8 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

8 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Chamberlain'in nutku 5 (Baş tarafı 1 inci sahifede) erkânmın memnuniyetlerini beyan etmişlerdir. Burada deniliyor ki; «B, Chamberlain bundan evvel de buna benzer sözler söylemişti. Fakat İtalyan gazetelerinin neşriyatından gönra vuku bulan dünkü beyanat her türlü-tehlikeli hayallerin önünü al- makta ve sulh için kuvvetli bir âmil olmaktadır.» Amerika mahafilinin mütalâası ” Vaşington 7 — Amerika siyasi ma- hafli B, Chamberlaln'in dün akşam Avam Kamarasında' vaki olan beya- natını, Fransaya bir tecavüz vuku bulduğu takdirde İngilterenin takib edeceği yol hakkında, şimdiye kadar İngiliz hükümet adamları tarafından yapılmış olan beyanatın en katisi ve açığı olarak telâkki ediyor, Amerikan siyasi mabhafilinin fikri- ne göre bu beyanat, -geçen hafta B. Roosevelt tarafından . yapılan beya- natı teyid ve takviye eden ve B. Hit- ler ile B. Mussolini'ye müteveccih olan açık bir ihtar Leşkil eder. Vaşington siyasi mahafili bu beya- nalın sarih ve kati mahiyetini, Al mariyanın Şarki Avrupada bir hare- kete geçmezden evvel, Garbde bir tehdidde bulunacağına dalr Londra- ya gelen haberlere alfediyor, Ameri- ka mahafili İngiliz - Fransız ittifakı- nı memnuniyetle selâmlıyarak İngik tere ile Fransa arasında kuvvetli bir irtibatı Avrupa sulhü için esaslı bir âmil addediyorlar. New - York Times gazetesi, diyor ki: « B. Chamberlain'in beyânalı İn- gilterenin İtiyan projelerine verdiği ehemmiyeti gösteriyor, İspanya harbi sona doğru yaklaştıkça bu meselenin aksamasından olan beynelmilel me- selelerin halli gününün daha ziyade yaklaşmakta bulunduğu âşikâr olu- yor. Alman mahafilinin mütalâası Berlin 7 — Alman siyasi mahafili, B. Chamberlain'in beyanatı, yeni bir şey İfade etmediğini sadece Fransaya teminat verdiğini beyan ediyor. Ak man mahafili İngiliz Başvekilinin sözlerinden Alman efkârı umumiye- &inin mümkün mertebe az malümat- tar olmasına uğraşıyorlar D, N. B. bayanatı Oneşretmemekle (sadece Pres Associtiona göre; «Bu beyanatta Müşterinin altından sanla'yeyi çekince... Kunduracı İsmail kahveciyi birkaç yerinden bıçakladı Dün Fatihte bir yaralama vakası olmuş, bir iskemle kavgasi netice #inde İhsan adında birini bıçakla teh- likeli surette yaralayan kunduracı İsmail adliyeye teslim edilmiştir. Va- ka şöyle olmuştur; Fatihte oKaragümrük civarında 'Taş handa kunduracı İsmail dükkân komşusu kahveci İhsandan bir san- dalye almış, dükkâna gelen bir müş- terisini oturtmuştur. Bir: müddet sonra kahveci İhsan sandalyeyi iste- mek üzere İsmailin dükkânına * git miş, İsmail sandalyenin müşteri ak fında olduğunu söyleyince İhsan zorla sündalyeyi çekerek müşteriyi yere yuvarlamıştır. Bu yüzden ara- larında kavga çıkmış, İhsan elindeki sandalye ile dükkânın camlarını kır- mıştır. Bundan hiddetlenen İsmall de tezgâhın üzerinden kunduracı bi- çağını alıp İhsanı muhtelif yerlerin- den tehlikeli surette yaralamıştır. Yaralı İhsan baygın bir halde Cer- rahpaşa hastanesine İs- mall yakalanarak Adliyeye tir. İsmail ifadesinde: — İhsan müşterimin altından zor- la sandalyeyi çekip aldı. Bu hareketi- nin doğru olmadığını söylediğim za» man benimle kavga etti, Üzerime hü- cum ederken kendisini ittim, yera düştü. Bu sırada tezgâhın yanında bulunan kunduracı bıçağı vücuduna saplanmış, İhsanı ben vurmadım, de- İsmail birinci sorgu hâkimliğine tes- Mm edilmiş, isticvab neticesinde tev- kif edilerek Tevkdfhaneya gönderi miştir. fazla ehemmiyet verilmemesi lâzım geldiğiniz yazmaktadır. Gazeteler, B. Chamberlain'in baş- ca sözlerini mutalâasız olarak ikinci veya üçüncü sahifelerinde neşredi- yorlar. Yalnız Bocrsen Zeitung gâz6- tesi diyor ki: «Bu beyanat, bir harb çıktığı tak- dirde Fransanın İngilterenin yanın- da yer alacağına dair bir çok defalar Fransa tarafından yapılmış olan be- yanata İngilterenin cevabıdır ve yeni birşey ifade etmiyor, fiili bir vakıayı teyid ediyor. Yalnız şu nokta kaydedilmektedir ki B. Chamberlain, beyanatının ilk kısmında iki millet bir harbe sürük- lendikleri takdirde İngiliz kuvvetleri- rinin Fransanın emrine ümade bu lundurulacağını söylemiştir. İtalya isteklerini ileri sür- mekten geri kalmıyor Roma 77 (A.A.) — Giornale d'İtalia diyor ki: Timeslerin, Fransız - İngiliz menfa- at birliğini tebarüz ettirmek için te. vessül ettikleri tarzı harekete İtalyan metalibatının nâzarı itibare alınma- yacağı manasını mi vermek lâzımdır? Eğer bu böyle ise, demek ki İtalyan- ların haklı istekleri Chamberlain'in siyasetine esas olan adilâne sulhtan hariç tutulacaktır. Halbuki İngiltere | hükümeti pekâlâ bilir ki, faşist İtalya isteklerini ileri sürmekten geri kal | mayacaktır. Ve Fransa da bilmelidir ki, İtalyan kuvvetleri İspanyada Frankonun nihat zaferine kadar ka- lacaklardır. İtalya, İspanyadaki gönüllü- lerini dört şartla geri çekecek Roma 7 (A.A.) — Giornale d'İtalia gazetesi, İspanyadan gönüllülerin ge- ri çekilmesinin aşağıdaki şartlara bağlı olacağını yaziyor: 1 — Nasyonalist İspanya için hâlâ bir tehlike teşkil eden Fransadaki aKızıl İspanyol teşekküllerinin ta- mamen dağıtılması ve silâhtan tec ridi, 2 — Fransada bulunmaları garip bir vaziyet teşkil eden «Kızıl» İspan- yol liderlerinin dağıtılması ve tecrid. leri, 3 — İspanyadaki «Kizil kuvvetle. rin kayıtsız ve şartsız teslim olmaları, 4 — İspanyadan kaldırılan hazine- lerin ve İspanya bankasına alt altın. ların iadesi, Iş Bankası ikra- miye keşidesi Şubat keşidesinde kazanan- ların isimlerini yazıyoruz | moter huzurunda yapılmıştır. Bu keşidede | karanan talihlilerin isimlerini, hesap nu- | maralarını ve bülundukları şehirleri sıra | ile yazıyoruz; | 1000 Lira kazanan: Hüsnü 1912 (Üskü- | dar), İ 500 Lira kazananlar; Saliha 20833 | CAnicara), Zehra 16349 (İzmir), 250 şer lira kazananlar; Reşit, 69889 Fransız Hariciye Nazırının beyanatı Fransa her şeyden evvel ken- di arazisini teminat altına almak istiyor Paris 7 — Âyan meclisinde nutuk söyliyen B. Bonnet, son zamanlarda yabancı devlet adamları tarafından söylenen nulukları mevzuubahs et- miş ve müteakiben demiştir ki: Fransa her şeyden evvel kendi ara- zisini ve kendi imparatorluğunu te- minat altına almak istemektedir. Maamafih, Fransa, diplomatik fa. Biyetini bu sebepten dolayı yalnız ken- 4 hudutları dahiline inhisar ettire- mez. Fransa, dünyanın diğer mıntâ- kalarındaki nüfuzundan vazgeçemi- yeceği gibi büyük devlet rolünün tah- dit edilmesine de müsaade eyleyemez. B. Bonnet, son Fransız - Alman deklarasyonunun ehemmiyetini teba. rüz ettirmiş ve müteakiben Fransız İtalyan münasebetlerinden bahsedo- rek, bu hususta Fransa her türlü suf- tefehhümü ortadan kaldırmak İçin hiçbir gayretten çekinmediğini söy- lemiştir. İspanya meselesi hakkında B. Bon- net, şunları söylemiştir: «Hükümet daima ademi müdahale prensipine sadık kalmıştır. İspanya- nin Fransa - Afrika yolları üzerindeki mühim stratejik mahiyetini nazari dikkate alarak, herhangi bir devletin İspanyanın tamamiyetini ve binneti. | ce Fransanın emniyetini tehdit et- mesine müsaade edemez. B. Bonnet, bilâhare politik emniyet- ten ve enternasyonal işbirliğinden bahsetmiş, Milletler Cemiyetinin ge- çirdiği buhranı tebarüz ettirmiştir. ' Ayan meclisinde müzakereler Paris T (AA) — Ayan meclisi harici politika müzakerelerine bugün İ öğleden sonra başlamıştır. Komünist Cachin, İspanyaya İtal- yanların ve Almanların omüdahale- | sini mevzuubahs eylemiş ve Fransız- Sovyet paktı lehinde bulunmuştur. Cümhuriyetçi birlik partisine men- sup Rebel, İspanyol hükümetinin faaliyetine devam etmek üzere Fran- sada yerleşmesine müsaade olunms- Sını istemiştir. Dahiliye Nazırı B, Sarraut, bu hu- susta teminat vermiş ve ademi müda- hale prensipine riayet olunacağını da ilâve eylemiştir. Bonnel'nin müdahalesinden son- Ta reye müracaat olunmuş ve âyan | meclisi, hükümete, 16 reye karşı 210 reyle itimadını bildirmiştir, ispanya harbi bitiyor (Baş tarafı 1 inci sahifede) cağına dair İngiliz mümessiline temi- nat vermiştir, Londra 7 — İngiltere hükümeti, İspanyada harbe nihayet vermek (İstanbul, Seyfullah 7537 (Adana), Ay. | mümkün olup olmadığını anlamak üze- han Sami 2611 (Samsun), Yüz lira kazananlar: Ankarada: Osman 31655, Mehmed 37541, Sabahaddin 71483, İstanbulda; Turhan 809692, Mukbil 65143, Mehmed 1395 (Üsküdar), Marta 2024 (Konya), Mari Vusbikyan 2131 (Mersin), Ellişer lira kazananlar: o Ankarada: Hayri 32524, Mihrican 29692, Hayriye 28581, Refik 11385. İstanbulda; Mustafa 72632, 31805 (Beyoğlu), Mahmet tDuyaz) a), 3220 ( . Hamdi 2321 (Galata), İzmirde: Çelik 5302, Luna 14952, Leylâ 15181, Kâmil 1804. Diğer şehirlerde: Nazifo 1026 (Ba- bkesir), AM 4170 (Bursa), Sald 2048 (Di yarbakır), Nadig 1270 (Edremit), Avni i p İEESE iE 5 re Londradaki Franko mümessili Dük d'Alba nezdinde teşebbüste bulun. muştu. Londradaki Frankist mahafli, hükümetçi kuvvetlerin kayıtsız ve şartsız olarak teslim olmalarını iste. mektedir. Buna mukabil yalnız cinai hareketlerde bulunanlar hakkında ta- kibat yapılacağını, başkalarına doku. nulmıyacağını bildirmektedir. Esirleri mübadele Perpignan 7 (A.A.) — İspanyada ki Fransa sefareti, cümhuriyetçi İs. panya ile Frankist İspanya arasında esirlerin mübadelesi maksadile bir iti- 1âf vücuda getirilmesi zımnında dün bütün gün müteaddit teşebbüslerde bulunmuştur, Cümhuriyetçi hükü- met bugün, öğleden sonra Perthusg gelmesi beklenilen siyasi mahpusları sağ ve salim olarak Fransaya savket- meği taahhüd eylemektedir. (Ayvalık), Mürsel 2170 (Antalya), Kerami Mecid 176 (Bafre), Suudi 1061 (Bergama), Hall İbrahim 65 (Ceyhan), Sabriye 524 (Edime), Mustafa 1647 CErrurum), Ab- dulah 1553 (Gazlantep), Cemal Ahmed 168 (İnebolu), Nazlı 1533 (Kars), Remziye 1743 (Manisa), Musa 1742 (Sıvas), İş- Hali 1290 (Tarsus) Parti genel sekreterinin muhabirimize beyanatı (Baş tarafı 1 inci sahifede) verdikleri izahat sırf tahminden iba- rettir. Nilekim bugün kendisini zi yaret ettiğim Parti Genel Sekreteri- miz doktor B. Fikri Tuzerin bana ver- diği izahat da bunu teyid etmektedir. Parti Genel Sekreterimize evvelâ şu suali sordum: — Bir gazete, Cümhuriyet Halk Partisinin bu seçimde bazı vilâyetler- de eksik namzed göstermesi ve bu su- retle açık bırakılacak yerlerde müs- takil namzetlerin (okazanmalarına yardım edileceğinden bahsediyor? B. Fikri Tüzer cevaben: — Bu hususta Partice verilmiş bir karar yoktur . Dedi. Yeni meclisin geçen meclis- ten 20 kadar fazla mebustan teşekkül Yugoslav Kabinesi ilk top- lantısını yaptı Belgrad 7 (A.A) — Yeni Kabine, bugün öğleden sonra ilk toplantısını yapmıştır. Hırvat mahfillerinden öğrenildiği- ne göre, B. Maçek, Stoyadinoviç hü- kümeti tarafından Hırvat memurlar | hakkında alman tedbirlerin ve âzil- | lerin derhal kaldırılmasını rica etmiş! tir. Bu rica, müzakerelerin başlıya- ! bilmesi için elzem şart olarak telâkki edilmektedir. 17/2/939 Salı Esham ve Tahvilât Ergani Bıvas - Erzurum 1 ! Sivas - Erzurum İli 19075 | 1894 “05 Hazine tahvili “— Anadolu Demiryolu mümessil Peğin 3759 PARA ve ÇEKLER (Kapanış flatleri) Londra i Sterlin 589 New-York 100 Dolar 1256725 | Paris 109 Frank 33715 | Milâno 100 Liret 6.5135 | Cenevre 100 İsviçre Pr. 284125 Amsterdam 100 Florin 51.19 100 504775 100 Belga 2113 100 Drahmi 100 100 Lava 100 Çekoslovak Kr. 100 Pezeta 100 Zioti 109 Pengo 100 Ley 100 Dinar 100 Yen 100 İsveç Kr. 100 Ruble 19.65 19.15 Perlin Brüksel Atina Sofya Prag Madrid Varşova Budapeşte Bükreş Belgrad Yokohama Btokholm Moskova 7/2/939 Salı günü İstanbul Halinde toptan satılan yaş meyva ve sebae fiatleri; En Cinsi Bakla Bezelye Lâhana Pırasa z seren ssiğ ilsösasıı” Yerelması Şalgam Havuç Kereviz kök » yaprak Enginar Karnabahar Yeşli salata Pancar Maydanoz Nane Dereotu Kırmızı turp Bayır turpu Yeşil soğan Amasya olması Ferik olmanı İnebolu elması Gümüşhane elması Lâz elması İngiliz (Taraklı) olmağı Ankara armudu Aya Kestane Muz yerli » eönebi Ağaç kavunu Yerli limon Ecnebi ilrnon, Portakal; Dörtyol 4 , v.....ru edeceği hakkında bir gazetenin verdi. ği haberi işaret ederek ne buyuruk duğunu sordum, B. Fikri Tüzer, bu hususta şimdiden bir şey söylemenin mümkün olamayacağını kaydederek dedi ki: — Bildiğiniz gibi intihap defterle- rinin tanzimi işi 4 şubatta hitama ermiştir. Bu deflerlerin heyeti tefti. şiyeler tarafından tetkiki ayın onuna kadar devam edecektir. Ancak bu tet- kikler bittikten sonradır ki her vilâye» verilmiş bir karar yoktur, Londrada elektrik fabrika- sında infilâklar Londra 7 (A.A.) — Bu sabah Step- ney amelesi elektrik fabrikasında bir i kaç infilâk vuku bulmuştur. Polis gece bir İrlandalımın evinde mühim miktarda mühimmat bul muştur, Keza polis yeni araştırmalar neti. cesinde iki kişi tevkif etmiştir. New Castle'den bildirildiğine göre elektrik ve mühimmat fabrikalarının muhafızları takviye edilmiştir, Sise a şi la İhtiyat erlerle muayeneye ! tabi doğumluların yoklama- ya çağrılması Fatih askerlik şubesinden: 1 —Fatih ve Eyüp kazalarının her senâ mutad olan ihtiyat askerlerini yoklama» larına: 6 şubat 939 dan başlanacak ve 15 mart 939 da hitam bulmak üzere de- vam edecektir. 2 — Yoklamalar her gün İ sabuh sant 9dan 12 ye kadar devam ede. ceğinden bunun hâricinde müracaat edil. memelidir. Her ihtiyat çağında bulunan yoklamasını yaptırmağa ve nüfus cüzda- Dina işaret ettirmeğe mecbur olduğundan aksi halde hareket edenler hakkında aş- korlik kanununun maddel mahsusasınd göre cezalandırılacaklardır. 3 — Fatih ve Eyüp kazalarının yoklamaları nahiye ve | doğum muayyen günlerde yapılacağın- dan bu günler aşağıda sırasiyle yazılı. dır: A) Fatih merkez nahiyesiyle Kara- İ gümrük, Şehremini ve Samatya nahiyele- İ rinin 310 HA 320 doğumlular 6 şubab 839 dan (pazartesi, salı, çarşamba, peğ- şembe ve cuma günleri) 10 şubat 930 & kadar, B) Eyüp kazası merkez nahiyesiya le: Fener ve Rami nahiyelerinin 310 4 320 doğumluları 11 şubat 939 dan (cu- Martesi, pazartesi, salı ve çarşamba gün- leri) 10 şubat 939a kadar, C) Fatih mar- kez nahiyesiyle Karagümrük, Şehremini ve Samatya nahiyelerinin 321 1lâ 325 do- Bumluları 14 şubat 999 dan (perşembe, cuma, öumârtesi ve pazartesi) günleri 29 şubat 939 a kadar. D) Eyüp merkez ka- zaslyle Fener ve Rami pahiyelerinin $24 HA 326 doğumlularının 21 şubat 909 dan (salı, çarşamba, perşembe, cuma Ve cy- martesi günleri) 25 şubat 030 a kadar, E) Fatih merkex kazasiyte Şehremini ve Samatya nahiyelerinin ei DA 330 doğumluları 27 şubat 939 dan (par zartesi, salı, çarşamba, perşembe ve cu- ma günleri) 3 mart 939a kadar. F) Eyüp merken nahiyesiyle Fener Ve Rami nahi- yelerinin 326 ilâ 339 doğumluları 4 mari 439 dan (cumarlesi, pazartesi, salı ve çarşamba günleri) 8 mart 939 a kadar, Madde 4 — Resmi ve hususi müesseselede le şirketlerde ve fabrikalarda çalışan ve ihtiyatlık çağında bulunan mükelleflerin muayyen günlerde yapılacak olan yok- lamalara gelmelerini bu müesseseleği Amirleri temin edecektir. Aksi takdirde askerlik kanunu mucibince haklarında muamele yapılacaktır. 5 — İstanbul hâ- ricindeki diğer askerlik şubeleri mıntaka- larında bulunan mükellefler bulunduk- ları şubelere müracaatla ihtiyat yoklas malarını yaptıracaklar ve müracaat ef- tiklerini şubeler vasıtasiyle esas şubeleri. ne haberdar ettireceklerdir. 6 — "Türkiye haricindeki ecnebi memleketlerde bulü- hanların İstanbuldaki aile ve akrabaları, tarafından şubeye müracaat edilerek yok lamalarını yaptıracaklardır. 7 — Bu sen askerlik çağına giren 335 doğumluların da ilk yoklamaları yapılacaktır. Bunların yoklamaları ayni zamanda 6 şubat 939 dn 15 mart 939 gününe kadar NEZLEMİN sürüm den korur ve kurtarır. NEZLE sevmem Eczanelerde 25 kr, *