28 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

28 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

RK Kudüste araplar sevinç nümayişleri yapıyorlar Yahudi meclisi, kendilerini ekalliyet adde- decek bir kararı kabul etmiyeceğini ilân etti Son günlerde hadiseler çoğaldı, bir çok sulkasdlar oldu, fevkifler yapıldı Kudüs YI (AA) — İngilterenin | sinde 32 Arab ölmüş ve 52 Arabda ileride müstakil olabilecek Arab ek- | ağır surette yaralanmışlır. seriyetine müstenid bir devletin ku- AArablar endişe göstermeğe başla- mışlardır. Hatırlarda olduğu Üzere bundan bir kaç ay evvel de aynı çar- şıda buna benzer bir sulkasd yapıl Miş ve yine bu mikdarda Arab ölmüş veya yaralanmıştı. Yine dün Yafada bir Arab tüfekle öldürülmüş ve Telaviv'de de iki Arab cesedi buluumuştur. Yahudi murahhaslar Lon- drada verilen ziyafette bulunmadılar Londra 2T (A.A.y — Filistin kon feransmdaki Yahudi murahhasları, bugün Londra otellerinden birinde verilen bir ziyafette bulunmaları için İngiltere hükümeti tarafından ken- dilerine vaki olan talebi reddetmiş- Tetdir, Siyonist teşkilâtı Azasından bir zat, şu beyanatta bulunmuştur: <İngiltere hükümetinin Filistini bir devlet -hükümranlık hukukunu haiz bir Arab devleti - haline getirmek ta- savvurları, bütün dünya Yahudileri arasmda büyük bir telâş ve heyecan uyandırmıştır.» Bu zat, Yahudi murahhaslarının bu sebepten dolayı ziyafete iştirakle- Tİ için vaki daveti reddetmiş olduk» larını ilâve eylemiştir. Telaviv yahudi belediye meclisinin kararı Telaviv 71 (A.A.) — Belediye meo- Msi, bir karar sureti kabul etmiştir. Bu karar suretinde Yahudilerin gi- rişilmiş olan imar işinin mahvedil- mesini kabul edemiyecekleri beyan olunmaktadır. Belediye meclisi, B. Macdonalda bir telgraf çekerek İngiltere hükümeti- Diğer cihetten eskiden rakib olam bütün Yahudi teşekkülleri bu plânın akamete uğraması için elbirliğile ça- ışmaktadır. Hayfada gece ve gündüz yüzlerce Arab, şehrin sokaklarından geçerek şarkı söylemiş ve tezahüratta bulun- muştur. Yafa ve Tulkerimde de bu- na benzer hadiseler cereyan etmiştir. Arap matbuatı, Arap taleplerinin muvaffakıyete müncer olduğunu yaz makta ve bu muvaffakıyet Hicaz kra» h İbnissund'un şahsi teşebbüsüne at- f#edilmektedir. Buna mükabit mili Yahudi meclisinin beyannamesi Ya- hudilerin hoşnudsuzluğuna derhal terceman olmuştur, Milli Yahudi meclisinin beyannamesi Kudüs 27 (A.A) — Yi Yahudi meclisi, bir neşrederelk sendisine bir ekalliyet statütüsümü zorla kabul ettirecek ber türlü plâna mua zız olduğunu ilâve etmiştir. Bu be e ezcümle şöyle denilmek- meri mandaya nihayet ve rilmesine ve onun yerine Arab ekse riyetinin kontrolü gitmda müstakil bir devlet ikame edilmesine müteai- ık olan teklif, milli Yahudi yurdu» Bu plân, Fiistindeki Yahudi hal- kın ve bütün Yahudi milletinin müş- | terek muhalefetine maruz kalacak- tar. Yahudi halk, kendisine bir ekal- Myet statüsünü zorla kabul ettirme» ğe ve vatanda neşvünemasına serbes- ç$8 İnkişafına engel olmağa matuf her türlü teşebbüse n.üttehiden mu halefet edecektir. Beniisrailin mem- leketinde Yahudi mahallesi olamaz. Yeni hâdiseler Kudüs 77 — Dün sabah bir Yahu. di kamyonuna atılan bir bomba, iki kişinin ölümüne sebebiyel vermiştir. muhteliş mahallerde bir yahudi ağır surette yaralanmıştır. Yaralı, gece ölmüştür. Kendilerinden şüphe edi- len 12 Arab tevkif edilmiştir, kaldelerine muhalif her plâna karşı geleceğini bildirmiştir. Şanghoydaki suikasdlar Japonlar imi min- taka idaresinin notasını tet- kik ediyorlar Şanghay 27 (A.A) — Domel ajan- sı bildiriyor: Şanghaydaki Japon ri- cali toplanarak çarşamba günkü Ja- pon notasına enternasyonal mıntakâ makamatınca verilen cevabı tetkik etmişlerdir. Japon konsolosu Miura bulunulmuş ve bu kolonilere civar bir kasabaya müsellâh bir çete hücum etmiştir. Burada bir Arabın telef ol. duğu bildirilmektedir. Yeni suikasdler Kudüs 77 (A.A.) — Bu sabah Fİ stinin birçok yerlerinde tedhişçiler tarafından sufkasdler yapılmıştır. 'Telaviv'de altı bomba “pathyarak Öyle ları Şanghayda Japonlar aleyhinde yapılmakta olan tethiş hareketleri- . nin ortaya çıkardığı vaziyeti karşılar mek için icab eden tedbirleri görüş Tokyo YI (AA) — Asahi Şimbun gazetesi, Şanghay makamlarının ted- hiş hareketine nihayet verilmesi hak- kımdaki Japon tektiflerini kabul eb tiğini yazıyor. Suriye - Fransa münasebatı Beyrut 21 (A.A) — Suriyedeki Fransiz yüksek komiseri yeni hükü- melle Suriye siyasi vaziyeti hakkın- da ve Fransa ile münasebat mesele- leri etrafında ilk temasını bugün Kudüs 77 (AA.) — Bütün Filis yapmıştır. tinde yeni bir tethiş hareketi başlar lr e. ii mıştır. Bu tethiş hareketlerinin fal. | Mısır prensesine İran tabiiyeti leri bu sefer Arablar değil Yahudiler- bahşedildi dir. Ve Arablar aleyhine tatbik edil- Tahran 27 (A.A.) — Şah tarafın. mektedir. dan neşredilen | bir kararname, nişan- ki bomba atılmıştır. Fakat ölü ve ya- Tah yoktur. Yafada bir bomba patlamıştır: İki yaralı vardır, - Eydda treni, bir kundak- çihk yüzünden yoldan çıkmıştır: $ yaralı vardır. 32 ölü, 52 yarali nin teahhüdlerine ve iptidai adalet | AKŞAM Macar Nazileri Yeniden bir çok kimseler tevkif ediliyor Talebe, Alman ekalliyetleri reisinin konferansını yasak Budapeşte 27 (AA) «Macar partisisnin feshi üzerine tevkif edil- miş olan #7 nasyonai ve tevkifi kuvvetle muhtemel olan da ha bir kaç yüz kişiden başkaca bir met partisindeki müfritler vaziyetle- rini kuvvetlendirmiş oluyorlar. Diğer taraflan Macar üniversite talebesi, Alman ekalliyetleri reisi Baschın evreceği konferansı yasak et- tirmeğe muvaffak vaffak olmuşlardır. Müstemleke mleke İsteği Almanya, Japonyaya verilen adaları niçin istemiyor Dortmund 27 (A.A.) — West Fae- lisehe Landes Zeitung, yazdığı bir makalede Almanyanın müstemlekâ. ta müteallik isteklerini müdafaa ederken, Almanyanın Japon manda- si altına konulmuş olan eski Alman müstemlekelerini Japonyadan niçin istememekte olduğunu şöyle izah et- mektedir; Japon mandası altındaki üç küçük takım ada ile Afrikadaki geniş müs- temlekeleri ve İngilterenin kendisine ayırmış olduğu aslan payı arasında büyük bir nisbetsizlik vardır. Evimi yeniden istiyen kimse, evinin tama- mini ister, mefkudiyeti ehemmiyetsiz olan bir tek dam kiremidini istemez. Kont Ciano Varşovada Varşova 27 (A.A.) — Kont Clano ve refikası bugün Bialoviee ormanların- da gezmişlerdir. Yarın ava başlıyacak- lardır. Kont Ciano bu sabah umumi harp- te Lehistanda ölen İtalyanların me- zarma çelenk koymuştur. Yahudi düşmanlı- Şını tenkid Amerikada eski cümhur- reisi namzedinin bir makalesi Yaşington 27 (A.A) — Eski Rei- sicümhur namzedi cümhuriyeteiler. den Aifred London National Jeiwish Menthiy'de çıkan bir makalesinde ırk meselesinde müsamaha gösterilmesi. ni, ve Amerikada ekalliyetlerin hak. larına riayet edilmesini tasviye eyle. mektedir. Totaliter devletlerin yahu. dilere hücumlarına telmih eden mu- harrir şöyle yazmaktadır: «Geniş mikyasta yapılan hoyrat. Tıklar saridir. Bu hoyratlık ve haksız. lığa karşı yahudilere müteveccih ol- duğu için, alâkasızlık gösterenler ha- kiki tehlikeyi hissetmiyenlerdir. Bun- ların arasında tanıdığım bazı kimse. ler, bu hareketlere karşı adeta müsa. mahakâr davranmakta ve ayni hâdi. selerin Amerikada da tekerrür ede- bileceğini iddia edecek kadar hiffet göstermektedirler. Tehlike hakikaten mevcut demek- tir. Hoyratlık devri, kurbanları ara- #ında hiçbir fark gözelemez.» Lenine'in dul zevcesi (o » vefat etti Moskova 71 (A.A) — Leninenin dul zevcesi Nedjda Konstantinoyna Krupskaia bu sabah saat 6,15 ta ve- fat etmiştir. Dün kendisinin doğu- munun 70 inci yıldönümü tesid edil. miş idi. Yer değiştirecek kiracılara tavsiye! Akşamın KÜÇÜK İLANLA. RP'nı dikkatle okursanız kendi. nize en elverişli yurdu yorulma- (Baş tarafı 1 inci sahifede) Ziyaretin sonlarına doğru Başvekil 'B. Metaksaş aşağıdaki nutku söyle- maşltir; Aziz arkadaşım, sizi çok iyi tant- yan, sizin de çok İyi tanıdığınız bu memleket, sizi ilk defa olarak Türki- ye Cümhuriyetinin Hariciye Vekili yüksek sıfatile kabul etmekle bahti- B. Şükrü Saraçoğlu, aşağıdaki nır tukla mukabele etmiştir: Aziz Başkanım, bigün, burada, memleketinize tam bir birlik rabıta- Jarile bağlı bulunan bir memleketi temsil etmek benim için tarif edil mez bir sevinç teşkil eylemektedir. İki memleket arasındaki bu bağlar o derece kuvvetlidir ki, hayat, bizi da- ima, gerek saadette gerek meşakkat- ta birleşik bulacaktır. Bu sabah Elen hükümeti ile Elen milletinin bize yaptığı hararetli hüs- nükabul, bu birliğin bir burhanıdır. Bu hüsnü kabul, bugünü yaşamak sa- adetine mazhar olan bizim hepimi zin üzerinde unutulmaz bir intiba bırakmıştır. Türk milletine, Elen milletinin bu hüsnü kabul ile beliğ bir surette ifade ettiği kardeş hissi. yatmın mesajını götürmekle bahti- yar olacağım. Aziz Başkanım, kadehimi şerefini- xe ve nazik bayan Metaksasın şerefi. ne kaldırmama müsaadenizi rica ede- rim. si Ziyafeti bir suare takib etmiş ve buna kor diplomatik ile Atina kibar- ları iştirâk etmişlerdir. Dün akşam verilen ziyafette irad edilen nutukların kısalığı, selâhiyet- tar Atina mahafilinde, iki milleti bi- ribirine beğlıyan hakiki rabıtaların sözlerle tebarüz ettirilmesine muhfag olmıyacak derecede sıkı olduğu sure- tinde tefsir edilmektedir. B. Şükrü Saraçoğlu, suare esnasında ecnebi sefirlerle görüşmüştür. B. Şükrü Saraçoğlu, bugün mih- mandarile beraber, saat 13 de sara- ya giderek kral Jorj tarafından ka bul edilmiş ve öğle yemeğine alako- nulmuştur. Payitaht Nazırı B. Kociasta bu akşam OB. Şükrü Saraçoğlunun şerefine bir ziyafet vermiştir. Bu ziyafete malbuat müsle- şârı, Türkiye sefiri ve sefarethane er- kânı, Atina ve Pire Belediye Reisleri ve daha bir çok zevat bulunmuştur. Yarın akşam (bu akşam) B. Şük- rü Saraçoğlu Savarona yatında Yu- nan Başvekili ve Nazırları şerefine bir ziyafet verecektir, Ziyafeti bir su- are takib edecektir. Bu sunareye kor diplomatik ve Afina ve Pire eşrafı davet edilmişlerdir. Yunan gazetelerinin makaleleri Atina gazeteleri, Türkiye Hariciye Vekilinin ziyaretini hararetli maka. Jeler ile selâmlamakia, sarsılmaz Türk - Yunan dostluğunu ve B. Şük- rü Saraçoğlunun yüksek şahsiyetini tebarüz ettirmektedir. Elefteron Vima gazetesinden: Dün Başvekil ile dost ve müttefik Türkiyenin Hariciye Vekili Saracoğ- Yunu karşılayan bu kadar kesif halk tabakasının alkışları, Yunan milleti. nin Bükreş konferansı eserinin ehem. miyetini tamamen anlamış olduğu- nu gösterir. B, Melaksas bü konfe- rTansta ilk plânda bir rol oynamıştır. 'Mület, memleketi dış münasebetleri- nin gittikçe daha kuvvetli bir şeki de tarsin etmek suretile herhangi ani bir tehlikeye karşi garanti etmiş olan hükümet dış politikasının neticeleri. ni müdrik bulunduğunu İsbat etmiş. tir. Ayni zamanda bu tezahürat mii. letin fırsattan istifade ederek, hak- kındaki dostluğunu dalma sağlam ve daba semereli bir hal alan Türki. yeye olan sıkı merbutiyetini ifade et- mek istediğini göstermiştir. 28 Şubat 1939 Türk-Yunan dostluğu larilo bu ülküyü takviyeye muvaffak olan devlet adamları arasında yeral dığı merkezindedir. Yunan milleti, barışa, Yunanista. na, Balkan ittifakma ve dünyahın mütebâki kısmına yaptığı bu hizme- te mukabil, şefine minnettarlığım ifade ötmek istemiştir. Fakat Türkiyenin mümessiline ya» pılan alkışlar daha az şevk ve heye canlı tır. Zira, Yunan mille- ti, iki milleti birleştiren hususi dost- Iuk hissiyatından müstakil olarak Türk dirijanlarının Yunan hükümö- tinin de takip ettiği müsalemet ülkü. lerini tahakkuk ettirmek için olan gayretlerini bakkile takdir etmekte. dir. Yunan kralı yemeği Hariciye Vekilimizle yediler Atina 77 (A.-A.) — B. Saracoğlu bu sabahı meçhul askerin mezarına bir çelenk koymuştur. Atina 27 (A.A.) — Bay ve bayan Saracoğlu bugün öğle yemeğini kral Georgesin misafiri olarak sarayda yemişlerdir. Atina 27 (A.A.) — Kralın bugün. kü öğle yemeğinde, bay ve bayan Sa- racoğlundan başka, Başvekil B. Me. taksas, hariciye daimi müsteşarı B. Mavrudi, Türkiye orta elçisi B, Ruşen Unaydım, B. Saracoğlunun maiyeti erkânı hazır bulunmuşlardır, Öğleden sonra B. Metaksas ve Tür. kiye Hariciye Vekili ve bayan Sarac. oğlu şerefine Maralaonda bir çay zi. yafeti vermiştir. Maçta Atina 27 (A.A.) — Atina ajansı bil. diriyor: 'B. Saracoğlu dün Yunanistan fut- bol şampiyonluk maçlarında hazır bulunmuş ve seyirciler tarafından uzun uzadıya alkışlanmıştır. Maçlar. da Etnikos takımı sıfıra karşı bir sa- yı ile Panatinaikos takımını ve Olim- plakos takımı da sıfıra karşı 3 sayı ile Apollon takımını yenmiştir. Savarona Pire limanında Atina 27 (A.A.) — Savarona Riya- seticümhur vapuru Pire llmanma gel. miştir. B. Saracoğlu salı akşamı vâ- purda B. Metaksas şerefine bir dine verecektir. Akropol dün akşam B. Saracoğlu şerefine reflektörlerie aydınlatılmıştı. Konkordla ve Kanunu esasi meyda- ları ve stadyom yolu ampuller ve 'Türk bayraklarile donatılmıştı. Fransadaki italyanlar italyaya dönüyorlar (Baş tarafı 1 inci sahifede) Bir çok gazeteler İtalyaya karşı mukabele bilmisii yapılmasını istiyor- Jar, Fransa da bazı İtalyan gaze- tecileri hudut haricine çıkaracak Paris 77 (AA) — Salâhiyettar mahafü, Fransız gazetecilerinin İtak yadan çıkarılmaları üzerine Fransa hükümetinin Fransaya hücum etmiş ve yanlış haberler göndermiş olan bazı İtalyan gazete muhabirleri hak- kında mukabelebilmisilde bulunma- ğa karar verdiğini haber vermektedir, İsviçrenin protestosu Bern 21 (A.A) — Hükümet, Ro- madaki İsviçre sefaretini birçok İs- xiçreli gazetecilerin İtalyadan hudut Paris 71 (AA) — yazıyor: Altıncı hava filosunun Morane «- 406 tipindeki 21 avcı tayyaresinden mürekkeb fik grupu, yarın Hyeres'a müteveccihen hareket edecektir. Tay- yarler Hyeres'e vasıl olunca orada Commandant - Teste, tayyare gemi- sine konulacak ve ihtimal Cezaire gönderilecektir, Bu tayyareler, Cezairde Dijon'dan gelmiş 18 tayyare İle birleşerek sey- yar filoları vücude getireceklerdir, İtalyanın Trablusgarb'daki Xıtas- tanı fevkalâde takviye etmekte oldü- Zu sırada erkânharbiye tarafından