7 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

7 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

Yarın harp çıkarsa Amerika ordusu ne yapacak? Mecburi askerlik hizmetini tatbik etmi- yen bu devlet harbe nasıl hazırlanıyor ği — E b GET Amerikada Harbiye mektebinde yetiştirilen müstakbel zabitler Demokrat devletlerle diktatör dev- | Jetler arasındaki 2ddiyetlerden doğan galeyanlara son haftalar zarfında en Ziyade Birleşik Amerika sahne oldu. Nerika Cümhurrelsi, bir gün dik- tatörlere karşı harekete mecbur kala- Cağını bilen Amerikanın teslihatını mi surette arttırmağa mecbur ola- Sağını ileriye sürerek Amerikan ordu- $#U ve donanması için milyonlara ba- liğ olan tahsisatlar istedi, Amerikan donanmasının kuvvetli olduğunu biliyoruz, Denitz teslihatı- nın arttırılması için sarfolunan gay- retler hakkında oldukça malümat sa- hibiyiz. Bugün şu harp gemisinin ve- Ya kruvazörünün, yarın o tahtelbahi- Tin denize indirildiğini telgraf hava- disi Olarak gazetelerde okuyoruz. Amerikanın hava kuvvetlerini de müt- hiş surette arttırmakta olduğunu da Sitiyoruz. Fakat Umumi harbin 60- Bunda Fransız - Alman cephesinde en son rolü oynıyan Amerikan ordusu hakkında hemen hiçbir fikrimiz yok- | tur. Bu boşluğu doldurmak üzere, Bir- leşik Amerika Harbiye Nezareti müs- teşarı Louis A. Johnson tarafından ge- Şenlerde Yazılmış olan bir makaleye İstinaden Amerikan ordusunun bu- Günkü vaziyeti hakkında aşağıdaki tafsilâtı veriyoruz: Amerikan ordusu, dünyada her hangi bir millete karşı harbetmek için baırlanmamaktadır, Ordu, tecavüz! Zi Dİ muharebe için ne teşkilâta, ne teçhizata maliktir. Amerikan ge Reralleri harp sanatlerini, ne Avru- Padaki, ne de Asyadaki meslekdaşlar Ma göstermek ve onlarla harp sah- Belerinde boy ölçüşmek hevesindedir- ler. Bununla beraber, yalnız sulh is- ekle harbin önüne geçilemez, Bulhperver bir millete, arzusu hilâfi- MA bir harp yükletildiğini gösteren dikkate değer birçok misaller vardır. , Yarın harp çıkarsa, Birleşik Ame- Tika devletleri, harp sahnesine yarım Milyondan az asker gönderebilir, bu miktar Arjantinin, Portekizin, Yuna- histanın, İsviçrenin, İsveçin ve diğer “ra büyüklükteki devletlerin ordula- ından daha az demektir, Halbuki Amerika, ihtiyat efrad noktai naza- Tından, dünyanın en kuvvetli milleti “labilir. Btraddan maksad, adedee te- İevvuktan biraz fazla bir şeydir. Çün- kü yalnız rakamlar bir rol oynamış ol. Saydı, Uzak Şarkta Çinlilerin hâkim olmaları lâzım gelirdi. Onun için ef- Tad denilince, bedenen kuvvetli, zeki, Çevik, bütün manasile askerliğe elve- TİŞİİ İnsanların hesaba katılması lâ m gelir, Amerikan talim ve terbiye ve zirat ları sayesinde Amerika, diğer Milletlerden ziyade harbe elverişli, 26- 8frada maliktir, Amerika, harp 66- Dasında taşesini temin etmek için zi- FaAt Sahasında nüfusunun yalnız yüz- de yirmi ikisini çalıştırsa kâfidir. Bu il. nisbet Almanyada yüzde 38, Fransa- da yüzde kırk beş, İtalyada yüzde altmış beş, Japonyada yüzde 70, Rus- yada yüzde seksen, Çinde yüzde 80-90 dır. Bu rakamlar Amerikanın bir harp zuhurunda her milletten ziya- de silâh altına asker alabileceğini göstermek için yeter. Bir harp çtktığı takdirde Amerika için mavzuubahis olan hayati mesele silâh altına alınabilecek bu efradı derhal faal birer muharip haline ge- tirmektir, Amerikanın hazırlığı yak mz tedafül mahiyette olduğundan, seferberlik programı da ona göre tat- bik olunur. Âni bir surette çıkân bir harp karşısında Amerika, hazır du- Tan ve yarım milyondan daha az olan küçük ordusunu birden harbe sevke- demez. Fakat ilk hücuma karşı mu- kavemet edebilmek için ilk ay zarfın- da üç yüz bin kişilik bir orduyu cep- heye sevkedebilir. Ondan sonra ikinci ay zarfında Amerika 600 bin kişilik bir orduya malik olâbilir ve fhtimal ki harbin dördüncü ayının sonunda tam mü- cehhez ve müselâh bir buçuk mil- yonluk bir ordu ile harbedebilir. Mu- hasamata başlandığı tarihten, mec- buri askerlik ihdası hakkında neşro- Junacak kanunun meriyete girmesi tarihine kadar geçecek müddet zar- fında Amerika ordusu gönüllü istih- dam etmekle meşgul olacaktır. Hal- buki Amerika, bu gönüllü istihdamı işile hiç te iyi tecrübeler yapmadı. Meselâ Umumi hârp esnasında nisan 1917 de gönüllü aranıldığı zaman an- cak 86 bin kişi müracaat etti, Muha- samatın ilk ayında Amerikanın mu- vazzaf ordu için 100 bin ve milli hassa ordusu için de bir o kadâr daha gö- nüllü kaydetmesi icab edecektir. Harbe, böyle gönüllü yazmakla de- vam edilemiyeceğini anlıyan Amerika Harbiye Nezareti, Bahriye Nezaretile birlikte bir Mecburi askerlik kanunu hazırladı. Harp zuhurunda Amerikan kongresine verilecek olan bu kanu- nun tatbiki esnasında icab edecek olan nizamnameler ve talimatname- ler de tanzim edildi. Bir taraftan bu kanun hazırlanırken, diğer taraftan konferanslar ve zabit kursları saye- sinde muvazzaf ordu, Behriye ve Milli hassa ordusu için muvazzaf ve ih- tiyat zabitleri de yetiştirildi. Mecburi askerlik kanunu kabul edildiği tak- dirde, bu zabitler iş başına getirile- cektir. Ordu ve Bahriye mütemadiyen plânların tedkik ve tenkidile meşgul olmaktadır. Birleşik Amerikanın as- gari bir müddet zarfında efradını tam kadro halinde muvazzaf hizmete al ması için lâzım olacak teşkilât meka- nizmasi büyük bir faaliyetle hazırlan- maktadır. Muvazzaf orduya bir yardım olmak üzere, zabitan ve efradı 192 bin kişiye baliğ olan bir milli hassa ordusu vücü. de getirildi, Bu ordu, her sene maner- ralar yapmakta ve âni bir hâdise kar- şısında harekete geçmek için lâzım olan askeri kabiliyeti iktisab etmek- tedir. Harp zuhurunda bu orduya ka- tılacak gönüllülerle beraber meydana gelecek olan 300 bin kişilik bir kuvvet Amerikan menafiini koruyan İlk kuv- veti teşkil edecektir, Umumi harpten sonra Amerikada en ziyade yedek subay yetiştirilmesi- ne ehemmiyet verildi. Umumi harpte nisan 1917 de Amerika 3000 kadar ye- dek subaya malik bulunuyordu. Bunların hepsi büyük bir harbin icab ettirdiği askeri kabiliyetlere ve ikti- dârlara hemen hiç malik değildiler. Bügün ise Amerikada yüksek kabili- yette 100 bin yedek subay vardır. Bun- ların 30 bini 1933 senesindenberi or- dunun müvazza! zabit hizmetine alın- dı ve içlerinde, bazıları müstesna ol- mak üzere, hepsi de kendilerine tevdi edilen muvazzaf zabitlik vazifelerini mükemmel surette başarmağa mu- vaffak oldular. Fakat işe yarıyacak bir orduya lâ- zım olan insanların yetiştirilmesi ve hazırlanmasile iş bitmiş sayılamaz. Ordunun bin türlü ihtiyacı vardır. Meselâ kışlalarda talim, açık arazi- de tatbikat ve hele asıl harp başla- yınca kunduralar eskir, düğmeler ko- par, âlât ve edevat kırılır, daha bir- çok şeyler yıpranır. Bunların yerine yenilerinin ikamesi lâzimgelir, Ame- rika, tatbik ettiği bir plân sayesinde askerleri için muhtaç: olduğu bazı maddelerden ilk altı ay için kifayet edecek miktarlara malik bulunmak- tadır, Fakat ayni hej esliha ve teç. hizat için de vaki değildir. Umumi harpten sonra inkişaf eden ve işe ya- rıyacak bir ordu mekanizması olan tayyareler, tayyare hücumlarını de- fetmeğe mahsus toplar, uzun menzilli toplar, gaz maskeleri ve diğer asri ve mühim teçhizat parçaları gibi mühim teterrüat eksiktir. Harbeden kıtalara lâzım olan bazı ham maddeler Amerikada ya tama- mile yoktur ve yahut harp halinde is- tihsalleri arttınlamıyacak kadar az- dir, Makine çeliğinin imali için elzem olan manganez madeni Amerikada yoktur, Amerika, paslanmıyan made- ni şeylere kalılan kroma dahi kâfi miktarda malik değildir. Diğer bir ne- vi çelik imali için mutlaka bulunması icab eden volframa dahi muhtaçtır. Lehim ve kapları kalâylamak için kullanacağı kalay mevcudü de kâfi ğildir. Bu ve buna benzer maddeleri Amerika, hariçten tedarik etmeğe mecburdur. Harp zuhur edince, Ame- rTikanın bu ham maddelerle olan irti. batı kesilebilir. Bu sebepten dolayı Amerika, sulh zamanında bu gibi ham maddeleri ve mamul harp malzemesi biriktirmeğe mecburdur, Yoksa bugün sapan ve orak imal eden yerli sanayii, kılıç ve İzmir mektupları İzmir yangın sahası mamure halini aldı İzmirde seçim için defterler hazırlandı bu devrede fazla İzmir (Akşam) — Umumi mebus | seçimi için İzmir ve mülhakatında esas defterler hazırlanmıştır. Dört sene evvele nazaran İzmir vilâyetin- de nüfus artmış olduğu için bu devrede vilâyetimizden geçenkine na- zaran daha fazia mebus çıkacağı şimdiden anlaşılmaktadır. Beş altı gün zarfında mülhakattan gelecek müntehib mikdarını göste- ren mazbatalarla İzmirden kaç mebus çıkacağı kati surette tesbit edile. cektir. At yarışları İzmir likbahar at yarışları martın son haftasında başlıyacaktır. Şimdi- den İzmire muhtelif yerlerden bir çok değerli at ve kısraklar getirii- miştir. Bü yil ilk defa olarak Ödemiş ve Bergama kazalarında da at yarışları yapılacaktır. -Vilâyet aygır deposu mahsulleri (Okarşdaşacak, kazanan hayvanların sahiblerine ikramiye ve mükâfatlar verilecektir. Şehrin ağaçlandırılması Belediye, şehrin umumi şekilde ağaçlandırılması için lâzımgelen ted- birleri almıştır. Mevsim münasebeti- le Kültürparkta ve Kadife kalesin- de ağaçlandırına faaliyetine başlan- nuştır. Kültürparkın hayvanat bah- çesi civarındaki boş arazi, bu mev- simde tamamen ağaçlandırılacaktır. Kültür parkta Kültürparkta fuar hazırlıklarına devam ediliyor. Elektrik tesisatının miihim bir kısmı, bu yıl tahtelarz vaziyete osokulacaktır. Hazırlanan keşiinameye göre elektrik tesisatını yer altından yapmak için 23,000 li- yalık malzeme satım almak Jâzımge- lecektir. Gayet zarif elektrik direkle- ri sipariş edilecektir. Suni göl içine de göl sularını ren- gârenk gösterecek elektrik lâmbala- rı ve motörler konacaktır. Vilâyetin yeni bütçesi Vilâyet umumi meclisi 9 şubatta toplantılarına başlıyacaktır. Hazırla. nan vilâyet bütçesi 2,800,000 ilralık- tır. Bunun 406,000 lirası turistik yollar varidatıdır. Bütçe mütevazin olarak bazırlanmıştır. Sıhhat bütçe- sinde İzmirin ihtiyacını karşılayabi- lecek büyüklükte bir tebhir istasyo- nu inşası için tahsisat ayrılmıştır. mebus çıkacak 20 milyonluk inşaat 1923 yılından şimdiye kadar İzmi rin yangın sahasında resmi müesse- se ve dairelerde hususi eşhas tara fmdan yaptırılan inşaata 20 miyon lira sarfedildiği tahmin olunmak- tadır. Belediye reisi B. doktor Behçet Uzun teşebbüs ve kararile Kültürpark inşa edildikten sonra şehirdeki İn şaat, tamamen yangın sahasında te- merküz etmiştir. Bu yüzden mamur caddeler, mahalleler teşekkül etmiş, İznürin en güzel mahalleleri vücud- bulmuştur. Bu gidişle bir kaç sene sonra İzrimin yangın sâhasında boş arsa kalmıyacaktır. İzmir Çocuk Esirgeme kurumu İzmir, Çocuk Esirgeme Kurumun- da bir yıllık faaliyet şöylece tesbit edilmiştir: 1,755 çocuğa 1,950 kilo süt dağıtılmış, bunun için 195 lira sarfedilmiştir. 6,200 çocuğa 11,520 kap yemek verilmiştir. Buraya bar canan para 490 lira 80 kuruştur. 337 çocuk giydirilmiş, buna da 635 ira sarfedilmiştir. 28 çocuka ayakka- bi verilmiştir. Masrafı 2885 kuruş tur. 300 çocuğa çamaşır alınmış, 150 lira sarfediimiştir. 4,735 çocuk, dis- pauserde bakılmış, doktor ve ilâç masrafı olarak 1,303 lira 20 kuruş sarfedilmiştir. 99 çocuğa da 351 lira 70 kuruşluk para yardımı yapılmıştır. Yekün şedur: 13,654 çocuka yar- dımda bulunulmuş, bunun için 3,154 Ura 55 kuruş safedilmiştir. İzmirde bir yağ fabrikasına yıldırım düştü İzmir (Akşam) — Havalar birden- bire soğumuş, civar dağlara kar yağ- mıştır, İki gün evvel yağan yağmur esnasında Karşıyakaya bağlı Turan köyündeki yağ ve sabun fabrikasına yıldırım düşmüş, bazı makinelere za- rar vermiştir. Nüfusça zayiat olma- mıştır, Bir kız tramvaydan düşerek yaralandı Şişli - 'Tünel hattına işleyen vat- man Halidin idaresindeki tramvay arabası Tünel meydanına geldiği bir sırada Fleri isminde bir kız tramvay- dan düşerek yüzünden yaralanmış- tır. Manisa (Akşam) — Manisa Halkevinde muhtelif spor şubelerinde gençle- rimizin iyi çalıştırılmalarına ve yetiştirilmelerine büyük ehemmiyet atfedil. mektedir. Diğer sporlar arasında güreşe de mühim bir mevki ayrılmıştır. Haf. tanın muayyen günlerinde gençler, geniş güreş minderi üzerinde müsabaka ve ekzersizler yapmaktadırlar, Bu esaslı çalışmalar sayesinde bir müddet sonra Manisalı gençler güreş sahasında mühim muvaffakiyetler göstereceklerdir. Yukarıdaki resimde min. der üzerinde güreşen iki genç görülüyor, a e İLİ süngü imal eden bir harp sanayli ha- Mine getirilinciye kadar müşkül mev- kide kalmış olur. Amerikanın harbe hazırlanma pro- gramında fahiş flatlere mani olmak, flatleri dalma aşağıda tutmak, harp yüklerini müsavi şekilde taksim gt- mek ve bursuretle hatlar arkasında müttehid bir cephe vücude getirmek için Jâzım olan tedbirlerin alınması da dahildir, Harp İlân edilir edilmez, derhal meriyete girecek bir enflâziyon fenalığının ve hadden aşırı kazançla” rın önüne geçecek, bu gibi imkânlar rın tesirlerini zayıflatacak ve müte- casirlerine karşı şiddetli cezaları ib» tiva edecek olan bir kanun, Amerika Mint müdafaa programını tamamla» maktadır. 4.c.D.