February 8, 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

February 8, 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

. AKŞAMDAN AKŞAMA Doktor Lütfi Kırdarın faaliyet programı Vali ve Belediye Reisi Dr. B. Lütfi Kırdar, İstanbul halkının mümessi- mesai programı ma- hiyetinde olan büyük bir nutuk söy- ledi. Sözlerinin hülâsası da dünkü Bazetelerde çıktı. Tedkiklerini, kanaat ve tasavvur- Yarını sarih olarak efkârı umumiyeye bildirmek, bir takım vaidlerde bulun- mak demektir; iş başında olanların büsnü niyetlerini gösterir. Zira, z0- Man geçip te bir şey başarılamazsa karşı tarafa «hani ya?» demek hak- kını verir, Buna mukabil de, böyle bir Jest, idare mevkiindeki şahsiyele bir takım faydalar temin eder: «Bak, ne- ler yapmak istiyor. Bunlar için mruh- taç olduğunu isbat ettiği vesalti esir Eemiyelim! Biz de fedakirlıkta bulu- halım!» dedirtir, Bütün iş başındakiler programları- b! böyle sarahatle millete anlatmağı | Âdet edinirlerse, kendilerini âleme bir mükellefiyet altına soka- tdır amma, makul faaliyetleri umumun müzaheretini görecek- erdir, Pm Lütfi Kırdar, su, temizlik, tenvirat, apk, yollar, kaldırımlar, lâğımlar ve er türlü türlü Belediye işlerini tafellât- Anlatıyor. Netice pdraya dayanıyor: Sa din ki sade İstanbul sokaklarının Gazg e için 43 milyon liraya İhtiyaç eğinibuki Belediyenin varidatı, - etin ve me8 Yerlerinin ucuzluğunu temin et- Gü in son katlandığı fedakârlıklardan tür » © senede & milyon liraya düşmüş- bap Parayla, değil şu harap koca İstan- hate, veklediğimiz. mamureye çevirmek, gibi 5ç0** günkü hizmetlerini bile gereği Börmek kabil olamıyacak... yeplediye Reisi, dört gelir yolu gösleri- Lİ | — Mevend vergilerin ancak yüzde daye PlAnıyormuş; iyi teşlilât kurup ei- Yet nisbetini arttırmak... 2 — Halka Ağıt gelmiyecek bazı yeni vergiler koymak. “râ, bizde Belediyeye ferd başına 7,5 lira Vergi verildiği halde Alinda 115 lira, Bükreste 13 lira, Sofyada 15 lira verilir- Miş, 3 — Urun vadeli ve az fnizli bir is- tikraz yapmak... 4 — Mükümetin yardımı- hi istemek... Birincisi âlâ... İkincisinde ihtiyatkâr ol- ay lâzım... Esasen daha iki milyon top- dığmı farzetsek bile, yapılacak mnaz- per islere nazaran devede kulaktır.. Ha milyon, ha sekiz milyon... Belediye İ, bu iki dik maddenin paralarile şeh- Sari işlerini yürütmek emelindedir. nı süncü Bokta hakkında B. Lütfi Kırda- e düşüncesi pek yerinde. İstikrar edile- ia paralarla İstanbul şehri namına âde- Yapan 'e girişecek. Para getirir şeyler e kaç baha, hâl, stadyom, Dplâj, İşletmesi otel, gazino, sinema, asri | kabristan çipi, 8 Mavvur çok güzel... Fakat daha güzel | ki, ist İçin, bu tesisatı öye bir tertiplemeli Bi gg razın hem faizini, hem taksitleri” ce, <Gin; üstelik te vergi bindirmeğe | et kalmıyacak şekilde varidat artsın... vehriy öncü noktanın parasile de, Vali, & elimi meydanlarını açmak kabilinden | > “lmuyan şeyleri yapacak. Ankaranın ma bir şehir olabilmek için hükümet | söği inden yüz milyonlar alması, neli- ha ,İZümüzü ağartan bir eser doğması- Sebebiyet vermiştir. Dünya içinde bir | #imige a şu Türk İstanbulunum da şere- | mej © mütenasip bir mertebeye yüksel. bu (şe z»en öyle bir rejim davasıdır. Hem | larla sarfolacak paraları da iktisnden İ “ida saymamalı, O da gelirli bir gu- : Mademki tarist bölgesi yaratmak imiz var... rin İşte Dr. B. Lütfi Kırdarın sözlerin. Yeis müsbet, müsaid ve nikbin im- | 'T hasıl ediyoruz. «Yalnız sokak- SE İçin 43 milyon lira lâzımdır!» gi. | e İri rakamlar gözümüzü korkutmu- Zira, imar programı zaten sene i M Ayrılmıştır. Hasman'ın plânı, Pa m İh rinde © meşhur şehircinin ve ŞEHİR HA intihab hazırlığı Teftiş heyeti dün de Valinin reisli- ğinde toplandı Mebus seçimi teftiş heyeti dün de Vali ve Belediye Reisi doktor Lütfi Kırdarın reisliği altında toplanmış- tır. Dünkü toplantıda belediye şubele- rinden gelen defterlerin tetkikine de- vam edilmiş; görülen bazı yanlışlıklar düzeltilmiştir. Tetkikleri biten defter- ler bugünden itibaren ait oldukları belediye şubelerine iade edilecektir. Bütün cedveller şubatın 11 inci gü- ünden itibaren asılacağı için daimi encümence yapılacak tetkikler o güne kadar tamamlanacaktır. l Defterlerde görülen yanlışlıklara dair itirazlar on gün zarfında kabul edilecek ve 25 şubatta bütün defter- ler indirilecektir. Üç manitacı yakalandı Emniyet müdürlüğü ikinci şube memurları, muhtelif zamanlarda ma- nitacılık suretile safdillerin paralari- ni alan Vehbi, Sabri, Ömer isimlerin. de üç kişiyi yakalamış, mahkemeye vermişlerdir, Eminönünde Yıktırma işine mühendis ve ya kalfa nezaret edecek Eminönündeki Eminönü nın duvarları yıktırıldığı halde de- mir putrelleri durmaktadır. Beledi- ye, binanın bu şekilde yıktırılmasın- da tehlike gördüğünden yıkılma işi- nin ya bir mühendis veya bir kalfa nezareti altında icrasına karar ver- İ miş ve binanın etrafına tahtaperde- ler çekilinceye kadar yıkılma işi tatil ettirilmiştir. Eminönü hanının arkasındaki Kı- | zılay şubesinin bulunduğu binanm da muamelesi bitmiştir. Burası yık- tırılmak üzere bir müteahhide ihale edilmiştir. Belediye, Eminönü istim- lâk sahasından yüz bin liraya kadar bir para tasarruf etmiştir. Bu para ile eski Valide hanının arkasındaki bazı binaların istimlâk edilmesi düşü- » nülüyordu. Fakat Balıkpazarının Mı- sır çarşısı kapısı önündeki binaların yıktırılması surelile vesaiti nakliye için yeni bir yol açıldığından bu yo- lun biraz daha genişletilmesi için Yenicamiin arkasına tesadüf eden yedi, sekiz parçadan ibaret elbiseci, kuşçu dükkânlarından bir kısmının istimlâk edilerek bu yolun genişletil- mesi muvafık görülmüştür, a A fatından sonra bile tatbik edildiği gibi, uzun ömürlü olmasını diledi imiz B, Prost'unki de nesillerce ve ceste cesie takip olunacak, Elvörir ki, bir yapılanın tekrar bozulup yapılma- masını temin için, plâna harfiyen ri- ayetkâr davranmalı. İdarecilerin asabiyetle bekçilik edecekleri mukad- des düstur budur. İkinci düstur da, aman, arasi spekülâsyonuna mey- dan vermemek! Şehrin şereflenme. sinden hasıl olacak aslan payı gene şehrin manevi hüviyetine - yani he pimize » kalmalı... (Vü - Nü) amam hanı | Karilerimizin mektupları Memleketimizde yalnız yerli çiçek satılmalıdır? Beyoğlundaki bazı çiçek mağa- Zaları Avrupadan çiçek getirtip satmağa başlayınca hükümet gümrüğü artırıldı, Bunun üzerine, bazı tacirlerin, burada mahsul az olduğunu ileri sürerek yeni nizamı değiştirmek için çalıştıklarını haber alıyoruz. Fakat bu iddia katiyyen doğru değildir. Memleketimizde her nevi çiçek fazlasiyle (o yetişmektedir. Olsa olsa ecnebi memleketlerden burada mevcud olmayan tohum, fide, soğan, kök getirtmekte de- vam edilmelidir. Yoksa piyasada doğrudan doğruya satılacak şey- ler yurdumuzda yetişenler olma hıdır. Hele bu sene yerli mahsul eskisinden pek fazladır. Hariçten gelmemesi, önümüzdeki senelerin mahsullerini de teşvik edecektir, Geçen yıl camekân çiçekleri er. ken yetişip satıldığı için bu sene de bahçıvanlar daha fazla gayret ederek bunlardan yetiştirmişler. dir, Yerli esnafın menfaatini bo- sacak bir yeni nizam alınmama sını bütün yerli bahçıvanlar te- menni etmektedirler, Beşiktaş çiçekçileri namına; E, Ucuz ekmek Bugün bir fırında | tecrübesi yapılacak Yüzde yirmisi mısır, yüzde sekseni de yumuşak buğday unundan ikinet nevi ekmek tecrübesi bugün bir fırın. da yapılacaktır. Geçen seferki tecrü- bede fırının pencereleri açık bırakıl. dığından tutulan maya bozulmuştu. Bu tecrübede ayni şeye meydan veril. memesi için sıkı tertibat alınacaktır, Tutulacak ekmek çeşnisi kimyaha- nedeki tahlilde de müsbet bir netice verirse yeni çeşit ikinci nevi ekmek piyasaya çıkarılacaktır. Bu yeni çeş- ni ekmeğin 7 veyahut 7,5 kuruştan satılması mümkün görülüyor, “Limandaki kaçakçılık Rüşvet maznunu parayı ke- silecek cezaya mahsuben verdiğini söylüyor Eosen Hongkong vapurile içki ve Sair eşya kaçakçılığı yapmaktan mâz- nunen yakalarlan Sokoni Vakum gaz şirketinin Selviburmu deposu müdü- Tü Maknamarye ile vapurun kaptan- lârı ve mürettebatı hakkında tahki- kat Ikmal edilmiş, evrak Beykoz müd- delumumiliğine verilmiştir. Maznun- lardan ikinci kaptan Osvald terkif edilmişse de bilâhara beş yüz lira ke- faletle tahliye edilmiştir. Depo mü- dürü ayni zamanda polise rüşvet ver- mek suçundan da maznundur, Ken- disi ifadesinde bu parayı rüşvet ola- rak değil, kendisine kesilecek cezaya mahsuben verdiğini söylemiştir. Beykoz müddelumumiliği tahkika. ta devam ediyor. X | laştırmak lüzumunu hissetmiş ve | proje tahakkuk etmek üzeredir. HERE BERLERİ | ! Âbideleri koruma Kıymeti olan eserler imar plâ- nında gösterilecek Maarif Vekâletine bağlı âbideleri koruma heyeti, Divanyolunda Sultan- mahmud türbesi dairelerinden birine nâkletmiştir. Âbideleri koruma heye- ti, öledenberi şehrimizde bulunan Abidelerin muhafazası işi ile meş- gul olmakta ise de İstanbulunn imâr plânının tatbikine karar ve- rildiği bu sıralarda çalışmasını plân- Vekâletten aldığı emir ile İstanbul belediyesile temasa başlamıştır. | Koruma heyeti, şehrimizde âbide mahiyetinde olsun olmasın, muhafa- zası lüzumlu görülen bütün eserleri yeni baştan tesbit edecektir. Bu maksada belediyeden İstanbulun | muhtelif semtlerine dair haritaları istemiştir. Heyet, bu haritalar üzerin- de İstanbuldaki tarihi ve mimari kıy- meti haiz bütün eserleri işaret ede- cek, belediye de imâr plânının tatbi- kinde bunları göz önünde bulundu- racaktır, Mahalle bekçileri Hepsine ayni nisbette maaş verilecek Mahalle bekçilerinin hepsinin ayni derecede terfihi için emniyet müdürlü. günce öledenberi düşünülmekte olan Bugünkü hale nazaran, bekçilerin muhtelif mahallelerden topladıkları Aylık 15 liradan yüz yirmi liraya ka- | dar tehalüf etmektedir. | Bemt itibarile fakir ve tenha olan | mahalle bekçileri ayda on beş liraya ve daha ağır şerait altında çalışmakta iken Beyoğlunun bazı semtlerindeki | bekçiler, daha hafif çalışmak suretile yüz liradan fazla para almaktadırlar. Bekçilerin hepsinin ayni aylıkla istihdamı ve mahalle mümessilleri ta» | rafından toplanacak olan bekçi para. | larının bu şekilde mütesaviyen ve- rilmesi kararlaştırılmıştar, Bu hususta hazırlanan evrak, bor. dro ve projeler tetkik edilmek üzere Dahiliye Vekâletine gönderilmiştir. Bekçilerin maaş usulünün Haziran- dan itibaren tatbiki ümid edilmekte- dir. Taksim - Harbiye arasındaki binaların renkleri Taksim ile Harbiye arasında, cadde | üzerinde bulunan binaların boyan- ması için belediyenin bir renk inti- hap edeceğini yazmıştık. Belediye fer heyeti henüz bu boyanın rengini ta- | yin etmemiştir. Ancak cephesi taş olan biralar boyanmıyacak, yalnız kirli olanlar temizlenecektir. Diğer binalar için bir tek renk intihap edi. lecektir, Cadde üzerindeki binalar mutlaka, bu renkle boyanacak, fakat koyuluk, açıklık itibarile bazı farklar bulun- masında mahzur görülmiyecektir, Renk kati surette intihab edildik- ten sonra bina sahiplerine tebüğgat yapılarak binaların oboyanmalarına başlanacaktır. Bay Amca köprüde!.. Yani Maksadım «Toplu iğner ile Pe» inin arasına girmek değil bay » benim dil işlerine zaten dilim Amca, Yatmaz... «. Fakat şu yeni vapurların isimle- rine muarızım!... Onların yerine da» ha dile kolay isimler koymak di Yorum! e. B A — Meselâ Ayşe, Fatma gibi hiz- metçi isimleri!.., — e ei (psir çarpan | Bir idam dolayısile.. Geçenlerde Amerikanın Nevada eyaletinde Nadal adında bir zenci ida- ma mahküm olmuş. Nevada eyaleti- nin kanunları mucibince kendisinin zehirli gazla idamına karar vermiş- ler... Mahküm zehirli gaz höcresine gö- türülür, Biraz sonra da odaya kâfi miktarda zehirli gaz doldurulur. Fa- kat aradan dakialar geçtiği halde Na- dal'ın bir türlü ölmediği ve zehirli ga- za karşı mukavemet ettiği görülür. Nihayet bir müddet sonra mahkö- mun hareketsiz kaldığı görülünce höç re açılır... Fakat bakarlar ki adam gene ölmemiş... Bu sefer tekrar oda- am kapısı kapatılır, yeniden zehirli gaz verilir, Nadal da 17 dakika sonra ölür, Bu hâdise şimdi Amerikada bü- yük akisler uyandırmış birçokları: — Bu idam meseleleri tanzim edil. meli... diyorlarmış. Amerikalıların en fazla meşgul ol. dukları şeylerden biri de budur. Ame rikada her eyaletin dahili kanunları ayr: ayrı olduğu için hemen her yerde de idam şekilleri başka başkadır. Me- selâ birçok yerlerde idam için elek- trikli sandalyeye müracaat edilir. Bir çok yerlerde Nevadada olduğu gibi zehirli gaz kullanılır. Bazı eyaletlerde kiyotin, hattâ bazılarında da bizdeki gibi asmak şeklinde idam tarzları var. dır. Mişigan gibi bazı eyaletlerde ise idam cezasi tamamile kaldırılmıştır. Mişiganda idamın kaldırılmasının da garip bir hikâyesi vardır. Bu hikâye yi şöyle anlatırlar, Detroit'de vaktile bir avukat var. muş. Bu adam idam cezasının şiddetle aleyhinde imiş: — Hatasız hiçbir iş olmaz. Adliye hataları da olagan şeylerdir. Günah- sız bir adamı bir hata için asmak doğ- ru olamaz. İdamı kaldırmalı... der du, rurmuş. Günün birinde bu avukatın elinden bir cinayet çıkmış. Bir ada- mu öldürmüş. Fakat cinayetini örtbas etmiş. Polis başka birini yakalamış, Katil avukat derhal maktulün ailesi. nin vekâletini üzerine almış. Katil di- ye yakalanan adamı o kadar müthiş delillerle itham etmiş ki nihayet adamcağızın idamına karar vermiş. ler... İdam karaı infaz edileceği gün avu- kat hemen adliyeye istida vermiş vet «İşte, demiş, iddiam doğru çıktı. Asıl katil benim... Halbuki bir günahsız adam idam edilecekti. Görüyorsunuz ya, idam cezalarını kaldırmak lâzım. dır.» Bunun üzerine masum adam idam. dan kurtulmuş. Asıl katili idam et mişler. Fakat bu vaka bir mesele ha- line girmiş ve Mişigan'dan idam ce zası kaldırılmış. Şimdi Amerikalılar işte bu her ta. rafta başka başka olan idam cezala- rını tabii bir hale sokmak istiyorlar | ve biribirine aykırı dahili kanunları birleştirmek istiyorlar, Bunda da hak; ları var. Çünkü bu dahili kanunların ayrılığı yüzünden bugün Amerikanın 12 eyaletinde henüz içki yasağı var. dır, Hikmet Feridun Es berer sensamasananmenenırenesssessreser Muallimler için konferanslar başlıyor Muallimlerin mesleki bilgilerini artırmak üzere her sene tertib edilen, konferanslara bu sene de bu günden itibaren başlanacaktır. Bugün saab 14 de Galatasarayda, üniversitede, Kadıköy 12 nci ilkmektepte birer kon- ferans verilecektir, Hizmetçi isimleri mi?... v B. A. — Evet, çünkü onlar da gek dikleri zaman pire gibidirler de git gide kaplumbağalaşırlar!,..