28 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

28 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sahbahki Elfaberler Ingiltere ve Fransa Francoyu tanıdılar Ingiltere işçi partisi hükümet aley- hinde bir ademi itimad takriri verdi Londra kaynaktan İngilter bert Haric gili tini resm (A.A) — Salâhiyettar verilen malümata göre Burgostaki ajanı sir Ro- on milliyetperver İspanya ziyaret ederek İn- Franco hüküme- tanıdığını tebliğ etmiş- manda Londra hükümeti, çok muhtemel olarak bir büyük elçisini de ta- Bu tarihe kadar B. ahatgüzarı sıfatile Bur- Ayr yakında ün içinde ız lain bu- onra , Avan kamarasın- Z netinin Franco hü- kümetini hu yi karar verdiğini bi amber | B. Archibald Sinelairin bir sus” | cevab vererek, tanmma ka- ilen Kabine tarafından ve- Kabinenin Fra hü- geçmek ve tanım r verilmek Jâzmm geliyorsa tesbiti vazifesini kendisile faxa vermiş olmasından ile- ni bildirmi, in başka B. Chamberlain ı şarta bağlı olmıyarak ta- ve şüphesiz Cümhuriyetçi tanınmasının ibtalini in- | taç edeceğini tasrih eylemiştir, Nihayet B. Chamberlin meselenin i umumiyes hakkındaki müzar | kerenin yarın cereyan edeceğini bil- | Belçika kabinesi istifa etti İstfayâ sebep mali mese- lelerde e*kan iktilâftır Brüksel 28 — Bir kaç gün evvel teşekkül eden Pierlot kabinesi istifa etmiştir. İstifaya sebeb katolik ve sosyalist nazırlar arasında mali me- seleden dolayı ihtilâf çıkmasıdır. Dahiliye Vekili bu sabah geldi Dahiliye Vekili B. Faik Öztrak bu sabahki ekspresle İstanbula gelmiş- tir, Denizbank umum müdür muavinliği Ankara 28 (Telefonla) — Deniz. bank umum müdür muavinliğine İs- tanbul Ziraat benkası baş mürakibi B. Suphinin tayini tekarrür etmiştir, B. Hâmid Ankara 77 (Telefonla) — Bankalar murakabe heyeti azasından B. Hâ- mid Denizbank meclisi idare riyase- tine tayin edilmiştir. İstanbul ikinci Vali muavinliği la) — İstanbul nüfus umum Ankara #kinci va müdür 7 kararlaştırılmı 'Tabiiyetimize kabul edilenler! Ankara 77 (Telefonla) — Bulgaris- tan ve Romanyadan memleketimize geimiş olan 7353 vatandaşın tabiiye- timize kabulü İN Heyetince ka- rarlaştır Küçük haberler : inin ıslahı için Vekilinin riy: içtima aktedilmiştir. ar, ekmek narhma zam yapılması hakkındaki teklifleri ka bul edilmediğinden bakkallara 20 pa radan fazla kâr mamağı kâ- rarlaştırdılar: * Vekiller Heyeti, albik edi i tasdik etmi âyi umum müdürü B. Reşad mahrukat ke eği yerler lis. di tir, mebuslar akşam üzeri meclis hükümet aleyhinde bir ademi itimat takriri vermişlerdir. Paris 27 (A.A.) — Kabine, Fran- co hükümetinin hukukan tanınma- sına ittifakla karar vermiştir. ciye siyasi şube müdürü bu k resmen Franco hükümetine bildir. İ mek üzere Burgosa gidecektir. Paris 27 (A.A) — Hariciye bakan- lığı, aynı zamanda Burgosta da neş- rTedilmiş olan aşağıdaki tebliği neş- retmiştir: B,- Jordana ve Burgosta en açık bir sı içinde Yapılan mü kümete kendilerini alâkadar eden meseleler hâkkındı bir anlaşmaya yarmak imkânını “ermişti Buna binaen, Fransız İspanyol milletine ait er yaya avdetini #olaylaştırma de olduğunu bildirm met aralarında & luk münasebetler müşterek lerdir İspanyada krallık Tondradan Matin Franconun Berard arasında samimilik hava- ereler iki hü- arzularını gazetesine pek yakında mahdud İspanya krallığını ihya ed dair bazı şaylaların ısrarla dolaştığı siyasi mahfillerde söylenmektedir, Son dakika Madrid şehri teslim oluyor mu ? Şehir halkını beslemek için ileri hatlara erzak gönderildi Burgos 28 — Franko kuvvetlerinin Madrid şehrine giriş tarzı en ufak te- ferrustana kadar tesbit edilmiştir, Aç kalan Madrid halkını beslemek için en ileri hatlara muazzam erzak stok- Jarı yığılmış cephe gerisinde de icap eden tedbirler alınmıştır. Madrid şehrinde repüblikenlerin ko- mitesi daimi içtima halindedir. Baş- vekil B. Negrinin istifasını vermesi anbean bekleniyor. Madrid müdafii general Miaja Meksikâda kâin Ata- polko şehrine gidecek ve orada yerle gecektir. Mareşal Badoglio Trab- lustan döndü Roma 28 — Trablusgarpteki İtal yan kuvvetlerini teftiş etmek için ora» ya gitmiş olar büyük erkânı harbiye reisi mareşal Badogllo, Romaya dön. müştür. Dünya sulh konferansı şimdi toplanamaz B. Chamberlain'in Avam Kamarasında beyanatı Londra 28 — İngiliz Başvekili dün Avam kamarasında sorulan bir suale cevab verirken, dü sulh konfe- ransını içtima davet etmek için ev. velâ teslihatı tahdid etmek, ticaret serbestisine mâni olan tekayyüdatı kaldırmak lâzımgeldiğini, bunun 1s tuzun mesaiye mütevakkıf olduğunu söylemiştir. B. Chamberlain demiş. tir ki: — Hükümet, şimdiki halde böyle bir teşebbüsü muvafık görmüyor. -1—-4- -nmamdn tasa. İ miştir. Geçen Ismet Inönünün bize çok güzel bir dersi İsmet İnönü bizim için yalnız büyük liyakatle- rile bir reis değil ahlâk ve iradesinin müstesna hususiyetleri ile de mü- kemmel bir örnektir Ankara 28 (Telefonla) — Ulus ga- zetesi İnönünün dersi başlığı altında şu fıkrayı neşrediyor: «Evvelki akşam Cümhurreisinin Amerikalılara hitap eden ve ingilizce nutkunu dinliyen gençler acaba bu hâdisenin kendileri için hususi bir ders teşkil ettiğini düşünmüşler mi- dir? Bilmiyoruz. İsmet İnönü bütün maksadlarını kolaylıkla anlatmağa kâfi ingilizcesi- hİ şu son 3-4 sene içinde öğrenmiş- tir, İsmet İnönü kadar vakıt azlığından bahsedecek kaç Türk vatandaşı bulu- nabileceğini tasavvur ediniz. Dahası var. İsmet İnönü Lozan kon- feransına galiba bizim mekteplerin fransızcasile gitti ve ilk zamanlarda müzakereleri tercüman kullanarak idare etti. Büyük enerjisi konferansın sonla- rına doğru bizzat kendi fransızcasile münakaşalarda bulunmasını temin et- seneler Yugoslavyaya gittiği sıralarda ise dürüst ve tam fransıxcasile irticali hitabelerde bu- Tunmuştur. Demek ki esasen bilmekte olduğu almancası müstesna olmak üzere di- Eer ikinci yabancı dillerden birini kon- ferans başmurahhaslığı, Dış bakanlı- Kı ve Başveldilliği zamanında tamam- lamış, üçüncüsünü İse tamamen son yıllarda öğrenmiştir. Mili şef, en meşgul devlet adamı | hayatından, kitap odasına belki de mektepliler kadar vakıt hasredebilmiş- | tir. Mesele fikir sayinin herşeyden üs- | tün değerini takdir etmekte ve yük » sek bir irade terbiyesine sahip olmak- tadır. İ İsmet İnönü bizim için yalnız bü. | yük liyakatlarile bir reis değil, ahlâk ve iradesinin müstesna hususiyetleri ile de mükemmel bir örnektir, Onu sade takip etmiyelim, taklid de! edelim, Yeni vapurlar yüzünden çıkan ihtilâf Almanyadan gelen bir heyet, ihtilâfı hal için Denizbankla müzakereye başladı Almanyada Inşa edilen ve ettiril. mekte olan vapurlarda görülen nok- san ve aksaklıklardan çıkan ihtilâfla. ri Denizbank ile müzakere ederek hal. Jetmek üzere dün yet gelmiştir. Rayşbank müdürle, den B. Şimetler, Krup fabrikası mü dürlerinden doktor Fredirk Yi Neptür tezgâhı direktörü B. Şemsinden mürekkep olan bu heyet dün saat on dörtte Denizbanka giderek B, Yusuf Ziya Erzin ile üç saat ihzari mahiyet- te görüşmüştür. Bugün Denizbankta teknik bir heyet teşekkül ederek Al man heyeti ile müzakereye devam ede. cek, Al any inşa edilip limanımı- za gelenlerle ta bittiği hlade te- sellüm edilmiyen vapurlarda görülen noksanları Alman heyetine anlatacak, ları Alman , Yapurlarda ak tadilğt tesbit edilecektir. um müdürü B. Yu. Alman heyetinin her nokta nazardan hükümetimizin Denizbankın arzul İnşa Beledi infilâklar Belfast 27 (A.A.) — Evvelki gece Ravenhill-Road kâln Rosaire ka. Salik ilani, i " Kozluda bir madende feci bir kaza oldu 26 amele zehirlenerek öldü, kaza, ocak içinde dinamit patlatılmasından vuku buldu Ankara 27 (Telefonla) — Zonguk daktan Ulus relikimize bildiriliyor; Bu sabah Kozluda saat beşe doğru, B. İsmaile aid maden ocağında lâğım alıhrken ocakta bir grizo infilâkı ok muştur. İnfilâk o kadar şiddetli ok muştur ki ocak içindeki galeriden 100 metrelik kadar bir yer tamamen çökmüştür. Grizonun kömür haline getirdiği işçilerin sayısı 26 dır. Çöken yerin temizlenmesi için kurtarma işleri, İşçileri tarafından süratle ilerlelik mktedir. Bu itibarla hakiki ölü ve yaralı mikdarı henüz tamamile tes- bit edilememriştir. 26 vatandaşın hayatına mal olan bu feci kaza hakkında kurtarma ser- vislerini idare eden mühendis B. | Babri, şu izahatı vermiştir; — Kaza, ocağın grizolu bir mın takasında dinamitin ateşlenmesin den çıkmıştır. MMalümdur ki ocak içinde dinamitin ateşlenmesi memnu ve bazı fenni şartlara tâbidir, Hava da grizo mikdarını azaltmak lâzım- dır. Bu iş yapılmamış, infilâk vaki olmuş, amele zehirlenmiştir. B. Bahri, kazanın daha feci bir ne- tice vermesinin de varid olduğunu söyliyerek demiştir ki: — O anda ocak içinde çalışan işçi sayısı 70 - 80 kadardı. Kaza olunca derhal kurtarma servisleri yetişmiş ve faaliyete geçilmiştir. Kapanan ocağın içinde ölenlerden başka kal- mış 10 amele vardı. Bunların kurta- rilmasi işi çok çetin olmuştur. Polonyada Almanya aleyhinde yeni nümayişler yapıldı Talebe Hariciye Nazırı B. Beckin mankenini sokaklara gezdirdi ve Nazırın aleyhinde tezahüratta bulundu Varşova 28 — Pat ajansı bildiriyor: Danzig Politeknik mektebinde Al- man talebe Polonyah talebeye taar- ruz etmiştir. Bunun üzerine bâzı hü- diseler e polis Polonyalı tale- beyi tev yalı talebe, Polonya ! rine serbes birâkılmıştır. Danzig hü- kümeti taarruz eden Alman talebeye karşı icap eden muameleyi yapmazsa Polonya hükümeti tedbir alacaktır. Hükümet, Danzig Politeknik mek- | tebinin kapatılmasını istemiştir. | Krakovide talebe, Hariciye Nazırı B. Beck'in bir mankenini sokaklarda gezdirmiş ve iki saat nazırın aleyhin- de tezahüratta bulunmuştur. Manke- nin omuzlarında Hitler, Beck'in kula- ğına fısıldar vaziyette görünüyordu. Bu suretle Hariciye Nazırının Hitlerin emrile hareket ettiği anlatılmak iste- niyordu, Birçok şehirlerde Almanya aleyhin- de nümayişler olmuştur. İlk nümayiş Varşova 21 (A.A) — Hariciye Na- zir muavini general Gansuz Gluchovs- ki ile birçok erkânıharbiye zabitleri, talebe lejyonu lideri albay 'Tomaszews- ki tarafından üniversite binasında Memleket meselesi | Talebenin bütün ihtiyacı yerli malından temin edilecek Ankara 27 (Telefonla) — Maarif Vekâleti Maarif müdürlüklerine gön- | derdiği bir tamimde mekteplerin ih- | tiyaçlarının yerli mallarla karşılan- masını bildirmiştir. Vekâletin bu ta miminde şöyle deniliyor: «Talebenin çamaşır, gömlek, yatak levazımı vesair ihtiyaçları için bazı mekteplerin yabancı malları müba- yan ettikleri anlaşılmaktadır. Mühim | bir memleket meselesi olması dolayı. sile bu gibi ihtiyaçların evvelce bir. | kaç defa tebliğ edildiği gibi beheme- | hal yerli mallar ile karşılanması hu susunun teminini ehemmiyetle rica ederim.» B, Ahsen Ankara 27 (Telefonla) — İstanbul eski Ziraat bankası müdürü B. Ah- sen bankalar umumi murakabe heye- idare meclisi aralığına tayin edil Almanya aleyhinde tertib edilmiş olan bir mitingde hazır bulunmuş- lardır. Bu miting, Başvekil tarafın- dan verilen hususi bir müsaade sa yesinde yapılabilmi Albay Tomaszewski, gençliğin fe- dakârlıkta bulunmağa hazır olması Jâzım geldiğini söylemiş ve şöyle de- miştir; «Terkedecek hiç bir şeyimiz yok- tur, fakat istiyeceğimiz birçok şeyler vardır,» Talebe, «Yaşasın Polonyalı Zig» diye bağırmıştır. Hatib, bundan sonra Danzigin Po- Jonyanın böğründe bir çıban olduğu- nu ve bu çıbanın deşilip tedavi edil- mesi lâzım geldiğini lemiştir. Bunun üzerine hazırun: «Fakat Beck, iyi bir cerrah değil demişler- dir. X B. Tomaszewski, talebeyi kont Cia- nanun Varşovayı ziyareti müddetince hiç bir hadiseye sebebiyet vermemeğe davet etmiş ve kontun Polonyanın bir dostu olduğunu söylemiştir. Hazirun, İtalyan Hariciye Nazırı- nın ismini sürekli alkışlarla karşılar mıştır. Yeni yıl bütçesi Proje Vekiller heyetinin bugünkü toplantısında kati şeklini alacak Ankara 27 (Telefonla) — Vekiller Heyeti bugün öğleden sonra Başve- kâlette B, Refik Saydamın başkanlı. ğında toplanmıştır. Bu toplantıda yeni sene bütçesinin müzakeresine devam edildiği anlaşılıyor. Yeni yıl bütçesi yarın kati şeklini alacak ve &zami öbür gün meclise imiş ola- caktır, dan- Yeni orta okullar Ankara 27 (Telefonla) — Bu dert senesi başında şube halinde açıl. mış olan Kadıköy birinci ortaokulu na bağlı Pendik, Vefa lisesine bağlı Zeyrek ve şubesi geçen ders senesi Karataş ortaokus luna bağlı Tilkilik şubelerinin Pen dik, Zeyrek, Tilkilik adlan ile müsta“ kil birer ortaokul haline getirilmele- ri Maarif Vekâletince kararlaştırıM açılmış olan İzmir