8 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

8 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

, | Madrid şehri teslim oluyor Binalara, beyaz bayraklar çekildi Frankist tayyarelere ateş edilmedi iialyan fırkaları cepheden geri çekiliyorlar, Ispanyadan Fransaya mülteci akını devam ediyor Burgos 8 — Dün Madird şehri üze- rinde uçan Frankist tayyareler şeh- rin damları üzerine beyaz bayraklar çekildiğini görmüşlerdir. İlk defa olarak Madriğdeki hava müdafaa topları, Frankist tayyarelere karşı ateş etmemişlerdir. İtalyan fırkaları cepheden geri alınıyor Burgos 8 Uittoris namındaki İtalyan fırkasile Ples namında İtal yan - İspanyol muhtelit fırkası Je- rona şehrinin işgalinden sonra vazi- feleri bittiği cihetle, cepheden geri alınmaktadır. Fransıw hududuna yakın yerler yalnız İspanyol askerleri tarafından işgal edilecektir. Mülteci akını devam diyor Ie Boulou 7 (AA) — Bülün hu- dud mıntakası ile Roussillon ovası, geniş bir mülteciler kampı haline gel- miştir. Mülteciler, anbarlarda, antre- polarda, evlerin sondurmalarında ve hattâ tarlalarda oturmaktadırlar, Mühim miktarda asker ve jandarma kuvveti, mıntakanın her tarafını ne- zaret âltında bulundurmakta ve sağ- Yam bir baraj vücuda getirmek için köprüleri muhafaza etmektedir. Bizzat hudud, taniamile açıktır. Gümrük memürlar, eşhasa &id silâh- ları araştırmak ve müsadere etmekle iktifa ediyorlar. Mültecilerin fevkalâ- de yorgunluklarına rağmen sihhi şe- rait nisbeten iyidir. Askeri mutfaklar, mültecilerin 18- şesini temine çalışmaktadırlar, Haslaneler, yaralılarla doludur. Fakat salgın hastalıklar pek azdır. Bin İspanyol milisi, bu sabah Fran- kist İspanyayı ihtiyar ettiklerinden . derhal hususi trenle Hendaye'a sevke- dilmişlerdir. Hükümet memurları, son zaman- larda muhtelif tayyare meydanlarına inmiş olan İspanyol tayyarelerini Toulous askeri tayyare meydanma toplamağa karar vermişlerdir, Bun- ların mürettebatı tahşid kamplarına Collonges - Sous - Saleve 7 (A.A.) — İspanya Cümhurrelsi B. Azana, dün ailesi ile beraber otomobile buraya gelmiştir. Mumaileyh, derhal Parise gitmek niyetinde olduğunu söylemiş tir. Kendisi orada İspanya sefaretha- İ sevkedilecektir. Cümhurreisi Parise gidiyor söylemeğe salâhiyettar bir zet, gazetecilere şu beyanatta bulunmuştur: «Ispanya hükümeti, asla Fransa toprağında yerleşmek niy dir. Hükümetin Fransada ifayı vazife edemiyeceğini, Fran işlerimi idare ede iyi biliyoruz. Fransanın bu babda hiç bir endişeye kapılmasına mahal yok- tur.» Cümhuriyet hükümeti erkâni ar&- sında noklai nazar ihtilâfları mevcut olup olmadığı suretinde sorulan bir Surle bu zat, şu cevabı vermiştir: <İşte bu kabil meseleler, Fransa toprağında münakaşa edilmez, her. kes B. Azananın sulbu tesis için ça- lışmakta olduğunu biliyor.» Alicante bombardıman edildi Alicante 7 (A.A.) Üç motörlü | beş tayyare, limanı bombardıman et- miştir. Anthrope adındaki Fransız romorkörüne isabet vaki ve motörün kaptanı kaybolmuştur. Altın ve gümüş çubuk taşıyan! arabalar yakalandı Perpigvan 7 (AA.) — Dün gece İspanyadan kaçanların eşyalarını ta- şıyân ârabalar arasında, içinde bir- kaç yüz bin İngiliz lirası kıymetinde çubuk altın ve gümüşü muhtevi 11 araba yakalanmıştır. Bu arabaları sevkedenler, bu altın ve gümüşün İs- panya bankasına ait olduğunu söyle- mişlerdir. Bunlar sıkı bir nezaret al- tına alınmışlardır. 35,000 İspanyol askerinin bugün Puigcerda'dan gelerek Fransız. top- raklarına iltica etmesi bekleniyor. Harb zamanına aid yeni bir kanın B. Mussolini dünkü nutkunda böyle bir kanunun lüzumun- dan bahsetti Roma 7 (A.4.) — Mussolini, sharp ve bitaraflık zamanlarına aid yeni hukuk; istişare komisyonunun ik toplantısında söylediği nutukla harp xamanına ald yeni bir kanun tanzi- mi lüzumunu izah etmiş, enternas- yonâl hukukun, bilhassa tayyarele- rin icadından sonra hükümsüz kal dığını ve İtalyanın pek yakında hiç- bir memlekette olmıyan bir kanuna sâhip olacağını beyan etmiştir. Mussolini, Ceza kanunu ile Askeri kanunları da ıslah edeceğini ilâve et- tikten sonra komisyonun mesaisini #ahsen kendisinin kontrol edeceğini bildirerek sözlerine nihayet vermiştir. Bu daimi komisyon, Senato âzasın- dan Amedeo Gianni'nin riyaseti alk tında ve Milli Müdafaa Nezaretile di- ger idarelerin teşriki mesalsile çalı- şacaktır. Gümrük ve İnhisarlar Vekili geliyor Ankara 77 (Telefonlay — Gümrük ve İnbisarlar Vekili B. Ali Kana Tar- han bu akşamki eksprese İstanbula hareket etmişiir. 4. 35 bin tonluk Alman zırhlısı İlk gemi M şubatta denize Berlin '1 (A-A.) — 35,000 tonluk ilk Alman zırhlısı bu aym 14 ünde B. Hitler hazır olduğu halde denize in- dirilecektir. İkincisi de ikmal edilmiş gibidir ve ihtimal yaz başlangıcında indirilecektir, Bu iki cüzütamın ser- vise gireceği tarih olan 1940 nisanın- da hizmete alınmak üzere şimdiden gönüllü toplanmaktadır. Üçüncü bir hattı harp gemisinin inşası da mutasavverdir, fakat tona- Jının ne olacağı malüm değildir. İş verenlerle işçiler arasında çıkacak ihtilâflar Ankara 7 (Telefonla) — İş veren- Jerle işçiler arasında çıkacak ihtilâr- Jan uzlaştırma ve tahkim yolile halle dair olan nizamname Devlet Şürası Tanzimat dairesince müzakere edi- ye Şüra umumi heyetine verilmiş- « Nizamname bugünlerde umumi Eril görüşülecektir. Tino Rossi pazar günü geliyor Meşhur muganni Tino Rossi refi- Kası Mirellle Vallin ile beraber pazar günü şehrimize gelecektir. 'Tino Rossi iki konser vermek üzere Ankaraya gi- decektir. Meriyete giren kanunlar On iki kanun dün Resmi Gazete ile neşredildi Ankara 7 (Telefonla) — Zeytinei- ; liğin ıslahı ve yabani zeytinlerin aşi- Jandırılması hakkındaki kanun, as- keri memurlar hakkımdaki 3128 nu- maralı kanunu değiştiren 3428 nu- maralı kanuna ek kanun, Askeri fabrikalar Tekaüd ve teavün sandığı | hakkındaki kanun, İdareci umumiyei vilâyet kanununun bazı maddeleri- | nin tadili hakkındaki kanunun ikin- ci maddesini değiştiren kanun, 1935 meali yılı Müvazenel umumiye kanu- nuna bağlı bütçe ve cedvellerin büzı- larında değişiklik yapılması hakkın- daki kanun, Mili Müdafaa Vekâleti 1938 mali yıl bütçesinde 200,000 li- ralık münakale yapılması hakkında- ki kanun, Orman umum müdürlüğü 1938 mali yılı bütçesinde değişiklik yapılması hakkındaki kanun, : Arazi vergisi kanununun bâzı hükümlerinin değiştirilmesi hakkındaki kanun, Ari zi vergisinin 1935 mali yılı sonuna kadar olan bakayasının terkinine âa- ir kanun, Milli müdafaa ihtiyaçları için 125 milyon liraya kadar teahhü- de girişilmesi hakkındaki kanuna ek kanun, Müvazene vergisi kanununun birinci maddesinin beşinci fıkrasının değiştirilmesine dalr olan kanun, Amortisman sandığına v n 4 bu- çuk milyon liralık avansın tezyidi hakkındaki kanunla Damga resmi ka»| nununun tadiline dair olan Kanun bugünkü Resmi “Gazete ile neşrolu- narak meriyete konulmuştur. Dolmabahçe stadyomu Belediye tafsilât plânını hazırlamağa başladı Vali ve Belediye reisi doktor Lütfi Kırdar, Umumi yilâyet nutkunda, Dolmabahçede yaptırıla- cak stadyomu bu sene behemehai in- şa ettireceğini söylemişti. Şehircilik mütehassısı B, 'Prost Dolmabahçe stadının yerini tayin etmekie bera- ber teferruat plânını yapmamıştır. Belediye imâr şubesi, mütehassısın teklifine göre tafsilât plânını hazır- iamağa başlamıştır. Bu plâna göre, stadyomun futbol sahası 120 metre ge- nişliğinde ve 200 metre uzunluğunda olacaktır. Sahnin tenis kortu, koşu yeri, voleybol sahası gibi diğer spor- lara aid kısımları bundan hariçtir. Ayni zamanda sahanın otrafında 80- yircilere aid tribünler müessesenin idaresine aid binalar bulunacak, duş, soyunma yerleri olacaktır. Vali Dolmabahçe stadyomu plânı için beynelmilel bir müsabaka açma- ğa karar vermiştir. Bu müsabakanın şartları yakında tesbit edilecektir. Stadyomun inşa edileceği sahadaki binaların istimlâk muameleleri tamam- landıktan sonru müsabaka ilân edi- lecektir. Belediye bu işe biran evvel başlamak niyetindedir. Dahiliye Vekâleti müsteşar muavinliği Ankara 7 (Telefonla) — Dahiliye Vekâletinde yeniden ihdas edilen müsteşar muavinliğine Sıvas idare heyeti âzasından. B. Hasan Sabri ta- yin edilecektir, Bir kadın ceseti Yenikapı civarında denizden çıkarıldı Dün Yenikapı gazinoları önünde dolaşan kayıkçılar öğle üzeri deniz. de bir kadın cesedi görerek zabıtaya haber vermişlerdir. Zabıta tarafından denizden çıkarılan cesed muayene edilmiş ve ölüm şüpbeli görülerek morga kaldırılmıştır. Tahminen altmış yaşlarında olan bu kadının orta halli bir aileye men- sup olduğu anlaşılmaktadır. Tahkikat devam ediyor. gNisantaşından y yangın Dün gece Nişantaşında karakol ya- nında B. Tahsine aid 31 numaralı aparlımanın kalorifer bacası tutuş. mak suretile yangın çıkıışsa da der. hal yetişen itlaiye tarafından söndü. rülmüştür. i Hariciye Nazırı, Dün Geceki ve Bu Sabahki Elaberler Hollanda Almanya ile dost geçinmek istiyor Hariciye nazırı memleket politikasını milletler cemiye- tine istinad ettirmenin imkânsızlığından bahsediyor La Haye T (A.A.) — Hariciye Nazı- rıB, Patijin Hariciye Nezareti bütçe- si hakkındaki mülâhazalara cevaben mebusan meclisine bir muhtıra ver- miştir, Muhtırada bilhassa Almanya ile münasebetler idame edilmesi 2a- rTütinden bahsedilmektedir. büyük devletlerde beynelmilel kanuni nizamı muhafaza etmek azminin fikdehınden dolayı memieketin siyasetini Milletler Cemi- yetine istinad ettirmenin imkânsız- lığını tebarüz ettirmektedir. Nazır, Miller Cemiyeti mukavele- sinin 16 ncı maddesine müteallik ola- rak Hollanda'nın ravtaarrız bir kom- şu olduğu takdirde taarruz kurbanı- nın imdadına koşacak kıtaatın geğ- mesine müsaadeden imtina edeceği- ni teyid eylemiştir. Böyle bir mürur, | ictinabı gayri kabil bir şekilde Hoilan- | da erazisinde bir çarpışmaya sebebi- yet verecek ve Hollanda hir muhare- be meydanı olacaktır. Almanya'ya gelince, Hollanda kümeti, iyi münası bilecek herşeyin öı B. Matijin, B. Hitle teyid edildiği veçhile Almanyanın | Hollanda ile iyi münasebetler idame etmek arzusunda bilummasinı mem- nuniyetle kaydetmiştir. Hariciye Nazırı, Hollandahlara tens İ kidlerinde mutedil davranmalarını tavsiye etmiştir. Mumaileyh diyor ki: «Mütedil davranmayanlar, ideoloj! ve siyaset temayüllerinin çarpışmak ta olduğu bu devirde zannettiklerin- den fazla zarar İras etmektedirler. Milletler arasında beynelmilel normal münasebetler tesisi matlub olduğu takdirde gözetilmesi zaruri olan ili dale .riayet İPS, vazifelerini bundan başka, Almanyanın harbdenberi kalkınmış olduğunu. tak- dir etmekte bülur beyin et- miştir. Nazır, hükümetin bütü ebi İ olduğu gibi ee Hollandah duğunu Filistin konferansı açıldı İngiliz Başvekili bir nutuk söyledi, Mısır heyeti reisi cevab verdi Londra 7 (A.A.) — Yuvarlak masa konferansı, bu sabah açılmıştır. Ha- kikat halde iki korferans açılmıştır: Bir taraftan İngiltere ile Jeketleri arasında, diğer taraftan İn- gütere ile yahudi memleketleri ara- sında. B. Chamberlain, hitabesinde ezcümle şöyle demiştir: «Şimdiki müşkülâta akilâne bir hal çaresi bulmak için bizimle mesai bir- liği yapmak lütfunda bulunan mem- leketler murahhaslarını selâmlarım. Müzakereler, tam, serbes ve açık ola- caktır, İngiltere, Filistinde sulhun süratle teessüs etmesini arzu ve t6- essös edeceğini ümid elinektedir. . Halihazırdaki vaziyetin şeniyetlerini nazarı itibare alalım, bütün vaktimi- zi esaslı hadiselere tevcih ve müteka- bil noktai nazarları takdir etmeğe gayret gelimi ni e Gent pe Japonlar mühim bir hezimete nefe uğradılar Çin kıtaati bir çevirme hareketile taarruza geçti Çin ajansı Çunking 7 (AA) — bildiriyor: Çinden alınan son haberlere göre, Şansi, vilâyetinin cenubundaki dağ- lık Çungtias bölgesinde Japonlar mü- bim bir hezimete uğramışlardır. Hongkong T (A.A.) -—- Çin ajansı bildiriyor: Çin kıtaatı Sarı nehrin şimal kıyı- sında dilşmanı çevirdiklen sonra hü- | cuma geçmiş vedört Japon tabu- | runu dağıtmışlır. Şimdi Hong - Ha- dan Şansinin cenubuna kadar olan bütün bölge düşmandan kurtarılmış- tır. Bununla beraber Taotsin demir- yolunun doğu şimal bölgesinde henüz bir kaç Japon kıtası bulunmaktadır. Londra 7 (AA) — Şekiai ajansı bildiriyor: İngiliz hükümetinin Çine ikinci bir ikrazda bulunmak tasavvurunda olduğu bildiriliyor. Şanghay 7 (AA) — Pekin hükü- metinin Finans Bakanlığı müşavir B. Çovçitang bu sabah beynelmilel bölgede ölü olarak bulunmuştur. Üzerine şöyle bir not iğnelenmiş bu- lanuyordu: «Siz bir hainsiniz» e Arap meni- | Mısır heyetinin şefi prens Abdül- muin, Beşvekile cevab ver PFiistiri- de emniyetin teessüs'ed allak mesetelerin dostane | hallolunacağı ni ğunu beyan etmiştir sün ümid etmekte oldu- tezahürü Londra 7 (AA) bildiriyor: Hindistan müslümanlarının Filis- tin konferansına gösterdikleri alâka bütün Hindistanda tezahüratlar ya- pılmasını intaç etmiştir, Bu miting- ler Hind müslüman eemiyetlerinin i B. Jimah tarafından idare edilmiştir. Müstemleke Nazırı B. Makdonalda Hindlilerin Arab dava- sına sempatilerini: gösteren binlerce telgraf çekilmiştir. - Reuter ajansı i Hind müslümanlarının i Romanya - onlar mühim bir | Romanya - Polonya Romanya Hariciye Nazırı Varşovaya gidiyor Bükreş 7 (A.A.) — Hariciye Nazırı B. Gafencu, Mart ayının ilk günle- rinde Polonya Hariciye Nazırı B, Beck ile görüşmek üzere Varşovaya gide cektir. Denizbank umum müdürü Ankaraya gidecek | | | o Ankara 7 (Telefonla) — Denizbank umum müdürü B. Yusuf Ziya Erzin, Denizbanka aid işler hakkında Ve- İ kâletle temas etek üzere bugünler de buraya geleceklir. Denizbankın yeni kadrosu, umum müdürün Anka- rayi ziyaretinden sonra belli olacak- tır. Şürayı devlet umumi kâtipliği Ankara 7 (Telefonla) Şürayı devlet umumi kâtibi B. Cemil Maliye ve Nafia dairesi âzalığına nakledil- miş, yerine âzadan B. Ferld getirii- miştir. Üç amele kömür ocağı altındi kalarak öldü mer 7 (AA) — Dün akşam üzeri Barbaros nahiyesi civarındaki kömtir ocaklarından biri çökmüş ve üç amele toprak allında kalarak öl # B iii