7 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

7 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

İngilterenin kuvvetleri Fransanın emrine âmade Ingiliz Başvekilinin beyanatı Pariste derin bir sevinç uyandırdı Bu beyanat, Ingiliz - Fransız tesanüdünü şüpheli gösteren İtalyan matbuatına bir cevap addediliyor Londra 6 (A.A.) — İşci partisi li- derlerinden Henderson, bugün Avam Kamarasında Bâşvekil Chamberlain- den B, Bönnet'nin Fransız mebusan meclisindeki son beyanatının İngiliz hükümetinin noklaj nazarına muta- bik olmadığını sormuştur. Başvekil Chamberlain, Henderso- nun bu sualine aşağıdaki cevabı ver. miştir: Bana gelen haberlere göre, Fransa Hariciye Nazırı Bonnet, 26 kânunusa- mide mebusan meclisindeki beyanatın. da «İki memleketin de dahil olacağı bir harp takdirinde Fransanın bütün kuvvetleri nasıl İngilterenin emrine Amade ise, İngilterenin bütün kuvvet- lerinin de Fransanın emrine âmade olacağının bildirmiştir. Bu beyanat İngiliz hükümetinin noktasi nazarına tam surette mutabıklır. Şimdider istikbalde önümüze çıkabilecek her rih sürette bildirebi Fransa ile memleketimizi birbirine bağlayan menfaatler tesanüdü o dere. dedir ki, Fransanın hayati menfaat. lerine nereden gelirse gelsin yapılâ- cak her tehdit derhal mecburi sure! te memleketimizin iş birliğini hareke. te getirecektir. Paris 7 — İngiliz Başvekilinin Avara kamarasındaki beyanatı burada bü- tün mahfillerde derin bir sevinç uyandırmıştır. Bu beyanat son gün- lerde İngiliz - Fransız tesanüdünü şüpheli göstermeğe ç gazetelerinin neşri rih bir cevab olar | tedir. türlü ihtimalleri tafsilâtile tedkik et- mek imkânsızdır. Fakat şurasını sa- Yugoslavya Kabinesi teşekkül etti Sırplarla Hırvatlar arasında tam ve nihai bir anlaşma yapılacak Eski matbaada iken Belgrad 6 (A.A) — tebliğ ediyor: Yeni Yugos. nesi şu suretle teşekkül etmi Başvekil ve Hariciye Nazı gişsa 'Tzvetkoviç, Münakal Spaho, Maarif N : Çiriç, Nazırı: Miho Krek, Devlet bakar Cafer Kuleroviç, Harbiye ve Bahriye Nazırı: Nediç, Devlet bakanı: Ante Mastroviç, Devlet bakam: Frank Snoj, Hariciye Nazır: Tzintsar Mar- koviç, Adliye Nazırı: Viktor Rujiç, Ticaret ve Endüstri Nazırı: Jevrem 'Totmiç, Posta, Telgraf, Telefon Na» ri; Jovan Altiparmakoviç, Maden ve Orman Nazır: Ljubomir Pantiç, Zirmal Nazırı: Nikola Beşliç, Maliye Nazirı: İvon Daritişiç, İçtimai Mua- venet Naz Milöje Rajakoviç, Be- den terbiyesi- Nazım: .Curo Çezoviç, ç“ Oioüüs yolsuzluğu B. Muhiddin Üstündağ, Ek- rem, Hüsnü ve Neşetin mu- hakemelerine 2 martta başlanacak me valisi B, Muhiddin Üs ski Belediye reis muavini B Ekrem, Belediye fen heyeti B. Hüsnü ile varidat müdürü B, Ni şetin muhakemelerine 2 martta dör- düncü cezada başlanacaktır, Asri mezarlık arsası davasından Üstündağ, eski id Oskay İ hükümetin gazetesi olan Vreme daha müsadere olundu Devlet bakanı: Branke Mil Belgrad 6 (A.A.) — Yeni Kabine- de 11 Sırb, iki Müslüman, iki Sl ve iki Hırvat vardır. Bu sabah tahlif edilmiş olan yeni Kabineye eski Ka» bine âzasından yalnız 7 kişi dahildir. Yeni Başvekil, Sırblarla Hırvatlar arasında tanı ve nihal bir itilâf elde etmek maksadile B, Matchek ile teş- riki mesâiye âmade olduğunu beyan | etmiştir İ o Belgrad 6 (A.A.) — Vreme gazet€- İ sinin bugünkü nüshası daha matbaa da. iken müsadere olunmuştur, Vre- me eski hükümetin gazetesi idi, Mü- sadere, eski Başvekil B oyadinovi- çin radikal partisi parlâmento gru- pundaki beyanatırın neşrine atfolun- maktadır. Maarifte tayinler Berlinde bulunan talebe mü- İ fettişi de merkeze alınıyor Ankara 6 (Telefonla | bulunan talebe merkezde ker üzere Ankaraya çağrılmıştır. B. İ dın yerine vekâleten hususi müdürü B. Nihadın tayini y dika arzedilmiştir. mahsus müdürlüğüne Enstitüsü müdür mu - | İsmail Hakkı ve hus dürlüğüne de den B. Nureddin in Vekâlette açık bulunan zat işleri müdürlüğüne Haydarpaşa lisesi baş muavini B. İhsan, beden terbiyesi mü- Avni, Şerafeddin, | dürlüğüne Gazi Enstitüsü beden ter- Mehmed Ali, Hakkı ve İhsan Namık haklarında dördüncü ceza mahkeme- n beraet kararının temyiz mi heyetince nakzedildiği yazılmıştı. Bu dava da röartın üçün- de dördüncü ceza mahkemesinde ye- niden görülecektir. Seyhan barajı Adana 6 (Telefonla) — Se; e kadar baş- Janacaktır. biyesi munllimi B. Vildan Aşir, Güzel | sanatlar umum müdürlüğü Anka» ra kız lisesi müdürü B. Suud getiril. miş ve yerine bayan Tezer Taşkıran tayin olunmuştur. Gençlik parkı birinci kısım inşaat mukavelesi feshedildi Ankara 6 (Telefonla) — Nafia Ve- görülen lüz 253,000 küsur Tira keşif bedel ile ye- | niden ibaleye çıkarılmıştır. Izmit ve Adana Belediye seçimlerinin feshi Şürayı devlet kararı iki vilâ- yete tebliğ edilmek üzere Adana 6 (Telefonla) — Belediye seçiminin feshi hakkındaki şüra' devlet kararı Ankaradan. Adanay tebliğ edilmek üzeredir." ” Adanalılar Vekâletin ve şürayı G: Jelin bu kararından çok memnun k mışlardır. İzmit belediye intihabının feshi Vekâlete tebliğ edildi Ankara 6 (Telefonla) — İntihab işleri hakkında Dahiliye Vekâletile temasta bulunmak üzere buraya gel- miş olan İzmit valisi B. Ziya Tekal bugün 17,50 trenle İzmite hareket tan İzmit Belediye inti- eshi hakkında devlet şürası heyetince verilen karar bu- gün şüra tarafından Dahiliye Vekâr letine tebliğ edi Karar bugün- lerde İzmite tebliğ olunacaktır. Vekiller Heyetinin dünkü toplantısı Ankara 6 (Telefonla) — Vekiller Heyeti bugün öğleden sonra Başve. kâlet binasında Başvekil doktor B. Refik Saydamın başkanlığında topla- narak geç vakte kadar müzakerede bulunmuştu. Lözkiyede silâhlı hareketler başladı Suriye âli komiseri karışıklığı bastırmak üzere Lâzkiyeye gidiyor Adana 6 (Telefonla) — Gelen en son haberlere göre, Lâzkiyede silâhlı hareketler yine başlamıştır, Bazı aşi- ret mensupları üç köyü basmişlar ve köylerdeki Suriye jandarmalari cadele öder âhla almışlardır. suriye âli komiseri B, Gabriyel, yedeki bu karışıklığı bastırmak üzere, yarın Lâzkiyeye hareket ede. cektir İskenderun serbet gümrük mıntakası Adana 6 (Telefonla) — İskende- rundaki serbest Türk gümrük mınta. kasının yerini tesbit etmek Üzere An- karadan gönderilecek heyetin bügün- lerde buraya gelmesi beklenmektedir. Hatay fevkalâde murahhası B. Ce- vat Açıkalının riyasetindeki bu heyet buradan doğruca Hataya hareket ede. cektir, Macaristan - . Çekoslovakya Çekoslovaklar Macar asker- lerine ateğ” etmişler — Yarı resmi M, k askerlerinin mıntakasında Macar muhafızları üzerine Toltralyöz açtıklarını bildirmektedir. Çekoslovak askerleri, Radvanc te pelerine ve Gemy kilisesinin damma ateşi r askeri makamları Çekosle- vak hükümeti nezdinde protestoda bu- Jurmuştur. Sporcular dün Valinin riya- setinde bir toplantı yaptılar Teşkilâta bağlı klüp murahhasları Vali B. Lütfi Kırdarın riyasetinde bir toplantı yapmışlardır. Vali, Dolmma- bahçe stadı işinin Heyeti Vekileye gönderildiğini ve Haziranda işe baş- lanacağını bildir Stadların belediyeye verdiği rüsu- mun kaldırılması için teşebbüsata gi- rişllecek ve klüplere yapılacak mali yardım için spor direktör vekili Vali. ye vaziyeti bir raporla bildirecektir. Dahiliye Vekâleti hususi kalem müdürlüğü ) Dahiliye Vekâleti husu müdürlüğüne tayin edilen İstanbul emniyı lüğü altıncı şube müdürü B. Halil bu- raya gelmiş ve vazifesine başlamıştır. kimiz” zül lm çikis za na apünikenselikinmmib dilimi izl Sk ei İİİ hudud | mümessili vasıtasile Perihus 7 -— İspanyadan Fransaya muhaceret akını durmadan devam cülyor. Şimdiye kadar 140,000 asker ve 300,000 l Fransız topraklarına iltica eylemişlerdir. Önlerinde 1250 yaralı bulunan 25,000 kişilik askeri bir kuvvet de Turlakaroldan Fransaya geç« meğe başlamışlardır. Cümhüriyet hü. kümetine ald 98 tayyare de Fransız hava meydanlarına inmiştir. Mütareke şartları Perpinyan 7 — İspanyol başvekili B. Ne; burada bulunan İngiliz ve Fransız sefirleri ile uzun bir konferans aktederek general Frankoya teklif edilecek mütareke ve sulh şartlarını 7 Şubat 1939 Son dakika 165 bin asker ve 300 bin sivil Fransaya geçti İngiltere, harab İspanyanın imarı için Frankoya para verecek Mütareke şartları tesbit edildi ve Londradaki Frankoya bildirildi tesbit'elmiştir. Bu şartlar, Burgosa bi ek üzere Frankonun Londrada- messili don Dalba gönderilmiş. İ İngiltere Frankoya para | verecek Londra 7 — Salâhiyettar memibas lardan öğrenildiğine göre elyevm Lor drada bulunan Burgostaki İngiliz öjar B. Hudson bu haftanın sonlarına doğru Burgosa avdet edecektir, Xkümeti, general Franko yüzünden harap ve perişan bi gelen İspanyanın imarı için bir istik- | raz vermeğ! teklif edecektir. Bir Fransız askeri heyeti Ispanyaya geçli Heyet Franko hükümetinin daveti üzerine Burgos'a gitmektedir. Ispanyanın Fransa İrun 6 — Fransız generallerinden Duppleux, Duval ve Henrys ile albay Seragre ve birçok gazeteciler, İrun girmişlerdir. Bunlar, Nasyonalist İspanya hükü- metinin daveti üzerine yarı resmi su- rette Burgosa gitmektedir. Fransız generalleri İspanyanın Fransa hudu- dunda tahkimat yapmadığını görerek bu husustaki şayiaları tekzip ede cektir. Fransız askeri heyeti mahalline gi- derek tahkimat şayialarının asılsız ol- duğunu bilfiil görecektir. Bir İtalyan gazetesinin Fran- saya hücumları Roma 6 — Resto del Carolino ga- zetesi, İspanyada Hükümetçilerin uğ- radıkları hezimetten behsöderek di- Berlin 6 (A.A.) — Berliner Börsen Zeitung gazetesi, B. Roosevelt'in be mın Fransa'da yaptığı akister isle bu beyanatı velveleli aikış- larla karşlıyan bir kısım Fransız İ matbustının B. Roosevelt'in tekzibi- İ ni ehemmiyetsiz göstermiş olduğunu | kaydederek diyor ki: «Bu gazeteler şüphesiz B. Roose- veltin kendilerine verdiği vazifeyi, yani totaliter memleketlere karşı Amerikanın ilk müdafaa hattını ve demokrat memleketlerin ilk kalesini İ teşkil etmek vazifesini iyi komşuluğa tercih etmektedirler, Fransa kendi hududlarını başka devletler içine nakil (Çekoslovakya ve Avusturya mevzuu bahistir) poli. tikasını pek fena bir şekilde tecrübe etmiştir. Bu politika Fransiz hudud- Yarını hiç te emin bir vaziyete sok- mamıştır. B. Beneş ve Şuşnig, Fran- sa ve İngiltere için ne idilerse bu iki memleket te Roosevelt Amerikası için o olmak icab eder. Bereket ver- sin ki Amerikanın muharebe mey- danına bir kaç bin kilometre uzak tarafından hududu geçerek İspanyava hududunda tahkimat yapmadığını görecektir | yorki «Habeşislan harbi, İtalya tar dan 52 millete karşı kazanılmış bir zafer olduğugibi İspanya ha d ya karşı kaz u zaferdir, Ve Korsika, Tu- s, Nis, Savoie, * Djibuti ve gibi halli lâzım eski me: cud olduğu zaman kaybedilmiş harb- ler daha ziyâde pahalıya malolut surette elde et- yerleri müdafaa için Lon- dranın tesanüğünür ileri sürmektedir. Fakat B. Onamberlainin basiretli hü- kümeti, İngiliz milletini ve impara- torluğunu arbedeye sokarak İtalya tarafından teşebbüs edilmiş olan ce- İ surane mesai birliği eserini kendi eti- le imha etmeği acaba İstiyecek mi- dir? İngiltereye bu suali soruyoruz. B. Roosevelt'in beyanatı- nın akisleri devam ediyor Bir Alman gazetesi B. Roosavelt'in avanslarını, Fransanın Almanya ile uzlaşma politikası bakımından tehlikeli buluyor bulunmak gibi büyük bir imtiyazı vardır, |< “Fransanın Almanyaya karşı uzlaş- | ma ve dostluk politikası bakımından B. Roosevcit'in avanslar, enteresan olmamak hattâ tehlikeli olmak icab eder. İyi komşuluk prensipi de- mokrât etlerin totaliter memle- ketlere karşı İleri karakolu olmak vas zifesile telif edilemez, Çok şükretmeli Xi bütün Fransız mafbustı ayn! fi- Xirde değildir.» Kütahyada büyük elektrik santralı Ankara 6 (Telefonla) — Kütahya da yapılması kararlaştırılan büyük elektrik santralının kurulacağı ma halli son defa tetkik etmek üzere Kü. tah 8 mütehassıs bir heyetin gön- derilmesine karar verilmiştir. Heyet yarın buradan hareket edecektir. Doğum Son Pe refikimizin neşriyat mü- dürü EB. Cevad Fehmi Başkutun bir erkek evlâdı dünyaya gelmiştir. Mi- ömürler dile; | niminiye uzun