28 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

28 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Ehli Salibin Istanbulu fethi Bir şef ölmüştü, Haçlılar yeni bir kumandan buldular Babil şehri ismini verdikleri Kahireye hücum etmeğe karar verdiler, fakat halka Suriyeye sefer yapacaklarını yaydılar - Dördücü Ehli salibin (Haçlıların) garpte (1) nasil teşekkül ederek Ku- düse derken İstanbula gelip burasını fethettiğini iki makaledenberi anla- tıyoruz. Fransız mareşali Villehar- deuin'in hatıralarını takib edelim. Venediklilerie naklıyat ve ittifak hu- süsunda kilisede mutabık kaldıkla- rihi anlatmıştı. «Mabeddeki coşkun gürültü dinin ce Venedik doju kürsüye çıktı, Halka hitaben konuştu, Dedi ki; Senyörler! Cenabı hakkın size verdiği büyük şan ve şerefi görüyor- sunuz. Dünyanın en kıymetli insan- ları tercihan size gelmişler, efndi- miz İsa'nm'yardımınn koşmak üze- te si rdımınızı istemişlerdir! konuşuyordu. Sözle- nakledecek değilim. takib edilecek ndı. Buda zı ile tesbit Bundan sonra da istikamet karar altına al gizli bir şekilde yapıldı; y edildi, Babil'e gidiles Zira Babil, Türkleri: en İ üp edilecekleri bir noktaydı. r verilmekle beraber, , urı (4) gideceği ilân edildi. 1201 senesinin baharında bulunu- yorduk. Bir sene sonra, haçlıların Venedikte toplanmalarma karar ve- kadar gemiler, ken- nakletmek i bulunacaklardı. Bütün anlaşmalar yazılıp imz landıktan, mühürlendikten sonra, 7 huzuruna küçük de topl halinde bulunuyordu. Dük, mukavelenameyi alıp bünla- ra tevdi etti. Diz çöktü ve incil üzerine yemin ederek, bütün ahitlerini tutacağını söyledi. Kırk altı kişiden mürekkep olan meclis azası da onu bu harekâ- tinde taklid ettiler. Heyecandan pek çok ağlıyanlar oldu. Taraflardan ikisi de, Romaya pa- pa İnnosan'a murahhas yollıyarak bu muahedeyi tasdik etmesini rica etti. Papa tasdik etti. Bunun üzerine, murahhâslar, Ve- nedik tacirlerinden iki bin mark is- tikraz ederek bu parayı, donanma- nın inşasına bâşlaması için Düke verdik. Sonra kendisinin müsaadesini al. dik, Atlasımıza bindik. Menzilden kadaşımla doğruca F Diğerleri Cenova'ya ve P tiler. Suriye ve Filistin taraflarında- ki hristiyanların yeni ehli salibe ne şekilde yardım edebileceklerini istiyorlardı. (5) i geçtiğim sırada kont De Brlenne'e rasladım. Poullle tö- raflarma gidiyor, karısına sid top- rakları fethetmek istiyordu. Bu zat, haç kuşandıktan sonra Tankred kra- lının kızını almıştı, (6) Kendisile birlikte, Şampanya'nın haç kuşanmış bir bir asılzadeleri de gidiyirlardı. Yaptığımız şeyleri kendilerine bir bir anlattım. Büyük bir memnuniyet izhâr ettiler. Pek iyi hareket ettiği- mizi söylediler. te yoldeyız... Siz toplanıp ge- dince bizi de Venedikte hazır bulur. sunuz! - değiler, Lâkin hadiseler ancak Cenabı hak- kın arzu ettiği şekilde cereyan ettiği Için, bu gidenler orduya iltihak ede- medi. Pek yazık oldu doğrusu! Zira bü gidenlerir. hepsi de çok cesur, ba hadir kimselerdi Böyle konuştuktan sonra hiribiri- mizden aysıklık, Yollarımıza devam ettik. Merhale merhale wi Ramnanua'ua öğ- mesale kalede. vardığım zaman Bu tarihi vesikalar Hayale istinad eden bir roman değildir Bu tarihi yazılarımızı okuyan bazı karilerimizden mektuplar Aldık: «İçinde muhavereler var. Sa- kın vesika diye neşrettiğiniz. bu eser sizin tarafınızdan romanlaş- tırılmış olmasın?» diyorlar, Bu muhavereler ve diğer tafsi- Tât 735 sene evvel yazılan eserin orjinalinde. aynen mevcuttur. Eserin aslı, eski fansızca metni de havi olarak La Conguöle de Costantinople sernamesile, Paris «Güzel sanatlar sosyetesi» tara- fından neşredilmiştir Esasen, Yürük Çelebi şimdiye kadar yazdığı tarih silsilesini ha- yalhanesinden asla romanlaştır- mamıştır. Bu, onun tarzı değildir. kont Thibaud'yu hasta, perişan bir halde buldum. Fakat kendisi beni avdet etmiş gördüğünden memnun oldu. Yaptıklarımızı öğrenince sevin- Hatiâ o kadar ki, ata binmek arzu- Bu sevdiği şeyden çoktandır mahrummuş. Bindi, Lâkin ne tt O tarih- ten itibaren bir daha binemedi Iztırabı arttı; hastalığı azdı. Vasi- yetnamesini hazırladı. Sefere gütü- receği parayı adaşları ve maityeti ârasında töksim etti. Çok iyi bir Para. Venedik nu takib edeceklerine dair incil üzerine yemin ettirdi. Bu yemini tutmıyarak Tânetini kazanmışlar çok olmuştur. Kont, eyni parasının mühim bir kısmını götürüp vermemizi, nerede ihtiyaç görülürse oraya sarfetmemizi vasiyet etti İşte efendimiz bu suretle Akibeti en iyi olün zatlar dır, Arkasından tuttuğumuz matemi mıyacağım. Zira böylesi kimse- öldü Kont ölüp gömüld bazı refikleri birlli küne giderek dedim ki: Felâketi ükten sonra, Bugony dü- — Senyör! toprakların başına gelmiş sayılı ız ki haç kuşan! Efendim i yap. On bütün parasını Matbuat takımı Pera müte- kaitlerile oynayacak imdiye kadar kazandığı galebele- re pazar günü bir tane daha ilâve eden Matbuat futbol takımı şehrimi- zin birl: sınıf göyrifedere klüple- rinden olan Pera mütekaidleri tara- imdan bir maça davet edilmiştir. Pa- zar günü Şişliyi mağlüb eden Mat- buat futbolcülerinin her sahada Şiş- liye rakib olan Peralılar tarafından müsabakaya davet edilecekleri zaten beklenmekte idi. Çünkü Şişlinin mağlüb edemediği Matbuat takımını Peranın mağlüb edeceği yolunda pazar günkü maç- tan sonra birçok dedikodular çıkmış ve bu iş için Pera mütekaidleri ha- zrlanmağa başlamışlardır. Bu !d- dialı karşılaşma bu hafta Ankara - İslanbul muhteliti maçından evvel yapılacaktır. Galatasaray - Boğaziçi liseleri karşılaşıyor de birçok birinci sınıf futbol- cüler bulunan. Galatasaray ile Bo- gaziçi liseleri futbol takımları bu haf- ta cumartesi günü yapılacak Anka- hakkın | sana veririz. gib mize ve ettireceğimize ederiz Teklifimizi reddetti. Halbuki et miyebilirdi. Bar - Je - Duc kontu da ayni tekliri reddetti, Şampanya kontu Thibaud'nun ve- fatı, haçlılar için cidden büyük bir felâket olmuştu. Ne yapacaklarına dair karar mek üzere Soisson'da bir içtima aktettiler. Baudoin de Flândre (7) da aralarında bulunu- yordu Ben hepsinin vaziyeti anlatım. er! - dedim. - Dinleyin Marki Boniface de Montferrat Şimdi fevkalâde itibar ve itimadı haiz olan bir asılzaredir. Şayed onu davet eder, haç kuşatıp kumandamızı al- masını İsterseniz maalmemnuniye kabul edi Lehte ve aleyhte bir çok sözler söy- Jendikten sonra, büyük küçük her- kes bunda ittifak etti. Mektuplar ya- zldı. Murahhasl gönderildi. Bu zat, her tarafta seviliyordu. Fr kralının da kuzeni idi, Teklifi kabul etti. Baronlar ve mar- kiler, kendisinin geleceğini öğrenince istikbale çıktılar, One hizmet ettiğimiz sadakatle sana hizmet edeceği- dair yemin huzuruna çıkarak . » | yazımız cumartesi hasında çıkacaktır. nüs- Yürük Çelebi Fiaman ve Plemon Fkseriyetlerini o Fransızlar teşkil ediyordu. Dördüncü ehli salip, bi- | ii gibi halkın coşkunluğunu uyandı- demokrat namıştı. Daha rdan 3iyetlerinden et'nin Haçlılar zea. Üçüncü cild. Sahife 170) nki tabir böyleydi: Kahireye, rd. 43) Ehli salip, uvvetli düşman ola- rak Türklere rasladığı İçin “umumiyetle ar hakkında mareşal, Türk ta- | tabirinden Filistin - Suriye taraflarıdır. (5) Suriye ve Filistin taraflarında te- ş küçük hristiyan hükümetleri e arasında, eski haçlıların çok Pranszlar o mevcuttar burasını üçüncü asrın yeni (Yukarda ismi ge- maksad, çen tap sahife 177 Venedik vesaire tacirleri ise, buralarile, hattâ mülümanlarla iktisadi temasdaydı- r. Kahirede bir çok menfaatleri, imti- ları vardı, Bunların bozulmasına an- men cle geçir! tile taraftar olabilirlerdi. Ası hi münekkidleri dördüncü ehli salibin Venedikliler tarafından bililtizam Bizana ine sevkâdildiğini söyler, rinin en büyüğü olan bu a hükümdarlık iddiasında bu- Vaktile pederinin olan kral- düncü Hanri tarafından 1194 de ali 1197 de de - bilâhare İmparator | ikinci Frederik ol zata intikal etmişti. | (7) Bilâhsre İstanbul imparatoru olan Hodurn Ankara muhteliti geliyor Cumartesi ve pazar günleri şehrimiz muhtelitile iki maç yapacak Ankara futbol ajanlığının şehrimiz futbol ajanlığına müracaat ederek her iki şehir muhteliti arasında önü- müzdeki hafta iki maç yapılmasını istediğin! evvelöe bildirmiştik, Iki şehir futbol ajanlıkları arasın- da yapılan muhabere müsbet bir şe- kilde nihayetlenmiş olduğundan An- kara muhtelitinin şehrimize gelmesi tekarrür etmiş ve bu husus için lâ- zım gelen yol masrafları dün kendi- lerine gönderilmiştir. Cuma akşamı şehrimize gelecek olan Ankara muh- teliti cumartesi ve pazar günleri 'Tak- sim stadında İstanbul muhtetitile ikt maş yapacaktır. Bu karşılaşmalar geçen sene Ankarada yapılan maj- ların revanşıdır. ra - İstanbul mubtelitleri müsahaka- #ından evvel hususi bir maç yapi caklardır. Yukarıda bu senenin Ankara şampiyonu Demirspor takımı, Aşağıd: Ankara ikincisi Ankaragücü takımı Ankara (Akşam) — İstanbulda iki maç yaptıktan sonra şehrimizde An- karagücü ve Demirspor takımlarile de karşılaşmak üzere Ankaraya çağırı- Jan A. C.23 Bulgar takımının bu maç- lar için müsaade alamıyarak memle- ketlerine dönmelerinden dolayı bura- da büyük bir ile bek temas suya düşmüştür. Bu sene, iki devre üzerinden yapı- lan lig maçlarında biri bölge şampi- yonu, diğeri de ikinci olan bu takım- ların milli küme maçları arifesinde yapacakları bu temas, mili küme deplâsman maçlarında Ankara futbo- Jünü ne dereceye kadar temsili ede- bileceklerinin takdirine imkân vere- ceğinden dolayı çok enteresan bulu- nuyordu. Bulgarların Ankaraya ge- lemiyeceklerinin öğrenilmesi Ankara futbolcülerini olduğu kadar sporse- verlerini de müteessir etmiştir. Son Rumen temasından beri ciddi mahi- yette bir temas yapmıyarek bütün faaliyeti lig maçlarına (Omünhasır kalan Ankara futbolünün bu te tan da mahrum kalması kaçırılan bir fırsat şeklinde telâkki edilmektedir. | Son dakikada aldığımız bir habere göre Rumen Tanişvar takımı iki maç yapmak üzere şehri, gelecek ve perşembe ve cumartesi günleri An- kara takımlarile karşılaşacaktır. Lig maçları | Ankara lig maçları geçen halta- | danberi bitmiş bulunmaktadır. Bu sene iki devre olarak yapılan bu maç- | İ larda 12 oyun oynıyan klüplerden Demirspor 9 galibiyet, 2 beraberlik ve 1 mağlübiyetle bu senenin lig şampi- yonu, 8 galibiyet, 2 mağlübiyet, 2 be- | raberliği olan Ankaragücü de birinci- | den 2 puan farkla ikinci olarak milli kümeye ayrılmışlardır. Diğer takım- lardan da Harbiye üçüncü, Gençler- birliği dördüncü, Galatasaray da be- şinci olmuşlardır. İkinci devre başi gicında ligden çekilen Muhafizgücü altıncı, takım çıkaramamak yüzün- den lig maçlarına devam etmek im- kânını bulamıyan Ankara : Güneş lübü de sonuncu vaziyettedir. Şild maçları Geçen hafta tehir edilip bu hafta da Bulgar teması münasebetile geri bırakılacağı söylenen Cümhuriyet Halk Partisi şild maçları, temasın ya- pılamaması yüzünden bu hafta baş- Nıyacaktır. Çekilen kur'a mucibince pa- zar günü Demirspor, Harbiye ile Genç» lerbirliği de Galatasarayla karşılaşa- caklardır. Havalar müsald gittiği tak- | sini de kazanı dirde 19 mayıs stadyomunda öynana- lan bu oyunun en mühim: r. Çok çetin ola man bu maçın neticesi bt bir merakla beklenmektedir. İ karşılaşmanın neticesi de daha e görülmektedir. Ankara - İstanbul teması Ankara mubtelitinin önümüzdeki hafta Istanbul muhteliti ile iki maç yapmak üzere İstanbula gönderilme- sine karar verilmiştir. Bu sebeple ha: rekete geçen bölgenin yaplığı müra- caatla İstanbul bölgesi henüz müs- bet veya menfi bir cevab vermemiş- tir. Alâkadarların verdiği malümata göre İstanbul bölgesi bu müracaatı müsald bir şekilde karşıladığı takdir- de muhtelit 2 mart perşembe günü İstanbula hareket edecektir. Maçlar. 4 ve 5 mart tarihlerinde oynanacaktır. Geçen seferki ziyare- tnde burada yaptığı iki maçın ikin- n İstanbul muhtelitinim bu ziyarelini fade etmekte olan An- kara muhtlelitinin İstanbulda yapa- cağı maçlar, evvelki karşılaşmanın revanş mahiyetinde olacaktır. Muh- telitin en kuvvetli kadrosile İstanbu- Ja gönderilmesine çalışılmaktadır. Kayak birincilikleri Bölge kayak birincilik müsabakaları önümüzdeki pazar günü Elmadağın- da yapılacaktır. Birincilik mânlaları- ha Ankaragücü, Demirspor, Gençlerbir. ği ve Galatasaray kayakçıları iştirak edecektir. Çok çetin olacağı muhak- kak bulunan bu mânlalarda, şimdiye kadar yapılan teşvik müsabakalarında en iyi dereceleri alan Gençlerbirliği. nin bölge kayak birinciliğini kazan- ması kuvvetle muhtemeldir. Mektepliler arasında Beden terbiyesi istişare heyetinin hazırladığı talimatname Maarif V. kâletinin tasdikinden geçerek müdürlüklerine tebliğ edilmiştir. Buy talimatnameye göre her mektepte birer spor yurdu bulunacaktır, M teplerde bu talimatname ile el ve ihtiyari olmak üzere iki kısma aj rılmış olan spor çalışmalarına yakın» da başlanacaktır. Bu cümleden ola rak, bilfiil faaliyete başlıyabileceli olan Ankara mekteplerinde talimata name geregince tamamlanması lâzım gelen eksiklikler de temin edildikten sonra çalışmalara bir iki haftaya kas dar başlanacaktır, Muhtelif branşlar üzerindeki bu çalışmalar arasında Wg maçları da yapılacaktır. si i