16 Mayıs 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

16 Mayıs 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

16 Mayıs 1939 AKŞAM i Nev Bahife 9 york sergisinde Türk paviyonlarının açılışı Vaşington Büyük Elçimiz B. Münir ve sergi komiseri B. Vedad Nedim Tör Amerikalılara milletimizi ve memleketimizi tanıtan nutuklar söylediler je, apılan merasimde birçok davetli- Pa rk sefareti erkânı, sergi mü- ng ile memleketimizden giden va- İka AİR Nevyorkta ve diğer Ame- İe yi Şehirlerinde bulunan “Türkler Bar: Tk dostları hazır bulunmuşlar. A 3 be? merasimi, Devlet pariyonu Münet Vaşington büyük elçimiz B. aşi Söylediği bir nutukla başla- N ban geze, Amerikan mületinin bü- Aya milletlerle olan yakın alâ Nevyork sergisinde Türk paviyonu kasıni tebarüz ettiren cümlelerle baş- , kyan Türk büyük elçisi, Amerika Cümhurreisinin, milletler arasında iyi komşuluk münasebetleri kurmak siyasetini alkışlamış ve demiştir ki: «Yarının dünyasını insanlığın müş- terek manfaat ve ideallerine dayanır bir şekilde kurmağı hedef bilen faal siyaset, Türkiye hakkında son zaman» larda bir tatbik sahası bulmuştur ki, bu da iyi komşuluk prensipine daya nan ve dün meriyete geçen bir karşi- hıklı ticaret muahedesinin Imzasıdır. Bu gördüğümüz dünya sergisi de ay- ni siyasetin diğer bir tecellisidir. Nev- york sergisine yarınki dünyanın kıy- Paviyonumuzun methali metli bir temel taşı gözle bakmak icab eder, Çünkü bu sergi gibi iktisa- di, ticari ve fikri temas fırsatları, in- sanlara mukusdderatlarındaki bera berliği hatırlatmak bakımından, siya- si faaliyetlerin doğtudan doğruya ya” İ pabileceğinden fazla tesirler uyandı- nr. Barıştan yalnız bahsetmekle kalmı- yan, barış idealini dalma candan tat bik eden Türkiye Cümhuriyeti, kendi- ni bu milletlerarası barış sahasında tam yerinde buluyor. Doğrusu aranır- sa, bizim burada sarfettiğimiz emek, maddi ölçü ile küdretimizi aşacak bir şekildedir. Dünya yüzünde delice si- Yâh yarışları devam ettiği, her mille- tin her dolarını silâha sarfetmeğe meyil gösterdiği sırada, Türkiyenin burada nasıl olup kudretinden üstün fedakârlıkları göze aldığı suali hatır- lara gelebilir, Sebeplerden biri şudur: Biz yalnız barışı kurmak gayesile si- lâhlanıyoruz. Milletlerarası âhenk ya- ratacak emekler, bizce barışın korun- ması bakımından, en korkunç silâh- lardan daha tesirli vasıtalardır, Diğer bir sebep te, İstiklâl mücade- imiz ve demokrasi ve terakki sev- tibarile tarihi mukadderat bar kımından, kendimizle Amerikalılar arasındaki benzerliği şuurlu bir süret- te duymamızdır. Amerikan tarihinin mühim bir gününü tesid eden bu ser- giye olan alâkamızı bariz bir surette ortaya koymak istedik. Çünkü biz kendi İstiklâl mücadelemizde Ameris- kalılardan canlı bir şekilde teşvik ve mânevi yardım gördük, Türklerin dostluk bağlarına olan sadakati bir darbımesel halini almıştır.» Bundan sonra, «Kara gün dostları- mizi hiçbir zaman unutmayız; cüm- lesile nutkuna devam eden B, Münir «Türkiyenin Amerikadaki dostları cemiyeti> reisi Amiral Bristol'ün Ta“ hatsızlığından dolayı, merasimde bu- lunamamasından mütevellid teessü- Tünü beyan ederek, Amerikada Türk dostluğunun alemdarı olan amiralın tarafından müuvaffakıyetle devam edi- Türk paviyonunun avlusu len inkilâbın verdiği neticeleri Ame- rikada görmek ve anlamak fırsatını milyonlatca Amerikalıya verecektir. Bütün kalbimle dilerim ki, bu mesud temas, Amerikanın bizim sergilerimi- ze ve bilhassa İzmirdeki senelik sergi- mize iştiraki suretile mukabele gör“ sün ve Türkiyeye, Amerikaya ait kıy- metleri tanımak fırsatı ayni şekilde verilsin. Doğrudan doğruya vaki ola- cak bu temas, iki millet arasındaki sevgi ve yakınlığı kökleştirmeğe, yan- hş telâkkileri silmeğe ve iki dost mil- lete biribirinin hakiki yüzünü göster- meğe hizmet edecektir... Paviyonumuz, €ski Türk mlimarisi- 3 nin asil çizgilerini ve ruha sükün ve ferah verici havasını ihtiva etmekte. dir, Bu mimarinin âhenkli şekilleri canlı renkleri, yeşillik ve suya verdi- ği kıymet tamamile ifade bulmuştur. Hayvanlar hakkındaki rikkat ve sevgi, eski Türk mimarlarını, umumi binaların bir çoğuna güvercin yu- vaları ilâve etmeğe sevke! tir. Pas viyonumuzda da böyle yuvalar göre ceksiniz. Ümid ederim ki, Amerika güvercinleri bunları keşfedecekler ve ve burada misafirimiz olacaklardır. Ananevi Türk içtimai yardımının #e vilmiş bir şekli olan Türk çeşmesi de paviyonda temsil edilmiştir. (Devamı İl inci sahifede) Paviyonumuzda bir koridor