9 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

9 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

be Şubat 1939 Tramvay (Baş tarafı 1 inci sahifede) erin ve kapitülâs- asi manada ge- ri kalmış millet lerin ve idarelerin üze- rinde tatbik edilen usullerden oldu- ğu tarihen sabittir. "ürk milleti ve Türk İdaresi bu dev- geçirmiştir. Biz bugün iddia edebi- Wiriz ki, dünyanın terakki ve sulhün- de âmil olan en çalışkan bir millet mevkiine gelmişizdir,. Artık modem terakkiyatı, modem işleri kendi va- Sitamızla kendi elemanlarımızla İn- santığın ve milletimizin menfaatine olarak takip etmek istiyoruz. Belçika hükümetinin kıymetli bir müessesesi olan Sofinanın bunu takdir ederek her iki müzakerede de gösterdiği hüsnüniyetten dolayı teşekkür ede- rim. Hassaten B. Specialin bu müza- kerelerde gösterdiği hüsnüniyetin ha- tırasını muhafaza edeceğim. Kendile- rine teşekkür eder ve imzalıyacağımız mukavelenin her iki memleketin hay rına ve menfaatine olmasını dilerim. B. Spescin! aşağıdaki nutukla ce- vab ver Sözüme başlarken ısım bhakkın- dâ kullanmış olduğunuz teveccühkâr lisana bilhassa teşekkür ederim, Çok iyi bir şekilde bana hatırlattınız ki, bugün ikinci defa bir mukavele akdi için bu salonda toplanmış bulunu- yoruz. Bu salonda uzun münakaşalar yap- tik ve çok iyi neticeler elde ettik. Bu münakaşalar aramızda çıkan beş se- fa nihayet verdi. Bu menr- akkında ve bu memleketi bu getirmiş olanlara karşı hayran- lığımın ne derece yüksek olduğunu bilir 2. Türkiyenin sulh yolundaki siyase- ti Belçikanın sulh yolundaki siyase- ynidir. Öyle zannediyorum ki, atandaşlarınız bihassa İstan- büyük bir sevinçle bugün bu velenin imzalandığını anlıya- caklar ve ber halde Bay Vekili tebrik €deceklerdir. Şahsıma taalluk eden N izhar edeceğim ığımız mukaveleleri taraf için de fay- bu i tu) dalı olmasıdır. Sayın Vekile temin ederim ki de bıraktığı samimi muhafaza edec Nafia Vekilinin beyanatı Ankara 8 (Telefonla) — Nafia Ve- kili B. Çetinkaya mukavelelerin imzasını müteakip gazetecilere şu be- yanatta bulunmuştur: - Tünel şirketini ihtilâf vergi borçlarından ibra ettik, Buna muka- bil şirket, Değirmenciyan ve Hayn- man hanları ile İzzet paşa hanımı hü- kümete devretti. Bunlardan İzzet pa- şa hanı Lâzaro Frankoya satılmış ol- duğundan şirket bu hanın satış bede- lini hükümete iade edecektir. Değ menciyan hanı Setie şirketi elinde bulunmaktadır. Bu üç hanı, Tünel şirketinin satış be- deli olan 175,000 liraya dahil olmak Üzere bilâbedel atmak hususunda son- radar ketle mutabık kalmış bulu. nuyoruz. Nafia Vekili B. Ali Çetinkaya 'Tünel ve Tramvay şirketlerinin ne suretle idare edileceği hakkında gazeteciler tarafından sorulan suale de şu cevabı vermiştir — Yeni alman iki şirketin elektrik İdaresinde olduğu gibi beş sene müd- detle Nafia Vekâleti tarafından idare edilmesini senelik taksitlerin hükü- metin kefaleti altında bulunması ve İşletmelerinin tanzim ve ıslâh: ba- kımlarından zaruri gördük. Esasen İstanbul belediyesi de bu hususta yü. hi Tramvay ve Tünel şirketlerinin Mmuâyven bir müddet için Nafia Ve- Kâleti tarafından idare edilmesi husu- sunda bizimle ayni fikirdedir. , ben- hatırayı dalma ve tünel Tramvay ve Tünel işletmelerini beş sene zarfında tertemiz ve İstanbul için feyizli iki varidat membaı olarak hazırlıyarak İstanbi Belediyesine dev- retmeğe muvaffak olursak kendimi- zi bahtiyar addedeceğiz. Takdir eder- siniz ki, uzun zaman ecnebi imtiyazı altında kalmış olan bu müesseselerin, geniş vesaiti olan Nafla Vekâleti ta» rafından tanzim edilmesi, yukarıda söylediğim gibi, bir zarurettir. Nafia Vekâleti bütün vasıtalarını kullana» rak bunu tanzim etmeğe çalışacak- tr» Nafia Vekili B. Ali Çetinkaya, an- laşmaların hüsnü suretle, süratle bi- tirilmesi Rususunda (B. Speclal'in gösterdiği iyi niyetten tekrar tekrar bahsetmiştir. B. Special, yarın bu- radan ayrılacak ve doğruca Parise gidecektir. Mukavelelerin imzası münasebetile mümessiller şerefine, B. Ali Çetinka- ya tarafından gece İstasyon garın- da bir ziyafet verilmiştir. İşletme 1 marttan itibaren Nafia Vekâletince idare edilecek Ankara 8 (Telefonla) — 'Tramvay ve Tünel şirketlerinin tesellüm mua- melesi bu ayın sonuna kadar bitirile. | cek ve işletme 1 marttan itibaren Na- fia Vekâleti tarafından idare edile- cektir. Havagazı şirketi ile müza- kereler durdu Ankara 8- (Telefonla) — İstanbul Havagazı şirketinin satım alınması hakkındaki müzakerelerin bittiğini ve satın alınma mukavelesinin bugün imzalanacağını bildirmiştim. Muka- velenin imzası teferruata ait bazı nok- taların halli için tehir edilmiştir. Totaliter devletler (Baş tarafı 1 inci sahifede) isinde dış politika hak- müzakere bu husus- | izahatın alınmasını te- min edecekti. Bilhasa bu münasebet- Je Cümburreişi B. Roosevel('in söyli- yeceği nutuk ortalığı aydınlatacak- tı, Bu müzakerenin geri bırakılması bu imkânı ortadan, kaldırmıştır. Reisicü r, geçen cuma gazetecileri dileri da bazı sözler söylemiştir. Fakat bu sözler elkârı umumiyeyi tatmin et- memiştir. Bu beyanat müphem adde- dilmekte, Relsicümhurdan daha açık, daha etraflı izahat beklenmektedir. B. Roosevelt, Avrupa demokrat hükümetlerine yardım etmek Ameri- kanın milli menfaati iktizasından ol duğunu sik sık söylemektedir. Ame- rikada efkârı umumiye bu tezi kabul etmiş görünüyor. Fakat bunun izahı isteniyor ve: «Relslcümhurun fikrini açıkça bildirmesi zamanı gelmiştir; deniliyor. Diğer taraftan, Pitlman da dahil olduğu halde, birçok âyan âzası, Or- dü encümeninin gizli celsesi müzake- resine asif zaplın, askeri malümata müstenid nokizlar müstesna olmak üzere, neşredilmesini istiyor, Dr. A. Asım Onur Ortaköy ŞiFA YURDU İstanbulun en güzel yerinde, geniş bir park içinde, konforu m bakımı iyi, kadın ve erkek her türlü hastalıklara açık hastane, Doğum ve kadın ameliyatlarile fı- tak, apandisit, basur ve diğer ameliyg- ler için çok ucuz hususi fiatler, Orta» köy, tramvay yolu, Muallim Naci cad. 141 - 118. Telefon: 4221, TURK HAVA KURUMU 26 NCI TERTİP BUYUK PIYANGOSU Dördüncü keşide: 11/Şubat/1939 dadır. Büyük ikramiye: 50,000 liradır... Bundan başka: 15.000, 192 n0n ına 12 O, 1v,000, İirahk ikramiyelerle (20.000 ve 10.000) liralık iki adet mükâfat vardır... Bu tertipten bir bilet alarak istirak etmeyi ihmal etmeyiniz. Siz de piyangonun ines'ud ve bahtiyarlan arasına girmiş olursunuz. İN ma em aa mi ila ülke ©, Amerikanın vaziyeti hakkın- | Çiçek meraklılarına MÜJDE: Bu sene Avrupanın en meşhur mü. esseselerinden ilkbahar ve yaz çi- çek soğanları, katımerli begonya, en yeni glayöl, yıldız ve gül kokulu Çin şekaiki variyetelerini getirdiği- mi sayın müşterilerime İlân eylerim. Sipariş üzerine en nadide gül fidan- ları, çam ve Sair salon fidanları eh- ven fiatle getirtilir. AGOP CULFAYAN İstanbul Çiçek Pazarı No. 23 » 40 —ILÂN Nişantaşi kız orta okulu için 50 adet sıra yaptırılacağından şeralti anlamak üzere taliblerin bir hafta zarfında pazardan maada her gün saat ondan on beşe kadar okula mü- racaat etmeleri ilân olunur. Beyoğlu Yerli Askerlik şubesinin yoklama ilânı 1 — Beyoğlu yerli askerlik şubesine bağlı müslim ve gayri müslim 310 : 330 (Dahil) bütün yerli IMhlüyat eratım yıllık yöklamalarile 335 doğumluların lik yek- laması, 6 şubat 939 ile 15 mart 939 gün- leri arasında ve şube binasında yapıla- caktır, Bu maksadia muhtelif doğumlu- lardan hangi nahiyeler halkının hangi günlerde şubeye müracaat edecekleri aşa- hda yarılıdır: A — 310:30 (Dahil) do- Kumlular: Şubat 6 ve 7 günleri Beyoğlu merkez nahiyesi, şubat & ve 9 günleri Galata merkez nahiyesi, şubat 16 ve İl günleri Taksim nahiyesi, şubat 13 günü Şişli nahiyesi, şübat 14 günü Kasımpaşa nahiyesi, şubat 15 günü Hasköy ve Ke- merburgaz nahiyeleri. B —321:125 (Da- hil) doğumlular: Beyoğlu merkez nahiyesi, şubat 18 ve 20 günleri Galata nahiyesi, şubat 21 ve 22 günleri Taksim nahiyesi, şubat 23 günü Şişli nahiyesi, şubat 24 günü Kasımpaşa nahiyesi, şabat 25 günü Hasköy ve Ke- merburgaz nahiyesi, C — 326:130 (Da- | hil) doğumlular: Şubat 77 ve 78, mart 1 günleri Beyoğlu merkex nahiyesi, mart 2, 3, 4 günleri Galata nahiyesi, mart 6, | 78 günleri Taksim nahiyesi, mart * 10 günleri Şişli nahiyesi, mart 11, 13 ri Kasımpaşa nahiyesi, mart 14, 15 gün leri Hasköy ve Kemerburgaz nahiyeleri, 2.— 335 doğumlular kendi mahalleleri halkile birlikte geleceklerdir. 3 — 310 : 334 doğumlulardan yoklamasını hançi bir | sebeple bugüne kadar yaptırmamış olan- lar da şubeye müracant edeceklerdir. 4 — Yoklama, her gün saat 9 dan 12 ye kadar devam edecektir, 5 — Mahalle mü- messilleri o mahailelerinin o yoklamasına tahsis edilen gün ve saatlerde şubede Bu- Tunacaklardır. 6 — Müviyet cüzdanlarile askerlik vesikalarının ,birlikte getirilmesi, 7” — Yapılacak olan bu yoklama, askerlik kanununun 33 ve 4üncü maddeleri icabı olduğundan başkaca bir fevkalâdelik fik- rine düşünülmemesi, $ — Yukanda yazılı günlerde yoklamasını yaptırmıyanlara bu gibi şahısları resmi ve hususi hizmete alanlar askerlik kanananan 92 ve 93ün- cü maddesine göre cezalandınlacaktır. 9 — Bunlardan İstanbul haricinde olan- lar, askerlik kanununun 7Sinci madde- sine göre, tafsilâtlı könyelerile ikametgâh adreslerini bir mektupla şubemize bildi- receklerdir. Yabancı memleketlerde bu- Tunanlar ise, bu malümatı en yakın ken- solesluğa bildirmelidi: “ Bakırköy Askerlik Şubesinden: Rubede kayıtlı yerli ve yabancı 335 de- ğumlu mükelleflerin İlk yoklamasına 10 şubat 939 gününden itibaren başlanarak 3 m 939 günü nihâyet bulacaktır. Yoklama her gün şubede saat 9 dan I2ye kadar devam edecektir. muayyen gün ve saatlerde nüfus cüzdan- ları ve 4 kıta fotograflarile birlikte mü- racaat oelmeleri; müracaat etmiyenler hakkında askerlik kanununun $3. mad- desinin tatbik edileceği ilân olunur, İstanbul üçüncü icra memurluğundan: Mukaddema Alemdar mahallesinin Ça- talçeşme sokağında 17 numaralı evde mukim iken halen ikametgâhı meçii bulunan Ahmed Hamdi: Recebin aleyhi- nize Sultanahmed üçüncü sulh hukuk hâkimliğinden istihsal ve infaz için daf- remize tevdi eylediği 23/3/938 tarih ve 6371/1383 €sa$ 428 karar numarasına mu- kuyyed müddeabih yüz on ltanın dava tarihinden muteber olmak Üzere * 5 faiz ve masarif ile birlikte tahsiline mütedair hükmü ilâm mucibince tanzim ve tebliğ içim tarafınıza gönderilen Sera emri ika- âhı hazirmın meçhuliyeti Ohasebi- 16 tebliğ kılınmayarak bu husustaki teb- Yiğetın bir ay müddetle İlânen icrasına icra hâkimilğines karar verilmiş olmakla tarihi ilâpdan lübaren mezkür müddet zartında 938/5815 dosya numarasile mah- kümbih borcunuzu tes etmediğiniz. veya İcrai tedkik mercilnden 1 getirmediğiniz ve | gene bu müddet içinde mal n da bulunmadığınız veya haökika yi half bulunmadığınız takdirde mezkür müddetin hitammı müteakip cebri icra suretile lâzımgelen kanuni muameleye te- vesşül kılınacağı malâmunuz olmak ve icra emrinin tebliği mozamına kaim bu- Yunmak üzere keyfiyok ilân olunur. Şubat 16 ve K günleri | Alikadaranm | AKŞAM NEŞRiYATI AKŞAM okuyucuları bu güzel ve faydalı kitapları YÜZDE 20 iskonto ile alabilirler FAİK SABRİ DURAN'ın eserleri Kuruş Nereden geliyoruz? Yeryüzü Gökyüzü 150 Bir Türk kızının Amerika yolculuğu Cüceler ve devler memleke- tinde 'Gülliver'in seyahat- Coğrafyada ilk ağını leri En tanınmış muharrirlerin güzel romanları Çocuklara coğrafya kırant- leri 7 Küçük İlânlar Kıvırcık paşa Deli Yalı çapkını Bu perdenin arkasında Düğün gecesi Sümer Kızı Asyadan bir güneş doğuyor Penbe maşlahlı hanım Bir kadın geçti Devler kaldırımı Aşk fırtınası Muazzez Tahsin Dipsiz kuyu vâi-N0 Penbe pırlanta YE İki cinayet gecesi Hikmet Feridün Karacaahmedin esrarı VA -Nü Kardeş katili » v5 Meşhur ARSEN LÜPEN serisi Seri tamamlanmıştır. Resimli 6 büyük cild- Her cildin fiati: 80 kuruş VA - NÜ Sermed Muhtar Selâmi İzzet Bürhan Cahid Z2.I Bürhan Cahid İskender Fahreddin İskender. Fahreddin Sermed Muhtar Selâmi İzzet Halid Fahri Muhtelif eserlerin listesi Kuruş —— Edebi hatıralar 60 Fanl Ahmed Hüseyin Cahid (Kıymetli edibin muhtelif eserleri) Tâibüm gibi resimli) M. Rağıp Sinema yıldızları İttihad ve Terakki tarihinde esrar perdesi İtalyadan Amerikaya nasıl uçtular? Kadın asker olursa Tarih öğreniyorum M. Saffet Necdet Rüştü Ahmed Refik “o 20 iskonto kuponu Bu kopunu kesip «AKŞAM matbaası kitap servisine» getirir veya gönderirseniz bu listedeki fiatler (Üzerinden size yüzde 20 iskonto yapılacaktır. AKŞAM neşriyatı tevzi yerleri «AKŞAM: matbaası - İstanbul Muallim Ahmed Halid kitapha- nesi « Ankara caddesi, İstanbul Para yerine mektup içinde pos- ta pulu kabul edilir. Devlet Demiryolları ve Limanları İşletme Umum İdaresi İlânları Muhammen bedel, muvakkat teminatile miktarları. aşağıda hizasında yazılı çam traversler her liste muhteviyatı ayrı ayrı ihale edilmek üzere 16/ 2/939 perşembe günü saat 15 de kapalı zarf usulü ile Ankarada idare binasın- da salın alınacaktır. Bu işe girmek istiyenlerin listesi hizasında yazılı muvakkat teminat ile kanunun tayin ettiği vesikalar ve tekliflerini ayni gün eksilime saatinden bir saat evveline kadar komisyon reisliğine vermeleri lâzımdır, Şartnameler 560 kuruşa Ankara, Haydarpaşa, İzmir ve Eâkişehir vezne. lerinde satılmaktadır. 650) Liste No. Cins ve miktarı Adet 26000 çam travers 24000 Muhammen bedeli Mumavvat teminaf Beheri Lira K. 300 kuruş 5159 © 300 4850 MATBAASI ( Rotatif makinelerinde resimli ve #renkli gazete ve mecmuaları, baski adedi yüksek risale, kitab ve her nevi matbuaları en temiz şekildeen ehven şefaitle basar. * Devamlı işler için hususi şerait tesbit edilir. Fazla tafsilât için matbaa idare- sine müracaat. Telefon :20497