekleri üzere bunlardan birinin üst dallarına kadar çıkmış, fâkat bu sirada müva- zenesini kaybederek yere düşmüş, muhtelif yerlerinden tehlikeli surette yaralanmıştır. Sıhhi vaziyeti tehlikeli görülen Be. kir. polis tarafından hüstaneye yatı- rılmıştar. tayin edecek Taksim ile Şişli arasındaki cadde üzerinde bulunan ve boyası, badana- $ı borulan binaların boyanmaları be- Jediye tarafından mal sahiplerine teb- ligat yapılacağını yazmıştık. Boyanın rengi bugünlerde belediye fen heyeti müdürlüğü tarafından tes- bit edilerek Beyoğlu belediye dalresi- ne bildirilecektir. İntihap edilecek boyunun açık gri olması ihtimali çok- tur. Bu güzergâh üzerinde bazı ahşap kaplama binalar olduğu gibi, evvelki boyası solanlar da yardır. Bu kabil binaların evvelki renkleri de nazarı dikkate alınacaktır. Beyoğlu belediye şubesi, bina sa- hiplerine muayyen bir mühlet vere. | cek ve binasını boyamayan, badana» sını yenilemiyenlerden belediyece c8- za alınacaktır. Şişli ile Taksim arasındaki cadde- nin bu suretle tanziminden alınacak neticelerden sonra belediye şehrin di- ğer semtlerini de ayni surette boyata- caktır. Bu karar, yalnız caddeler içindir, caddelere ulaşan sokaklara şümli de- | gülair. Bayram tatili Bayram münasebetile bugün bü» tün resmi daireler ve mektepler tatil edilecektir. Bayram tatili 6 şubat pa- sartesine kadar devam edecektir. Tramvay kazası Bir tramvay motrise çarptı, bir kişi yaralandı Vatman Alinin idaresindeki 145 nu- maralı Şişli - Tünel tramvayı Şişli- deki makasa girdiği bir sırada bütün hızile önünde bulunan 171 numaralı bir motrise çarpmış, bu çarpma ne ticesinde 145 numaralı tramvay yol dan çikarak hat kenarındaki direğe bindirmiş, bundan mütevellid sar. sınlı esnasında tramvay içinde bulu- nan kirk ikinci mektep hademesi Mustafa başını demire çarparak ya- ralanmıştır. İşe el koyan polis vatman Aliyi ya- kalamış, yaralı Müustafayı da Etfal hastanesine yatırmıştır. , Para meselesinden kavga Halicioğlunda oturan madam Ser- puhi le Haykuhi bir para mesele. sinden kavga etmişler, Haykuhinin iddiasına göre Serpuhi kendisini dö- vüp yaralamıştır. Polis, iki tarafı mahkemeye vermiş- tir. Belediyenin tenbihleri Şehrin temiz tutulması için Bele- diyenin muhtelif yerlere afişler asa- cağını yazmıştık. Bu sfişlerde bulu nacak Belediye tembihirini göstere- cek yazılar Belediye reis muavinle- rinden B. Lütfi Aksoy, Belediye mek- tupçusu B, Necati ve Daimi encümen Azasından B. Selâmi Sedesten mürek- kep bir komisyon tarafndan hazır. lanacaktır, Bay Amca Basın birliğinde L. Nİ SEK Xx. rilmesi en güç olan kapı sinema stüd- yolarının kapısıdır» diyordu. gazetelerin birinde hoş bir fıkra oku- dum. Avrapah bir muharrir Amerikada- ki filim şirketlerinden biri tarafın- dan Amerikaya davet eğilmiş. Adam. ciğaz kalkıp Hollivut stüdyoların- dan birine gitmiş. Avrupalı muhar- ririn siyah uzunca bir sakalı varmış, kendisi de bir kaç kelimeden başka İngilizce bilmiyormuş. Kara sakalı muharrir stüdyonun bekleme salonuna girmiş. Lâkin bu- rada stüdyoya gelenleri icab ederse içeriye alan ve yahut lüzumsuz gö- rerek atlatan memur uzun sakallı muharriri figüranlık için müracaat eden biri zannetmiş ve kendisine sert sert: — Nafile, bugün sakalllar kabul edlimiyor!... cevabımı vermiş. Avrupalı muharrir de: — Şu Amerikalılar garib insanlar- dır vesselâm". diyerek çıkmış gil miş, ertesi günü gelmiş... Memur bir gün evvelki ziyaretçiye şöyle bir bakmış gene: — Bugün de sakallılar kabul edil miyor!.. cevabım vermiş ve ziyaret çinin fazla israr etmemesi için önün- deki küçük pencereyi kapatıvermiş. Zavalhı muharrir tamam 15 gün stüdyoya taşınmış durmuş. Hakika- ten yeryüzünde girilmesi en güç olan kapılar stüdyo kapılarıdır, dünyanın en acayip yerleri de buraların bekle- me salonlarıdır. Bu bekleme salonlarında zaman zaman memurun sesi yükselir; — Sakallılar... Vakit geldi içeri... Bu söz üzerine 40 - 50 uzun sa kallı figüran telâşla stüdyoya girer ler. Biraz sonra başka bir emir: — Bıyıklılar... Sıra sizin... Haydi bu sefer bıyıklılar içeri ko- şar... Öğleden sonra başka bir emir: Şişmanlar... Yüz kiloluklar... İçeri! Bu sefer şişman figüranair nefes nefese koşralar. İçlerinde yaldızlı bir hulya halinde, sinema artisti olmak emeli yaşıyan gençler, bir slüdyo kapısından içeri girmenin ne demek olduğunu bilseler her halde o hayal lerinden vazgeçerler... Hikmet Feridun Es yankesici, Mahmudpaşada, arasına sokularak Ali adında birinin altın sastini aşırıp kaçarken yâka- lanmışar..., «Şİ 5 Bir çocuk bisikletle gezerken birine çarparak yaraladı On dört yaşlarında Mustafa ismin. de bir çocuk bisikletle Kasımpaşadan geçmekte iken Yaşar adında birine çarparak yaralanmasına sebep olmuş- tur. Polis, Mustafayı yakalayarak hakkında takibata başlamıştır. ... Hallâ bazılarının tâyyare ile | B.A. — Gıplaya değer bir şey de- neşriyat yaplıklâarı oluyor!... İ gül!... Bizde balonla neşriyat yapan- — Gazetecilik dünyanın en ileri | O... Avrupada öyle gazeteler var kl . Telsizie resmini çekip basıyor- i#klerinden biri oldu bay Amca... dünyanın bir köşesindeki hadiseyi | lari...