20 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

20 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

g Bahife wi izi mey ema: Başvekil Ankara Halkevinde! Balkan antantı konseyi ühim bir nutuk (Baş tarafı 1 inci sahifede) buradan, memleket ve millet huzu- runda, teşekkür ve takdirlerimizi sun- mağı hir borç bilirim. Halkevinde, başkanlıktan köyde muayene yapmaya varıncaya kadar hepsi birbirinden şerefli ve âziz hiz- metlere canla başla koşan ve bunla- ri gündelik işi kadar önemli tutan in- kılâbcı Türk münevverlerini gıpta ve hürmetle selâmlıyoruz. Her hangi bir uyanık ve aygın in- sanın, yalnız gündelik işini, resmi işi- mi görmekle vatani ve milli vazifesi- nin bitmiyeceğini iyice bilmesini Halkevinde çalışmanın bir vatanper- verlik tezahürü olduğu kadar münev- verlik vazifesi olduğunu da batırla. kta olan Halkevlerine, | açılmış olanların en muvaffakıyetli- leri arasına tezelden ulaşmalarını di- lerim. Bu muvaffakıyetin, etrafına beş on ülkülü arkadaş toplayıp mu- hitinde ilk alâkayı kuvvetle uyandır rarak sâmimiyetle devam ettirecek her başkana ve yönkurula mutlaka müyesser olacağına eminiz, nün direktifi Arkadaşlar, 932 senesinde Şefimiz İsmet İnönü- nün yine böyle bir vesile ile bize ver- diği bir direktifi de bilhassa söyleme- den geçemem «Halkevleri, C. H. Partisinin kendi prensipleri ne olduğunu ve bu pren- siplerin memlekette nasıl tatbik edil- diğini her gün halkımıza söylemek için de başı başıma bir merkezdir. C. H. Partisinin prensiplerini her gün söylemek, nasıl tatbik edildiğinden her gün malümat vermek lâzımdır. Cümhuriyetçi, milliyetçi, inklâpçı İâik duletçi politikasının, bu mem- leketin halinde tnkişafı, emniyet te- min edecek olan bir program oldu- ğuna samimi olarak inanmış olan bizler bu prensipleri ve manalarını yalnız samimi bir hisle bizi dinleye- cek olanların hepsine anlatabileceği- miz iddinsındayız.» İşte arkadaşlar, Halkevi sayılarının artması, ve bu suretle memleketin daha bir çok köşelerinde inkılâbımı- zn prensip ve hamlelerini yayacak kültür merkezlerinin vücut bulması, bizi ne kadar sevindirecek bir hâdise ise, bunların her yıl daha verimli, "Türk cemiyetine daha feyizli hizmet- ler yapmak fırsat ve imkânlarını bul- maları da asla gözümüzden kaçmı- yan bir keyfiyettir. Bu bakımdandır ki kemiyetle key- fiyeti daima beraber ve aynı ehem- miyetle düşünüyoruz, Ve açılmışla- rın tekemmülüne hususi bir dikkat ve emek sarfediyoruz. Her hangi bir sebeple durgun görü- İ Den bir Halkevi bile, muhitine «Halke- vi» adile bir müessesenin mevcut ol- duğuna ve orada halka gitmek ve halk- Ja kaynaşmak için inanlı ve ülkülü yurttaşlar bulunduğuna işaret veren bir timsaldir. Bu suretle, nüve atılmakta, bareket uyandırılmakta, muhit hazırlanmakta eserin dikkat ve şefkatle inkişafına 8i- ra gelmektedir. Rejim ve Parti, inan ve kültürümü. | sü yaymak ve benimsemek için en gü- zel çareyi elde tutmakta ve bundan memleketimizin hiç bir köşesini mah- Tüm etmemek niyet ve azmini bugün 158 Halkevini daha açmakla isbat ey- Jemektedir, Memleketin, Halkevleri gibi en önem- li kültür kurumlarının yıldönümü ve. silesile, şimdi, yurdun münevver küt. lesi huzurunda bulunmakla bahtiya. rım. İ i Mühim bir nokta Bu haz verici toplantıdan istifade ederek içtimai ve ferdi hayatımız ba- kımından en ehemmiyet verdiğimiz bir noktayı tebarüz ettirmek isterim: Sayın arkadaşlar, 'Türk cemiyetinin, hele son asırlar içinde geri zihniyetler ve fena idareler yüzünden uğradığı ağır felâketler he- pimizce maltımdur. Bir kısmımız bun. |, Yarı gözlerimizle görmek bedbahtlığına uğradık. Yeni yetişen mesud nesiller de bunları, büyüklerinden duyarak ve- ya kitaplardan okuyarak öğreniyorlar. & ç * : Vali B. Lütfi Kırdar, Fatih Halkevinin faaliyetini miş iken Türk milleti bünyesindeki yaşama ve yükselme kudreti, bilhas- sa emsalsiz kahramanlığı ile silkinip kurtuldu. Bu kurtuluşun büyük de- hası, ebedi Şefimiz Atatürkün adını burada saygı İle anarım Atatürk devrinin bin bir eseri ara- sında, her biri bir devri kapayıp bir devri açan bir çok inkılâplar vardır ki, bunların hepsine birden biz «Türk inkılâbı» adını veriyoruz Halırlamamız lâzımdır ki, bu in- kılâptan önce, 150 - 200 serfedenberi göze çarpan teşebbüs ve gayretlere rağmen, ilerlemesine engel bir çok manialarla bir ortaçağ cemiyeti man- zarası veren ve bütün cihana bu gözle görülen Türkiye ancak bu inkılâp hamlelerinden sonra milli, modem bir devlet ve cemiyet olma yolunü girmiştir. İlerliyen medeniyet âlemi içinde Türkiye, ancak yurttaşların kafa. $ına, viedânına, enerjisine hürriyet ve inkişaf imkânlarını veren bu in- kılâp zihniyet ve neticeleri sayesinde hakiki yüksek mevkiini bulacaktır. Asırlarca çekilmiy felâket ve idbar | devirlerini bu millet, yurttaşların öl. çüye sığmıyacak kan sellerile silip gö- türmüştür. İnkılâpçı vasfımızın mânası da şu- dur: Hem yaptığımız inkılâpları göz bebeğimiz gibi daima koruyacağı, hem de Tür keemiyetini medeniyette en yüksek seviyeye erdirmek için ge- rekirse başka inkılâplar yapmakta da tereddüd etmiyeceğiz. Bu inkılâplar bizim için o kadar hayatidir ki, bun- Yarın Önemini büyük milli Şefimiz İsmet İnönünün şu sözlerinden daha kuvvetle ifade edecek söz söylemekte güçlük çekerim. «Türk milletini az zamanda büyük bir medeniyet seviyesine yükseltmiş, Türk milletine en kısa yoldan temiz cemiyet hayatının feyizli terakki yol. larını açmış olan inkılâplar kalb ve vicdanımızın en aziz varlıklarıdır.» Halkevlerinin gösterdiği inkişaf Arkadaşlar, Halkerlerinin son yedi senelik in- kişafını gözden geçirirsek, ka nda bulunduğumuz manzara şudür! Milletimizin ileri hamlelerindeki hız, bu Halkevlerimizi de gelecek se- neye kadar ne vüsatçe, ne de sayıca ihtiyaca kâfi gelmiyecek hale getire. cektir. Biz, bundan çok memnunuz. Bu içtimai hayatımızın dalma ilerle. diğini, genişlediğini, İlme, fenne, sa- nata karşı Türk vatandaşının ne ka- dar rağbet gösterdiğini ifade eden bir hakikattir. Bunun için inkılâp eserlerimiz sa- fına yeniden katılan ve adları elleri- nizdeki broşürlerde yazılı bulunan yeni Halkevlerimiz de eskileri ile be- raber hiç eskimiyen ve eksilmiyen azimleri ve muvaffakıyetleri ile mil- let için, memleket için kutlu olsun- lar, yararlı olsunlar, verimli olsun- lar. Ellerinizdeki broşürler, manda sizlere ayni 28- Halkevlerinin maksad ve .mânasını. geçen yıllar içindeki hizmetlerini gösterir ve isbat eder mahiyettedir. Bilgili, inanlı çalışma. Jarile bizi memnun eden Ankâra Hal- kevinin içindesiniz. Bu merasimden sonrü ev içinde yapacağınız bir do- AKŞAM söyledi tedkik sâdına derhal ısındırmağa, alacağınız Izahat sizi gönüllü ve heyecanlı bir | Halkevçi yapmağa kâfi gelecektir. Memleket münevverlerine hitap İ Buradan, bir daha bütün memle- | ket münevverlerine sesleniyorum: l Ülkülü, uyanık, aydın, arkadaşlar, Memleket ve millet hizmetine ne kadar hazır, hattâ susamış olduğunu- zu biliyoruz. Belki ilk düşünüşte en güzel imkân aklınıza gelmez. Size en doğru ve yüce fahri hizmet parolasını veriyorum. Halkelerile ilgileniniz. Bir. birinizin bilgilerinden, tecrübelerinden l istifade ederek süratle kalkınmanın en | feyizli kaynağı olân Halkevlerimiz hem yetişmenize hem de < yetiştirmenize | imkânlar hazırlamak için kurulmuş. lardır. İ — Daima muvaffakıyet dilerim. i Maarif Vekili Ankara Halk- evindeki resim sergisini açti Bâaşvekilin nutkundan sonra Anka» ra Halkevinde bir konser verilmiştir, Bu baştan başa Türk bestekârları tarafından hazırlanmış modem Türk musij vali idi, müteakip Maarif Vekili B. Hasan Âli Yücet sanatkârları ayrı ay- | mi tebrik etti ve kisa bir nutukla gene Halkevine mensup ressamların hazır. Yadığı resim sergisini açtı. Vekil dedi ki: «Demin sayın Başvekilimin irad et- tiği nutukta Halkevlerinin güzel ve faydalı çalışmalarından bahsettiler, Nuluktan sonra dinlediğimiz musiki İ parçaları bize bu çalışmaların ne ka- dar güzel ve verimli olduğunu göster. | . Şimdi de gene sanatkârlarımızın | sesle değil renkle hazırladıkları eser. leri göreceğiz. 20 kadar ressamın yüz kadar tablosunu ihtiva eden bu ser. “| ig nâtkârlarımıza muvaffakıyet. | ler dileyerek ve kendileri için takdir ve tebriklerle açarım.» Sergi gezildi. Sehrimizdeki merasim Halkevlerinin açılışının yıldönümü dün her tarafta olduğu gibi şehrimiz- deki Halkevlerinde de merasimle kut- lanmıştır. Bütün Ha'kevlerinin s& lonları kalabalık halk Kütleleri tara- fından doldurulmuş, bir çok kimse- ler de merasime ayakla iştirak et- mişlerdir. 7 nci yıldönümü münasebetile Fa- tih Halkevi dün sabah saat 10,30 da güzetecilere bir çay ziyafeti vermiş- tir, Öğleden sonra da Halkevinin sa- Jonu halka açılmıştır. Vali B. Lütfi Kırdar da dün Fatih Halkevini ziyaret etmiş ve Evin faali. yeti hakkında izahat almıştır, Halkeylerinde (o merasime radyoda dinlenen İstiklâl marşile başlanmış- tır. Müteakiben Cümhuriyet Halk partisi genel başkanı Başvekil B. Re- fik Seydam tarafından söylenen nu- tuk dinlenmiş ve alkışlanmıştır. Başvekllin nutkundan sonra rad- yölar kapatılmış ve her Halkevlerinin başkanları kısa birer nutük söyle- » Bunu üyelerden bazılarının sözleri takib etmiştir. Eminönü Halk de İ Âgüh Sırn Levend kısa Halkevi çalışmalarından ten sonra sözü üyelerden bırakmıştır. m rain eiislerinden sonra başkan B. bir söylevle hahsettik- İ B. Halide İ İ dn gösterilen samimi hüsnükabülden | | Nazırları Bükreşe gelmişlerdir. 20 Şubat 1839 bugün toplanıyor , (Baş tarafı 1 inci sahifede) | Kiyadesile mütehassis olarak bu gü- 2el hüsnükabülden dolayı derin ve büyük şükranımı bildirmek isterim. Muhterem Başvekiliniz Dr. Kö ivanof | İc temasta bulunmak fırsatını elde | ettiğimden dolayı çok memhünum. İ Bugünün meseleleri üzerinde bu de- | tece sarih fikirleri bulunan samimi bir devlet adamı ile tanışmak, benim kin büyük bir sevinç teşkil etmiştir, Balkan milletleri, urun bir sulh devresinin semerelerini - toplâmağa başlamıştır. Sulhün umumi büyük | bir kıymeti haiz olduğu muhakkak- far, fakat sulhun bilhassa Balkan memleketleri için ehemmiyetli f alâdedir. Bu sulhun verimli netic rinin her sene daha ziyade fazlalaşa- cağından kati surette eminim. Türkiyenin, enternasyonal müna- sebetlerde daha büyük bir ahenğin rücud bulmasını görmekten başka bir arzusu yoktur, B. Saraçoğlu Bulgar topraklarından geçerken Sofya 19 (A.A) — B. Şükrü Sa- raçoğlu, Filibede Başvekil B. Köse- İvanoftan (o başka Türkiye elçisi B, Berker, Türkiyenin Filibe konsolosu, Dahiliye Nazırı B. Neder, vali, Bele- diye Reisi ve diğer makamlar lara- fından karşılanmıştır. B. Köseivan, bayan Saraçoğluna bir çiçek buketi takdim etmiştir. Bulgar Başvekili ile Türkiye Hari- ciye Vekilini hamili hususi tren, Eski- sağurada Zirnat Nazırı “ Bag; OV, mahalli makamlar ve yaşasın * diye bağıran yüzlerce çifçi tarafından kar- şılanmıştır. Tren saat 16 da Gornayarehovitsa- ya varmış ve burada Başvekil Köse- ivanof, B. Saraçoğluna veda ederek ayrılmış ve Türkiye Hariciye Veki)i- ni Rusçuğu kadar Protokol. şefi B. 'Belinov teşyi etmiştir. Hususi tren, saat 18 de, Rusçuğa varmış ve bura- da da/belediye teisi, garnizon kuman- danı *e diğer makamlar tarafından Karşılanmıştır. Saat 19 da Türk he | Ali Aktay ve refikası, Yunan sefiri B, Bobiks Rosetti ve refikâsı ve diğer biz takım zevat hazır bulunmuşlardır. B, Metaksas, dün saat 19 da Bek graddâki Yunan sefarethanesinde matbuat mümessiflerini kabul ede- rek şu beyanaita bulunmuştur: «Bâna yâpılan dostane davetten is tifade etmek ve Yugoslavyanın rts- mi ricali ile temasta bulunmak imti- yazına nail olmakla çok bahtiyarım, Den karşı gösterilen sempali tezar ile Yun. surette ifades bağlıyan ananeyi dostluğun etlerimi nalbi hükümet rzetmek şerefine mall oldum. Başvekil B, Zvetkovich ve Ha- riciye Nazırı Markoviteh ile görüşme- ler yapmak fırsatını elde ettim ve gö- rüşmeler esnasında bu iki zatın müm- taz vasıflarını takdir etmek fırsatını elde ettim. Bu görüşmeler, çok büyük bir sa- mimiyet havası içinde cereyan etti. rbirlerile dost ve müttefik olan Yu- goslavya ve Yumanistanı * alâkadar eden bütün meselelerde ve diğer müf tefiklerimiz olan Romanya ve Türki- ye İle itimad esasına müstenid teşriki mesai hsinde aramızda tam bir noktasi nazar birliği bulunduğunu gördük, Size peşin olarak temin ede- bilirim ki pazartesi günü Bükreşte akdedilecek olan Balkan anlantı Kon- seyi dört dost ve müttefik devletin sıkı tesanüdünü ve tamı ittihadını bir kere daha teyid edecektir. 'Tamamile memnun ve muin olduğum halde gidiyorum ve dikkate şayan terakkilerini müşahade etmek bahtıyarlığına nail olduğum güzel payıtahtınızdan çok iyi intibalar gö- türüyorum., Sözüme nihayet verirken, asi! Yu- gos'av milletine en dostane selâmı bütün Yunan milletinin selâmı birlikte göndermek ve Yunan mille tinin bozulmaz dostluğu hakkındaki teminatı tecdid etmek isterim» Prens Pau yeti hususi bir Rumen vapurile kar- 'Rumen gazetelerinin neşriyati şıya, Rumen topraklarına geçmiştir. Bugünkü toplantı Bükreş 20 seyi bugün toplanacaktır, sebetle Balkan devletleri Bu miiha- Hariciye Belgrad 19 (A.A.) — Harleiye Na- zırı B. Markoviteh, dün sâat 20 de Hariciye Nezaretinde Yunan Başve- kili B. Metaksas ile refikası şerefine bir ziyafet vermiştir. Bu ziyalette Başvekil ve Dahiliye Nazırı B, Zvet- koviteh, Romanyanın Belgrad büyük elçisi Cadere, Türkiye orta elçisi B. Gazi köprüsü (Baş tarafı 1 inci sahifede) nan kıyı gözünün demir kısımları da görülmektedir. Bu kı ,şaalı bitmiş ve teferrü: Köprünün Azâpkapi 'cMetine ge- lince: Bu cihefin on-dubalık kısmı birbirine bağlanmıştır. Resimde yan tarafta gözüken ki- sım da köprünüri açılır, kapanır kıs- mıdır. Bu kısmın makineleri kon- maktadır. Köprünün zeminini teşkil edecek beton lJâvhaların Konması tamam- landıktan sonra üzerine beton dökü- lecek ve bunun Üzerine de ahşab kal- dırım döşenecektir. Köprüye kona- cak ahşab kısımlar, Fransadan ge- EEENENEEEA ABESE SENE, kolu tarafından bir konser verilmiş- tir. Fatih Halkevinde de söyleylerden sonra temsil verilmiş, ayni piyes ve komedi gece tekrar edilmiştir. Diğer Halkevlerinde de temsiller verilmiş, koro heyetleri tarafından parçalar söylenmiştir. Beyoğlu Halke- vinde de dün gece çok güzel spor ha- yeketleri gösterilmiştir. Şehremini Halkevinde başkan Ek- rem Ertena, Hasene Tlgaz ve Saadet Ölçkün birer nutuk söylemişlerdir. Bay Orhan Kutbay tarafından bir | şir okunmuş ve bundan snora da Evin temsil kolu tarafından Sekizin- Bükreş 19 (A.A.) — Rador ajansı bildiriyor: Balkan antanlı konseyi Balkan Antantı kon- | toplantısının arifesinde, gazet hadiseye sütunlar tahsis etmekte, d dost ve müttefik memleket müme | lerinin müzakerelerine müttefikan bü- yük ehemmiyet atfeylemekte ve dört memleketin de pakta her zamandan daha ziyade bağlı kalacakları emni- yetini göstermektedir. Gazeteler, Başvekil B, Metaksas ile Hariciye Vekili B. Şükrü Saraçoğlu ve Hariciye Nazırı B. Marköviçden de büyük takdirle bahseylemektedir. tirtilecek ncak “bu. ahşab par- LOM lâzımgelece- ginden belediye ide. sırf köprü zemininde kullanılmak üzere bir tah- ta döşeme fabrikası tesis edecektir. Karaköy köprüsünün döşemesi parke taşından olduğu halde Gazi köprüsünde döşemenin ahşab olarak tercih edilmesi, köprünün daha hâ- fif olması ve gürültüye mâni olmak içindir. Köprünün yaya kaldırımları as- faltten olacaktır. Tesisat bittikten sonra köprünün parmaklıkları, kor- kulukları, elektrik tertibatı, tram- vay rayları konacaktır. İnşaat ağus- tosa kadar bitecektir. ERA BAMASAAEANEEERAS ERSA! Ev salonunda muhtelif eğlenceler ya pılmıştır. Dün Kadıköy Halkevinde de güzel bir toplantı yapılmış, Başvekilin nut- ku dinlendikten sonra bir konser ve rilmiştir. Bundan başka gece bir sua- re tertib İyem ' İTİZAR Münderecatımızın çokluğu de- layısile ( Aşkın Kurbamı ) tefri- kamız bugün dercedilmedi. Oku- yucularımızdan özür dileriz,