11 Mart 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

11 Mart 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

ÇİÇEKÇİLİK: Orşideler nasıl çiçeklerdir ve nasl yetiştirilir ? Orşideler; tablatte mevcüd çiçeklerin, manzara, şekli, renk ve kokuları itibari- k, en güzelleridir. Bundan dolayıdır ki, bu çiçeklerin kıymetleri, bütün çiçeklere nazaran, çok daha yüksektir. Bugün Avrupada ve bilhassa İngilte- Tede binlerce, hattâ on binlerce franga satılan ve tropik ve süptropik memleket- lerde yetişen bu güzel çiçekleri, memle- ketimizde de yetiştirmek, oldukça güç ol- makla beraber, * kabildir, Orşideler; keskin parlak renkleri ve lerinin uzun müddet dayanmaları #tibarile, bir çok çiçek merakhları ama- törlerin nazarı dikkatlerini eelbetmekte- dir. Bunların, bilhassa kendilerine mah- sus olan kokuları da, insanların ruhlarını okşıyacak, gönüllerini açacak, ferahlan- dıracak kadar pek hoş ve iâtiftirler, Çiçekçiliğin azislokral ailesine mensup olan orşideler, en ziyade İngilterede ta- ammüm etmiş ve oralarda yetiştirilmeğe başlanmıştır. Panila Planifolia namını taşıyan ilk ithal Fransa ve Beolçiksya nakle- edilmiştir. Bugün, takriben 1500 muhlelif orşide envama tesadüf edilmektedir ki, bunla- mn kısmı âzammın menşeleri tropik ve küptropik mahaller, muntakalardır. Orşi- delerin yaşama, yetiştirme tarzlar çok eniresan ve dikkate şayandır. Orşideler o serlerde, - limonluklarda - veya evlerde hususi bir şekilde inşa edil- mekte olan camlı dolaplarda, kasalarda, Kış bahçelerinde, odalarda kapah pencere kenarındaki mahallerde yetiştirilmektedir. Amatörler için, pek kıymetli olan bu giçeklerin yetiştirilmelerinde, çiçeklerin #ade ve basit tiplerinden teksire başlama- pek sında yaşarlar. kökleri lar. Vanda Svapiş orşidesinde olduğu gibi. Menşe ve yaşama tarslarına göre de Bundan başka çiçek açını zamanlarına ve İn ar eş sınıflara ayır- göre, orşideler gene bir takım sınıflara ayrılırlar, Resmimizin Cypipedium barbatum or- On, on beş mal sorarak, zarf içe- risine bir de pul leffederek mektup- la cevap istiyen okuyucularımıza, tahiiren cevap vermek imkân hari- cinde olduğu gibi, gazetemiz mari- fetile de sorulacak zirai meselelerin, azami 2-3 den fazla olmamasına dikkat edilmesini rica ederiz. Ziraat sahifemiz Okuyucularımız her hafta bu sütunlarda ziraate ait müteaddit yazılar ve mütehassısımıza sor- dukları meselelerin cevaplarını bulacaklardır. 11 Mart 195) MEYVACILIK: Meyva ağaçlarına, sonbahar- da yapılamıyan ilâçlanmanın martayında hemen ikmali lâzım gelir Meyva oğaçların- dan iyi, bol ve te- mis, sağlam meyva almak için, ağaşla- rn tamar edilme- lerle beraber, bu meyanda muzer ha- gerelerle | mantari lerin yumurtaları uyanarak böcekler ço- Balacağından olur, Umumiyetle meyva ağaçlarının birinci Ylçlaması, ağaçlar yapgaklarını döktük ten sonra sonbaharda Kullanılacak “üçler! Yüzde 5 - 8 nis- bilâhare mücadelesi 26 de güzelce, o püskürterek Bundan, yani bu ilçâlamadan “on beş Yazın, ağaçlara su Karbolineun veya inter Vaş, resmi- mizde görüldüğü gibi, pi, her ta- edilmesi faydalı olur. Çekirdekli meyva ağaçlarına yüzde 7-8 nisbetinde karboleum veya 5 - 6 nis betinde Vinter Vaş mablülü kâfidir. Ki- imal İlkbaharda, ağaçlara su yürüdüğü va- kit yapılacak ilaçlamada yukarda gös- ——— ilâç mikdarının nisbeti azal- yüzde 5-6 , yüz de 4 - 5 nisbetinde Winter Yaş kullanı" arsa kâfidir. Muhtelif meyva ağaçlarının ilâçlanma- sında, muhtelif ilâçlama devreleri vardır, ki, ne suretle Hâçlanacakları, bu kere in- tiğer etmiş olan ve Ankara esddesinde Hilmi Kitapevinde bir lira mukabilinde satılan o (Halk Ziraat) nam eserimizde mufassal ve mükemmel izahat vardır. Bu kitabın okunmasını muhterem okuyu- cularımıza tavsiye etmek İsteriz. çi Çileklerin timarı nasıl yapılır ve çileklerden tohum nasıl alınır? İlkbaharda veya sonbaharda dikilen manmda meydana gelen fazla sürgün bıyıkları da kesmeli, Çiçeklerin ve bilhassa meyvaların alte larma, kabil ise saman serpilerek olmuş veya olacak çileklerin, toprağa dokunarak kirlenmesine ve betinde sulamak Jâzımdır. İşte çileklere yapılacak tımar ve ihtimam bundan iba- Memleketimizin yediveren çilekleri, ilk- baharda meyva vermeğe başlar ve bilâ- | famla sonbahara kadar çilek verebilirler. Çileklerin en bol ve en faal çilek hasa- dı, nisandan başlıyarak terimuz.nihaye- tine kadar devam eder. En iri meyvah çilekler, kâmilen, piçler- den ayrılan, tefrik olunan köklerden elde edilir, Tobumlardan elde edilen köklerden katiyen İyi çilek alınamaz. Çünkü tohum e teksirde aslma rücu etmek, yanl ya- banisine çekmek ihtimali çoktur. İri meyvalı çilekler elde etmek için, t0p- Yağın güzel hazırlanması, gübrelenmesi, #ldeler arasına verilecek mesafenin daha dazla olması lâzımdır. Yani 40 » 45 santim olursa kâfidir. Çilekler üç sene mütemadiyen iyi ve bol meli, yani eski kökleri söküp almalı ve yeniden çilek kökleri, piçleri dikmelidir. Şu halde, çilek yetiştirenler, çilek tarla- larını üç büyük kısma tefrik etmeli ve her bir kısım, her sene tecdid tarlasında, bahçesinde daima çilek bu- Junur, Meselâ: 'Tarlaları Üçe bölmeli, birinci alınmış olur veher'sene “bir makta tece did edilmiş olur. Çileklerin toplanması — Memleketimiz: de evvelce de söylediğimiz gibi, çileklerin nisandan itibaren hoş e Müz via kokuları gider. şam da güneş balarken toplamak fi dalı olur. Çilekler el ile toplünür. Yalnız, çilekleri değil, tar- #R el ile çekerek koparmak suretile nakla kesilerek toplamahdır. “Toplanan "çilekler kalin, üstüste yığıl- mış bir tabaka halinde değil, resmimizde görüldüğü .gibi, derinlikleri az, sathi se- petlere konması daha muvafıklır. Sepet- erin altına, bittabi yaprak koymağı unut- mamak lâzımdır. Çilek sepetlerinin bir mahalden diğer bir mahalle nakledilmesi için de, sepet- lerin tahta Sandık kafesler içine konması Hazımdır. Çileklerden tohum almak için: En gü- yel teşekkül etmiş iri çileklere tarlada işaretler konur, bunların tamamile ke- male gelmesi için bir müddet tarlada bı- Takıhr, ondan sonra toplanarak tohum- lari alınır. Kemale gelmiş çilekler bir tahta üzerine konur, kurumuğu terk edi- ir, Kuruyunea ©) ile ovalanarak tohum- tar elde edilir. Bir çok kimselerin yaptıkları gibi, ba- zan kemâle gelmiş çilekleri su İçerisine Binaenaleyh, parçaları edilirse çilek petlerini olur. başlanır. ve atarlar, bir müddet sonra suda oyalıye- rak tohumlarını âlırler. Bu tarz iyi de- Bildir, Çünkü, elde edilen çilek tohumla- rının bilâhare küflenmek, intaş edeme- mek ihtimali vardır. “Tohumlar tamamile tefrik edildikten sonra küçük, temiz bez keselere, torbalar içerisine konarak muhafaza edilir. Çileklerin hastalıkları — Sık dikiimiş güeklerde, havasızlıktan, ziyasizlktan büt takım mantari hastalıklar zuhur eder, yapraklar üzerinde kırmızı pas lekeleri görülür. (Lekeli Ogörülen bu yap- Takları toplayıp yakmak, hastalığı totul- mamış çileklere de yüzde 2 nisbetinde Bordo bulamacı serpmek ve bunun gibi gileklerde hastalık meydana gelmezden evvel de 20 - 25 kilo suyu 200 -250 gram kadar Kibritiyeti potasium ile halle derek püskürtmek faydah olur. Sümüklüböceklere karşı da, çilek tar- Ialarıma, üzerlerine yağ sürülmüş tahta koymak ve sabahları bu tahta- İar üzerinde toplanan sümüklüböcekleri toplayıp sönmemiş Kireç içerisine göm- mek, hanatun ve emsali gibi haşereleri de toplayıp İmha etmek lâzımdır. Resmimiz, toplanan çileklerin, Avrupa- da olduğu gibi, sathi yapılmış çilek se- göstermektedir. Bu sepetlerle çi- lek sahtekârhğmin önüne de geçilmiş Muhtelif ayılar Kocamustafapaşa, bayan Şefkat: Ka- Jem aşısı, göz aşısı yapan mütehassıs aşı- aları, Büyükdere meyra erstitüsünden sorarak öğrenebilirsiniz. 1 — Sakız ağaçlarına Şam fıstığı aşıla- Tp tulturabilmeniz için, kalemlerin taze zedelenmemiş olması matluptur. En İyl Şam fıstığı kalemlerini, Antepten ve- ya Nezipten getirtmek mümkündür. An- tep Şam fıstığı enstitüsüne müracaat edi- Diz. Yalnız kalemlerin iyi ambalaj edile- Tek yollanması lâzumdir. Bunun için de kalemlerin uçlarını bir patates içerisine batırdıktan sonra heyeti umumiyesin! yo- Sun ve yağlı talaş içerisine koymalı. Ba- dehü parşömen kâğıdına koyduktan son- Ta bir kanaveçe ile sarmalı ve öylece gönderilmesini tembih etmenir lâzımdır. Ti — (Halk Ziraati) kitabımızın içinde gördüğünüz tulumbaları, Galatada Tomas Keseryan mağazasında bulabilirsiniz. YE Tekrar kapatıldığını bildirdiğiniz kuyunun içindeki enkazı çıkartınız. Ku- yudaki suyun içinde İnce kum olması, gok iyi alâmettir, daha fazla su geleceği- ne delâlet eder. Kuyuyu temizledikten #owra, buruya küyük bir el tulumbas koy- durursunuz. Ayni kuyuya burgu vurdur- mak suretile de su temini kabilse de, bu biraz masrafh olur. Binahaza daha fazla su temin edebilirsiniz. Kuyu açan kuyucuları, Galatada, Ye- menicilerde, Kalafatyerinde, boru satan mahalde arayıp bulabilirsiniz. AKŞAM'ın tefrikası 'Tefrika No. 35 AŞKIN KURBANI — Büyük macera romanı — Müthiş bir fikir aklına gelmişti... Korkunç bir fikir! Bu feci düşüncenin beynini istilâ ettiğini hissederek kar- şısında duran adama şaşkın şaşkın baktı. Belki herif de o sırada kendini kurtarmak için ev sahibesine hücum etmeğe hazırlanıyordu. Bir saniye, öyle, karşılıklı bakıştılar.. Bonra silâhile adamı tehdide devam ederek tek elle masasının. çekmesini çekti, birşey aldı: — Kadri Memduh paşayı sen öldür- dün. Kâğıdlarını da çaldın... İşte isba- tı! Bak bu resme... Onun fotoğrafı, Kızın tereddüdü adama ümid ver- paşayı öldürmedim, Bırakın anlata. yım. ” Herifin samimi konuştuğu sesinden m Perihan tabancasını in- — “le dinliyorum! Söyle baka. hm, Asıl ismin ne? — Refeti Nakleden: (Vâ-Nü) — Kimsiniz? Ne iş yaparsınız? — Bugün gördüğünüz gibi sefil, bed- baht bir insanım! Mukadderat beni mahvetti... Siz muharrirsiniz, ressam» sınız. Demek ince ruhlu bir kadınsı- niz. Aşkın insanı ne hallere, ne cina- yetlere sevkedebileceğini anlarsınız. Genç kadının vücudü ürperdi, Fa- kat cevap vermedi. — Vaktile bir bankada memurdum. Bir kadına rasgeldim. Sevdim. Hâlâ da onu çılgınlar gibi seviyorum... Onu kaybetmemek için cinayet bile işle- rim... Zengin hayat yaşamak istiyor- du, kaçacağını anladığım zaman bır- Sizlik yaptım... Perihanın , istihfafla dudakların büktüğünü görünce Refet: — Beni hakir görüyorsunuz değil mi? Fakat aşkın ne müthiş bir belâ olduğunu bilseniz fikrinizi değiştirir. diniz. Artık kendisine tamamen hâkim ölan genç kadın irkilmeği bile, Erkek devam etti: — Aşkın ne olduğunu bilmiyorsu- nuz galiba! Sevdiği bir mahlükun baş- kalarına gittiğini görünce insan nasıl deli olmaz... Canı, ruhu yerinden ko- par gibi olur. Sonra uzun uzun başından geçen ve- kayil anlattı, — Peki amma Kadri Memduh pa- şayı nerede tanıdınız? — Paşayı tanımam... Onune öl dürdüm, ne de soydum... Metresimin kaçtığı vapura yetişemeyince perişan bir halde sahilde dolaşırken bir cesed gördüm, Üstünde bu torbayı buldum. İstanbula dönebilmek için en mükem- mel bir fırsattı, hemen aldım. — E şimdi niçin hırsızlık yapmak istiyordunuz? — Nadirenin karşısına çıkmam için cebimde bol para bulunmalı... Mete- liksiz olduğumu görürse beni koyar. İşte bütün hakikat bu! Şimdi ikisi de susmuşlardı. Peri- han, dehşet verici düşüncesine dak mış düşünüyordu. Birdenbire tekrar sordu: — Paşanın öldüğü muhakkak mı? — Kati efendim. — Kadını da tekrar elde etmek için herşeyi yapmağa hazırsınz değil mi? Refet büyük bir coşkunlukla; — Elbet! - dedi. - Buralara niçin geldim! — Pekâlâ, şimdi ben size bir teklif- te bulunacağım, bu geceki tecavüzü. 'nüzü affedeceğim, sizi polise teslim et- miyeceğim, hattâ paralı olarak metre- | sinizin karşısına çıkmanıza yardım edeceğim, lâkin bunun mukabili siz de tamamen benim adamım, her emrimi, ifa edecek bir mablükum olur musu- nuz? — Nadireyi görebilmek için ne yap- mam ki... — Mükemmel, o halde şuraya otu- run. kalem, mürekkep var, söyliye- ceklerimi yazın: «Misıreızadenin imzasını taklid ede- rek bankadan on beş bin lirayı çaldık- tan sonra hapse girmemek için ecnebi memleketlere kaçmıştım. Sahte nü- fusla İstanbula avdet ettim. Matbaa sahibi Perihan hanımın evine hırsız. lık maksadile girdim. Ricalarıma da- yanamıyarak Perihan hanım beni po- lise teslim etmedi.» — Şimdi tarih ve imzanızı atın. — Pekil Genç kadın kâğıdı aldı. Refet sor- du: — Şimdi ne olacak? — Hiç! Hürriyetinizi muhafaza ede- ceksiniz! — Nasıl? — Maksadınız Kadri Memduh paşa- nın şahsiyetile hayat sürmek değil mi? —B. y — Bu hakkı size veriyorum. Kimse ortaya çıkıp aksini iddia edemez. Zira ben onun kızıyım, — Siz... Paşanın kızı! — Evet... Babamı ölmüş. Halbuki da- na onun mevcudiyeti lâzım. Sizi ba- bam diye tanıyacağım ve herkese de tanıtacağım. Bütün ihtiyaçlarmızı de. ruhte ediyorum. Ayda iki yüz lira da cep harçlığı veririm. — Âlâ! Lâkin bunlara mukabil ber- den ne bekliyorsunuz? — Bütün emirlerime körkörüne ita- at... Aile işlerinde benim öğreteceğim şekilde rol oynuyacaksınız. Demek şerik oluyoruz! — Evet, — Yeni vazifemi sadakatle ifa ede- ceğime emin olabilirsiniz. Perihan kasasım açtı. Beş yüz lira- ık bir kâğld uzatarak: — Yarın üstünüzü başınızı düzel. tin, Mobilyeli küçük bir apartıman ki- ralayın. Sonra saat ikide tenha bir yers de buluşalım. — Peki... Ben size telefon ederim. — Şimdi kimse görmeden çıkıp gi- din, Genç kadın sessizce Refeti kapıya kadar teşyi etti. Tekrar odasına avdet ettiği zaman geniş bir nefes alarak: — Oh! İçim rahat etti. Bedbinliği- min neticesi iyi oldu... Tendu muti ve muhabbetli bir kızdır. Babasınm sö- şünden çıkmaz, Ratibin karısı olmıya- caktır. Binbir hayal kurarak o geceyi uy- kusuz geçirdi. (Arkası var) Pi ii Me Bb inim Br.anasuy