25 Mart 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

25 Mart 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Dün Geceki ve Bu Sahahki Haberler Son dakika Almanya Dançig şehrini ilhak etmiyecek Maamafih Lehistanla anlaşılarak Şarki Prusya İle Almanya arasında bir irtibat temin edilecek Berlin 25 Salâhiyettar Alman mahafili, Dançig statüsünün her ne suretle olursa olsun değiştirilmesi katiyen mezuu bahsolmadığını be yan ediyorlar. Dançiğin ilhakı, Almanyaya cüzt bir perestij temin edecek, fakat Le- histanla münasebetlerini bozacaktır, Burgos, Madridin teslimi Halbuki Almanya, Lehistanla iyi mü- nasebeller idame etmeğe büyük bir ehemmiyet veriyor. Maamafih, bu sene içinde Şarki Prusya İle Almanya arasında irtibatı temin etmek için Lehistanla bir iti- lâf akdedilecektir. haberini tekzib ediyor Romadan gelen haberde, Gümhuriyetçiler dün teslim olacak, bugün de Frankistler Madride gireceklerdi Burgos 25 — Dün gece burada neşredilen resmi tebliğde Madridin teslimi Için cümhuriyetçilerle bir iti- If akdedildiğine dair Londradan ve- rilen haberi tekzib etmekte, cümhu- riyeçtiler tarafından Francoya tek- diflerde bulunulduğunu itiraf eyle- mekte, fakat Franconun şehrin kâyt- siz ve şartsız teslimi noktasında 1$- Tar ettiği iüve edilmektedir. Romadan gelen malümat Roma 24 — Madrid MIM müdafaa komitesine mensup iki murahhas, Mâdridi derhal ve bilâkayduşart tes- lim etmek, ve Frankoyu hükümet re. isi olarak tanımak için buraya gelmiş- lerdir. Madriddeki cümhuriyet ordusu dün silâhlarını teslim edecekti. Fran- konun kıtaatı, bugün Madride gire. ceklerdir. Madrid şehrinin teslim ol masına sebeb, şehirde günde 'açlıktan, hastalık ve sefaletten Japon - Çin harbi Çin çetelerinin faaliyeti fazlalaşıyor Hengkong 24 (A.A.) — Şimeli Çin- de milli Çin çetecilerinin faaliyetinin gittikçe fazlalaşması üzerine, Japon- Jar, muhtelif «sulhü idame komisyon- Tarı. vasıtasile, yerli hajlı, silâhlannı Japon askeri makamatına teslime da vet eylemektedir. Tlentsinden gelen haberlere göre, halk, bu emre itaat etmemektedir. Peiping ve Tientsin ci- varındaki arazide oturan köylülerin büyük bir kısmı, faal vaziyette hizmet etmek üzere, Çin milli çetelerine İlti- hak eylemektedir. Loyang 24 (A.A.) — Hupehin cenü- bunda Pciping-Hankov demir yolunun garbindeki kada geçen hafta idetli çarpışmalar olmuş ponlar, bu çarpışmalarda bin ka- zayiat vermiştir. Her tarafta, Çin çeteleri, halkın mü- essir yardımını görmektedir. Ezcüm- le, hemen bütün mühimmat nakliyatı. ni yerli Çin kadınları yapmaktadır. Fransada askerlik Kanunda mühim bazı değişiklikler yapıldı (A.Aâ.) — Resmi gazete, mart 1928 tarihli asker alma kanu- nunun 64 üncü maddesi metnini de- Biştir en bir kanun neşretmektedir. te giren kanuna göre, I etinden İhraç edilmiş ve. dahâ askere çağrılmamış her Frtansız, bir harp vukuunda, bütün nce veyahut bu harbin sımı için, arzu ettiği takdirde, is- tediği bir suni fta hizmete talip olabilir, On yedi yaşını bitirmemiş olan her yabancı, bir harp vukuunda, Fransız ordusunun her hangi bir sınıfında his» | 2000 kişi ölmekte bulunması dır. Gelen murahhaslar, yalnız Madrid şehrinin teslim edileceğinden bahsetmekte milli müdafaa komitesi- nin cümhuriyetçi İspanyanın diğer ki- sımları üzerinde hükmü olduğunu ileri sürmektedir, Corriera della Sera gazetesine göre murahhaslar, general Frankodan ba- zi müfritlere çıkıp gitmelerine müsâ- âde etanseini rica etmişler ve mü€sse- satı havaya uçurmak için alınınış olan bütün tertibatı kaldıracaklarını va detmişlerdir. Mareşal Peten itimadna- mesini verdi Paris 25 — Fransanın Burgos se- firi mareşal Peten dün general Fran- coka itimadnamesini vermiş, bu mü- nasebetle iki memleket arasındaki ananevi dostluğa dair hararetli nu- tuklar testi edilmiştir. Fransız Gümhurreisi Londradan ayrıldı Kral ve kraliçe, 2 20 bin kişi kendisini teşyi etti Londra 24 (A.A.) — Lebrun le mal- yeti bugün Londradan ayrılmışlar- Kıral, Kiraliçe, prensesler ve Chamberlain, Victoria istasyonuna gelerek Reisicümhuru uğurlamışlar- &ir. 20,000 kişiyi mütecaviz bir halk kütlesi, istasyonun dışında beklemek- te idi, Lebrun ile refikası, kendilerine kat- ŞI gösterilen hüsnükabulden dolayı hükümdarlara hararetle teşekkür et-« mişlerdir, Buckingham sarayından ayrılma. dan evvel Lebrün Kirala beşinci Ge- orge'un at üzerinde bir statüsünü ve Kıraliçeye kristal bir vazo hediye et- miştir. Beynelmilel buhran İngiltere âni bir icraata lüzum görürse Kanada müzaheret edecek Londra 24 (AA) — Reuter ajan- sına Torontodan bildirildiğine göre, Kanada Avam kamarası beynelmilel buhran dolayısile İngiltere hüküme- ti âni bir icraata lüzum gördi tak- dirde Kanadanın kendisine müzahe- ret dair olan karar sureti- ni.ittifakla kabul ul etmiştir, Bulgar Başvekili mecliste izahat verdi Sofya 24 (A.A.) — Türkiyeden avs delindenberi ilk defa olarak bugün mebusan meclisinden gözüken Baş- vekil Köseivanof, bütün mebuslar ta- rafından şiddetle slkışlanmıştır, Sofua 24 (AA) — Eral, Türkiye Kabinede değişiklik Alman - Rumen anlaşması Vekâletsiz. bazli Vekillik. ler ihdas olunacağı söyleniyor Ankara 24 (Telefonla) — Mec lisin Içtimamı müteakib Kabine» de ufak mikyasla değişiklikler yapılacağı şayi olmuştur. Söy- lenidiğine göre Kabinede vekâlet İZ bazı Vekillikler ihdas oluna- caktır. Parli başkanlıkları Valilerden ve kaymakamlar- dan alınarak ayrılacak Ankara 24 (Te a) — Parti dev- let beraberliğinin ası hakkın- dâki karann İatbikine Parti genel sekveterliğinin Dahiliye Vekâletindeni alınması ile başlanmıştı. Haber verik diğine göre, vilâyet ve kazalardaki Parti başkanlıkları da valilerden ve kaymakamlardan ahnarak ayrılacak- tır. Reisicümhurla Irak kralı arasında telgraflar Ankara 24 — Twak kralı majeste birinci Gazinin doğumu yıldönümü münasebetile Reisitümhur İsmet İnö- nü ile Irak kralı Gaziyülevvel arasın- da samimi telgraflar teati olunmuş- tur. B. Şakir Kesebirle B. Kiliç Ali Avrupadan döndüler Bir müddettenberi, Avrupada bulu- nan öabık İktisad Vek!li B. Şakir Ke. sebir ile B. Kiliç Ali bu sabalıki eks. ptesle sehrimize çk irili sile Yeni ki kanunlar Hükümet, “Meclise yeni bazı lâyihalar verdi Ankara 24 (Telefonla) «- Hükümet Meclise yeni bazı lâyihalar verdi, Bun- Jar arasında, Yunanistan ile akdolu- nân veteriner mukavelesinin tasdi- kine dair olan kanun projesi ile Ak manya ile aramızdaki ticaret anlaş- masının Südet mıntakasına teşmili. ne dair olan kanun projeleri ve diya» net işleri riyaseti teşkilât kanunun- da bazı değişiklikler yapılması hak- kındaki kanuni lâyihası vardır, İş ihtilâflarını uzlaştırma nizamnamesi Ankara 24. (Telefonla) — İş ihti- Mflarını uzlaştırma ve tahkim ni zamnamesi bugünkü Resmi Gazete ie neşrolunarak meriyete konuldu. Filistinde yeni hadiseler Hayfada bir bomba patladı, bir Arap öldü Kudüs 24 (A.A.) — Akkâda dük- kâncılar grev ilân etmeğe karar vef- mişlerdir. Bunun üzerine hükümet ateş söndürme saatini ilğa etmiştir. Buna mukabil Kudüsle Araplar Üük- kânlarını açmışlardır. Hayfada Avrupalıların oturduğu mahallede bir bomba patlıyarak Arap» lardan bir kişinin ölmesine, bir kişi- nin de yaralanmasına sebep olmuştur, 'Tülkerim muntakasında iki rakib Arap çetesi arasında bir müsademe olmuştur. Hava kurumuna yardımda bulunan vatandaşlar Ankâra 24 (AA) — 'Türk hava kurumuna Burdurdan Mehmed San- 1k 200, Ahmed Yeşilyurt 200, Samsun- dan Aslan Bayrak 100 lira teberrü etmişlerdir. Göklerimizin körunma- 8 davasına karşı candan bağlılık gösteren bu vatandaşlarımıza 'Türk hava kurumu şükranlarını sunar, Fransız - Alman komitesi dağıldı Paris 25 — Fransız » Alman ko- mitesi, neşrettiği bir tebliğde faaliye. tini tatil ettiğini ve yakında dağıla- Anlaşma 37 mart 944 senesine kadar dır ve mühim maddeleri muhtevidir Romanya zirai istihsalini arttıra ik, müşterek şirketler kurulacak, Almanya Romanyaya silâh ve cepbane verecek Bükreş 24 (A.A.) — Rador ajansı tebliğ ediyor: Dün imzalanan Almans Rumen ekonomi anlaşması beş mad- deyi ihtiva etmektedir: Birinci madde mucibince, karşis lıklı mübadele muvaz€nesi esasına müstenid olmak üzere gerek Alman- yanın ithalât ihtiyaçlarını gerek Ro- manya istihsalâtının inkişaf imkân- larını ve Romanyanın diğer memle- ketlerle ticaret mübadeleleri zaruret- lerini gözönünde tutan bir iktisad plânı hazırlanacaktır. Bu plân bir kaç seneye imtidat etmektedir. Romanya mevcut ziraat istihsalle- rini arttırmağı ziraat endüstrilerini inkişaf ettirmeği ve ziraat, orman ve Saire sahalarında yeni yeni endüstri- ler kurmağı taahhüt eylemektedir. Almanya, Romanyaya maden işlet- me makine ve tesisatını vermeği taah» hüt eylemektedir. Memleketin mühtelii mıntakalar rmdaki madenleri okıymetlendirmek üzere muhtelif Alman - Rumen şir- ketleri kurulacaktır, Bu plânda keza, Boksit madenleri- nin kiymetlendirilmesi ve yeni alu- minium endüstrisinin petrol müştak- larının işletilmesi için muhtelit bir şirket kurulması, endüstri sahasında iki memleketin teşriki mesaisi, endüş- tri ve ticaret tesisatı vücüde getiril mek üzere Almanyaya serbes mınta- kalar verilmesi ve yine mezkür mın» takalarda Alman seyrisefaini için ânirepo ve tesisat edilmektedir, Yine bu plânda, Romanya ordüsu- na hava kuvvetlerine ve donanması- na silâh ve teçhizat verilmesi müna- kele yollarının inkişaf ettirilmesi ve bu işlere icab eden paranın temini için İki memleket maliye müessesele- rinin teşriki mesaisi de mukarrerdir. İkinci, üçüncü ve dördüncü mad- deler, tediye usullerini tesbit etmek- tedir, Bu tediyat umumi Alman - Rumen tediye anlaşması mucibince yapılacaktır. Beşinci madde işbu mukavelenin tasdik edilip ve tasdiknamelerin en kısa bir müddet zarfında Berlinde taatisinden bir ay sonra meriyete gi- receği hakkındadır. Maamafih mu- kayvele : muvakkaten derhal imzasın- dan tağbike konulacaktır. Mukâyvelenin müddeti 31 mart 1944 senesine kadardır. İnkiza tarihinder bir sene evvel âkit taraflardan biri feshetmezse ilânihaye meriyette kâ- lacak ve bir sene evvel haber veril- mek şartile fesholunabilecektir, Mukaveleyi Romanya nabına Ha- rielye Nazırı Gafenko ve İktisad Na- yıri Bujiu ve Almanya namına da A!- manya orta elçisi Fabricius ve ikti- sad müşaviri Wohltat İmzalamışlar- dır. Dün gece toplanan Kabine Hariciye ve İktissd Nazırlarının izahatını din- Jemiş ve imzalanan mukaveleyi tasdik etmiştir. yapılması derpiş Macaristan Romanya ile müzakereye hazır Yalnız Romanya müzakerecilerinin arkasında seferber bir ordu bulunmamasını İstiyor Macar Hariciye Nazırı, dünya barışının tehlikede olduğuna kani değil Budapeşte 24 (A.A.) — Parlâmen- tp komisyonunda Hariciye Nazırı Kont Csaky Rutenyanın süratle v6 hatta bazı tehlikeler göze alınmak suretiyle işgal edilmesi sebeblerini anlatmış ve demiştir ki: Her şeyden evvel, Almanya, İtalya, Ronianya, Polonya ve Slovakya ile olan münasetetlerimizde müsalt bir hava temin etmek lâzımdır. Macarisatan, Alman ricalinin hüs- nü niyeti olmadan inkişafının bugün- kü derecesine erişemezdi. B. Hitlerin, kuvvetli ve müstakil bir Macaristan Tüzumuna dai” olan noktai nazarını ciddi bir surette nazarı dikkate al. maklığımız icap eder, Macar hükümeti, Rutenyadaki ic- raatının bizzat kendi vasıtalariyle yar Pılmasına ibihassa lüzum görmüştür. Yugoslavya dürüst bir hatlı hareket, ittihaz etmiştir. Fakat Romanyanın hattı hareketi maalesef mütereddit olmuştur. Macay hükümeti, Roman» ya hükümetine herhalde Rutenyayı «lacağını bildirmiştir, Bununla bera“ ber, Macar kıtaatının Romanya « Rutenya hududu boyunca harekeli Romanya aleyhine müteveccih değil dir. Fakat bu kılanta karşı tahrik edilmeden yaplacak bir taarruz herp demektir, Maalesef, Romanya çok clddi as- keri tedbirler almış ve bu vaziyet B. Gafenconun başladığı yaklaşmayı zorlaştırıştır. Romanya (Muhtelif arazi talebinde bulunmuş ve bunları şiddetle reddedilmiştir, Macaristan, Rutenyaya müuhtariyet vadetmiştir. letler arasında taksim edilmiyeceği- dir, Macaristan, müşterek meseleleri 'Romanya ile doğrudun doğruya mü- zakereye âmadedir, fakat Romanya müzâkeredilerinin arkasında sefer- ber bir ordu bulunmamak şartiyle, Huzurun ve anlayışın Orta Avru- pada mümkün olduğu kadar çabuk teessüsünde Macaristan o büyük menfaati vardır ve yeni ihtilâflar ih- dası fikrinde değildir. Yugoslav hükümeti takib ettiği battı hareketten dolayı bütün Macar milletinin kendisine samimi bir min- net borcu olduğu kanaatindedir, Nâzır Polonya hakkında hararetli sözler söyledikleri sonra Voloşin hü- hükümeti tarafından takib edilen ormanların tahribi siyasetinin Macar ovasını sulama bakımından nasıl bir tehlikeye okoyduğunun bütün bü- yük devletler tarafından teslim edil« diğini kaydeylemiştir. Csaky, Romanya ile anlayışa doğ- ru olan gayretlerin de devam edebi. leceğini kaydeyledikten sonra, Meme. lin ilhakı ile tarih! ve etnografik prom #ibin bir kere daha muzaffer oldu- gunu ve Trianon modelinde olan Versailles mushedesiyin yeni bir dar. be yediğini söylemiş ve sözlerini şu suretle bitirmiştir: , “Dünya barışının tehlikede oldu- orum. Unsurların müvâzene bulmakta olduğu her gün biraz daha aşikâr olmaktadır, Karşı karşıya bulunan taraflar, diğerinin meşru menfaatleri için büyük bir anlayış göstermek mecburiyetinde