11 Mart 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

11 Mart 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

pa (1485) (785) 11 Mart 1999 AKŞAM İngiliz mahfillerine göre düğyü vaziyeti iyili iyileşiyor GBaş tarifı 1 inci sahifede) ndan şüphe etmemekte- | “yaklaşmağa ve dost fellerde İspanyol mese- İ i ! alıştığı a alk mek» Bu değişikliğin İngilterenin Roma ve Berlinde gösterdiği azimkârane hattı harekete ve İtalyanın kuvvetleri Habeşistan ve İspanya harplerinde yıprandığı halde. İngilterenin kuv- vetlerinin süratle artmasına atfedil. lesile Fransız - İtalyan ihtilâfı halle- dildikten sonra silâhların tahdidi için müzakereye girişilmesi düşüne- lebileceği ilâve edilmektedir. Bu hu- ut bir anlaşma olsa bile âvdeti ve beynelmilel tica- yası yolunda ileriye doğru bü- olacaktır. retin ih yük bir adım atılm zannedilmektedir. İngiltere bir konferans top- lanması için teşebbüste yaptığı hücumlara faz- vermemektedir. Bu hü- çö iman propaganda Nazırı bulunacakmış B. Goebbeisin geç Paris 10 (A.A.) — Londradan Le ar Alms Matin gazetesine bildiril | Umumiyetle iyi malâmat alan mah- fellerde bu akşam elde edilen intibaa göre, B. Chamberlain Avrupa yatış- | ması için önümüzdeki yaz çıkmadan İ büyük bir teşebbüste bulunacaktır. ndiğine göre, vaziyetin dü- oynayabile- İtalya isteklerinden vazgeçmiyormuş Roma 10 (A.A.) — İtalyan - Fran- st gerginliğinin hafiflediğine dair İn- giltereden yapılmakta olan yarı res- mi neşriyatı İtalyan gazeteleri biraz fazla nikbin ve hiç değilse mevsimsiz telâkki ediyorlar. Lavero Fascista diyor ki: İtalya, tabii ve meşru emellerinden Fransanın vermek istediği bir tabak fasulye mukabilinde vazgeçmek ni. yetinde değildir. Paris, Londra ve Vaşington mebusan omeclislerindeki müzakereler isbat ediyor ki, Münih zihniyeti yerine kindar bir tecavüz zihniyeti kalm olmuştur. Bu zihniyet ise demokrasilere yapılan yarı resmi sulh fikirlerine tamamile zıddır. İtalyan politikasındaki değişiklik Londra 10 — Siyasi mahafilden be- yan edildiğine göre Fransız - İtalyan | ibtilâfı artık bir harp tehlikesi do. ğurmayacaktır. B. Mussolininin Paristeki İtalyan sefiri vasıtasile, Fransız hükümetine tahdidi olağak bir büyük devlet- ler konferansının içtimamı temin için şimdiki salâh devresinden istifa. de etmemek arzusundadır. Bu husus- ta iptidai tetkikata pek yakında baş- layacak ve netice belli olur olmaz Başvekil kararını verecektir. Yarı resmi mahfillerin kanaatine göre, İspanyada harbin bitmesi ge- cikmiyecek, pek yâkında bir barış deklarasyonu imza edilecektir. O 2a- man, İspanyol anlaşmazlığının sonu, İngilterenin, karşılıklı itimadın ihya» & esasına dayanan sulh gayretlerini vasıtasız bir şekilde takip edebilmesi için bir vesile teşkil edecektir. Fransız gazetelerinin mütaleaları Patis 10 — İngiliz Harbiye ve Ha- riciye Nazı: n nutukları Fransız gazeteleri tarafından müttefikan tas. Vip edilmektedir. Gazeteler bu nutuk: | ların, İngilterenin Akdenizde vaziye-” ti muhafaza âzmini ve bunu -temin | edecek kuvvete malik olduğunu gös- terdiğini söylüyorlar. Çekoslovak Cümhur reisi Slovak kabinesini dün azletti (Baş tarafı 1 inci sahifede) — | bin Slovak hükümet merkezinin önün- de müşterek bir hayat idame etmele. | d€ toplanarak: «Esir olmak istemiyo- Tİ için lüzumlu teminatı verecek va. | Tuz, serbest bir Slovakya İstiyoruz» ziyette olmadığından dolayı szledil- | diye bağırmışlardır. miştir. | Vaka mahalline polis müfrezeleri Prag 10 (A.A) — Salâhiyettar | Sevkedilmiştir. Çek teşekküllerine si mahfliler, B. Tissonun tevkif edildiği | lâh dağıtılmıştır, Bu sabah Bratisla. hakkındaki haberleri kati surette ya- | vada müsademeler vuku bulmuş ise Janlamaktadır. Bu mahfillerin bildirdi-| de Çekler vaziyele hâkim olmuşlar» ğine göre, B. Tisso Bratislavada bir | dır. maânastırdaki aparlımanında bulun- Berlin 10 (A.A.) — «Havası: maktadır, Kendisi mevkuf değildir. Slovak hükümeti azasından birço- Yalnız hareket serbestisi tahdit edil. | gunun Almanyaya iltica etmiş olduk- miş ve nezaret altına alınmıştır. Yarı anlaşılıyor. Prag 10 (A.A.) — Mahalli radyo, | Tissonun akibetinden endişe bu subah Sloraklara hitap ederek bu- ediliyor gün alınan tedbirlerle Slovakya muh- tariyetine halel gelmemiş olduğunu, | O Bvatisldva 10 (A.A) — Prağ hükü- fakat Bohemyaya sıkı sağlarla bağlı | meti larafından azledilen Slovakya bulunmayan bir Slovakyanın mevcu- l Başvekil Tissonun yakınlarınca be- diyeti tasavvur edilemiyeceğini bik | yan olunduğuna göre Tisso hükümeti dirmiştir. dün gece kendi rızası “hilâfına azle- Bratislavada nümayişler dilirken Çek askerleri de resmi bina- Berlin 10 (A.A.) — Bratislayadan | Jarı işgal etmişlerdir. Bizzat Tisso bu alınan haberlere göre Çekoslovak as- esnada evinde bulunuyordu. Kendi- keri makamları Slovakyada örfi ida. | Sile telefonla dahi temas imkânı ol- re ilân etmişlerdir. madığından akibetinden endişe edil Muhtariyet taraftarı olan birkaç | mektedi Maarif vekilliğinden 1 — Devlet memurları maaşlarının tevhit ve teadülüne dair olan $Mayıs/ 939 tarihli ve 1452 sayılı kanunun yedinci maddesine göre 14 üncü ve Il inci derecelerden bir derece daha yüksük memuriyetlere alınmalarını temin et- mek üzere garp dillerinden birine vakıf olduklarını sınavla isbat etmek isti- yen imemurlar için vekiliğimizce kabul olunan İalimatname hükümleri da- de İstanbul üniversitesile Ankara Tarih - Dil Coğrafya fakültesinde bu yıl mart, mayis ve ikinciteşrin aylarında üç sınav yapılacaktır. yında yapılacak sınava girmek istiyen memurların 24/Mart/ Mayıs ayında yapıldcak sınava girmek İstiyenlerin Nisan ayında yapılacak sınava girmek İstiyenlerin de Bi- igi garp dilinden ve nerede sınava gireceklerini bil- Girir bir dilekçe ile vekiliiğimize müracaat etmeleri ve bu dilekçeye hüviyet. lerini ve maaş derecesini gösterir fotoğraflı ve bağlı bulundukları idareden tasdikli bir belge İle 4, 6X6 boyunda dört fotoğraf iliştirmeleri İdzımdır. Mart ayında yapılacak smav 81/2,939 cuma günü yapılacaktır. 3— ıda garp dilinde yâzılmış en ez üç sahifelik bir parça Türkçeye ve Türkçe yazılmış bir ibare garp diline - tercüme ettirilelcektir. Sınavda lâ Belediyede hakkı huzur meselesi (Baş tarafı 1 inci sahifede) Bu hususta kendilerine Belediye ri- aset makamından lâzim gelen ma- . Bu ehakkı huzur» ye ayrı idare edilen iki resmi daire idi. 930 tarihli Belediye kanununundan sonra İstanbulda Belediye ile vilâyet idareli hususiyesi birleştirilmiş ve Va- Mi aynı zamanda Belediye Reisi ol- mektedir. Fransa aleyhindeki gazete | muştu. Bu tarihe e hücumlarının da yakında duracağı | yet daimi encümenine riyaset ettik- İ leri için öMeclisi umumi vilâyeb İ-âzası gibi bir «hakkı huzur» almak- ta idiler. Fakat 930 senesinde çıkan tendül, yani barem kanunu devlet bütçesinden maaş ve ücret alan me- «hakkı hüzum (almasını miştir. İstanbulda da Vali, u huzur? âalmamağa başlamış- «hal tar. Bundan üç sene evvel Ankara va- isinin bir Heyeti Vekile kararile umu- mi meclis âzası gibi «hakkı huzur» almağa başlaması Üzerine İstanbul Valisi.de umumi meclisin içtima müddetince Ankara Vali ve Belediye Relsi gibi «hakkı huzur» almağa baş- Jamıştır. Fakat Ankara Belediyesile İstanbul Belediyesinin Belediye ka nundaki vaziyetleri aynı değildir. Be- lediye kanununun 149 uncu madde- sine göre «İstanbul Belediyesile İstan- bul vilâyeti mahalli idaresi birleşti- rildiğis halde Ankarada bir birleşme yoktur. Ankarada yalnız Vali, aynı zaman- da Belediye Reisidir. İstanbul Valisi- nin - sırf Ankara Valisi için verilen bir Heyeti Vekile kararına göre - «hakkı huzur» alması teadül kanü- nuna mugayır görülmektedir. Mülki- ye müfettişleri şimdi bu meselenin takkikile de meşgul olacaklardır. Fransa Akdenizdeki mev- kini terketmiyacektir (Baş tarafı 1 inci sahijede) minden hiçbir şey kaybetmemiştir. Bunu milli faaliyetinin o muslihane inkişafında gösterdiği kadar askeri müdafaasında da göstermesini bile. cektir.» Fransız Başvekilinin bir nütku Paris 10 — Âyan meclisinde ordu usulünde değişiklik yapılması gö- ürken Başvekil B. Daladier söz alarak demiştir ki: «Şimdiki proje Fransanın askeri kuvvetini arttırmağa matuf olmakla beraber, sulh içinde yaşamak arzu- sunu da isbat ediyor. Fakat Fransa- nın, göğüs gereceği zorluklar her ne olursa olsun bir karış toprağımızın bile mevzuubahis edilmemesine âz- metmiş bulunuyruz. » Sirkeci - Rami hattında oto- büs seferleri tatil edildi Rami ile Sirkeci arasında işlemek- te olan otobüslerin nizami haddinden fazla yoldu “aldıkları ve makine ki sımlarının bozuk bulundukları görük müş ve bunların sahiplerinin ellerin- deki ruhsatname istirdat edilmiştir. Bu suretle Sirkeci ile Rami arasında- ki otobüs seferleri tatil edilmiştir. Bu vaziyet üzerine Ramililer belediyeye müracaat ederek otobüslerin yenideri işletilmesini rica etmişlerdir. YENİ NEŞRİYAT: Çocuk Çocuk Esirgeme Kurumu genel merkezi tarafından çıkarılmakta olan (Çocuk) adlı derginin (120) uncu sayısı çıkmıştır. Yurd yavrularının sağlık, sosyal kültürel durumlarının inkişafına hizmet eden bu kıymetli dergiyi çocuklara, çacuklu ana ve babalara tavsiye ederiz. İNİŞ ehlini Beykoz sulh mahkemesinden: © 939/59 Yeniköyde Sald Halim paşa yalısı yanın- daki yabda İsmali Piriye: Faruk © tarafından <sleyhinize açılan, alacak davasının muayyen duruşmasında, gelmediğinizden gıyabınızda duruşma yü» pılmasına. ve p kararının tebiiğin- den itibaren bir itirazınız varsa karar liğinden itibaren beş gün içinde itira- » olarak bildirmeniz ve Gıyan masrafı olan kuruşun da duruşma- dan önce mahkeme veznesine yatırmanıs za ve bu işleri yapmadığınız takdirde bir daha duruşma; kabul edilmiyeceğiniz Mediğiniz takdirde davanın delilleri teg- .bit edilerek duruşmanın bitirileceği ve gat kullanılmayacaktır. Her iki tercümeyi doğru olarak Kene sınavda duruşmanın 24/3/990 cuma günü saat 14 © bırakılmış olduğu Sünen tebliğ ölü. BUR. a m. “ül 830 senesine kadar vilâyet ile Beledi-( kadrosunu arttırmak için ahziasker | 'Zafı umumi, kansız- .lık, romatizma, sıraca kemik, sinir hastalıklarına, cılız yavrular, yürüme- yen, diş çıkaramayan çocuklar, der- i mansız ihtiyarlar, solgun kızlar, vere- me istidadı olanlar HASAN KUVVET ŞURUBU'ndan içmelidir. Kanı arttırır, i iştiha verir, şifai tesirleri.çoktur, Fenni surette Imal edilmiş, içilmesi kolay ve lezzetli bir şuruptur. Küçük, büyük her yaşta istimal edilebilir. Talibi zuhur etmemesine binaen tediye şartları ve inşaat müddeti tâdil edilen İzmir Turistik yolları inşaatına aid eksiltme ilânı, p İzmir Vilâyeti'daimi encümeninden Eksiltmeye konulan İş: 26--000 kilometrelik Tepeköy « Selçuk yolunun tesviyei türabiye, sınai imâlât ve makadem 5056: 5-800 kilometrelik Güzel- yalı « İnciraltı ve Ilıca Branşmanı yollarının asfalt kaplamalı şose 114-979 kilometrelik Karşıyaka Izmir yolunun asfalt kaplamalı şose ve kısmen parke, | 1288 kilometrelik Alsancak Şehitlik karakolu kısmının parke kaldırım, 4-54 | 850 kilometrelik Mersinli - Bornova yolunun asfâlt kaplamalı şose inşaatı, , j Keşif bedeli; (1194090) lira (76) kuruştur” Bu işe alt eksiltme evrakı aşağıda yazılıdır; A — Kapalı eksiltme şartnamesi B — Mukâvele projesi ” C — Bayındırlık işleri genel şartnamesi E — Şose ve sınai imalât yapısına ait umumi fenni şartname; Asta ve. ton şertnamesi, ” D — Hüsüsi şartnameler. e d G — Hulâsal keşif, mesaha, eilsle fiat eidrellei ile malzeme grafikleri | ve projeler. İstekliler: Bu eksiltme evrakinı İzmir - Ankara - İstanbul Nafi inüdür. lüklerinden 50 lira mukabilinde -tederik edebilirler. Eksiltmenin yapılacağı terih gün ve saat ve yeri: 16/Mart,/939 pörşembe günü saat 11 de İzmir vilâyeti Daimi Encümeriinde kapalı zarf usulile yapı- Jacaktır. 'Eksiltmeye girebilmek için: İsteklilerin bu gibi inşaatı hüsnü sureti fa ve ikmal ettiklerini tevsik edecek evrak ile İzmir valiliğine müracaatla “e cakları ehliyet vesikası ve 939-yılına mahsus Ticâret odası vesikası. Muvakkat teminat; (48423) liradır. İnşaat: 1 Ağustos 941 tarihine kadar bitirilecektir. » 'Tediye şartları: Müteahhide maali 938 yılı içinde 100 bin, 939, 940, 941 se- neleri içinde dörder yüz lira ödenecektir. İnşaatın hitamndan sonraja kalan istihkaklar için Şe 6,5 faizli bono verilecektir. Teklif mektupları; İsteklilerin 2490 sayılı yasanın 3132, 33 ve 34 neti maddeleri hükümlerine göre tanzinı edecekleri teklif mektuplarını yukarda 5 inci maddede yazılı saatten bir saat evvel İzmir vilâyeti Dalmi Encümeni na makbuz mukabilinde verilecek ve postada vaki gecikmeler me edilmiyecektir. (1253) TURK HAVA KURUMU 26 NCI TERTİP BUYUK PIYANGOSU Beşinci keşide: 11/Mart/1939 dadır. Büyük camiye: SO, 000 liradır... Bundan başka: 15.000, an 10,000, liralık ikramiyelerle gan e Sahife 13