7 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

7 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

ğ Kekler nasıl .. . süslenir? Evde pasta, kek, torte yapmak mes rakı pek çok ev kadınlarını sarmıştır. Bunları yapıp muvaffak olanlar çok- tur. Yalnız bazıları pastacı dükkân- larında görülen süslü torteleri yap- mağa cesaret edemiyerek bunların na- &il süslendiğinin tarifini istemişlerdir. Bu zannedildiği kadar güç bir iş de- gildir. Alışkanlık lâzımdır. İlk yapılacak iş pasta yahut keki kalıbından muntazam olarak çıkara- bilmektir. Bunun için kalıp fırından gelince daha sıcakken üstünü bir iki dakika örtmeli. Hasıl olan buhar pas- tanın kalıptan kolayca çıkmasını te- min eder. İkinci mesele pastayı süslemektir. Kat kat keserek arasma reçel, marme- lât, krema koyduktan sonra üzerini ya çikolatah ya şekerli (glasaj) yap- maktır. Şekerli glasaj: Gayet taze bir yu- murtanın akını almalı içerisine bir çay fincanı ve ayn! fincanın çeyreği pud- ra şeker ederek karıştırmalı. Tahta kaşıkla güzelce ezmeli, yarım kahve kaşığı toz vanilya ve bir limo- nun suyunu ilâve ederek karıştırma- b, pastanın üzerine sürmeli. Bu gla- saj beş dakikada donduğundan süslen- mesi badem ceviz meyva şekerlemesi gibi şeyler acele konmalıdır. Çikolatalı glasaj: İki kalem çikola- tayı Iki çorba kaşığı süt ile hafif ateş- te eritmeli sonra içerisine iki tatlı ka- şığı taze tereyağ, ve iki yumurtanın yalnız sarısını ilâve ederek hafif ateş- te iyice karıştırdıktan sonra sicakken pasta üzerine dökmeli, ve süslemeli. dir. Kesilmiş limonun acı olmaması için Kesilen ve yarısı kullanılan bir limonun diğer yarısının acı olmaması ve taze kalması İçin kesik limonu bir küçük tabak içine koymalı, üzerine bir su bardağım basasağı kapamalıdır. Dudaklardaki uçuk Bazı kimselerin sık sık dudakların- da uçuk olur. Ehemmivetsiz, fakat sinirlendiren bir şeydir. Dudaklarda sicaklıkla hafif bir ka- şıntı, uçuk başlıyacağını hissettirin- ce, 6 yeri ıslatmalı, üzerine bikarbonat dö sut sürmeli. Vaktinde yapılan bu Mâcın tesiri muhakkaktır. ve Keten tohumu lâpası Soğuk algınlığında Keten tohumu YJapası çok kullanılan bir ilâçtır. Gece Jâpa koymak icap ettiği bir zaman da, evde keten tolumu bulunmazsa, nöbetçi eczane de uzak olursa, suda kabartılmış ekmeği lâpa gibi pişirmek ve tülbent arasına koymak ayni fay- dayı temin eder. AKŞAM 'ın tefrikası AŞKIN KURBANI — Büyük macera romanı — Nakleden: (Vâ-Nü) Aradan seneler geçti. Perihan için ( bıraktığı tabloya çalışmağa başladı. ber biri birer cehennem azabı gibi uzun seneli Şimdi on altısına bas- maştı... Bir gün Kadri Memduh paşa bir iş için İzmire gitmek mecburiye- tinde kaldı. Karısını beraber götür. dü. Perihan bu yalnız kalışından son derece sevindi. Bir müddet olsun on- lardan uzak. yaşamak, rahat nefes alraak, kızcağız için büyük bir saa- detti, Bilhassa ki uzun zamandanbe- ri, anneliğinin teşviki ve babasının emrile, resim yapmaktan da mah- rumdu. Halbuki aklı fkiri başladığı ve he- müz bitiremediği bir resimle meş- guldü. Küçük artislin çizdiği tablo, bir fE kara evini canlandırıyordu. Güya bir zengin çocuğu bu sefalet yuvasının imdadına koşup getirdiği hediyelerle onlâra hayat veriyor. Fakat Perihan, zengin çocuğunun simasını ve ifa. desini bir türlü hayalnide belirtmemiş- ti. Paşa ile haremi gittikten sonra kız. cağız fırçasile boyalarını aldı. Yarım İlkbaharda giyilecek tayörlerin şim- diden bodelleri çıkmıştır. Bunlar pek az kürkle süslenmektedir. Sutaşla iş- Jenenler, kadifeden yakaları yapılan- lar pek çoktur. Birkaç model dercedi- | yoruz: 1 — Açık renk yünlüden yapılar tayörün etekleri godelidir. Yakası yok- Kirlenen eldivenleri nasıl temizlemeli? Kirlenen eldivenleri temizlemek u- zun bir meseledir, Dalma temiz eldi. ven giymek istiyenler için sokaktan geldikçe eldivenleri temizlemek en iyi usuldür. Eldiveni elden çıkardıktan sonra temiz bir havlu ve ya peçete üzerine yaymalı. Bayat ekmek içini alarak el- divenin her tarafını ovmalı, Beş daki- ka içinde eldiven temizlenir. Eldeki çatlaklar için pomad Eldeki çatlaklar için gayet faydalı bir pomat: Bir çorba tabağı içine bir çorba kaşığı iyi cins un koymalı, üze- rine mayonez yapar gibi damla damla gliserin akıtarak karıştırmalı, pomat haline gelince kapaklı küçük bir kap içerisine koyarak saklamalı. Bu pomat ancak bir hafta dayan- dığı için tarif ettiğimiz miktardan fâz- la yapılmamalıdır. 'Tefrika No, 3 Amma gene bir türlü çocuğa istediği ifadeyi veremiyordu, O aralık incecik bir ses, kapının arkasından: - Abla... » diye bağırdı. — Vay, sen misin Tendu... Gel ba- kahm, güzelim! Kollarını açarak, yavruyu sardı, öptü. — Hava soğuk diye bacı gene bah- çeye bırakmıyor, abla! «Odanda Oy- na» dedi. Amm abenim İçim sıkıldı. | Hemen koşup sana geldim. İyi ettin.. Gel oynıyalım. — Yok... Artık canım oyun İstemi yor... Sen tablonü yap, ben seyrede- yim... Eğleniyorum... Yerden bir minder uzandı. İşte böyle... Sana bakacağım... Perihan gülerek — Peki... - dedi. Ve birdeni aklına birşey geldi: Aradığı çocuk hayali... İşte Tendul.. Bundan mükemmelini mi bulacaktı? Helecan ve sevinçle sordu: kendine koşan çekti, üstüne | birbiri üzerine yapılmıştır. | kendi kumaşından kemeri vardır. tur. Ön kısmı pek az kürkle süslen- miştir. 2 — Siyah etek üzerine sıklamen rengi ceketin on iki cebi vardır. Düğ- me ile iliklenen bu cepler üç tanesi Sırtında 3 — Bej rengi dradan tayör. Yaka- $i, ceplerinin reverleri, ve düğmeleri Dört günde Ilkör Kalın kabuklu, orta büyüklükte ko- yu renkli beş portaksl ve bir kalın ka- büklu limon almalı, Rendenin kalın taraf) ile bunları rendelemeli, Porta. kal ve limonun içindeki beyaz kabuğu görününce birakmalı. Rendelenmiş kabukları sırça bir ka- vanoza koymalı, üzerine yarım Jitre su (iki bardak su) yarım litre saf ispirto ve 650 gram toz şeker ilâve etlikten sonra ağzını kapamalı, Dört gün son- ra bir şişenin ağzına bir buni, huninin içine de temiz pamuk koyarak likörü buradan geçirerek sümeli, Dört günde Mkörün rengi sarı kokusu Tâtir, lezzeti — Şekerim... Resmini yapmamı ter misin?.., Uslu uslu durur musun? Mini mini yavru memnuniyetle ek lerini çırparak: — İsterim, isterim Ya... — Yorulduğun zaman bana haber ver... Birakırız... Perihan kardeşini münasip bir yere oturttu ve acele acele tablosunu ta- İ mamlamağa başladı. Az bir müddet zarfında, baş, bütün harikulâdeliğile görünüvermişti. Fakat bacı birdenbi- re eşikte belirdi. Efendilerinin sevme- dikleri bir insana karşı terbiyesiz mü- amele etmekte mahzur görmiyen bir eda İle: — Aşkolsun... Ben hanımefendiye soyliyeca... Kuşu hanumu Tendu ha- numu odaya kapattı, resmini yaptı diyeje... Haydi kalk, kalk... Gideli... Yevrucak ablasını öptükten sonra | istemeye istemeye odadan dışarı çıktı. Perihan yalnız kalınca resme aklın- dan devam etti... * Şehre inen matmazel Ofeli akşamı üstü döndükten sonra karşılıklı ye- mek yediler, Tendu çoktan yatmış uyuyordu. Gece saat bire doğru, Petihanın i : kadifedendir. j 4 — Yeşil plise etek ile giyilen bol jaket brik rengidir. Yakası cepleri ve düğmeleri yeşil yünlüdendir. Jaketin arkası plisedir. 5 — Mavi yünlüden plise etek üze- rine giyilen ayni kumaştan jaketin önü sutaşla işlenmiştir. Yakası ve düğ: meleri kadifedendir. Zeytinyağının karışık olup olmadığı nasıl anlaşılır? Satın alınan karışık olup olmadığını anlamak için yarıya kadar zeytinyağı konmuş bir şişenin tıpasını kapadıktan sonra hızlıca çal kalamalı, Eğer yağ üzerinde köpük olursa ha- is değildir, mahlüttur, Romatizmaya karşı limon Keten tohumu labası Romatizmadan muztarip olanlara her sabah bir limon yemek çok fayda- lıdır. Limonu fazla ekşi bulanlar üze- rine toz şeker ekerek bilirler, Ilık portakal suyu Portakal mevsiminden istifade ede- rek cildin taravelini muhafaza etmek mümkündür, Sabahları uyanınca bir bardak ılık portakal suyu içmek çok faydalıdır. İnkıbaza mani olduğu için cild berrak ve lekesiz olur. şinin odasına koştu. Yavrucak hakikaten ateşler içinde yanıyor, baş ağrısından şikâyet edi- yordu. Fakat ablasını görünce gülüm- sedi, Gündüzün resim yaparken mini mi- ninin argsıra boğazını tuttuğunu genç kız hatırladı. Fakat iş arasında buna pek ehemmiyet vermemişti. Bir dok- tor çağırtmağı matmazel Ofeli teklif etti. Perihan: — Evet... . dedi. - Hemen koşun... Telefon edin... Hekim gelir gelmez, endişesini giz- lemedi. — Kızıl olacak... Sabaha karşı bu teşhisin doğruluğu anlaşıldı. — Doktor. Tehlikeli mi? İhtiyar adam, başını önüne eğdi. — Babamla kardeşimin annesi, bir iş için İzmire gittiler. Acaba kendile- rine telgraf mı çeksek? — Fena olmaz... Hem kızım, siz de bu odada pek oturmayın, Zira sâridir. — Teşekkür ederim doktorcuğum amma, imkânsız... Ne olursa olsün ba- na emanet edildi sayılır. Ben kardeşi- kapısı telâşla vuruldu. Matmâzel Ofe. | min odasından çıkmam. li sesleniyordu: — Çabuk çabuk... Kalk kızım... Kar- deşin basta... Genç kız telüşla yatağından fırladı. Omuzlarına bir sabahlık atarak karde. Kadri Memduh paşaya, bir saat sop- ra şöyle bir telgraf çekildi: «Tendu çok hasta, geliniz.» Perihan Telgraf ellerine varır varmaz, karı Moda haberleri * Elbiselerin kemerleri sekiz on salim eninde olmalıdır. X Etekler kısalıp bollaşıyor. X Yalnız menekşe çiçeklerin- den yapılmış küçük şapka ile manşon modadır. # Çizgili kumaşlardan mevsim» lik spor mantolar yapılıyor. # Redingot biçimi mantolar çok beğeniliyor. * Muslinle kadifeden yapü ve (türban) denilen sarık şeki! de şapkalar modadır, * Yünlü ve ipekli elbiselere ka- dijfeden düğme ve kemer konul maktadır. X İlkbahar modellerinde göğüs ve kalçalar hafif yuvarlak görün- mektedir Bademli hilâl, çikolatah kek Sarıyer, Çarşı caddesi No, 3 M.Ş. b: Bademli hilâl: 150 gram iç hademin ince kabuklarını ayıklayıp âğarttıktan sonra yüz elli gram ince şekerle beraber havan- da dövmeli, İçine bir iki yumurta gı iâ- ve ederek hamur haline getirmeli. Bir çorba kaşığı un, yarım çorba kaşığı kâ- Hamürü Sigara gibi uzun olunca köpürtülmüş bir yumurta sarısina eli batırarık bu sgara gibi badem ezinesine sürmeli, Evyelce ha- zırlanmış parça parça kesilmiş Iç badem içinde yuvariadıktan sonra bu parçalara hilâl şekli ve z toz şeker, 120 gram tereyağı, un, 4 yumurta, su Içerisinde, (küçük parç m edilen) çikolatayı ateşte p rerek eritmeli. Sonra şekeri ilâve e eriyinceye kadar çevirtneli (Tereyağını k olarak sulandırarak çikolataya ve unu İlâve etmeli rema gibi düzgün olm Yumurta! arılarını birer birer ederek katıştırmalı ve nihayet köpürtüle- rek sertleştirilmiş yamurta aklarını ilâve ederek yağlanmış kahba dökmeli, orta sıcakhkta fırında bir saat pişirmeli Dökülen saçlar Beyazıd, 5. O. 5.: 1 — Dökülen saçli- rim tekrar çıkması mümkün değildir 2 — Bacağınızın iğriliğini ancak operatör düzeltebilir, 3 — Sesinizin şarkı söylemeğe elverişli olup olmadığını anlamak ve bu yolda çalışmak için bir sarki muallimine müra- caat edini? bir Kalederma kremi Beşiktaş, Nimet D.: (Kaloderma minin tertibi aşağı Yukan şudur 80 gram saf gliserin, 20 gram bal, 5 gram jelâtin, 2 gram boruks, 1 gran bergamut esansı, 100 gram gül suyu. Ha- ff ateşte göl suyu ve gilserin içerisinde Jelâtin, bal ve boraksı eritmeli OHepsi hallolurca küçük Kaplara boşaltıp 80- gumağa bırakmalı. kre- koca işle yüzüstü bırakıp iskeleye koştularsa da, vapur bir gün sonra imiş. Teehhürle İstanbula geldiler. Perihan gece gündüz, küçük hastanın baş: yrılmıyordu. Geceyi sabaha kadar kardeşinin yanında gecirdi. Çocuk mütemadiyen dalgındı. O gün Arap bacı, aşağı katta dola- şıyor, ufak tefekleri yerleştiriyordu. Matmazel Ofeli son derece yorgun ol- duğundan biraz istirahat için odasma çekilmişti. Bir aralık Tendu yatağında doğrul. du. Yüzü sapsarı, dudakları morarmış: tı, Iztırapin kıvrılan minjmini ellerini önüne doğru uzatarak, can çekişme başlangıcı gibi, boğuk boğuk ve kesik sesler çıkartıyordu. Perihan koştu; ihtilâclar içindeki küçük vücudü kolları arasına aldı. Ço- cuğun teneffüsüne heyecanla bak yordu. Ansızın kapı şiddetle açıldı. Kadri Memduh paşanın haremi içe- riye girdi. Naile hanım koştu; Perihanı itti, Yatağın üstüne eğilerek: — Aman Allahım... Yavrum ölü- yor... İmdad... İmdad. «diye acı aç; bağırmağa başları. Genç kız, yalvaran bir sesle; — Rica ederim, hanımefendi... Bu kadar asabiyet göstermeyin! Kadım nefretle kıza bakarak: (Arkası var)