22 Mart 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

22 Mart 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Toprak bayramı dün memleketin her tarafında merasimle kutlandı Eyübün Alibey köyü elektriğe kavuştuğu için köylüler iki bayramı birden tesid ettiler Her sene Halkalı Ziraat mektebin- #e kutlanan Toprak bayramı bu se ne İstanbul vilâyeti Belediye hududu haricindeki bütün kazalarda ayrı ay- na kutlanmıştır. Köylüler, her kazanın intihap etti- ği köylerde toplanmışlar, akşam geç yakte kadar davul zumalarla eğlen- “eler tertip etmişlerdir, Eyüp kazası da bayramı Alibey kö- yünde kutlanmıştır, Kaza kaymakamı Haşim, Halkevi başkanı Hulüsi, Halk fırkası başkanı İbrahim, Jandarma kumandanı Fu- ad, Merkez, Ziraat fen memuru Fazıl, Eyüp Çocuk Esirgeme kurumu baş- kanı Safinaz ve Eyüp Polis komiseri, köylüler, mektepliler hazır bulun- muşlardır. Merasime saat 12 de İstiklâl marşı e başlanmış, bundan sonra Merkez Ziraat Fen memuru Fazıl Dalay, Top- rak bayramının ehemmiyetinden ve hükümetin köylüye yaptığı yardım- lardan ve ziraatin her şubesinden kı- saca bahsetmiş, bunu müteakip ye- mekler yenmiş, muhtelif oyunlar ve pehlivan güreşleri tertip edilmiştir, Alibey köyünde yapıları elektrik te- sisatının açılma merasimi de dün yâ- pılmıştır. Eyüp kaymakamı B. Ha- şim bir nutuk irad ederek Toprak bayramı gibi mühim bir günde kö- yün ışığa kavuşmasının mesud bir hâdise olduğunu tebarüz ettirmiştir. Köye cereyan o verilmezden. evvel kurbanlar kesilmiş, köylü, sevinç için- de hükümeti alkışlamışlır. İzmirde bayram İzmir 21 (Telefonla) — Bugün Bor- nova Ziraat mektebinde Toprak bay- ramı kutlanmıştır. Bu münasebetle köylüler Zeybek oyunu oynamışlar- dır. Telebe bir müsamere verdi. Me- rasimde vali B, Fazlı Güleç te bur lundu. Dün Pendikte feci bir cinayet işlendi Karısını öldürmek istiyen bir adam, bu cinayete mani olmağa çalışan arkadaşını öldürdü Dün akşam Pendikte çok feci bir | fakat arkadaşları: ğe giden bir adam, bu cinayete mani olmak istiyen bir gencin hayatına kıymıştır. Öldüren, Pendikte ziraat- lp meşgul Muharrem adında birisi- dir, Ölen de gene ayni yerde bostancı Mustafadır, Vakanın sebebi, Karı koca arasın- daki geçimsizlikten başlıyor. Öğren- diğimize göre, Muharrem birkaç sene evvel Fatma adında güzel bir kızla ev- lenmiştir. Birkaç seneleri gâyet iyi geçmiş ise de, Muharrem son zaman- larda Fatmanın kendisine lâkayıt kaldığını görmüştür. Karısının bu hareketinder, şüphelenen Muhârrem birkaç defa bunun sebebini Fatma- dan sormuş ise de, Fatma; — Harekâtımda hiçbir değişiklik yoktur. Sana karşı sevgim azalmıyor, bilâkis artıyor, demiştir. Fakat Muharrem, Fatmanın bu sözlerine inanmaz, ısrarla sorarmış: — Hayır, dermiş, sende bir tuhaf- hk var. Başkasını mı seviyorsun, söyle?... Karı koca arasında devam eden bu şekil konuşma arasında bazan uzun amli yol açar ve kavga eder- e geçimsizlik başgösterdiğinden. her ikisi de ayrılmağa karar vermişler, Fatma da evi terketmiştir. Muhar- rem, karısının evden ayrılmasından bir müddet sonra onu yeniden ara- mağn. başlamış, fakat kadın: — Beni istemiyen bir adamı ben hiç istemem, Diye haber göndermiş. Muharrem, ne kadar karısının üzerine düşmüş ise, Fatma o nisbette kendisinden kaçmıştır. Cinayet nasıl işlendi? Muharrem, karısının barışmak fik- rinde olmadığını anlayınca, onu öl dürmeğe karar vermiş, en samimi arkadaşı Mustafaya giderek bu kâra- rını söylemiş ve kendisinden silâh is- temiştir, Mustafa, Muharremi teski- ne çalışmış ise de, müvaffak olama- mıştır. Karısının gene Pendikte Ali ismin- “de bir bostan sahibinin yanma gitti- ğini haber &lân Muharrem dün tek. râr Mustafanın yanına gelerek bir ba. hane ile av tüfeğini istemiş ve arka- daşı da ava gideceğini sanarak silâhı- nı Muharreme vermiştir. Biraz sonra arkadaşlarile konuşan , Mustafa, Muharremin kendisinden silâh alarak ava çıktığını söylemiş, — Sakın gidip kadını öldürmesin! Diye Mustefanın nâzarı dikkatini celbetmişlerdir. Mustafa, işin ehem- miyetini takdir ederek, derhal Mu- harremi aramağa başlamış ve doğru- ca Fatmanın bulunduğu, Aliye ait bostana gitmişlir. Mustafa, burada Muharremi karısı Fatma ile kavga ederken bulmuş ve bir cinayete mey- dan vermemek üzere, arkadaşının elindeki silâhı almak istemiştir. Mu- harrem silâhı vermek istememiş ve bu suretle ikisi arasında kavga başla- nuşlır. Bu kavga esnasında Muhar- rem bir aralık silâhlı Mustafaya çevi- yerek, eteş etmiştir. Mustafa, aldığı yaranın tesirile derhal ölmüştür, Fatma, Muharremle Mustafa ara- sında kavganın devam ettiği bir sıra” da kaçmıştır. Muharrem bir müddet karısını takib etmiş ise de kendisine yaklaşmamıştır. Silâh sesine yetişen komşulardan bazıları Muharremi elinde silâh oldu- Zu halde kaçarken görmüşler isede mesafe uzak olduğu için kendisini tutamamışlardır. Üsküdar müddetumumisi ile ma- halli jandarma kumandanı tahkikata kuyudan çıkarıldı İzmir 21 (Telefonla) — Torbalıda «Kızmezarlığı civarında bir tarla içindeki kuyuda bir erkek cesedi bu- Junmuştur; Cesed, 18 yaşlarında sey- yar kitapçı Mustafaya aittir. Musta- İfa bir buçuk aydanberi kayipti. Yapı- lan tahkikat neticesinde Mustafanın 40 lira parasına tamaen Mehmed ve Hasan adlarında iki kişi tarafından öldürülerek kuyuya atıldığı anlaşıl mıştır. Bu İki meçhul katil aranmak- tadır, Tramvay ve Tünel bir umum müdürlük tarafından idare edilecek Ankara 21 (Telefonla) — İstanbul “Tramvay ve Tünel işletmelerinin tâbi tutulacakları idare şekli hakkında Nafia Vekâletince hazırlanmakta olan kanun lâyihası bugünlerde son şekli- ni alacak ve Büyük Millet Meclisine sevkedilmek üzere Başvekâlete verile- cektir. Her iki işletmenin de ihdas edile- cek bir umum müdürlük tarafından idaresi tekarrür etmiş gibidir, Galatasaray futbol takımı müsabakalardan çekildi Galatasaray spor klübü futbol şu- besinin faaliyetini tatile karar ver- miş ve bu keyfiyeti bir mektupla İs- tanbul mıntakası vasıtasile Beden terbiyesi genel direktörlüğüne bildir- miştir, Klüp idare heyeti mektubunda bu sene resmi futbol temaslarına İştirak etmiyeceğini, yalnız ekzersiz mahiye- tinde çalışmalarına devam edeceğini ve gelecek sene daha kuvvetli bir ekip- Je müsabakalara iştirak edeceğini bil- dirmektedir. Milli kümeye başka klüp alınacak mı? Mili kümeden çekilmiş olan Gala- tasaray klübünün yerine. fikstürün bozulmaması için İstanbulda lig maç- larında beşinci vaziyette bulunan Beykoz klübünün ahnacağı yolunda bazı şayialar deveran etmektedir. Alâkadarlar nezdinde yaptığımız tahkikata göre Fenerbahçe klübünün de vaziyeti belli olmadan bu hususta kati bir hüküm vermek imkân da- hilinde değildir. Her iki klübün yerine mili kümeye yeniden iki klüp anıp alınmayacağı futbol federasyonunun vereceği karara bağlıdır. Milli güreşçiler arasında seçme müsabakaları 24 nisanda Osloda yapılacak Avru- pa güreş şampiyonasına İşlirak ede. cek milli güreş takınlını tesbit etmek gayesile milli takım namzedleri ara- sında son defa olmak üzere bir seçme müsabakası daha yapılacaklır, Bu se- ferki çalışmalara fazla ehemmiyet ve- ren güreş federasyonu bu seçmenin tarihini 2 nisan olarak tayin etmiş- tir, İkinci defa olarak yapılacak olan bu karşılaşmalara 56 kiloda küçük Hüseyin, 61 kiloda Mehmed, 66 kiloda Yahyanın hazırlıklı bulunmaları için federasyon tarafından İstanbul güreş ajanlığına tebligat yapılmıştır. Pera Atinaya davet edildi Nisan ortalarına tesadüf eden pas- kalye yortusu esnasında Pera klübü- nün üç maç yapmak üzere Atinaya gideceği haber alınmıştır. Pera Ati- nada Olimpiyakos, Enosis ve muhte- lit takımla üç maç yapacaktır. Yu- nan idarecileri ile Pera klübü ara sında muhabere cereyan etmektedir. Toplantıya çağırma Güneş klübünden: Ekseriyet olmadığından dolayı evvelce tehir edilen âdi ve fevkalâde kongreleri- miz 25 Mart 839 Cumartesi günü saat 14 te yapılacaktır. Sayın âzanın her İki toplan- ıda bulunmak üzere mezkür gün ve saat- te Klüp merkezine teşrifleri rica olunur. “Devlet mücadelesi, Ziraat Vekâleti haşare ve hastalıklarla mücadele için beş senelik bir program Maple İzmir 21 (Telefonla) — Ankaradan alınan haberlere göre, Ziraat Vekâ- leti mahsullerimize âriz olan haşare ve hastalıklarla esaslı bir mücadeleye girişecektir. Bunun için 5 senelik bir program hazırlanınıştır. oOProgram «Devlet mücadelesi» adını taşımakta- dır. Birçok yerlerde kurslar açılacak- tır, Bu kurslarda mücadele işi ile uğ- taşacak memur ve ustalar yetiştirile- cektir. Bu sayede muhsullerimizi has- tallıksız ve nefis bir seurette elde et- mek mümkün olacaktır. Muallim tayinleri kura ile yapılacak Ankara 21 (Telefonla) — Maarif Vekâleti bundan sonra muallim tayin edilirken kura usulünün esas tutul masını kararlaştırmıştır. Bunun için yeni bir talimatname hâzırlanmakta- dır. Devlete mecburi hizmeti olanlar kura usulüne tâbi olarak vazifeye ta- yin edilecekleri gibi, mocburi hizmeti olmıyanların da müracaat tarihleri şahadetname dereceleri ve diğer mu- allimlik vasıfları nazarı İtibare alına- rak bir Hste tanzim olunacak ve ilân edilecektir. Bu liste bütün alâkadar- larca bilinip münhallere listedeki sıra ile tayinler yapılacaktır. Bu husus için de ayrıca bir tallmatname hazır Jarimaktadır. POR Bul gar Başvekili 22 Mart 1939 ühim beyanatta bulundu (Baş tarafı 1 inci sahifede) memek, her şeyden evvel Balkanların teşriki mesaisine çalışmak lâzımdır. «Bu münasebetle gerek Bulgar kral ve milletine, gerek şahsıma karşı yap- tığınız samimi neşriyattan dolayı te- şekkür ederim. «Türkiye seyahatimiz bizim için bir ziyaret değil, bir bayram mahiyetini aldı. Resmi makamlardan bâşka bü- tün Türk milletinin de buna iştirak ettiğini memnuniyetle gördüm. «Büyük Şefiniz İsmet İnönü ile kıymetli mesai arkadaşlarına teşek- kürlerimi bir kere de vasıtanızla bil- dirmeği arzu ederim. sAnkarada hükümetiniz erkânile yaptığım temaslar iki memleket ara- sındaki münasebetler ve Balkan iti- lâflarımızın çerçevesi içinde Balkan- ların istikbali için cesaret vericidir.» Ekselâns Köseivanof bundan son- ra gazetecilik mesleğinin güçlüğün- den bahsetmiştir. — Mesleğiniz, znahiyeti itibarile alâ ka uyandırmayı icap ettirir; bunu takdir ederim! - demiştir. - Fakat di- ğer taraftan da umumi menafi mese- lesi vardır. Sansasyona umumi me naflin feda edilmemesini gazeteciler- Gen beklemek doğrudur. Bu, hakika- tin gizlenmesini istemek değildir. «Bilhassa yarın ne olacağını bu. günden keşfedemediğimiz halihazır vaziyetinde son derece müteyakkız bulunmalıdır. «Ankaradaki temaslarımız esna. sında yalnız Türk - Bulgar münase. batını değil, bütün Balkanların da münasebatımı gözden geçirdik.» Bir gazeteci: — Bulgaristan Balkan ântantına girecek mi? - diye sordu. Köseivanof: — Ankarada, Bulgaristanın Balkan antantına iltihakı meselesi görüşül medi. Biz sadece beynelmilel umumi vaziyeti gözden geçirdik . ” Mecliste hazır bulunan ecnebi ga- zeteciler arasndaki Alman matbua- tından bir zat şu suali sordu; — Balkanlar için hâlen bir tehlike mevcut mudur? — Hayır Böyle bir tehlike yoktur. Sadece şaylalar mevcuttur. Bunları soğuk kahnlılıkla tetkik ve tahlil et. mek mecburiyetindeyiz. İttihaz ede- ceğimiz hattı hareketi sükünetle tet- kik etmekteyiz. Bir yerli meslektaş şu suali tevcih etti: — Londra radyosu, dün gece An- karada neşredilen tebliği mevzuubahs ederek Bulgaristanın Romanyadan arazi taleplerinden sarfınazar ettiği. ni söylemiştir. Bu, doğru mudur? — Romanyadan resmen hiçbir ta- lepte bulunmuş değiliz ki bu talebi- mizden sarfınazar etmiş olalım, Yine Alman mafbuntından bir zâ- tan suali; — Orta Avrupadaki vaziyeti nasıl buluyorsunuz? — Tefe'üllerle istihza eden bir Ja- pon darbı meseli vardır: Kapalı oda- da yapılan falcılıklara tavandaki fa- reler gülermiş... Onun için bir şey söyliyemiyeceğim. Bulgar Başvekili Sofyaya hareket etti Muhterem misafirimiz Bulgar Baş- vekili B. Köseivanof dün öğle yeme- ğini hususi surette yemiş, öğleden sonra otornobille şehirde bir gezinti yapmıştır. Bu arada müzeleri ziyaret etmiş ve Beyoğlunda kuyumcu Sa- randan bazı mübayaatta bulunmuş- tur. B, Köseivanof ve refikâsı dün gece saat 23 de hususi trenle, maiyet er- kâni ve Bulgar gazetecilerile birlikte Sofyaya müteveccihen o şebrimizden hareket etmiştir. Misafirimiz Sirkeci garında Vali muavini B. Hüdai Karataban, İstan- bul kumandanı general Halis Bıyık- tay, diğer generaller, Bulgar konsolo- su ve konsoloshane erkânı, Bulgar kolonisi ve daha birçok zevat tarafın- dan hararetle uğurlanmıştır. B., Kö- selvanof bu sabah saat 8 de Edirnede merasimle karşılanacak ve teşyi edi- lecektir. Almanya, Amerikaya işliyen iki büyük Transatlantiğini bu hattan çekti (Baş tarafı 1 inci sahifede) Bremen 21 (A.A.) — Alman Trans- atlantik vapurlarının Şimali Ameri- kaya sefer yapmıyacaklarına dair bir ecnebi ajansının verdiği haberler asıl- sızdır. Bremen vapuru Cenubi Ame- rika seferinden sonra cuma günü Nevyorka dönecektir ve 29 marttan itibaren de muntazam Şimali Atlan- tik seferlerine başlıyacaktır. Europa ile Ceumbus vapurları da keza Bre- menle birlikte Şimli Amerika sefer- lerine devam edeceklerdir. Amerika mahafiline göre A! hedefi Vaşingten 21 (A.A) Havas: Siyasi mahfillerde hasıl olan kanaa- hususunda sarfedilen gayretlerin asıl hedefi Almanyanın iktisadi vaziyeti. ni devamlı bir şekilde ıslah etmek de- gil, Avrupanın tamamile Alman hâ- kimiyeti altına alınması için hazırla- nan programın merhâle merhale tat- bikidir. Hariciye Nezareti mahfillerinde söylendiğine göre böyle bir progra- mın tahakkuku Amerika için yakın bir tehlike mahiyetindedir. Tehdid altında bulunan bütün milletlerden mürekkeb bir nevi geniş müdafaa teşekkülü vücude getirilmesi projesi bu sebebden dolayı burada müsaid bir şekilde karşılanmıştır, Bununla beraber Monroe kaidesi- ne sadık olan infiradcıların şiddetli mukavemeti dolayısile Hariciye Ne- zareti bir aksülâmel husule gelmesi- ne mâni olmak için İngiltere ve Fran- sa ile olan münasebetlerinde son de- rece İhtiyatlı davranmaktadır, Bitaraflık kanununun tadili Vaşington 21 (A.A.) — B. Pittmann <bitaraflık kanunu» nun tadiline mü - Azasından bir kısmının muhalefeti. ne rağmen mebusan ve âyan mec- pyar bu projeyi kabul edecekle- merkezindedir. e meclisi hariciye encümeni, yarn bir toplanlı yaparak projeyi. tedkik edecek ve B. Roosevelt'in ha- reket serbestisini arttırmak için bu projenin tevsii kani ünle ii düşüne cektir. Vaşington 21 (AA) — Hariciye müsteşarı B. Summer Welles, Pitt mann'ın bitaraflık kanununun ta- diline aid olan teklifinin âyan mec- isine tevdi edilmesine taraftar Ol- duğunu beyan etmiş ve «bu tadil tek- lifi mantıkan takib etmemiz lâzım- gelen istikameti göstermektedir» de- miştir. Almanya uzun bir harbe dayanamazmış Vaşington 21 (AA) — Havas: Tİ: caret Nezarelinin eksperleri Ticaret Nazırı Hopkins'e Almanyanın vazi- yeti hakkında bir rapor vermişlerdir. dayanabileceğini, fakat hayat stan- dardının mütemadiyen ineceğini bil dirmektedirler, Raporda Avustuya ile Südetler mıntâkasının ilhakı neticesinde Al man maliyesinin pek ağır bir yük altına girdiği ve Çekoslovakyanın ilhakı keyfiyetinin de mahsüs ticari menfaatler temin etmediği zikreğil mektedir. Eksperler, bununla beraber kıs sürecek bir harb için Almanyanın «mükemmel bir vaziyettes bulundu ğunu da tebarüz ettirmektedirler. Rapora göre Almanyanın ihtiyat ak tınları, Çekoslovak ihtiyat altınlar" na vazıyed eğilmiş olmasına rağmen takriben 300 milyon doları geçme mektedir, sal ii